Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jolliegirl schreef:Jammer dat je geen antwoord wilt geven op mijn vragen.
Ik dacht(als slachter zijnde) mee te kunnen denken voor je.
Maar dan hou ik hiermee op.
Jolliegirl schreef:Bomba: Aan al die verwaarloosde paardjes, heeft een slager niets..
Deze worden gewoon weggemieterd. Sterker nog, dit vlees mogen wij niet gebruiken, omdat het dier afgekeurd wordt voor consumptie met als reden: Staat van verzorging.
Hier wordt zelfs vaak werk van gemaakt naar de eigenaren toe. Een dierenarts keurt sochtends de paarden of ze goed verzorgd zijn, niet mishandeld zijn, verwaarloosd zijn, sporen hebben van mishandeling,ondervoeding,wonden.
Langcara schreef:Jolliegirl schreef:Slachtprijs
Ze worden wel geslacht maar niet binnen NL grenzen.
Dus in het buitenland ligt de slachtprijs hoger? En gaan ze daar dan wel de consumptie in? En in wat voor prijs moet ik dan denken, afgaande op een paard van 1.60m, maar dus verwaarloosd?
Langcara schreef:Jolliegirl schreef:Waarom zo overhaast beslissen?
Wil je perse je paard niet slachten? en enkel schieten?
Wil je perse je paard niet naar het slachthuis brengen?
Ik heb al een beslissing genomen eens het zover is. En één ding staat gewoon vast: hij sterft hier, in zijn vertrouwde omgeving.
Yamcha schreef:JG: mss wil je mij dan helpen: is het überhaupt mogelijk om te kiezen voor schieten en dan de spuit?
Wat gebeurt er als ik in het paspoort laat zetten dat ze niet voor consumptie is? Wat gebeurt er dan bij de slachter?
Wat betreft de Rendac: als de Rendac een dier ophaalt wat ingeslapen is, dan is dat toch categorie 3 materiaal?
Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen slachten, zoals je weet heb ik het gezien, en ik vind het niet zielig of zo. Ik wil alleen niet dat mijn paard opgegeten wordt.
Jolliegirl schreef:Ja, in belgie ligt de slachtprijs sowieso hoger.
En in die landen wordt alles gewoon geslacht hoor. In frankrijk komen ook paarden uit andere landen verderweg.
Ik kan geen prijzen noemen. Want ik heb er geen ervaring mee...
Ook kan je dit nooit vantevoren zeggen, je weet niet hoe een paard onder de huid uitkomt(vet/bespierd)
Een gezond paard van 1.60 (kwpn) met flink bespiering (springsport/dressuursport) levert gemiddeld 100 euro op...
't is echt niéts momenteel.
Jolliegirl schreef:Mindim: Dan hebben wij denk ik verkeerde stickers op de container, of ik ben in de veronderstelling dat er cat3 staat vernietiging, en dat dat dus niet zo is.
Langcara: nop... hopelijk stijgen de prijzen binnenkort weer 'n beetje, zodra het aanbod weer wat groter gaat worden.
Langcara schreef:Vrienden van mij hebben een rotweekend. Hun oudste tinkermerrie die ze drie jaar geleden uit erbarmelijke omstandigheden hebben gered, moeten ze maandag op laten halen voor de slacht. Dit heeft de dierenarts ze aangeraden. Er zit chronische ontsteking in de kootholtes en dat hebben ze afgelopen drie jaar d.m.v. intensieve behandeling kunnen beperken, maar het gaat niet meer. Het is rot, en het ruikt rot, en het paard wil het niet meer laten behandelen, en het galoppeert ook niet meer in de wei.
Ze heeft nog 3 mooie jaren gehad, i.p.v. alleen in een barak vol met stront in haar eentje, heeft ze daar op de wei gelopen tussen de andere paarden.
het voelt niet goed wat ze moeten doen, maar het is wel het beste.
Langcara schreef:Mindim schreef:Als het dier medicijnen krijgt, dan wordt het niet voor consumptie gebruikt bij mijn weten. In het paspoort kun je ook aangeven of een dier al dan niet voor consumptie is.
Paard krijgt geen medicijnen. De kootholtes werden gewassen met betadine en met zalf behandeld.