Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:45

Als een paard niet voor consumptie is, slachten wij sowieso het dier niet.
Dan zal je naar een andere slachterij moeten, zit er nog 1 in Nijkerk bijvoorbeeld die ook wel eens paarden slachten.
Dan gaat het paard gewoon in stukken naar de rendac. Ik weet niet met welke categorie die meegaat.
Schieten kan dus wel,maar voor slacht is het dier dan afgekeurd.

Hier zou je eigenlijk Jan eens over moeten bellen! Ik weet niet echt een antwoord hoe het zit met spuiten na het schieten.
Bij ons gebeurt het niet iig, het kost teveel werk-tijd, ruimte, paard moet geslacht worden en daarna in de containers in stukken(omdat wij geen hele paarden op het terrein willen hebben ivm woonwijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:52

Duidelijk, dank je. Ik zal er idd eens over bellen. Paard is 8, maar toch, het ligt niet zo voor de hand als bij een hond....... ik wil daar goed over nadenken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:39

Jolliegirl schreef:
Jammer dat je geen antwoord wilt geven op mijn vragen.
Ik dacht(als slachter zijnde) mee te kunnen denken voor je.
Maar dan hou ik hiermee op. :)

Er zijn weinig opties. Ten eerste zijn er niet erg veel paardenslagers. Ten tweede heb ik niet zo belang bij slachten.
Als mijn paard dood is, wil ik eerst weten hoe de andere paarden daarop reageren, dat ze rustig van hem los kunnen komen en hem niet gelijk wegslepen. En dan komt hij dus niet meer in aanmerking voor consumptie.
Voor de rest maakt het voor mij gevoelsmatig geen verschil of hij geslacht wordt voor consumptie of heel onwaardig mee gaat naar de rendac.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:41

Jolliegirl schreef:
Bomba: Aan al die verwaarloosde paardjes, heeft een slager niets.. ;)
Deze worden gewoon weggemieterd. Sterker nog, dit vlees mogen wij niet gebruiken, omdat het dier afgekeurd wordt voor consumptie met als reden: Staat van verzorging.
Hier wordt zelfs vaak werk van gemaakt naar de eigenaren toe. Een dierenarts keurt sochtends de paarden of ze goed verzorgd zijn, niet mishandeld zijn, verwaarloosd zijn, sporen hebben van mishandeling,ondervoeding,wonden.

Dit is interessant.

Stel, je treft zo'n verwaarloosd paard aan op de paardenmarkt. Dan is zo'n dier dus niet eens de slachtprijs waard? Wat zou dan de waarde zijn?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:44

Slachtprijs ;)
Ze worden wel geslacht maar niet binnen NL grenzen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:46

Jolliegirl schreef:
Slachtprijs ;)

Dus in het buitenland ligt de slachtprijs hoger? En gaan ze daar dan wel de consumptie in? En in wat voor prijs moet ik dan denken, afgaande op een paard van 1.60m, maar dus verwaarloosd?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:56

Langcara schreef:
Jolliegirl schreef:
Slachtprijs ;)

Dus in het buitenland ligt de slachtprijs hoger? En gaan ze daar dan wel de consumptie in? En in wat voor prijs moet ik dan denken, afgaande op een paard van 1.60m, maar dus verwaarloosd?

Ja, in belgie ligt de slachtprijs sowieso hoger.
En in die landen wordt alles gewoon geslacht hoor. In frankrijk komen ook paarden uit andere landen verderweg.

Ik kan geen prijzen noemen. Want ik heb er geen ervaring mee...
Ook kan je dit nooit vantevoren zeggen, je weet niet hoe een paard onder de huid uitkomt(vet/bespierd)

Een gezond paard van 1.60 (kwpn) met flink bespiering (springsport/dressuursport) levert gemiddeld 100 euro op...
't is echt niéts momenteel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:40

Langcara schreef:
Jolliegirl schreef:
Waarom zo overhaast beslissen?

Wil je perse je paard niet slachten? en enkel schieten?
Wil je perse je paard niet naar het slachthuis brengen?

Ik heb al een beslissing genomen eens het zover is. En één ding staat gewoon vast: hij sterft hier, in zijn vertrouwde omgeving.

Idem hier, dus ook spuitje, had anders voor schieten gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:42

Yamcha schreef:
JG: mss wil je mij dan helpen: is het überhaupt mogelijk om te kiezen voor schieten en dan de spuit?
Wat gebeurt er als ik in het paspoort laat zetten dat ze niet voor consumptie is? Wat gebeurt er dan bij de slachter?

Wat betreft de Rendac: als de Rendac een dier ophaalt wat ingeslapen is, dan is dat toch categorie 3 materiaal?

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen slachten, zoals je weet heb ik het gezien, en ik vind het niet zielig of zo. Ik wil alleen niet dat mijn paard opgegeten wordt.

Nee, categorie 1 en 2, alleen die worden aangeboden bij Rendac, zie hun site, categorie 3 wordt verder verwerkt bij oa Sonac

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:46

Jolliegirl schreef:
Ja, in belgie ligt de slachtprijs sowieso hoger.
En in die landen wordt alles gewoon geslacht hoor. In frankrijk komen ook paarden uit andere landen verderweg.

Ik kan geen prijzen noemen. Want ik heb er geen ervaring mee...
Ook kan je dit nooit vantevoren zeggen, je weet niet hoe een paard onder de huid uitkomt(vet/bespierd)

Een gezond paard van 1.60 (kwpn) met flink bespiering (springsport/dressuursport) levert gemiddeld 100 euro op...
't is echt niéts momenteel.

Dat is inderdaad echt níets!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:54

Mindim: Dan hebben wij denk ik verkeerde stickers op de container, of ik ben in de veronderstelling dat er cat3 staat vernietiging, en dat dat dus niet zo is.

Langcara: nop... hopelijk stijgen de prijzen binnenkort weer 'n beetje, zodra het aanbod weer wat groter gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:55

Jolliegirl schreef:
Mindim: Dan hebben wij denk ik verkeerde stickers op de container, of ik ben in de veronderstelling dat er cat3 staat vernietiging, en dat dat dus niet zo is.

Langcara: nop... hopelijk stijgen de prijzen binnenkort weer 'n beetje, zodra het aanbod weer wat groter gaat worden.

Ik verzin het niet hoor,

tweede alinea
http://www.rendac.nl/

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:56

Haha nee zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde het serieus. Ik denk dat ik gewoon in een verkeerde veronderstelling ben.. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:59

Je hebt helemaal gelijk!

Categorie 1 : uitsluitend voor verwijdering.
Grote zwarte stikker op onze containers in de slachterij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:03

En hier de vereniging verwerkers slachtafval, categorie 3 slachtafval, welke door sonac wordt verwerkt in babyvoeding, koek, soep en dergelijke.

http://www.vvsonline.nl/vvs/index.html

Ah, je hebt het gevonden :D

Maar je verdtelde net over de controle van de DA op de binnengekomen dieren, kan het niet zijn wat ik bedoelde met het verhaal cvan de huid ed? Dat wanneer dieren te verwaarloosd en daarmede misschien vuil zijn, dat ze worden afgekeurd vanwege het misschien meedragen van ziektes?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:09

Ja ik zag een foto van een van de containers in mijn fotoshoot album!

De dierenarts kijkt bij controle echt niet naar het smerig zijn, niet bij ons iig.
Er staan wel eens jaarlingen tussen die gewoon uit de opfok komen en dus onder de modder/stront zitten.
Hier wordt niets mee gedaan. Het is aan ons om ons materiaal zo steriel mogelijk te houden.

Evenals een paard waarbij na het openmaken bijvoorbeeld abcessen gevonden worden, dan wordt dit dier apart gehangen buiten de slachtlijn. Deze wordt dan later door de VWA afgekeurd.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:12

abeltje_xx schreef:
ik vind het gewoon niet lekker :Y)

_/-\o_

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:06

Vrienden van mij hebben een rotweekend. Hun oudste tinkermerrie die ze drie jaar geleden uit erbarmelijke omstandigheden hebben gered, moeten ze maandag op laten halen voor de slacht. Dit heeft de dierenarts ze aangeraden. Er zit chronische ontsteking in de kootholtes en dat hebben ze afgelopen drie jaar d.m.v. intensieve behandeling kunnen beperken, maar het gaat niet meer. Het is rot, en het ruikt rot, en het paard wil het niet meer laten behandelen, en het galoppeert ook niet meer in de wei.
Ze heeft nog 3 mooie jaren gehad, i.p.v. alleen in een barak vol met stront in haar eentje, heeft ze daar op de wei gelopen tussen de andere paarden.
het voelt niet goed wat ze moeten doen, maar het is wel het beste.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:20

;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:15

Langcara schreef:
Vrienden van mij hebben een rotweekend. Hun oudste tinkermerrie die ze drie jaar geleden uit erbarmelijke omstandigheden hebben gered, moeten ze maandag op laten halen voor de slacht. Dit heeft de dierenarts ze aangeraden. Er zit chronische ontsteking in de kootholtes en dat hebben ze afgelopen drie jaar d.m.v. intensieve behandeling kunnen beperken, maar het gaat niet meer. Het is rot, en het ruikt rot, en het paard wil het niet meer laten behandelen, en het galoppeert ook niet meer in de wei.
Ze heeft nog 3 mooie jaren gehad, i.p.v. alleen in een barak vol met stront in haar eentje, heeft ze daar op de wei gelopen tussen de andere paarden.
het voelt niet goed wat ze moeten doen, maar het is wel het beste.

Als het dier medicijnen krijgt, dan wordt het niet voor consumptie gebruikt bij mijn weten. In het paspoort kun je ook aangeven of een dier al dan niet voor consumptie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:00

Zo zijn de prijzen zo slecht geworden dan jolliegirl ? :oo als ik dan zag wat paard in oktober die ik weggebracht heb met mijne nog 350 opleverde :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:27

Ik blijf me afvragen waar dat geld vandaan is gekomen... waar is het paard geslacht?
Nu rekenen ze in Nijkerk vrij hoge loonskosten/slachtkosten omdat alles met de hand gaat,kleine slachterij e.d
In een grote slachterij gaan runderen aan de lopende band, en als er eens een paard bijkomt, kost ze dat niet zoveel centen.

Mindin: Ligt eraan welke medicatie + dat het vaak niet eens vermeld wordt in de paspoorten als n paard AB heeft gehad bijvoorbeeld...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:21

Mindim schreef:
Als het dier medicijnen krijgt, dan wordt het niet voor consumptie gebruikt bij mijn weten. In het paspoort kun je ook aangeven of een dier al dan niet voor consumptie is.

Paard krijgt geen medicijnen. De kootholtes werden gewassen met betadine en met zalf behandeld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:46

Als het rot is, en rot ruikt, kan het ook best zijn dat de slager het dier laat afkeuren...
Want rotting in het vlees/dier is het slechtste wat je kunt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:44

Langcara schreef:
Mindim schreef:

Paard krijgt geen medicijnen. De kootholtes werden gewassen met betadine en met zalf behandeld.

Maar dan heb je zelf toch alsnog de keuze of het paard voor consumptie mag worden gebruikt? Dat kun je toch gewoon in het paspoort laten zetten? Als de kennisen er zo'n moeite mee hebben, kunnen ze dat dan niet doen?