rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:56

Miska schreef:
EvelienH schreef:
Omdat er maar heel weinig mensen zijn die echt enorm talentvol zijn. Nou geloof ik dat een iets minder talentvolle ruiter met alle middelen, dagelijks les etc verder komt dan een zeer talentvolle ruiter zonder die middelen. De gemiddelde ruiter rijdt nog geen 1.30m parcours rond, laat staan 1.60m. Het is overduidelijk dat jij de springsport enorm onderschat! Net zoals waarschijnlijk de dressuursport en de eventing.

Daar ben ik het dus niet mee eens, iedereen heeft talent maar het moet wel ontwikkeld worden.
Er zit wel verschil in natuurlijk, maar ik ben er van overtuigd wanneer ik ongeveer dezelfd levensloop als Anky zou hebben dat ik het nog niet zo slecht deed daar aan de top.

Als dat zo zou zijn dan zou het heel druk worden aan de top! :+ Hieruit blijkt overduidelijk dat je totaal geen idee hebt wat topsport inhoud en wat er nodig is om de top te halen. Dat is absoluut niet alleen maar geld en een klein beetje gevoel.

Edit: dit blijft inderdaad een verschil van mening. Ik ben absoluut niet tegen slaan maar wel tegen slaan op het verkeerde moment, dat heeft toch geen nut.

Net zoals bij kinderen, van af en toe een tik worden ze niet slechter...
Laatst bijgewerkt door EvelienH op 16-09-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:58

EvelienH schreef:
Als dat zo zou zijn dan zou het heel druk worden aan de top! :+ Hieruit blijkt overduidelijk dat je totaal geen idee hebt wat topsport inhoud en wat er nodig is om de top te halen. Dat is absoluut niet alleen maar geld en een klein beetje gevoel.

Precies. En veel zijn ook van mening dat je voor de springsport het oog moet hebben voor de sprong. Het oog om je paard altijd goed uit te laten komen. Ik heb het gevoel dat de springsport echt enorm word onderschat. En ik denk dat gedaan wordt door de mensen die zelf maar een beetje, of nog niet eens springen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:59

Gummie: daar heb je vast gelijk in.
Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien als mensen onterecht hun paard slaan/afstraffen.
Maar in de springsport zie ik veelal deskundige ruiters, anders kunnen de paarden dat echt niet.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:05

Geryon schreef:
EvelienH schreef:

Precies. En veel zijn ook van mening dat je voor de springsport het oog moet hebben voor de sprong. Het oog om je paard altijd goed uit te laten komen. Ik heb het gevoel dat de springsport echt enorm word onderschat. En ik denk dat gedaan wordt door de mensen die zelf maar een beetje, of nog niet eens springen.

Jep, laatst zei een collega dat springen toch veel makkelijker is dan dressuur. Dan gaan mij haren overeind staan! Net alsof je alleen op je paard moet zitten en verder niets hoeft te doen... uhhh ja. :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:09

EvelienH schreef:
Jep, laatst zei een collega dat springen toch veel makkelijker is dan dressuur. Dan gaan mij haren overeind staan! Net alsof je alleen op je paard moet zitten en verder niets hoeft te doen... uhhh ja. :+

Daar kan ik ook écht niet tegen! Zijn ook altijd mensen die zelf amper springen die het zeggen. Tja dan hoef je ook amper wat te doen, want wat boeit t als je paard niet uitkomt, of te vlak springt, scheef of weet ik veel wat :+

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:20

colette_007 schreef:
Ik kan maar een ding zeggen TS: Rij zelf eens een 1.40m (wat nog laag is met wat daar staat) binnen....

1. Je MOET wel een paard hebben dat zo 'wil', anders kom je er no way over...
2. Je MOET deze 'power' wel onder controle houden, soms word het zo hevig dat 'getrek en gezaag (wat ik vaak niet zo zie)' nodig is.
3. Ik denk dat 9 vd 10 ruiters op dat niveau niet in 'onbalans' zitten... Anders lig je er zo naast na zo'n sprong, dat ze 'scheef' zitten is nog niet uit balans ;).
4. In alle regionale klasse word beoordeeld op rijstijl, al deze ruiters hebben dit doorlopen. En geloof me, 9 vd 10 ruiters die op dit niveau rijden kunnen (met hetzelfde paard) ook een Z dressuur proef overleven hoor ;). Veel mensen verkijken zich op hoeveel dressuurmatig werk er achter zit.
Paarden die geroutineerd zijn, springen alleen op wedstrijd, thuis puur dressuur en bosritten. Die zijn op de pinken te bedienen (als het goed is). Maar door de vechtlust ziet het er in het parcours vaak niet zo uit.
Zelf ben ik ook een voorstander van zo min mogelijk zooi erin hangen, maar dan meer op het regionaal niveau. Deze ruiters weten vaak wel wat ze doen, regionaal (bv in het B) mag met martingaal, pessoa, pelham etc etc gereden worden, wat ik (voor bv een B) parcours echt belachelijk vind.... Zo de-stimuleren ze de dressuurmatige africhting, en dan gaat het inderdaad 'puur' om dat 0 rondje. Ik denk als je iedereen zou zeggen, rij op een enkel/dubbelgebroken watertrensje, niks eraan en gecombineerde neusriem, dat er veel niet rond komen ... (Dan spreek ik over klasse B/L, waar het naar mijn mening toch zonder alles moet kunnen, en het M eigenlijk ook nog wel).

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:24

mika11 schreef:
Zelfs al weet je er niks van en heb je er geen ervaring mee.

Ik had gezegd niet meer te reageren, dat zal ik ook niet meer doen, ik wil alleen hierop even wat zeggen.

Zeg alsjeblieft niet dat ik er niets van weet. Over heel de "hogere klasse" (dressuur, en ander dergelijke) weet ik wel wat. Daar kan je je nog wel eens behoorlijk in vergissen. Dus oordeel a.u.b. niet over mij als je me eigenlijk niet kent. ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:26

Geryon schreef:
EvelienH schreef:

Ik kan je in ieder geval vertellen dat ik zelf voor geen ene meter kan springen! Ik heb er allereerst het lef niet voor. En ten tweede, zoals je al aangeeft, kan ik totaal niet inschatten wat de afstand tussen sprongen is en of ik wel of niet ga uitkomen. Ik heb dan ook zer veel respect voor mensen die dat wel kunnen. Dat het onderschat wordt, dat zal best wel eens kunnen! Het ziet er makkelijk uit... Maar dat is dan ook de bedoeling, net als bij de dressuur ;) Als mensen zeggen "dat ziet er zo simpel uit, dat kan ik ook wel" dan heb je het goed gedaan :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 23:59

gummie schreef:
JessAndHope: persoonlijk vind ik het wat naief als je denkt dat het slechts een kwestie van trainen is. Ik geloof niet dat bijvoorbeeld Anky zonder hoofdstel en zadel op haar paarden stapt. Dat heeft niets te maken met de ruiter, maar met hoe het paard in elkaar zit. Karakter, kracht, energie, etc.

Maar ben het met je eens dat winnen en geld redenen zijn voor sommige mensen om methoden toe te passen die eigenlijk misschien niet toegepast zouden moeten worden.... En dan heb ik het in zijn algemeenheid over ruiters, dus niet over springruiters op hoog niveau in het bijzonder. Want ook op laag niveau komt het helaas veel voor dat het doel de middelen heiligt.

Ik zeg ook niet dat het daadwerkelijk kan, maar zo zou het wel moeten zijn. Als ik gewoon even het feit neem dat je met trainen beter word en dus minder hulpmiddelen nodig hebt (dubbele bitten enz)...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:01

colette_007 schreef:
Ik kan maar een ding zeggen TS: Rij zelf eens een 1.40m (wat nog laag is met wat daar staat) binnen....

1. Je MOET wel een paard hebben dat zo 'wil', anders kom je er no way over...
2. Je MOET deze 'power' wel onder controle houden, soms word het zo hevig dat 'getrek en gezaag (wat ik vaak niet zo zie)' nodig is.
3. Ik denk dat 9 vd 10 ruiters op dat niveau niet in 'onbalans' zitten... Anders lig je er zo naast na zo'n sprong, dat ze 'scheef' zitten is nog niet uit balans ;).
4. In alle regionale klasse word beoordeeld op rijstijl, al deze ruiters hebben dit doorlopen. En geloof me, 9 vd 10 ruiters die op dit niveau rijden kunnen (met hetzelfde paard) ook een Z dressuur proef overleven hoor ;). Veel mensen verkijken zich op hoeveel dressuurmatig werk er achter zit.
Paarden die geroutineerd zijn, springen alleen op wedstrijd, thuis puur dressuur en bosritten. Die zijn op de pinken te bedienen (als het goed is). Maar door de vechtlust ziet het er in het parcours vaak niet zo uit.
Zelf ben ik ook een voorstander van zo min mogelijk zooi erin hangen, maar dan meer op het regionaal niveau. Deze ruiters weten vaak wel wat ze doen, regionaal (bv in het B) mag met martingaal, pessoa, pelham etc etc gereden worden, wat ik (voor bv een B) parcours echt belachelijk vind.... Zo de-stimuleren ze de dressuurmatige africhting, en dan gaat het inderdaad 'puur' om dat 0 rondje. Ik denk als je iedereen zou zeggen, rij op een enkel/dubbelgebroken watertrensje, niks eraan en gecombineerde neusriem, dat er veel niet rond komen ... (Dan spreek ik over klasse B/L, waar het naar mijn mening toch zonder alles moet kunnen, en het M eigenlijk ook nog wel).

ik WIL niet eens 1.40 rijden, puur omdat ik kotsmisselijk word van de beelden die ik (per toeval, ik zoek ze niet op) zag langs komen.
Zoals ik al eerder aangaf, rijd een kleine volte om het paard terug te nemen, van mij part 5.... maarja, dat mag niet, want dan win je niet. En dát kan eeeecht niet :n

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:03

mika11 schreef:
ElineB schreef:
Electra misschien komt dat omdat wat wij schokkend vinden jij heel gewoon vindt. ;)

Maar ik verlaat dit topic want gaat nergens meer over. Ben ik even blij dat mijn paard geen toppaard is en niet dagelijks doormidden getrokken wordt. :)

:wave:

Wat jij nu beschijft gaat ook nergens meer over.
Er wordt sowieso geen enkel paard doormidden getrokken en al helemaal niet dagelijks.
Ik denk dat de meeste top springpaarden veel beter zijn gereden en met meer ontspanning dan het doorsnee paard.

Ook vind ik het nogal kortzichtig dat alleen een bepaalde manier van paardrijden goed is, en de rest beulerij is.
Want wat je ziet op TV staat je niet aan. Zelfs al weet je er niks van en heb je er geen ervaring mee.

Dus ik moet minimaal 10 jaar mee draaien in de topsport om te kunnen zeggen dat een paard met wijd open bekkie, de teugels strak en minstens 80 kilo aan het bit er niet echt vriendelijk uit ziet? Suuure......

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:04

gummie schreef:
Wat is het toch jammer dat mensen niet gewoon kunnen zeggen okee, jij vindt A en ik vind B. laten we dat gewoon respecteren vanuit het gegeven dat we nu eenmaal vanuit verschillende invalshoeken naar verschillende dingen in het leven kijken...... In plaats van elkaar de grond in te boren of te roepen dat de ander er geen verstand van heeft, etc.

Misschien kunnen we iets leren van elkaars visie. Zo niet, dan is het ook prima. Vind het een oliebol geworden.

Deze post draagt ook veel bij :') Sjonge jonge zeg, ik probeer gewoon mijn mening te geven en dan vinden sommige het hier nodig om mij gewoon compleet de grond in te boren op basis van iets in mn profiel :? Schiet mij maar lek, maar ik val niemand persoonlijk aan, ik geef alleen een mening

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:05

Misschien een jaartje meelopen op een springstal, zou waarschijnlijk de inzichten wel veranderen, ja.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:05

mika11 schreef:
Je weet inderdaad pas hoe het is om moeder te zijn, als je het bent.
Vanaf de zijlijn is het altijd anders.

Een frisse blik ziet soms wel meer....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:05

mika11 schreef:
Misschien een jaartje meelopen op een springstal, zou waarschijnlijk de inzichten wel veranderen, ja.

Neuh... ik weet dat toppaarden absoluut geen slecht leven hebben. Waarschijnlijk beter dan de gemiddelde hobby-knol.... maar waar ik over val, is de rijstijl in de ring

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:07

Miska schreef:
mika11 schreef:
Dat klopt natuurlijk, dat is ieders recht.
Maar dat wil niet zeggen dat de moeder dan een slechte moeder is.
Want je ziet maar 1 moment, (behalve natuurlijk als het kind totaal in elkaar wordt geslagen maar dat is iets anders)

Zo bedoelde ik dat ook met de springsport.
Op de TV zie je ook maar een paar momenten van het paard. De rest van de training, verzorging etc etc, dat zie je niet.

:oo

Sorry, maar een moeder dat haar kind slaat die vind ik niet capabel om op te voeden. :n
Als je je kind moet slaan om tot iets door te laten dringen, dan ga je bij mij over duizend grenzen heen.

Heb vaak zat een tik gehad, en ben er toch zeker niet slechter van geworden hoor :) Maar dat even ter zijde

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:10

Electra63 schreef:
Ik vraag me af waarom de titel van dit topic veranderd is en door wie?
Verder vind ik de vergelijking met Hitler ongepast en totaal off-topic.
Mensen uitlachten of erger, een ongeluk toewensen, belachelijke vergelijking?
Ik las nog dat de "voorstanders" van de (spring)sport geen emotionele band hebben met hun paard, i.i.g. niet zoals de "tegenstanders"? Ook weer zo'n aanname, die nergens op gebaseerd is.
Vergelijkingen met hanengevechten in het buitenland?
Het wordt steeds gekker in dit topic.

Wasn't me :n Ik vroeg het me ook al af...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:15

EvelienH schreef:
Jee, wat een discussie weer!

Ruk en gepluk, ongelofelijk dat je het zo omschrijft! Als het zo simpel zou zijn zouden we een hoop meer ruiters op een EK en OS hebben...

Ieder zijn eigen ding, ik hou niet van dat natuurlijke bitloze grondwerk gedoe en jij houdt niet van 'geruk en gepluk'.

Trouwens, als die ruiter echt heel de tijd aan de teugels hingen zouden er weinig foutloos rondkomen. Paard kan namelijk geen goede sprong maken als het in de afzet en in de sprong veel in de mond wordt gezeten. Tussendoor moeten ze af en toe ingrijpen, als je naar zo'n hindernis toe rijdt moet je toch serieus controle hebben.

Geruk en gepluk ja :j iets anders is het namelijk niet als je met 80 kilo aan het bit gaat hangen om het paard enigszins terug te krijgen voor de volgende hindernis.
En uiteraard word er niet gehangen tijdens de sprong, lijkt me nogal logisch 8)7

Verder heb ik ook helemaal niet gezegd dat ik pro bitloos en pro grondwerk ben :n Ik vind het alleen triest dat mensen met al die járen aan training, met de béste paarden en het hoogste niveau, zoiets nodig hebben om het paard terug te rijden :n

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:20

_Esther_87_ schreef:
Weet je wat mij opvalt...ondanks dat er inderdaad soms heel stevig getrokken word, lopen na het parcours de paarden direct aan een lang teugeltje, singel losser, doodkalm te stappen terug naar de losrijbaan of stal of waar ze ook heen gaan.
Ik heb ook zo'n heel zwaar vermoeden dat er thuis ook doorgaans niet zo gereden word, aangezien ook deze paarden gewoon bitcontrole ondergaan en er maar weinig paarden zijn die je vaker zo kan rijden zonder dat de mond stukgaat...Dus misschien is het toch echt alleen in het parcours dat ze zo heet worden dat er af en toe hard ingegrepen moet worden? En misschien kan je daar dan inderdaad niets aan doen, aangezien de situatie niet te vergelijken is met training, maar ook omdat de paarden echt wel op de hindernissen aan moeten trekken omdat ze anders gewoon niet goed genoeg zijn voor dit niveau...
Gaat het er soms grof aan toe, jazeker. Maar om zo simpel te zeggen dat ze dat rijtechnisch op moeten lossen of dat het komt omdat de paarden niet licht genoeg aan de hulpen zijn...daar heb ik toch erg mijn twijfels bij.

Ik vind het wel jammer dat op bokt altijd de vergelijking terug blijft komen tussen een enkele hindernis of een basis parcours en een internationaal 1.60 niveau...en dat men schijnbaar nog steeds denkt dat je deze wedstrijden met hetzelfde type paard kan rijden...nou kunnen deze paarden natuurlijk wel een Z parcours lopen, maar het gemiddelde Z paard zal dit niveau niet halen...Jammer dat men hier de ogen voor blijft sluiten.

Dus wat je feitelijk zegt, is dat het prima is om het paard grof in de mond te hangen, puur voor de sport... voor het winnen?
Want WIJ willen immers 1.60 springen, WIJ fokken de paarden zo achterlijk heet dat ze dus met het scherpste van het scherpste nog amper terug te halen zijn, WIJ willen winnen..... En dus is het ok om het paard in de bek te hangen :j Want tsja... hij is zó heet

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:21

Electra63 schreef:
Miska,
Ik nam dit topic niet heel serieus (want dit soort topics worden dagelijks geopend), maar als je werkelijk vindt dat de visie van Hitler en de visie van sportruiters hetzelfde is: uiterlijk vertoon, dan ben ik eigenlijk uitgesproken.

Misschien doe je er goed aan het wél serieus te nemen en eens na te denken over dingen die worden gezegd. Kan geen kwaad, lijkt mij.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:23

Pion schreef:
Met ijzerwerk kun je ook heel vriendelijk zijn, je hoeft de teugels niet op 'spanning' te nemen.
Draag een knopspoor maar drijf met je kuit.
Harnachement staat vast, maar nergens hoe je het moet gebruiken.
Dus als je het echt wilt laten zien... kan het wel.

En waarom word de gehele sport dan niet grondig onder de loep genomen en, bijvoorbeeld, de sporen afgeschaft? Als je toch met je kuit drijft, kan je die dingen net zo goed af doen

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:23

_Babettee_ schreef:
Ik kijk hier wel naar, aangezien je ook leert door gewoon topruiters te zien rijden .. :9k
Ik vind het persoonlijk niet nodig om al die speciale bitten enzo te gaan gebruiken, maar ik heb bij zo'n ruiters helemaal geen commentaar op hun manier van rijden.
Je behandelt je paard zoals jij het wilt, niet zoals anderen het willen .. ;)
Soms vind ik het ook wat té ver gaan, maar ik heb onwijs veel respect voor de springruiters die hun paard met respect rijden & behandelen en die dan ook érg ver geraken.
Tijdens zo'n wedstrijden op dat niveau kan je volgens mij niet op alles gaan letten .. Als je als springruiter bij zo'n hoog parcours de hele tijd moet gaan denken aan dat je niet trekt of weet ik veel wat, dan ja .. Gebeuren er ongelukken ..
Veel van deze paarden worden érg goed behandelt! Dus hier moet volgens mij dan ook geen commentaar op gegeven worden. :)

Je bent topruiter of je bent het niet :+ Ik vind dat je wél aan dat soort dingen moet denken. Ja, je moet dan 1000 dingen tegelijk doen, maar nogmaals... je zit in de topsport of je zit het niet

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:25

Electra63 schreef:
Ik heb de TV aan nu, ik ga eens kijken wat een misstanden er te zien zijn.
Ik was paar weken geleden live aanwezig bij het CHIO in Rotterdam, daar heb ik ook niet veel misstanden gezien, maar op TV zie je het misschien beter?

Wat ik gruwelijk vind om te zien, vind jij waarschijnlijk doodnormaal. Vandaar dat ik meer misstanden zal zien, dan dat jij zal zien

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:36

JessAndHope schreef:
Pion schreef:
Met ijzerwerk kun je ook heel vriendelijk zijn, je hoeft de teugels niet op 'spanning' te nemen.
Draag een knopspoor maar drijf met je kuit.
Harnachement staat vast, maar nergens hoe je het moet gebruiken.
Dus als je het echt wilt laten zien... kan het wel.

En waarom word de gehele sport dan niet grondig onder de loep genomen en, bijvoorbeeld, de sporen afgeschaft? Als je toch met je kuit drijft, kan je die dingen net zo goed af doen

sporen zijn geen martelwerktuigen maar juist bedoelt om de hulpen verfijnder en suptieler door te kunnen geven.....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:44

papagroom schreef:
JessAndHope schreef:

sporen zijn geen martelwerktuigen maar juist bedoelt om de hulpen verfijnder en suptieler door te kunnen geven.....

Subtieler :=

Snap ik, het was dan ook maar even een voorbeeldje :j Ben niet anti-spoor oid, maar omdat hier werd genoemd dat de sporen niet gebruikt worden, nouja... dan haal je ze er toch helemaal af ;)

En dan zeg ik toch weer: met de juiste training heb je geen sporen nodig. Dan vind je andere manieren om de hulpen verfijnder door te geven :j