Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiesEnRijk

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:25

have fun met Flash! geniet ervan!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:00

MiesEnRijk schreef:
En dat Primeval legprotect kan ik dat bij de winkel kopen of bij de dierenarts halen?

Dat is gewoon vrij verkrijgbaar. Via paardendrogist bv. Je hoeft het er maar heel dun op te doen dus je doet er ook lang mee, dik smeren heeft geen zin.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 00:27

Tjeetje Ellen ik kan me voorstellen dat je een dipje kreeg bij het horen van dit nummer in de auto.
En tuurlijk geeft het niet je mag best je verdriet en emoties tonen ookal is het op de prijsuitreiking.
Heel veel sterkte vrouw en knuffel terug. :(:)

geerke inderdaad dikker zal het niet meer worden.
Vier jaar lang is het stabiel gebleven en nu sinds drie maanden is het zo ontzettend dik.
Jammer genoeg is er helemaal niets aan te doen en word het steeds erger |( .

Anouk al vier jaar zijn we naar dit moment aan het toeleven.
We wisten dat het eens over zou zijn.
Wist alleen niet dat het ineens zo snel zou gaan.
Gelukkig ontvang ik zulke ontzettende lieve berichtjes dat ik me zeker niet alleen voel.
Ernesto en ik hebben op het moment ook ontzettend veel steun aan elkaar gelukkig :+: .

Marriane mooi gezegt dat zelfde heb ik met een ander paard na Flash.
Direct een nieuw paard nemen zou niet eerlijk zijn voor het nieuwe paard.
Eerst moet Flash haar plekje in mijn hart hebben.

MiesEnRijk dank je wel.
Wat erg dat Rijk weer niet lekker liep.
Heel veel sterkte met je kanjer, hopelijk knapt hij snel op van de mok en de wond.
Een dikke knuffel. :(:)

lonniejj dank je wel.
Hoe gaat het met Romy?
Flash gaat lekker op het moment gelukkig, loopt niet meer kreupel aan haar goede been en hebben vandaag een heerlijk laatste rit gemaakt.
Haar slechte been blijft redelijk stabiel gelukkig.
Gisteren zei Ernesto als ze nou zo vrolijk door haar wei huppelt weet ik het nog niet.
Heb hem weer gevraagd naar Flash haar hoofd te kijken en hij moest me gelijk geven ze is moe...................

Margreet vrouwtje dank je wel!! :*

oedsje welkom op bokt en dank je wel voor je lieve berichtje.
Heb jij ook een zorgenkindje?

Ketaki en judith_irene dank jullie wel!

maikeltje ja we weten wat meer. |(
Flash word vrijdagochtend om half 8 ingeslapen door mijn eigen da.
Heb meer of minder al met hem besproken eerst te narcotiseren.
De da van de verzekering komt ook kijken, dit moet vraag me niet waarom.
Maar prima hij kijkt maar een eind weg.
Ook heeft Ernesto de vrachtwagen besteld die Flash naderhand op komt halen.
Ernesto heeft samen met mijn vriendin geregeld dat Flash morgenavond bij haar in een volle groene wei mag grazen en zij gaat voor ons koken.
Daarna wandel ik met Flash naar beneden en blijven we de hele nacht bij Flash.
Ernesto wil dit graag, hij wil haar voetstappen en ademhaling horen.
Toen hij dit vertelde was ik zo blij.
Ook heeft hij gezegt dat hij vrijdagochtend bij me blijft.
Ook daar ben ik ontzettend blij mee, want ik weet hoe moeilijk hij het ermee heeft.
We zijn dus samen met onze twe da´s.
Morgen moeten we naar Donosti voor een bezoek aan een arts voor Ernesto.
Heb vandaag haar hele hooiruif gevuld, ze kan lekker knabbelen en morgen overdag komen een hoop mensen haar een laatste bezoekje brengen.
Ze zal zich niet gaan vervelen en ons niet missen.
We hebben iedereen die vaak een bezoek aan haar brengt verteld dat het vrijdag over is.
Vrijdag zal ik wel helemaal instortten daarna.
En weet niet of ik het weekend in staat ben te reageren.
Ik zal iemand vragen als ik het niet kan een verslagje te posten.
Maar hoop eigenlijk wel gewoon zaterdag of zondag op bokt te komen.
Maandag gaan we naar ons vakantiehuis en daar heb ik geen internet.
Hopelijk heb ik jullie zo voldoende info verbracht.
Ik hoop dat Flash rustig en vredig mag gaan.
En hopelijk bestaat die prachtige groene weide daarboven want dan weet ik dat ze daar tot haar recht komt.
Zal haar een kus over laten brengen voor d'Arcy van jou Ellen!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:41

Ook hier nog maar een keer een dikke knuffel en weet dat ik aan jullie zal denken.

En dat reageren in het topic heeft geen haast. Al doe je dat pas over 3 maanden of misschien wel helemaal niet, ik heb er alle begrip voor.
Want je leeft naar zo'n moment toe en wanneer alles dan voorbij is dan komt pas alle spanning en vermoeidheid eruit, samen met emoties waarvan je het bestaan niet eens wist. Wat Ellen ook schrijft over dat nummer wat ze in de auto hoorde, dan hoor je woorden in een tekst waar je voorheen geen acht op sloeg en die je nu opeens echt pakken. En dan gaat de kraan open hoor. Dus maak je niet druk om alle boktfans van Flash, iedereen heeft er begrip voor wanneer jij niet in staat bent te reageren.

Je hebt vandaag in ieder geval een prachtige dag gehad met Flash en ik ben ontzettend blij te lezen dat jullie zo intens van elkaar hebben kunnen genieten vandaag. Deze dag herinner je je over 40 jaar nog :j

Vast heel veel sterkte en kracht toegewenst, ook voor Ernesto :(:) :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:42

Lieve Bren...
Ik zal vrijdag aan je denken......

Geef haar nogmaals een dikke knuffel van me.....
En bedank haar voor het ritje door het beekje... de mooie buitenritten.... bedank haar dat ik heb mogen genieten van haar....dat ik haar heb mogen leren kennen....

Verstandige keus om vooraf te narcotiseren.
Goede volledige dosis en je paard zal er niets van merken.

Sterkte vrouwtje...! :* :*

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 00:59

maikeltje zo rustig als dat ik nu ben zal inderdaad wel weer stilte voor de storm betekenen vrees ik.
Hopelijk als ik hier niet kom blijft dit topic wel gewoon doorlopen.
Ik was dit topic begonnen om het lief en leed met zorgenkinderen te bespreken met elkaar verdriet en vreugde te delen.
Helaas is het verhaal voor ons snel geeindigd.
Maar de anderen zorgenpaardjes verdienen dezelfde aandacht.
Evenals hun goede baasjes.
Ook hier dank je wel voor alles, alles zit zeer goed in mijn hoofd en hoop dat het allemaal rustig en vredig zal gaan.

Jolanda ik zal haar bedanken namens jou.
En lief dat jij ook aan ons gaat denken vrijdag. :*

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:45

Wat mooi dat jullie vanavond bij haar gaan slapen, dat is wel heel speciaal :+:
Ik denk aan jullie :*

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:46

een hele dikke knuffel voor jou flash en Ernesto! :*
En geniet van deze laatste dag en nacht met je lieve merrie!
Heel veel sterkte morgen en we zullen allemaal aan jullie denken morgen!
:*:*

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:41

Bren, ik wens jullie vandaag met elkaar een hele bijzondere dag toe. Gek genoeg kan het toeleven naar het einde ook heel speciaal zijn. Sterkte voor morgen, maar op een of andere manier voel ik dat zelfs dat een mooi moment gaat worden. Toi toi toi!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:02

Ik lees jullie verhalen allemaal mee, ook het andere topic over Flash, pfoeh, bij het filmpje heb ik echt moeten huilen. Ongelofelijk veel sterkte morgen, ik vind het heel knap dat je het toch doorzet, ondanks dat Flash oppervlakkig gezien er nog best fit uitziet, de neiging om terug te krabbelen moet dan wel heel sterk zijn... ik weet zelfs niet of ik het zou kunnen... veel sterkte morgen :(:)

Ik meld me hier ook maar aan met mijn zorgenkindje, al heb ik volledig zelf en bewust voor hem gekozen. Ik kan zelfs zeggen dat het zorgenkindje-zijn, hem eindelijk na 8 lange jaren mijn eigenste paard gemaakt heeft :)

Soldier is een manegepaard en ik heb hem 11 jaar geleden voor het eerst ontmoet, en hoe sterker de droom voor een eigen paard werd, hoe duidelijker het werd dat ik hém wou. De manege wilde hem helaas niet wegdoen (ze verkopen hun paarden nooit door) dus de enige optie is wachten tot hij op pensioen mag. In de tussentijd heb ik mijn allereerste eigenste paard aangeschaft: Noah. Hij is ook een lomperd eerste klas die al veel kleine zorgjes gehad heeft (been in draad, lip half afgescheurd, allergische reacties, zomereczeem,....) de dierenarts is nooit veraf :+

Ach, zo heb ik al goed kunnen oefenen voor mijn topzorgenkind dat eindelijk komt, want gisteren heb ik te horen gekregen dat hij op pensioen moet en hij komt gewoon over drie weken naar mij, na 8 jaar wachten *\o/* Helaas is de reden van pensioen minder: hij is chronisch dampig en heeft een hele piepende ademhaling, hij kan dan ook niet meer bereden worden (hij is nu 20 jaar).

In de loop van zijn carrière heeft hij de gekste en stomste dingen meegemaakt, en zich er steeds weer doorgevochten, even op een rijtje:

-onsteking in kniegewricht, dit kwam steeds terug omdat hij te heftig was in de piste, zodat hij maanden zo niet jaren aan één stuk om de maand 'op rust' moest wegens kreupelheid. Dan ging het weer een tijdje goed, dan overbelastte hij de knie opnieuw
-ongeveer rond zijn 17 jaar kwam daar een zware hoest bij, die ook steeds wisselde. De momenten dat hij zwaar hoestte, kon hij niet mee in de lessen. Dit hoesten is steeds verergert en nu is hij dus chronisch dampig
-tijdens een buitenrit twee jaar geleden krijg hij een schroevendraaier!! in zijn hoef. Zijn berijder merkte niks |o en tegen dat hij terug op de manege was, liep hij stokkreupel en had een groot gat in z' hoef. De dierenarts stond perplex dat hij überhaupt nog kon lopen. He herstel heeft lang geduurd...
-ongeveer een halfjaar geleden heeft hij een zeer zware koliekaanval gehad: slag in zijn darmen. Dierenarts was duidelijk: nu inslapen of naar de kliniek. Kliniek was geen optie en in een laatste poging de slag uit zijn darmen te halen hebben ze hem over enkele hoge hindernissen gejaagd, met de klap van het neerkomen (na het springen) is de slag als door wonder uit zijn darmen geschoten. Hij was natuurlijk super slapjes, maar hij is er bovenop gekomen!

-en dan nu... letterlijk enkele dagen voor zijn pensioen, het ergste! Hij mocht op de weide staan ivm zijn dampigheid, hier heeft hij (door het schrikken van een luchtballon) een ongeluk gehad, gevolg: diepe sneden in zijn been en losse botsplinters :(:) De dierenarts heeft die handmatig verwijderd en nu is het afwachten hoe dit hersteld... Ik ben gisteren bij hem langsgeweest, beetje rondgestapt (gaat voorzichtig) en het verzorgd. Hierdoor kan hij wel pas over enkele weken op pensioen komen, als de wonden dicht zijn.

Afbeelding

Hij is dus officieël één van de grootste pechvogels ooit! En zijn kleinere kwaaltjes komen hier ook nog bij: overgevoeligheid van zijn huid, gevoelig voor rotstraal, weven, luchtzuigen en kribbebijten (het is een paard wat heel slecht tegen de stal kan).

Ik hoop dat hij zich een beetje inhoudt als hij bij mij is, maar ik vrees dat hij nooit zorgenkindje-af zal zijn! Nu maar duimen dat het been goed geneest en er geen botsplinters meer zijn achtergebleven... Maar al bij al ben ik dolblij dat hij eindelijk naar mij komt, zorgenkindje of niet <3

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:54

Nou.......

Vief rolt haar hoef niet af, maar klapt hem neer. Dat was me al eerder opgevallen en mijn smid maakte daarom een goeie "mustang roll" bij haar.
Maargoed, door dat "klappen" en de harde ondergrond van de laatste tijd, is de hoefwand gaan irriteren/ dikker geworden daardoor. En dat drukt tegen het hoefbeentje dus: hoefbevangen.
Ze mag dus ook niet meer op de weide nu, want ze moet een maand op rust, en anders word ze alsnog bevangen van de suikers, want ze word dan natuurlijk steeds dikker (heeft al n maand stilgestaan dus ze is al redelijk dik.......) ze mag alleen stappen.

word nog leuk, 1 in de wei en 1 op stal........... pffffff ........
wat zal vief chagarijnig worden en vervelend... en sier ook denk ik.

stond daar gister hetzelfde als 5 jr geleden, half in tranen. Mn vorige paard hebben we in laten slapen door hoefbevangenheid... toen stond er niets op de wei, alleen hij was te vaak bemest.
Vief trainde ik élke dag, best zwaar ook, die had me een conditie. en dan een paar uur op de weide. en dan nog krijg je dit............

edit: waren 2 mensen die te horen kregen dat hun paard ingeslapen moest worden... kreeg echt de rillingen...zo sneu voor hun......

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:01

op dit moment geen zorgenkindje. Wel gehad. Geen pony hoor maar het klinkt misschien raar een kat. Ik hou van al me dieren evenveel. Snap heel goed wat je voelt en dat is niet fijn. Heel veel sterkte en zal morgen aan jullie denken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:15

Jeetje Solleke-Noah, wat goed dat je Soldier alsnog opvangt. Hopelijk kan ie nog een tijdje pijnvrij op de wei genieten.

VivaLaVida ook veel sterkte :(:)

Oedsje, ik heb ook 2 katten van 20, krijgen wel iedere dag pilletjes maar doen het verder nog goed. Daar hou ik ook zielsveel van.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:24

Heel veel sterkte morgen Bren, ook ik zal aan jullie denken Y;(
We begrijpen het allemaal als je niet meer zou posten, eerst maar even de hele gebeurtenis een plaatsje geven.
Wat is het ineens snel gegaan met Flash |(
Geniet van haar vanavond en vannacht :(:)

Met Friuli ook weer slecht nieuws :(
Spierbevangenheid wordt beter, maar nu zijn der hoeven rot slecht |(
Hoeven zijn altijd al droog en brokkelig geweest, vet ze dagelijks in.
Ook slijt de buitenrand erg snel af en loopt ze eigenlijk 2 weken na de smid al op der zool.
De witte lijn in der hoef is ook niet wat het moet zijn, de lagen van de hoefwand zitten niet aan elkaar en de buitenste hoefwand is maar enkele millimeters dik.
Ook had ze een enorme bult in der hoef, die hij heeft moeten weg vijlen, waardoor de wand nu nog dunner is.

Ik mag nog geen biotine voeren omdat ze nog homeopathie krijgt voor der spieren |(
Dus zaterdag maar hoefschoenen halen en hopen dat ze ze heel laat.
Verder mag ze alleen licht werk tot der hoefwand weer dikker is..
Hebben we het weer |o -:(-

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:37

Het wordt morgen dus toch begrijp ik?
Heeeel veel sterkte! :(:) Je mag me nog steeds pb-en als je wat kwijt moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:48

ah... morgen al.... :(:) jeetje. Heeeeeeel erg veel sterkte van hier.. zal aan jullie denken!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:52

Jullie maken er een mooi einde van. Dat het morgen ook maar een mooie herinnering mag worden. Heel veel sterkte samen!! Ik zal een kaarsje voor jullie branden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:00

renatevb schreef:
Heel veel sterkte morgen Bren, ook ik zal aan jullie denken Y;(
We begrijpen het allemaal als je niet meer zou posten, eerst maar even de hele gebeurtenis een plaatsje geven.
Wat is het ineens snel gegaan met Flash |(
Geniet van haar vanavond en vannacht :(:)

Met Friuli ook weer slecht nieuws :(
Spierbevangenheid wordt beter, maar nu zijn der hoeven rot slecht |(
Ook slijt de buitenrand erg snel af en loopt ze eigenlijk 2 weken na de smid al op der zool.
De witte lijn in der hoef is ook niet wat het moet zijn, de lagen van de hoefwand zitten niet aan elkaar en de buitenste hoefwand is maar enkele millimeters dik.
Ook had ze een enorme bult in der hoef, die hij heeft moeten weg vijlen, waardoor de wand nu nog dunner is.

Ik mag nog geen biotine voeren omdat ze nog homeopathie krijgt voor der spieren |(
Dus zaterdag maar hoefschoenen halen en hopen dat ze ze heel laat.
Verder mag ze alleen licht werk tot der hoefwand weer dikker is..
Hebben we het weer |o -:(-

kan het niet laten........

stop met dagelijks vetten,beter nog,niet vetten.
losse witte lijn,natuur honing smeren.
oud bruin bier dagelijks over het voer bevorderd je hoef en haargroei,is goed voor de darmflora en is afvalstof verwijderend [in lichte mate] goed voor haar spieren ook dus.

sterkte ermee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:06

renatevb schreef:

ook ik ga even reageren.

Invetten moet je niét doen.
Je sluit de buitenkant van de hoef juist af tegen vocht... het vet houdt vocht tegen...
Natuurhoning is een hele goede tip en het bier ook.
Ook zorgen dat ze een waterpoeltje/modderplekje tot beschikking heeft(bijvoorbeeld bij de waterbak waar ze meerdere malen per dag heen gaat) zodat de voeten af en toe wat nat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:09

Jolliegirl schreef:
renatevb schreef:

ook ik ga even reageren.

Invetten moet je niét doen.
Je sluit de buitenkant van de hoef juist af tegen vocht... het vet houdt vocht tegen...
Natuurhoning is een hele goede tip en het bier ook.
Ook zorgen dat ze een waterpoeltje/modderplekje tot beschikking heeft(bijvoorbeeld bij de waterbak waar ze meerdere malen per dag heen gaat) zodat de voeten af en toe wat nat worden.

heiligschennis!! :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:12

Die opmerking vat ik niet helemaal.
Hij zal vast grappig bedoeld zijn gezien de smiley :P :')

Ik had zelf een pony staan met enorme brokkelhoefjes..
Eerste wat de HS zei : nooooit meer vetten...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:23

Klopt, ik zorg altijd voor een modderplek bij de drinkbak. Dat werkt het beste. Ze zijn van alle drie de poownies kei hard. Ik rij over alle soorten ondergrond en heb nooit ijzers nodig.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:29

Mijne staat ook niet op ijzers en gaat 2x per jaar naar de hoefsmid.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:56

Da's helemaal voordelig :D Die van mij moeten toch nog iedere 10 weken bekapt worden ondanks dat ik veel op de weg rij. Kom dus op zo'n 5 keer per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:58

Jolliegirl schreef:
Die opmerking vat ik niet helemaal.
Hij zal vast grappig bedoeld zijn gezien de smiley :P :')

Ik had zelf een pony staan met enorme brokkelhoefjes..
Eerste wat de HS zei : nooooit meer vetten...

bier "weggooien" :P

ach laat ook maar := :D