Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:44

Sonja schreef:
TS heeft een dergelijk aanbod gehad en is daar zelf niet op ingegaan ;)

Wat je nu beschrijft heeft overigens geen enkele link met manegewerk en de belasting van een manegepaard. De tourclub voor oldtimers en Formule1 kun je ook niet met elkaar vergelijken, ondanks dat het beiden over auto's gaat...

Op deze paarden wordt dagelijks les gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:45

Net zo intensief als op een manege?
Dus stappen, draven, galopperen zowel aan de longe als los, springen, buitenritten etc?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:47

Ik reageer nooit op dit soort topics maar kan het nu toch niet meer laten ik vind dit pure discriminatie :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:47

RM94 schreef:
Ik reageer nooit op dit soort topics maar kan het nu toch niet meer laten ik vind dit pure discriminatie :(

Kun je dat ook onderbouwen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:51

Pandour4evuh, mag ik dat dan PERSOONLIJK echt veel te zwaar vinden, ongeacht welk ras :o ??

Sonja, +:)+ dat jullie de paarden zo goed verzorgen, ik denk echter dat er niet veel maneges zijn die de middelen hebben om dit voor 40 paarden te doen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:53

RM94 schreef:

Vind je dat echt? Ik vind juist dat (zeker de laatste blz) er een goede discussie op basis van alle voor- en nadelen voor ruiter en paard is. Waarom vind jij het discriminatie?

Schimmelig

RM94 schreef:

Ik vraag mij dan af wat zo'n gevoelige paardenrug ervan vindt }>

RM94

omdat er zo makkelijk over dikke mensen gepraat wordt. Je mag dat een paard niet aan doen etc etc nou mijn paarden (en vroeger pony's) liepen allemaal super mensen vragen zich af hoe ik ze zo fijn door de rug krijg en licht etc etc maar ik weeg toch echt 100kg de enige manier voor mij om af te vallen is door me uit te hongeren (dat is geen grapje) en het enige waar ik gelukkig van wordt is mijn paard maar daar mag ik volgens dit soort topics alleen vanaf de grond van genieten

vandaar :D

RM94

Schimmelig schreef:
RM94 schreef:

Ik vraag mij dan af wat zo'n gevoelige paardenrug ervan vindt }>

en precies dit soor reacties bedoel ik kom jij maar een keer naar mijn paard kijken dan weet je het antwoord :(

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:55

RM94 schreef:
en precies dit soor reacties bedoel ik kom jij maar een keer naar mijn paard kijken dan weet je het antwoord :(

(Röntgen)foto'tje toevallig? :)

Anoniem

En denk je niet dat er verschil zit tussen een privepaard en een manegepaard dan?
Ik vind dat er over het algemeen helemaal niet 'makkelijk' over dikke mensen gepraat wordt maar dat er best respectvol gereageerd wordt. Ik erger me meer aan de stevigere bokkers die het dan ineens over 'pennytrutjes van 50 kilo' gaan hebben ed. Wat gij niet wilt dat u geschiedt...

Anoeska

RM94, ik begrijp dat het voor jou dan direct heer persoonlijk wordt. Maar ik denk dat het goed zou zijn om zaken ook eens van de andere kant te bekijken (en niet alleen vanuit "ja maar IK...").

Als ik logisch nadenk, denk ik dat het beter voor een paard is om met minder gewicht rond te lopen. En zonder daar meteen een oordeel over te hebben, is het wel iets waar je over moet nadenken. Wat is met mijn paard doe, is dat nog te rechtvaardigen?

Ik lees dat het bij jou allemaal prima ging, maar dat wil toch niet zeggen dat kritisch over dit onderwerp nadenken meteen discriminatie is?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:57

RM94 schreef:
omdat er zo makkelijk over dikke mensen gepraat wordt. Je mag dat een paard niet aan doen etc etc nou mijn paarden (en vroeger pony's) liepen allemaal super mensen vragen zich af hoe ik ze zo fijn door de rug krijg en licht etc etc maar ik weeg toch echt 100kg de enige manier voor mij om af te vallen is door me uit te hongeren (dat is geen grapje) en het enige waar ik gelukkig van wordt is mijn paard maar daar mag ik volgens dit soort topics alleen vanaf de grond van genieten

Wat is er mis met het genieten van je paard vanaf de grond?
Je kan er misschien meer uithalen dan je zou denken.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:57

Sonja schreef:
En denk je niet dat er verschil zit tussen een privepaard en een manegepaard dan?
Ik vind dat er over het algemeen helemaal niet 'makkelijk' over dikke mensen gepraat wordt maar dat er best respectvol gereageerd wordt. Ik erger me meer aan de stevigere bokkers die het dan ineens over 'pennytrutjes van 50 kilo' gaan hebben ed. Wat gij niet wilt dat u geschiedt...

en daarom reageer ik dus nooit.................... om dit soort reacties

overigens als laatste reactie ik praat nooit lelijk over anderen precies om jouw spreekwoord dat had mijn oma namelijk in de gang hangen en is mij met de paplepel ingegoten

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:01

AnnemiekvM schreef:
RM94 schreef:

Wat is er mis met het genieten van je paard vanaf de grond?
Je kan er misschien meer uithalen dan je zou denken.

Heerlijk, maar het 'optimale genieten' doet met toch vanaf de rug, of vanaf de bok. Je kunt immers ook naast een hond lopen (vind ik persoonlijk zelfs leuker). :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:05

Eigenlijk zou een manege voor dikkere mensen niet zo slecht zijn, niet om te rijden maar om bewegingstherapie te geven enz.
En dan zo werken tot rijden, want dan heb je een doel en is het eens zo makkelijk.

Als ik in herhaling val, heb heel het topic proberen lezen maar vond het ver van aangenaam. Dunne mensen die roepen, van ons mag je alles zeggen en dan afgeven op de andere soort en omgekeerd. En verwijten enz, lekker gedrag soms.

Ik ben een ex dikkertje, ondank dat het soms makkelijk word voorgesteld is het niet zo. Ik zou als het kan iedereen die er geen problemen mee heeft uitnodigen om een dag mezelf te zijn. Denk dat er anders zou gereageerd worden, het is elke dag een strijd door zoveel meespelende elementen.
Maar dat daar gelaten ben ik het mee eens dat je best niet op een paard kan zitten, ook al is dat niet hetzelfde. Is dat gewoon iets dat je jou bij neer moet leggen.

En gewoon vechten elke dag van je leven, om dat wel te kunnen. En des te trotser ben je de dag dat je er wel op kan stappen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:13

lesilla schreef:
Eigenlijk zou een manege voor dikkere mensen niet zo slecht zijn, niet om te rijden maar om bewegingstherapie te geven enz.
En dan zo werken tot rijden, want dan heb je een doel en is het eens zo makkelijk.

Als ik in herhaling val, heb heel het topic proberen lezen maar vond het ver van aangenaam. Dunne mensen die roepen, van ons mag je alles zeggen en dan afgeven op de andere soort en omgekeerd. En verwijten enz, lekker gedrag soms.

Ik ben een ex dikkertje, ondank dat het soms makkelijk word voorgesteld is het niet zo. Ik zou als het kan iedereen die er geen problemen mee heeft uitnodigen om een dag mezelf te zijn. Denk dat er anders zou gereageerd worden, het is elke dag een strijd door zoveel meespelende elementen.
Maar dat daar gelaten ben ik het mee eens dat je best niet op een paard kan zitten, ook al is dat niet hetzelfde. Is dat gewoon iets dat je jou bij neer moet leggen.

En gewoon vechten elke dag van je leven, om dat wel te kunnen. En des te trotser ben je de dag dat je er wel op kan stappen.

Kijk, erg wijze woorden! Kan ik mij in vinden. Ook erg vanuit het paard gedacht en niet vanuit het ego. :)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:15

altijd nog beter een paard elke dag een ritje laten maken met een "dikkertje" op zijn rug en liefdevol verzorgt te worden dan de arme paardjes met een "dunne" eigenaar die niet of nauwelijks naar zijn paard omkijkt! Een "dikkertje" kan heel verstandig met zijn paard omgaan, de tijd aanpassen dat het op de rug van het paard rijdt en veel investeren in de band met het paard waardoor het paard erg gelukkig is. Ik zie er geen kwaad in als een "dikkertje" recreatief op een paard rijdt als de wijze van rijden daarop is aangepast en het paard na het ritje lekker buiten in de weide kan genieten van zijn rust. Maar dan heb ik het wel over een prive paard. Op een manege moeten paarden vaak een uur per les rijden en misschien wel meerdere uren per dag.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:18

rafiskatje10 schreef:
Hallo allemaal!

Ik vraag mij af of er ook maneges zijn speciaal voor mensen met overgewicht, waarbij ze stevige paarden hebben zoals Tinkers, Friesen etc.? Want nu is het limiet vaak 100 kg bij maneges, wat nou als je daar net boven valt? Het paardrijden is nog steeds mogelijk, alleen niet op alle paarden. Hoor graag jullie tips en eventuele adviezen. Het advies: "afvallen" snap ik, daar ben ik ook al mee bezig, maar kan nu nergens rijden bij de 'gewone' maneges.

friese paarden als manegepaard zal je niet gek snel vinden..tinkers wel.. ik ken een manege hier om de hoek die ook een tinker dekhengst heeft en dus ook tinkers :)

Lante

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:54

Hoezo zul je niet veel Friezen als manegepaard vinden, ik ken meer manege's hier in de buurt met friezen dan zonder...
Ook tinkers (en fjorden en KWPN paarden, arabieren, welshjes, NF;) als het maar braaf en gezond is! Friezen zijn echter niet zo sterk als ze eruit zien, ze hebben vaak wat een weke rug en zijn daardoor niet altijd bijzonder geschikt als rijdier voor zware mensen.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:59

mick75 schreef:
Voor mij? Ja. Als ik boven mijn maximumgewicht kom mag ik van ikkie niet meer rijden, net zolang tot ik weer rond m'n streefgewicht zit. Dan ga ik maar wat meer lopen, wandelen, longeren en andere dingen doen met mevrouw paard. En wat meer sporten en wat minder vreten. Simpel als wat. En ja, ik heb medicatiekilo's, en ja, ze kunnen eraf. Als je maar echt wilt. En er zijn genoeg dingen die ik heel erg graag wil doen maar niet kan en veel dingen die ik nooit zal kunnen. Kan ik lang of kort over zeuren maar het kan gewoon niet. Klaar.

Een paard is een dier en geen fiets en daar heb je domweg rekening mee te houden. Wil je dat niet of kan je dat niet heb je IMO niets in de buurt van een paard te zoeken en moet je maar een andere hobby zoeken. Zolang je wilt werken met een dier heb je het belang van dat dier boven dat van jezelf te stellen, anders ben je wat mij betreft gewoon een egoist. En als je dus te zwaar bent om op een gemiddeld paard te rijden kan je niet op een manege rijden. Klaar. PAARDRIJDEN IS GEEN RECHT, HET IS EEN LUXE DIE VERDIEND MOET WORDEN!!!!!!!!

Oja, ik ken ook best wat maneges die gemiddelde mannen (aardige lengte, geen overgewicht maar in kilo's nog best wat) niet accepteren als lesklant.

_/-\o_ *\o/* +:)+ ik had het niet beter kunnen zeggen! helemaal met je eens.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:01

Heb nu al medelijden met de dieren op die manege, sorry :n

Aangezien het paard al niet bedoeld is als lastdier, vind ik deze vraag niet te begrijpen. Dit zonder mensen met overgewicht te willen kwetsen, maar soms moet je ook als je te zwaar bent, je plan of keuzes bijstellen. Ga er dan niet op, maar ga bijvoorbeeld grondwerk doen bijvoorbeeld, goed voor jezelf én veel beter voor je/het paard. En kijk wat je kunt doen om gewicht te verliezen op verantwoorde wijze en kijk pas dan weer of paardrijden in beeld komt. Ook meteen een goede stok achter de deur, mooiere beloning is er dan niet denk ik.

En zit gewichtverlies er echt niet in, en wil je nog steeds iets met paarden, dan kan de mensport prima uitkomst bieden. Die koetsier-stoel kan wel heel veel meer hebben ;) zonder er onder te lijden.

Succes.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:05

Ik zou proberen af te vallen tot rond de 95 kilo. Weet niet hoe zwaar je nu weegt maar dat doet er niet toe.
Er zijn genoeg manege's waar ze tinkers of fjorden hebben staan.
Daar kan je natuurlijk op rijden, daarvoor hoef je denk niet naar een speciale manege voor 'zwaardere klasse' ruiters.
Misschien is een shire of trekpaard als bijrijpaard een optie?
Veel suc6!

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:42

Sonja schreef:
Is het al iemand opgevallen dat TS zich al weken niet vertoond heeft en dat jullie je maar druk blijven maken? Maak je niet dik zou ik zeggen ;)

TS heeft een paar heel duidelijke tips en hints gehad en gaat daar verder zelf niet op in, dus waarschijnlijk zal ze wat gevonden hebben OF is de wens om het rijden voort te zetten tóch niet zo heel groot op dit moment.

Laten we ook vooral niet voor TS denken a.u.b., vind dat er toch wel wat banketstaaf dingen worden gezegd of in iedergeval wat op mij een beetje banketstaaf overkomt en waar maakt iedereen zich eigenlijk druk verder over, want dit is nog steeds mijn probleem en tips/advies is welkom, dat heeft iedereen nu zo'n beetje wel gegeven. Mensen die mij een pb hebben gestuurd erg bedankt, erg fijn om ook de hart-onder-de-riem berichtjes te lezen. Ik heb al een paar keer dit topic willen sluiten, maar de mod's gaan hier niet op in helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:06

Tuurlijk, er zullen altijd wat lompe en onrespectvolle reacties komen. Daar is het een forum voor. Is een afspiegeling van de maatschappij; irl zul je ook een aantal hufterige mensen tegenkomen. Maar spiegel ze tegen degenen die wél fijn/prettig/vriendelijk reageren, en je ziet dat het zó'n klein percentage is... De meeste mensen bedoelen het niet zo beroerd, alleen leest de ontvanger ook regelmatig met een gekleurde bril...

Maar TS, heb je inmiddels wat gevonden?
Want je kunt nu wel een beetje kattig reageren met 'laten we niet voor TS denken' maar ik heb volgens mij behoorlijk ver met je meegedacht, tot en met een paard waarmee je eventueel zou kunnen lessen aan toe, waar je zélf niet verder op gereageerd hebt, net als op de uitnodiging om wat verschillen tussen dressuur en western te zien waar je zélf om vroeg... ;)