Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:47

spannend!
ben ook benieuwd wat de Da gaat zeggen...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:20

Zoals ik een paar pagina's terug al meldde, hebben wij een mini in opvang gekregen, waarvan we niet wisten of ze drachtig was.De pony is 84 cm hoog. Vandaag hebben we de da laten komen om te scannen. En we konden op de monitor een veulen zien. Dus onze pony is drachtig!!

Daarom snap ik niet helemaal waarom jouw dierenarts dat niet kan. Maar goed, misschien dat je vandaag duidelijkheid krijgt.

Miracle_

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:42

Ik lees al een tijdje mee, maar wil toch even reageren hoor. Ten eerste even mijn complimenten voor wat je allemaal doet! Toppie.
Ik ben erg benieuwd naar de afloop, ik hoop natuurlijk op een mooi gezond veulen, en natuurlijk een gezonde mama. (àls ze drachtig is ;) )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:41

Veearts is gebelt en hij komt donderdag of vrijdag Fyanne weer opvoelen,ik word van tevoren gebelt wanneer hij komt.De vrouw [assistente] v.d. veearts zei:Waarom wacht je niet gewoon af tot het veulen geboren word?Is het niet zonde om kosten te maken als je ook gewoon kunt afwachten.Is het een probleem als je zou afwachten,of pas in januarie eventueel laat opvoelen.
Ik legde toen uit dat ik zeker moest weten of ze drachtig was i.v.m. een stal en de voorbereidingen,dat een veulen in febr. niet in het land geboren kan worden.Toen begreep ze waarom ik het 100% moest weten.
Ik vertelde ook dat áls ze niet drachtig is,dat er dan iets niet klopt in die buik.Nou ze zei:als de merrie verder niet ziek eruit ziet,goed eet en drinkt,niet sloom is, dat ze dan echt niet ziek zou zijn of wat zou mankeren.Vertelde haar ook over het slijm wat ik zag,de bewegingen,schoppen in de buik en het dikker worden.Ze zei dat dat de merrie toch wel drachtig moest zijn.Ze zei ook dat toen haar man [veearts] de eerste nix voelde,het veulen miss. onderin had gelegen en dat je het dan niet voelt.
En nu we een maand verder zijn het makkelijker te voelen is.

@haboshof

Hoe ver was die mini merrie dan toen ze gescand werd?
Als het veulen al te groot is zie je niets op de scan,dan is alles donker.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:46

gohya schreef:
Veearts is gebelt en hij komt donderdag of vrijdag Fyanne weer opvoelen,ik word van tevoren gebelt wanneer hij komt.De vrouw [assistente] v.d. veearts zei:Waarom wacht je niet gewoon af tot het veulen geboren word?Is het niet zonde om kosten te maken als je ook gewoon kunt afwachten.Is het een probleem als je zou afwachten,of pas in januarie eventueel laat opvoelen.
Ik legde toen uit dat ik zeker moest weten of ze drachtig was i.v.m. een stal en de voorbereidingen,dat een veulen in febr. niet in het land geboren kan worden.Toen begreep ze waarom ik het 100% moest weten.
Ik vertelde ook dat áls ze niet drachtig is,dat er dan iets niet klopt in die buik.Nou ze zei:als de merrie verder niet ziek eruit ziet,goed eet en drinkt,niet sloom is, dat ze dan echt niet ziek zou zijn of wat zou mankeren.Vertelde haar ook over het slijm wat ik zag,de bewegingen,schoppen in de buik en het dikker worden.Ze zei dat dat de merrie toch wel drachtig moest zijn.Ze zei ook dat toen haar man [veearts] de eerste nix voelde,het veulen miss. onderin had gelegen en dat je het dan niet voelt.
En nu we een maand verder zijn het makkelijker te voelen is.

@haboshof

Goed dat je gebeld hebt nu maar afwachten.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik de reactie van die bewuste mevrouw niet helemaal begrijp.
Niet elk paard stopt direct met eten en drinken en word gelijk sloom en hangerig als er iets aan de hand is.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:07

Ik begrijp de reactie wel...
Als de merrie is zoals topicstarter omschrijft is ze in ieder geval niet zo ziek dat er gelijk vandaag iemand langs moet komen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:11

anjore schreef:
Als de merrie is zoals topicstarter omschrijft is ze in ieder geval niet zo ziek dat er gelijk vandaag iemand langs moet komen.

Kreeg ook niet de indruk dat ts met stel een sprong een veearts opriep maar dat ze gewoon een afspraak wilde maken. Dus dan vind ik het wel een vreemde reactie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:21

Ik denk dat ze dat zo zei omdat deze veearts iemand is die niet aan iemand onnodig geld wil verdienen.
Toen ik hem belde wegens een zwaar koliek geval,stelde ze geen vragen maar was hij er binnen 15 min.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:28

gohya schreef:
@haboshof

Ik weet niet hoever de merrie is. Ik heb gevraagd aan de DA of ze kon zien of ze drachtig was. En dat kon, zei ze. Ze kan niet zien in welke maand ze is. Maar wel of ze drachtig is.
De merrie is in mei in het land gegaan met een hengstje, dus ze kan op zijn vroegst in april een veulen krijgen.( ze zou dan nu dus 7 maand heen zijn) We hebben hier vaker drachtige merries gehad en die merries zijn ook gewoon gescand. Ik wil geen risico's lopen en dus bij twijfel laten we ze scannen.Wel kunnen ze de vrucht nog verliezen, wat ik ook al in een post eerder heb aangegeven en dat is bij ons twee keer gebeurd, nadat ze drachtig waren gescand.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:00

easygoing schreef:
anjore schreef:

Kreeg ook niet de indruk dat ts met stel een sprong een veearts opriep maar dat ze gewoon een afspraak wilde maken. Dus dan vind ik het wel een vreemde reactie.

Dat klopt, die indruk had ik ook.
Maar om meer duidelijkheid te krijgen over hoe lang het kan wachten zal de assistente, of in dit geval vrouw van de dierenarts vragen stellen om dat in te kunnen schatten. En misschien wilde ze ts gerust stellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:38

Laat ander een ander (paarden!!) arts komen, iemand die wel verstand heeft van (drachtige) paarden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:45

Brainless schreef:
Laat ander een ander (paarden!!) arts komen, iemand die wel verstand heeft van (drachtige) paarden.

Deze veearts heeft echt wel verstand van drachtige paarden hoor.
Ik lees hier op bokt heel veel verhalen over D.A. die opvoelden en/of scande en zeiden Niet drachtig,en later stond er een veulen in de wei.Je kan niet altijd meteen voor 100% zeggen wel of niet drachtig met opvoelen.
En dan daarbij,ik ken hier geen andere veearts die beter zou zijn.De vorige die ik had was ook goed maar is met pensioen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:59

Hij is veearts geen paardenarts.
Super aardig hoor, dat ben ik met je eens. Maar zijn kwaliteiten liggen helaas niet volledig op het gebied van paarden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:05

Fijn dat je een afspraak hebt gemaakt, en dus een concrete actie hebt ondernomen! Het gokken, en er een veulen inkijken heeft nu wel lang genoeg geduurd ;)

ik ken betreffend arts niet, dus of je perse een paardenarts nodig hebt in dit geval weet ik niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:12

Ik ben erg benieuwd of ze nu drachtig is. succes!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:20

1 tip voor vrijdag. drachtig of niet zorg dat je DA je een duidelijk antwoord kan geven op je vragen!!
(anders zou een second opinion ook nog een optie zijn. )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:39

Brainless schreef:
Hij is veearts geen paardenarts.
Super aardig hoor, dat ben ik met je eens. Maar zijn kwaliteiten liggen helaas niet volledig op het gebied van paarden.

Weet je welke veearts ik bedoel? tis die uit Putten he.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:01

Ja dat weet ik...!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 10:01

@Brainless
Je hebt toch niet Snoek voor je?want die is het niet hoor.
Ik heb Esveld.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:23

Ik ben benieuwd, lees nu al n tijdje mee. Ik denk dat ze wel drachtig is maar toch spannend dan !!

Wanneer komen ze weer langs ( heb ik denk ik overheen gelezen ?)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:07

Fenartoe schreef:
Ik ben benieuwd, lees nu al n tijdje mee. Ik denk dat ze wel drachtig is maar toch spannend dan !!

Wanneer komen ze weer langs ( heb ik denk ik overheen gelezen ?)

Morgen of overmorgen komt de veearts weer opvoelen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:58

ok spannend !!
Ben je zelf al wat van de schrik bekomen ?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:08

succes maar weer.
ik heb hier ook een pony gehad ( was ook bij de hengst geweest.)en de dierenarts zei:zo die is flink drachtig, zal niet lang meer duren schat een week of 4.
hij moet nou nog geboren worden en is 3 jaar geleden :D
dus het kan ook andersom.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:31

Spannend !

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:37

Fenartoe schreef:
ok spannend !!
Ben je zelf al wat van de schrik bekomen ?

Nou ja echt schrik heb ik niet echt,het is dat ik zo ontzettend twijfel.
En nu ze dikker is geworden,de trap bewegingen in der buik enz. moet ze wel drachtig zijn.
Dan kijk ik weer naar haar buik en denk dan weer,ach zo dik is die toch niet dat er een veulen inzit.
Maar toch denk ik voor 90% wel drachtig,die 10% twijfel is morgen of overmorgen hoop ik weg.