mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:30

max_ruiter schreef:
Heb het zelfde probleem.
Mijn paard kwam omhoog en sprong een keer naar de hoefsmid toe omdat hij een keer ergens van schrok, en toen kreeg hij gelijk 3 volle schoppen. Sinds toen doet hij het de heletijd, zelfs met praam, omdat hij zo erg geschrokken was van die schoppen.

Was dus NIET blij toen die dat deed.

Tjongejong zeg!Arm dier. ;(
Het haalt ook geen reet uit om een paard zo te trappen!
Ik hoop dat je nu een andere hoefsmid hebt?

Shenavallie

Citaat:
Dan nodig ik je van harte uit om eens bij een koppel jonge paarden te gaan kijken. Daar wordt heel wat geschopt en gedaan en ook zeker in de buik. Dat noemen ze opvoeding. Dat gebeurt ook in de wilde kudde's.
Ook bij mijn paarden op de wei gebeurt dat weleens. Tuurlijk niet leuk, maar ook daar gaat het onderling opvoeden verder.

Dan is degene die getrapt wordt zogezegd "bijdehand" geweest en heeft de eerdere signalen genegeerd. Paarden gebruiken zoveel kleine lichamelijke waarschuwingen, die wij bijna niet opmerken (alleen als we er echt voor gaan zitten). Als zo'n brutaal paard die eerdere waarschuwingen negeert, dan komen de iets grovere waarschuwingen. Als het brutale paard deze dan nog negeert, DAN pas wordt er getrapt. In het geval van de hoefsmid die mijn pony als veulen trapte, was het een oneerlijke actie van zijn kant. Hij had eerst haar moeten observeren, aaien en dan beginnen. Niet eerst binnen komen, het veulen niet eens bekijken, maar eerst een flinke trap verkopen. Dan z'n spullen pakken en aan de slag willen met de dreiging dat hij haar nog wel een schop wilde verkopen als ze niet op hield met paniekerig doen. Het beestje was met recht doodsbang voor hem geworden!

max_ruiter

funnyhorses schreef:
max_ruiter schreef:
Heb het zelfde probleem.
Mijn paard kwam omhoog en sprong een keer naar de hoefsmid toe omdat hij een keer ergens van schrok, en toen kreeg hij gelijk 3 volle schoppen. Sinds toen doet hij het de heletijd, zelfs met praam, omdat hij zo erg geschrokken was van die schoppen.

Ja:D

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:31

Slaan met voorwerpen op de rug, waar een wervel loopt en aanhechtingen en dergelijke van spieren zitten ,vind ik een wezenlijk verschil met schoppen in een buik die beschermt wordt door een dikke huid en een flinke laag vetweefsel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:31

funnyhorses schreef:
max_ruiter schreef:
Heb het zelfde probleem.

Ja zeker! Ik heb meteen een andere geregeld! Deze is werkelijk super! Als er een heldenlintje voor hoefsmeden komt, dan is hij de eerste die ik hiervoor ga opgeven! :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:32

Ik snap nu wel waarom er zoveel verkl*te paarden rondlopen.. (algemene opmerking, niet specifiek gericht)

funnyhorses schreef:
Prutsmuts en Chaos
Jullie roepen toch ook alleen maar : als ie niet luisterd dan krijgt ie een schop!Alsof dat een verduidelijking is?Is enkel een uiting van frustratie van de mens.

Wat een onzin funnyhorses, als het uit frustratie van de mens is, is het zo zinloos als maar zijn kan.
Het is vermenselijking om te zeggen dat ze het niet begrijpen, lees post Phormicola.
Hamers en vijlen? nee die zijn ergens anders voor bedoeld.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:33

max_ruiter schreef:
Heb het zelfde probleem.

Wie was dat dan, evt. via PB?
Ik ken denk ik bijna alle hoefsmeden hier en vindt ze allen erg eerlijk en bovendien ook heel vriendelijk naar paarden.
Wat niet wegneemt dat bovenstaande reactie overdreven is hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:34

Shenavallie schreef:
Citaat:
Dan nodig ik je van harte uit om eens bij een koppel jonge paarden te gaan kijken. Daar wordt heel wat geschopt en gedaan en ook zeker in de buik. Dat noemen ze opvoeding. Dat gebeurt ook in de wilde kudde's.
Ook bij mijn paarden op de wei gebeurt dat weleens. Tuurlijk niet leuk, maar ook daar gaat het onderling opvoeden verder.

Dan is degene die getrapt wordt zogezegd "bijdehand" geweest en heeft de eerdere signalen genegeerd. Paarden gebruiken zoveel kleine lichamelijke waarschuwingen, die wij bijna niet opmerken (alleen als we er echt voor gaan zitten). Als zo'n brutaal paard die eerdere waarschuwingen negeert, dan komen de iets grovere waarschuwingen. Als het brutale paard deze dan nog negeert, DAN pas wordt er getrapt. In het geval van de hoefsmid die mijn pony als veulen trapte, was het een oneerlijke actie van zijn kant. Hij had eerst haar moeten observeren, aaien en dan beginnen. Niet eerst binnen komen, het veulen niet eens bekijken, maar eerst een flinke trap verkopen. Dan z'n spullen pakken en aan de slag willen met de dreiging dat hij haar nog wel een schop wilde verkopen als ze niet op hield met paniekerig doen. Het beestje was met recht doodsbang voor hem geworden!

Ik word er gewoon misselijk van! :r
Godzijdank hebben wij ook een hoefsmid die héél erg relexed met de dieren is.
En idd als hij komt begroet hij mijn paardjes,aait ze es over het lijf en praat eerst wat gezellige woorden.
En mijn beestje trekt ook vaker zn hoef van de standaard tijdens het vijlen en nooit zal er een onvertogen woord uit de hoefsmid komen.Wel is ie consequent,maar nog nooit hoefde mn dieren bang voor em te zijn.
Ik hoop dat ie het nog heel lang mag blijven doen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:35

Shenavallie schreef:
Citaat:

Dat hoeft niet, je hebt ook dominante dieren die het ene moment erg vriendelijk zijn en het volgende moment alle kanten uittrappen. :')
En dan met name merries.. :P

Of van die ruinen die met de fles zijn opgevoed en geen paardentaal kennen, die vangen en delen ook vaak klappen uit.
Of mijn jonge ruin, die duldt ook geen andere ruin, daar hoeft niks aan vooraf te gaan, hij slaat gewoon.

Funnyhorses, kun je je verhaal naar ons toe al verduidelijken? :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:37

Ik vind dat je het prima op kunt lossen door consequent te zijn en je stem te gebruiken. En daar heeft mijn smid een hoop mee bereikt.. Kinderen worden ook het beste opgevoed door duidelijke grenzen te stellen en niet door te slaan o.i.d.
Laatst bijgewerkt door Lieveranders op 30-09-10 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:38

Shenavallie schreef:
Citaat:

Ben ik dus helemaal met je eens. En zo doe ik het dus ook. Er gaan eerst kleine waarschuwingen aan vooraf en als die worden genegeerd dan komt er een grote.
Een veulen die voor het eerst bij de smid is hoort ook niet getrapt te worden. Diertje doorgaat een leerproces. Dat moet met rust, respect, regelmaat en veel geduld gedaan worden. Maar ook hierbij heb je als eigenaar een grote rol voorafgaand aan het bezoek van de smid.
Beginnend met voetjes aanraken, optillen, uitkrabben en een goede leerweg hierin is ook beentjes afspuiten met water om ze aan vreemd geluid en raar gevoel aan de benen te laten wennen. En vooral veel belonen!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:43

Lieveranders schreef:
Ik vind dat je het prima op kunt lossen door consequent te zijn en je stem te gebruiken. En daar heeft mijn smid een hoop mee bereikt.. Kinderen worden ook het beste opgevoed door duidelijke grenzen te stellen en niet door te slaan o.i.d.

Kinderen zijn geen paarden, en ook in geen enkel opzicht vergelijkbaar naar mijn mening.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:41

Chaos schreef:
Kinderen zijn geen paarden, en ook in geen enkel opzicht vergelijkbaar naar mijn mening.

Nee? Beargumenteer!
Kinderen & paarden (en ook andere dieren) hebben juist zoveel overeenkomsten!

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:44

had ik bij mijn da .
Mijn paard moest uitverdoofd worden , en die schopte elke keer met haar achterbenen naar voren toe .
hij stond er net onder om te gaan prikken , haalde ze ook bijna uit naar zijn hoofd .
Dat scheelde echt heel weining .

toen heeft die haar ook drie rotschoppen verkocht in haar buik .
vond het zelf niet zo leuk maar hij heeft het gewoon uitgelegd en achteraf begreep ik het wel .

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:45

FromNorway schreef:
Chaos schreef:

Nee? Beargumenteer!
Kinderen & paarden (en ook andere dieren) hebben juist zoveel overeenkomsten!

Mijn beargumentatie lijkt me nogal voor de hand liggend, maar ben nieuwsgierig naar de jouwe. :)

FromNorway

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:03

Kijk alleen maar naar de manier van leren. Na ieder kunstje een snoepje werkt het best :)

Net als honden, de meesten hebben ongeveer hetzelfde verstand (of hoe je het ook wilt noemen) als een kind van drie.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:06

Moa, als dat het enige is. Hetzelfde verstand zou ik ook niet willen zeggen, maar hoeveel ervaring heb ik met 3jarige kinderen.. :P

Overigens werk ik op de stallen waar ik loop, en evenmin met mijn eigen paarden, nooit met snoepjes. Het enige wanneer ze een snoepje krijgen is na het rijden als ze op stal staan ofzo. Of op de trailer, maar anders echt maar zelden.

Er zijn 1001 manieren om een paard dingen te leren, en wederszijds vertrouwen is het beste. :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:08

Nou chaos ik ben wel benieuwd naar jouw argumenten eigenlijk.. Waarom zou je dieren niet net zo behandelen als je kinderen en je medemens behandelt?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:12

Chaos schreef:
Er zijn 1001 manieren om een paard dingen te leren, en wederszijds vertrouwen is het beste. :)

Precies en zo werkt het bij kinderen ook.. En wederzijds vertrouwen bereik je niet door tikken uit te delen, maar door grenzen te stellen en consequent te zijn..

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:13

Als het gaat om een gevaarlijke situatie, vind ik het voor een keer acceptabel. Maar beter inderdaad om niet te lang te blijven klieren, maar eerder een praam erbij pakken. Ik heb mijn smid twee keer een paard een mep zien geven met de achterkant van een hamer, waarvan een keer op het hoofd.... :( hij is dus nu niet meer mijn smid.......

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:16

Oh,wat ben ik blij met mijn hoefsmid!
Hij heeft precies in de gaten of een paard kliert of angstig is,hij mag ze van mij aanpakken zoals hij denkt dat het moet en ik ben het altijd met hem eens,ik ben er ook altijd zelf bij,ik ken mijn paarden tenslotte het allerbest.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:17

Chaos schreef:
Moa, als dat het enige is. Hetzelfde verstand zou ik ook niet willen zeggen, maar hoeveel ervaring heb ik met 3jarige kinderen.. :P

Overigens werk ik op de stallen waar ik loop, en evenmin met mijn eigen paarden, nooit met snoepjes. Het enige wanneer ze een snoepje krijgen is na het rijden als ze op stal staan ofzo. Of op de trailer, maar anders echt maar zelden.

Nee, dat is lang niet het enige, als ik alles op moet noemen ben ik nog wel even bezig ;)
Bijvoorbeeld met een snoepje.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:18

Ik persoonlijk vergelijk mijn dieren niet met kinderen qua aanpak, opvoeding of begrip. Kinderen hebben begrip van taal, meer dan een dier. Een kind zal(normaalgesproken;-) ) geen levensgevaarlijk gedrag kunnen vertonen, een dier wel.
Als een kind ernstig negatief gedrag vertoont zal er door mij een "straf" gegeven worden in de vorm van een verbale waarschuwing eventueel gevolgd door een " time out " . Hiermee bedoel ik even ergens anders gaan zitten tot.....Een kind zal nooit maar dan ook nooit een tikje krijgen.
Kan mijn paard moeilijk even een " time out " geven. Zal ie weinig van snappen.

Tuurlijk zijn er wel een aantal basale overeenkomsten, maar voor mij niet qua aanpak.

Paarden af en toe belonen met een snoepje doe ik wel eens.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:24

Dat hangt dan weer meer af van hoe je de opvoeding regelt ;)

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 00:11

Ik wil hier wel eens zien dat een hoefsmid één van mijn pony's in de buik zou stampen.... die kan zich ook wel aan iets verwachten denk ik.... ik pik absoluut geen geweld t.o.v. mijn dieren.