Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:50

Ben het met de laatste reacties eens: dit topic heeft vooral een praktische insteek, namelijk wat gebeurt er met je overleden paard.

Het gaat in feite niet over de keuze die je maakt van wel of niet inslapen en hoe of wanneer je dat moet doen. Want dat zijn pas echt moeilijke vragen en daar komt wel je eigen gevoel, maar vooral ook je verwantwoordelijkheid naar je paard om de hoek kijken.

Dat moment en die keuze zijn ook vele malen moeilijker dan de vraag hoe je paard wordt opgehaald. Ik denk als je het overlijden van een paard hebt meegemaakt, je precies begrijpt wat ik bedoel.
Uit eigen ervaring weet ik hoeveel moeite en verdriet ik gehad heb met het telkens weer moeten beoordelen of mijn merrie er al aan toe was om niet meer verder te leven, omdat ze ziek was ben ik daar meer dan een jaar mee bezig geweest. Op het moment zelf was het overigens zo duidelijk en gaf ze het zelf zo goed aan, dat toen die keuze ook niet moeilijk meer was. Maar de tijd ervoor was veel moeilijker en emotioneler dan het moment van overlijden en het afvoeren van haar lichaam was toen eigenlijk (voor mij althans) helemaal niet zo belangrijk meer.

Even voor de duidelijkheid, dit is gewoon mijn eigen ervaring en eigen mening he, niks ten nadele van mensen die het anders zien en voelen!

frmarie

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:06

Toen een paar jaar terug mijn hele oude merrie overleed, met een spuitje van dierenarts wat heel vredig gebeurde (ze begreep het, ze heeft haar ogen niet meer geopend vanaf het moment dat ze de dierenarts hoorde aankomen (zag ik aan haar oren)), ze was echt op, 37 jaar oud. Ik woon in Frankrijk en ik heb haar gewoon begraven hoewel dat ook hier niet mag (diep genoeg, heb een bulldozer, met kalk erop). Hier is alleen natuur, buren kms ver. ik had de indruk dat de eerste uren ze er nog was, maar vele uren later niet meer, leek ze alleen nog een dood lichaam. Als ik niet in de ze omstandigheden zou zijn, zou ik misschien gewoon een dag wachten en dan de ophaaldienst bellen. Slachten vind ik geen fijn idee, dan moet het paard daar levend heen, hoe gaan jullie dat doen ? Naar mijn idee weten ze precies wat daar gaande is, het kan zijn dat het paard er dan ook vrede mee heeft, ik heb geen ervaring, maar gewoon thuis overlijden zonder extra stress van vervoer en nieuwe omgeving van een slachthuis lijkt me het meest 'humaan'.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:09

simodi schreef:
Ben het met de laatste reacties eens: dit topic heeft vooral een praktische insteek, namelijk wat gebeurt er met je overleden paard.

Het gaat in feite niet over de keuze die je maakt van wel of niet inslapen en hoe of wanneer je dat moet doen. Want dat zijn pas echt moeilijke vragen en daar komt wel je eigen gevoel, maar vooral ook je verwantwoordelijkheid naar je paard om de hoek kijken.

Dat moment en die keuze zijn ook vele malen moeilijker dan de vraag hoe je paard wordt opgehaald. Ik denk als je het overlijden van een paard hebt meegemaakt, je precies begrijpt wat ik bedoel.
Uit eigen ervaring weet ik hoeveel moeite en verdriet ik gehad heb met het telkens weer moeten beoordelen of mijn merrie er al aan toe was om niet meer verder te leven, omdat ze ziek was ben ik daar meer dan een jaar mee bezig geweest. Op het moment zelf was het overigens zo duidelijk en gaf ze het zelf zo goed aan, dat toen die keuze ook niet moeilijk meer was. Maar de tijd ervoor was veel moeilijker en emotioneler dan het moment van overlijden en het afvoeren van haar lichaam was toen eigenlijk (voor mij althans) helemaal niet zo belangrijk meer.

Even voor de duidelijkheid, dit is gewoon mijn eigen ervaring en eigen mening he, niks ten nadele van mensen die het anders zien en voelen!

Inderdaad, dat is weer een heel ander onderwerp en vooral ook vele male gevoeliger dan waar dit topic voor bedoeld is.
Wat jij met je merrie beschrijft heb ik ook van dichtbij meegemaakt en is zeker een hele moeilijke kwestie, herken precies wat je zegt!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:56

Met mijn paarden gebeurt hetzelfde als met mij (uiteindelijk :-) ) en mijn katten. Die worden gecremeerd. Zei pas nog tegen mijn moeder dat ze ons later allemaal in een hele grote urn kunnen stoppen, zijn we voor altijd samen :D En nee, mijn moeder stond daar helemaal niet van te kijken, die kent me al 38 jaar :+

Wat Simodi schrijft herken ik helemaal, door mjn opvangers moet ik vaak zo'n beslissing maken en eigenlijk weet je altijd wel wanneer het genoeg is. Heb er nooit spijt van gehad, wel verdriet natuurlijk, en je voelt je zo machteloos!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:43

MarcoBorsato schreef:
Xantaatje schreef:
Wel van kwekkeboom hoop ik dan? :D

Nee gekheid volgens mij ben je gevoeliger dan je je doet voor komen :o

Natuurlijk heb ik gevoel voor mijn paarden, als ik Abel verlies zal dat veel pijn doen, het doet altijd pijn als een paard naar de eeuwige weides gaat. Maar het hoort er bij. Ik sta niet dagelijks stil bij de paarden die ik verloren heb. Ik ben daar gewoon hartstikke nuchter in.

Geeft niets hoor de één is nou eenmaal nuchter en ik een vreselijk gevoelig poppetje :D daarom denk ik dat dit een eindeloze discussie is waar zoveel gevoelens me gepaard gaan ;)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:44

Mist schreef:
Met mijn paarden gebeurt hetzelfde als met mij (uiteindelijk :-) ) en mijn katten. Die worden gecremeerd. Zei pas nog tegen mijn moeder dat ze ons later allemaal in een hele grote urn kunnen stoppen, zijn we voor altijd samen :D En nee, mijn moeder stond daar helemaal niet van te kijken, die kent me al 38 jaar :+

Wat Simodi schrijft herken ik helemaal, door mjn opvangers moet ik vaak zo'n beslissing maken en eigenlijk weet je altijd wel wanneer het genoeg is. Heb er nooit spijt van gehad, wel verdriet natuurlijk, en je voelt je zo machteloos!

Hihi dat is ook wel een idee met zijn allen in 1 grote urn :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:59

kunnen ze een piramide laten bouwen op de begraafplaats....want in zo'n muur passen we niet meer :D

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:28

hahaha nee dat gaat niet lukken, maar dan wel een piramide in het bos he :D

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:47

we hebben mijn pony laten inslapen in het utrechtse dierenziekenhuis.
We zijn daar bij geweest maar uiteindelijk is ze toen wij weggingen met een grote groep overleden paarden gecremeerd gewoon op een stapel klinkt heel rot is het eigenlijk ook maarja het is gebeurt

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:36

Ik weet het echt niet, maar in elk geval niet naar de slager!
Het idee dat iemand mijn paard opeet, gatver.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:38

mijn pony is op de kliniek ingeslapen, en is daar ook gebleven. Vervolgens is ze door een disctructie bedrijf opgehaald

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:55

Er zijn in het verleden 2 pony's bij ons overleden en beide opgehaald door de rendac.
Mocht in de toekomst 1 van mijn paarden overlijden dan gaat het weer zoals bij de andere 2 keren.
Beide pony's zijn een natuurlijke dood gestorven, mega geluk dus.....

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:48

MarcoBorsato schreef:
Abel gaat een glansrijke carriere tegemoet als kroket

Haha... tja, dan is een paard zelfs nog nuttig ná zijn dood!
Wel hard btw.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:53

Dat beslis ik pas als het moment daar is. Nu zou ik er eerlijk gezegd nog geen beslissing over kunnen nemen. Eerst maar eens kijken wat er allemaal mogelijk is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:53

weet niet of ik al gereageerd heb..

als mijn pony,s overlijden laat ik ze cremeren en strooi hun as uit over de bergen van wales waar het ras oorspronkelijk vandaan komt....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:26

ozzyke schreef:
Misschien dat jullie mening veranderd als jullie zien wat er met je paard gebeurd bij Rendac :(
Maar dat is niet iets wat met mijn paard gebeurd als ik er altijd van gehouden heb.. jullie zeggen dood is dood, is dat alleen bij paarden dan het geval?
Of zeggen jullie dat ook bij een overleden dierbare persoon? Zal wel weer gezegd worden kun je niet vergelijken, maar een paard staat je toch ook nauw bij het hart ?

Waarom kijk je naar dat soort dingen dan?

Cremeren is niet erg? Iets waar je veel van gehouden hebt verbranden? Is toch ook erg? Dan kun je helemaal niets meer doen met je dier. Begraven mag niet buiten dat om dan wordt datgeen waar je van gehouden hebt aangevreten en rot het langzamerhand weg. Uiteindelijk zul je toch een keus moeten maken, tuurlijk is het geen fijn vooruitzicht maar gelukkig voelen ze er niets meer van.

Overigens boeit het me niet wat ze met mij doen als ik dood ben, van mijn part gooien ze me in het kanaal. Ellende is alleen dat je ergens weer boven komt drijven :Y)

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:58

cremeren !

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 02:37

ik heb net een filmpje gezien van de rendac .
ik zat toch te twijfelen wat ik wou

Heb serieus de wc ondergekotst .
Had al teveel gegeten en nu ging me maag helemaal draaien .

man wat ziet dat er akelig uit .
kan veel hebben maar dit ging me net wat te ver .

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:04

ozzyke schreef:
Maar dat is niet iets wat met mijn paard gebeurd als ik er altijd van gehouden heb.. jullie zeggen dood is dood, is dat alleen bij paarden dan het geval?

Het zou wel prettig zijn als je je wat genuanceerder uitdrukte!

Je suggereert hier dat als je je paard door Rendac laat ophalen, je er niet of minder van gehouden zou hebben ... daarmee stoot je heel veel mensen voor het hoofd!

DE MANIER VAN AFVOEREN VAN EEN DOOD PAARD HEEFT NIKS TE MAKEN MET HOEVEEL JE VAN JE PAARD GEHOUDEN HEBT !!!!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:24

Maar 1 ding snap ik niet.

Als jullie dood zijn willen jullie tog ook worden gecremeerd of begraven??? Dan zal jullie familie toch ook niet zeggen: maak er maar een kroket van want die leeft toch niet meer.

Of begrijp ik dat nou verkeerd ??? :?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:35

Na zijn overlijden wordt hij gecremeerd. Maar hopelijk duurt dat nog héél lang...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:58

aagje26 schreef:
Maar 1 ding snap ik niet.

Als jullie dood zijn willen jullie tog ook worden gecremeerd of begraven??? Dan zal jullie familie toch ook niet zeggen: maak er maar een kroket van want die leeft toch niet meer.

Of begrijp ik dat nou verkeerd ??? :?

Klopt, maar wij hebben als het goed is een uitvaartverzekering. Voor paarden schijnt die er tegenwoordig ook te zijn, maar niet iedereen sluit die af. Ik was in de mogelijkheid qua geld om mijn paard te cremeren, niet iedereen heeft dat geld en bovendien wil niet iedereen dat geld aan een dood dier, want zo is het wel, uitgeven. Ik snap heel goed dat er mensen zijn die zeggen, ik leg die 1500 euro liever bij mijn spaarpotje voor een nieuw paard of bij het 'risico-potje' voor mijn andere paarden.

Je kunt niet zeggen dat mensen die hun paard naar de Rendac laten gaan minder van hun paard hielden dan de mensen die hun paard laten cremeren. Je kunt hooguit zeggen dat de mensen die hun paard laten cremeren het nodig hebben voor het verwerkingsproces om hun paard te laten cremeren. Mensen verschillen nou eenmaal.

incaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:04

@Flew: daar sluit ik mij bij aan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:09

Iedereen moet doen wat hij/zij zich prettig bij voelt laat dat duidelijk zijn.

Tuurlijk is de rendac geen prettige goedvoelende optie, als je daar een keer geweest bent wil je eigenlijk dat geen enkele paard of ander dier dar terecht komt.
Maaaarr.......ik vind het van de zotte (voor mezelf dan) om ruim €1500,- neer te leggen voor een crematie, ik heb dit geld wel dus daar gaat het niet om, maar dit geld is eigenlijk voor mijn haflinger en evt spoedgevallen en operaties.....dit geld zou dan van mijn paardenrekening afgaan......en dat geld is eigenlijk voor mijn levende dieren in nood, dus als ze met spoed geopereerd moeten worden, ik houdt dat geld daar ook liever voor.
Alle dieren zijn bij mij bijna heilig (bij wijze van spreken) en ik houdt ontzettend veel van ze, maar eenmaal dood = toch gewoon dood, tja dan geef ik er liever niet teveel geld meer aan uit dat besteed ik liever aan de paarden die nog leven en dan kan dit geld nog van enige betekenis zijn....Ik ga simpelweg geen €1500,- betalen voor een emotie, verdrietig ben ik toch of het paard nou gecremeerd wordt of opgehaald door de rendac.

mariskajays

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:51

Mijn paard wordt absoluut gecremeerd.Moet er niet aan denken dat ze opgehaald wordt door z'n vrachtwagen of de worst ingaat.
Respecteer wel ieder zijn eigen menig,bij ons op de manege gaan ze allemaal na de slager en die dood in stal liggen worden opgehaald.Gelukkig gebeurd het weinig maar ieder doet het op zijn eigen manier.