Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spicenut

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:27

Ok, een vraag dan. Is er een paard waar iemand van 120 kilo zonder problemen jarenlang op zou kunnen rijden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:29

Spicenut schreef:
Ok, een vraag dan. Is er een paard waar iemand van 120 kilo zonder problemen jarenlang op zou kunnen rijden?

hangt imo helemaal af van de manier en de duur van het rijden.
Paard zou iig goed/correct bespierd moeten zijn.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:39

Is dan niet iedereen het erover eens dat welk gewicht je ook hebt, je altijd zult moeten blijven kijken naar de belasting van het paard, en dus het gewicht van de ruiter naast factoren als leeftijd, inspanningsduur en ras altijd mee zult moeten nemen in de beoordeling?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:53

Spicenut schreef:

http://img690.imageshack.us/i/matador02020202.jpg/

Ik offer me wel effe op hoor :D

Foto van mij met toenmalige paard. Gewicht: 117 kilo schoon aan de haak. Paard was 176 m. Ik heb het dier ruim 5 jaar gehad, nooit enig probleem whatsoever gehad.

Edit:

Heb nog een mooier voorbeeld: Ik op mijn zwaarst: 125 kg

http://img690.imageshack.us/i/mattie001.jpg/
Laatst bijgewerkt door Barmat op 11-11-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:57

Zo zie je maar weer dat ik er absoluut geen verstand van heb. Als ik die foto zonder het gewicht erbij zou zien zou ik namelijk zeggen dat je 80-85 kg zou wegen..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:59

Spicenut schreef:
Zo zie je maar weer dat ik er absoluut geen verstand van heb. Als ik die foto zonder het gewicht erbij zou zien zou ik namelijk zeggen dat je 80-85 kg zou wegen..

Dank u, dank u :D Dat bedoel ik nu - niemand gaf het me ook, simpelweg omdat ik ook nog eens 1.83 m ben. Vertekenend he....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:59

Barmat schreef:
Spicenut schreef:

http://img690.imageshack.us/i/matador02020202.jpg/

Ik offer me wel effe op hoor :D

Foto van mij met toenmalige paard. Gewicht: 117 kilo schoon aan de haak. Paard was 176 m. Ik heb het dier ruim 5 jaar gehad, nooit enig probleem whatsoever gehad.

Ik vind dat je het dan wel weer persoonlijk máákt!

Problemen hoef je niet te merken natuurlijk..of kunnen ook door andere oorzaken komen.
Mooiste zou zijn als je vooraf r.foto's hebt en achteraf - dan kun je zien of er meer dan de gebruikelijke slijtage heeft plaatsgevonden...

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:02

Héél vertekenend. Heel slecht, ik weet het, maar bij 120 kilo heb ik echt een michelinpoppetje voor ogen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:04

@superwoman: Dat is een goeie :j Ik reed het paard bijna twee jaar voordat ik hem kocht. Ik heb hem volledig laten keuren bij aankoop. De voormalig eigenaar had toevalllig nog de foto's van het paard als 3-jarige, nog niet zadelmak, en die had hij meegenomen naar de keuring.

Er was in de jaren (het paard was 8 toen ik hem kocht) niets veranderd in het röntgenbeeld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:06

Barmat schreef:
@superwoman: Dat is een goeie :j Ik reed het paard bijna twee jaar voordat ik hem kocht. Ik heb hem volledig laten keuren bij aankoop. De voormalig eigenaar had toevalllig nog de foto's van het paard als 3-jarige, nog niet zadelmak, en die had hij meegenomen naar de keuring.

Er was in de jaren (het paard was 8 toen ik hem kocht) niets veranderd in het röntgenbeeld.

Ook van de rug?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:07

Spicenut schreef:
Héél vertekenend. Heel slecht, ik weet het, maar bij 120 kilo heb ik echt een michelinpoppetje voor ogen.

Nou, het hoeft dus niet zo te zijn.

Overigens grappig dat je mij 80-85 kg schatte, dit is een foto van toen ik daadwerkelijk 85 kg was:

http://img697.imageshack.us/i/11042009004.jpg/

imo een wezelijk verschil en je kunt (vind ik) ook zien dat de houding t.o.v. de houding voorheen op het paard beter is geworden. Met name het aansluiten van de knieën is mooier. Dat bedoelde ik ook te zeggen met dat het afvallen er wel voor zorgt dat je beter aansluit op je paard en hierdoor ook in staat bent beter te ondersteunen, alhoewel ik met al dat gewicht extra ook niet verkeerd zat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:15

Ik ben dus van mening dat je bij extra (over) gewicht nog veel meer moet opletten waar je op gaat zitten.

Heel vervelend, maar IK VIND dat je met ruim 100 kilo incl overgewicht, niet moet beginnen met paardrijden. Dat gehobbel wat je niet kan voorkomen als je het moet leren vind ik wel érg veel gevraagd van een paard.

Echter wanneer het niveau van de ruiter goed is én het paard goed in de bespiering zit en het liefst ook nog ront. geen ernstige bemerkingen heeft - je idd best kan rijden met de 120 kilo om de vraag van Spicenut te beantwoorden. Ik denk idd dat de kans op extra slijtage dan erg mee valt.

Echter zie ik toch regelmatig een ander beeld, omdat er zogenaamd geen geschikt paard is of geen geschikt tuig.... - tja dat vind ik dus niet kunnen tegenover een paard.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:21

superwoman schreef:
Ik ben dus van mening dat je bij extra (over) gewicht nog veel meer moet opletten waar je op gaat zitten.

Heel vervelend, maar IK VIND dat je met ruim 100 kilo incl overgewicht, niet moet beginnen met paardrijden. Dat gehobbel wat je niet kan voorkomen als je het moet leren vind ik wel érg veel gevraagd van een paard.

Echter wanneer het niveau van de ruiter goed is én het paard goed in de bespiering zit en het liefst ook nog ront. geen ernstige bemerkingen heeft - je idd best kan rijden met de 120 kilo om de vraag van Spicenut te beantwoorden. Ik denk idd dat de kans op extra slijtage dan erg mee valt.

Echter zie ik toch regelmatig een ander beeld, omdat er zogenaamd geen geschikt paard is of geen geschikt tuig.... - tja dat vind ik dus niet kunnen tegenover een paard.

_/-\o_

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:37

Afbeelding
Tsjah...what can is say, ben ook wel eens geobserdeerd geweest wat mijn gewicht betreft. Nu 62 kilo lichter zit ik weer fijner in het zadel en kijken de vrouwen meer naar me :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:47

Wow, Barmat en Animo-Italia... petje af zeg!
Bovendien zag ik inderdaad ook niet dat je zo zwaar was Barmat, je lengt vertekend inderdaad enorm.
Het valt me iedere keer opnieuw op hoe rustig je blijft in dit soort discussies, en zaken rustig weerlegt wanneer ze foutief zijn... maar ook niet bang bent aan te geven dat ook jij vind dat er een limiet is en dat je je verantwoordelijkheid moet nemen.
Erg bijzonder Barmat...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:09

Animo_Italia: In je profiel zeg je dat je amateur binnen de subtop bent. Was je dit ook met het gewicht van 155 kg?
Dat kan ik mij bijna niet voorstellen namelijk - in de (sub) top zie je allemaal behoorlijk afgetrainde ruiters en amazones rijden.
Wat heeft jou uiteindelijk doen besluiten (zoveel) af te vallen?

@ ninx: dank je wel voor je compliment :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:43

Barmat, je haalt me de woorden uit mijn mond. Ben ook zeer benieuwd wat de drijfveer was en hoe lang daar over gedaan is.

Ik heb echt veel respet voor mensen die dat kunnen, vind mezelf al "zielig" dat ik even niet meer mag snoepen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:35

Spicenut schreef:

NEE. Ga mennen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:07

Kuggur schreef:
Spicenut schreef:

NEE. Ga mennen.

Ik sluit mij hierbij aan. Het is überhaupt de vraag in hoeverre iemand met dat gewicht gezond kan leven, dat is echter niet het topic-onderwerp.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:10

Dan ga ik even off topic, wat is het gewicht wat een paard kan trekken? Ik heb daar echt geen idee van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:19

superwoman schreef:

oh ja, wat ik ook nog ervaar, is dat mensen váák hun rij-niveau overschatten..
Maar heb enkele combinaties gezien, waardoor ik denk dat in sommige gevallen het risico van extra slijtage wel mee zou vallen.

imo moeten zwaardere mensen helaas nóg meer bezig zijn met de risico's (dus het verkleinen daarvan) van extra slijtage door het rijden.

Persoonlijk stop ik liever met rijden, dan dat ik met veel overgewicht op een paard zou moeten gaan zitten.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:18

Ik ben het er absoluut mee eens dat mensen die zwaarder zijn dan 90/100KG er goed over na moeten denken of ze wel door kunnen blijven rijden. Maar als jij onder de 80 zit denk ik dat je op geen enkel normaal getraind paard danwel E-pony problemen hoeft te hebben.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:19

Barmat schreef:
Animo_Italia: In je profiel zeg je dat je amateur binnen de subtop bent. Was je dit ook met het gewicht van 155 kg?
Dat kan ik mij bijna niet voorstellen namelijk - in de (sub) top zie je allemaal behoorlijk afgetrainde ruiters en amazones rijden.

Tijdens mijn hoogtij jaren qua gewicht reed ik niet. Mijn paard stond in training, ik ben er ivm het opzetten van m'n bedrijf een poos uitgeweest. Toen het paard lichte tour niveau was afgericht ben ik zelf weer gaan rijden. Dit heeft mij doen besluiten niet meer de dikke directeur uit te hangen maar meer te gaan sporten en gezonder te gaan eten. Voorheen was het vergadering en en uit en vervolgens op de bank neerploffen met 2 zakken Merci Krokant en pasteitjes met kipragout.

Ben nu weer dik 2 jaar aan het rijden en sport 2 keer in de week bij Fitness First. Mijn personal trainer houdt het gelukkig allemaal goed bij. Wordt ook gewoon mijn bed uitgetrommeld als ik me verslapen heb (2 x voorgekomen) en krijg ook serieus een sanctie opgelegd.
Belangrijke noot: mijn personal trainer is tevens mijn buurman en beste maatje. :)

Alleen zelfdiscipline en een ijzeren wil is niet genoeg, voor mij, om af te vallen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:40

Animo_Italia schreef:
Barmat schreef:

Tijdens mijn hoogtij jaren qua gewicht reed ik niet. Mijn paard stond in training, ik ben er ivm het opzetten van m'n bedrijf een poos uitgeweest. Toen het paard lichte tour niveau was afgericht ben ik zelf weer gaan rijden. Dit heeft mij doen besluiten niet meer de dikke directeur uit te hangen maar meer te gaan sporten en gezonder te gaan eten. Voorheen was het vergadering en en uit en vervolgens op de bank neerploffen met 2 zakken Merci Krokant en pasteitjes met kipragout.

Ben nu weer dik 2 jaar aan het rijden en sport 2 keer in de week bij Fitness First. Mijn personal trainer houdt het gelukkig allemaal goed bij. Wordt ook gewoon mijn bed uitgetrommeld als ik me verslapen heb (2 x voorgekomen) en krijg ook serieus een sanctie opgelegd.
Belangrijke noot: mijn personal trainer is tevens mijn buurman en beste maatje. :)

Alleen zelfdiscipline en een ijzeren wil is niet genoeg, voor mij, om af te vallen.

Ik vind dat knap :j En we kunnen elkaar een hand geven wat betreft de "lijdensweg" die het afvallen gewoon kan zijn :D En je bent flink wat kwijt, proficiat!

Een personal trainer heb ik niet echt, wel een uiterst gemene Duitse sportleraar die me om de 8 weken op de weegschaal zet en mijn vet meet.... is ongeveer net zo erg _O-

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:16

Anne. schreef:
Ik ben het er absoluut mee eens dat mensen die zwaarder zijn dan 90/100KG er goed over na moeten denken of ze wel door kunnen blijven rijden. Maar als jij onder de 80 zit denk ik dat je op geen enkel normaal getraind paard danwel E-pony problemen hoeft te hebben.

Paarden zijn geen "dragers" daarom denk ik dat zelfs mijn gewicht 64 al gevolgen kan hebben.
slijtage door te leven krijgt iedereen, maar toch...
Correct rijden is gewoon moeilijk!
Je moet jezelf steeds verbeteren én het paard goed trainen (o.a rechtrichten) dát is gewoon móeilijk :D