GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:24

Ik ook. Maar kom er deze week niet aan toe waarschijnlijk. Dus nog even geduld.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:12

@D_Desteny
Op zich is het een vrij onduidelijke foto om de spiergroepen zelf te zien
Maar kan er toch veel uithalen, alleen al door zijn (gespannen) houding en silhouette
Staat door de knie (flexoren)
Hals is erg strak
Rug en achterhand hebben veel te weinig bespiering
Hij kijkt ook een beetje sjaggie hier
Lijkt mij niet dat hij het werk makkelijk (aan) kan en opzadelen een feest vind[/quote]

Mijn paard staat een beetje bokbenig dat klopt.
Op het moment dat deze foto is gemaakt had mijn paardje net zijn vakantie gehad.
Lekker alleen eten op het land en zonder training dus.
Vandaar dat zijn bespiering erg weggevallen is.
Hij is wel heel makkelijk aan het werk te zetten en heel ontspannen met rijden in zijn hals.
Waarschijnlijk kan het nog wel losser maar hij geeft heel makkelijk na.
En hij kijkt inderdaad een beetje sjaggie hij vond het niet zo leuk dat ik hem van het land gehaald had.
En opzadelen vind hij prima! Hij vind het poetsen en opzadelen juist helemaal geweldig.
Omdat hij het gewoon heerlijk vind als ik met hem bezig ben.
In zijn achterhand is hij inderdaad nog niet sterk genoeg.
En op het moment ben ik weer aan het opbouwen en hij gaat inderdaad nog erg recht door de bochten.
Binnekort word hij behandeld door ene fysio.
Ik zal binnekort wel even een goede foto proberen te maken.
Dankje ik zal eens kijken wat de fysio te zeggen heeft.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:20

D_Desteny schreef:
Mijn paard staat een beetje bokbenig dat klopt.
Op het moment dat deze foto is gemaakt had mijn paardje net zijn vakantie gehad.
Lekker alleen eten op het land en zonder training dus.
Vandaar dat zijn bespiering erg weggevallen is.

Hij is wel heel makkelijk aan het werk te zetten en heel ontspannen met rijden in zijn hals.
Waarschijnlijk kan het nog wel losser maar hij geeft heel makkelijk na.
En hij kijkt inderdaad een beetje sjaggie hij vond het niet zo leuk dat ik hem van het land gehaald had.
En opzadelen vind hij prima! Hij vind het poetsen en opzadelen juist helemaal geweldig.
Omdat hij het gewoon heerlijk vind als ik met hem bezig ben.
In zijn achterhand is hij inderdaad nog niet sterk genoeg.
En op het moment ben ik weer aan het opbouwen en hij gaat inderdaad nog erg recht door de bochten.
Binnekort word hij behandeld door ene fysio.
Ik zal binnekort wel even een goede foto proberen te maken.
Dankje ik zal eens kijken wat de fysio te zeggen heeft.

Van alleen weidegang krijgen paarden normaal gesproken geen puntbillen
(tenzij ze een probleem in dat gebied hebben)
Heb even in je profiel gekeken.. als veulen had hij wel mooie ronde billen! (dus ook zonder training)
Een 8 jarig paard dat nog niet sterk genoeg is achter, geeft ook aan dat er problemen zijn in de rug en achterhand

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:24

Ik lees al een tijdje mee en zal ook even wat foto's plaatsen. Stand is niet ideaal maar misschien valt er wat uit op te maken. Paard heeft wel wat problemen gehad en is daar voor behandeld, deze foto's zijn voor de behandeling genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Paard is overigens een 17 jarige draver die op haar 12e is ingereden en ook fokmerrie geweest is.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:49

jullie hebben helemaal gelijk. Dit was mijn 2e keer LT (de eerste foto vh 2e rijtje foto´s). Mijn eerste keer was chaos in de proef (lees totaal geen controle en al vliegend door de baan). Daar heb ik toen 52,7% gereden. Toen ik de 2e keer moest starten, wilde ik uit alle macht voorkomen dat ze dus weer ging rennen en ik de controle kwijt zou rkane. Dus wat doe je dan: het meest onlogische en niet meer rijden, maar alleen maar tegenhouden en hopen dat het lukt :+ :D :+ . Vandaar dat jullie dat ook zo duidelijk zien op deze foto. Het grappige is dat ik in deze proef dus winst heb gereden. Terwijl ik zelf totaal niet tevrden was. Maar ja, soms heb je een gelukje zeg maar.

Ik heb deze foto dus geplaats omdat ik eigenlijk bar weinig foto´s heb vd zijkant. Stom he. Ik heb er nog wel 1, maar daar is de onstpanning ook niet optimaal en er staan ook nog tags doorheen. Ik plaats hem wel even, maar ik ben bang dat voor deze foto hetzelfde geldt. Ik zal proeberen vh weekend ff een foto van haarte maken, dan kunnen jullie haar goed oordelen. Ben nl. erg benieuwd waar haar probleemzones zitten en of dat met mijn gevoel klopt.

Hier nog even de foto:
Afbeelding

Heb er nog 2 gevonden. Hoop dat het daar wat beter op te zien is :
Afbeelding

http://img193.imageshack.us/i/prakkiezhcup2.jpg/

En ik vind het logisch dat als een paard niet goed loopt, dan je daar dan je gegronde commentaar op geeft. Graag zelfs!
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 09-10-09 09:25, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:13

Moderatoropmerking:
Mag ik jullie er nog een keer op wijzen dat er maar 2 foto's zichtbaar mogen zijn en de rest in link. Ook zie ik weer dat er foto's gequote worden. Wil je quoten, zet dan de foto's in link.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:23

ok, sorry amanda. Maar alleen de link die je vd 3e foto gemaakt hebt, doet het niet...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:25

Oeps, iets teveel weggehaald. :o
Hij doet het weer :)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:38

Thanx...:-)

meer92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:21

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:02

@fransje23
Zie wel problemen in de rug en achterhand (vooral de buigers van de heup)
Ze staat achter ook onderstandig, het lijkt wel of ze het bekken probeert te ontlasten
re schouder vind ik ook niet los
Ze heeft ook een hol voorbeen maar dat zou ook aangeboren kunn zijn

@Prakkie
Ik blijf vinden dat haar rug losser zou kunnen zodat ze (nog) beter onder kan treden
Dan gaat verruimen (in galop) haar gemakkelijker af (lijkt nu of ze daar moeite mee heeft)
Brachiocephalicus lijkt hier ook strak, maar dat is lastiger te beoordelen onder het zadel
De beste beoordelings-foto's zijn standfoto's
Dan kun je nl zien welke houding het paard het liefste aanneemt ,daar kun je ook al veel uithalen

@ meer92
Kan op deze foto's alleen zien dat het een (mooi *D ) paard is die plezier heeft :D
Met wit is het lastig beoordelen op foto's
Een standfoto kan ik veel beter beoordelen

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 09-10-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:03

Is inmiddels hét perfect paard (dicipline en ras gebonden natuurlijk) al gevonden?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:06

Laatst bijgewerkt door unamie op 09-10-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:12

willen jullie kijken hoe mijn paard in zijn spieren (zat) het is de beste standfoto die ik heb, maar hert is wel van een jaartje geleden. bij interesse kan ik wel kijken of ik een andere duidelijke heb. Hij is een dravertje en heeft tot bijna zijn 8e jaar op de baan gelopen. Hier was het al een echt dressuurdravertje en reed ik ook landelijk.

Afbeelding

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:24

Unamie, hij ziet er goed gevuld uit. Alleen de sterneo links lijkt me nog wat strak en de bovenhals minder ontwikkeld. Zou wel willen voelen of de bovenarm links breder is dan rechts? Kan ook door de schaduwwerking komen. Maar door alle groeistuipen is het lichaam denk ik ook steeds uit evenwicht. Heb het hier ook met jonge paarden gezien, zo lopen ze super en zo zijn de grootste klunzen.

Vandaag mijn eigen paard aan de longe gehad en zag gelijk terug wat ik gisteren ook voelde. Hij kon er achter niet bij komen. Zit er dus een heel uur in de les hard aan te werken terwijl hij het niet bijgezet aan de longe niet eens voor elkaar krijgt. Arm dier, weten is inderdaad zien Unamie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:19

unamie schreef:
@fransje23
Zie wel problemen in de rug en achterhand (vooral de buigers van de heup)
Ze staat achter ook onderstandig, het lijkt wel of ze het bekken probeert te ontlasten
re schouder vind ik ook niet los
Ze heeft ook een hol voorbeen maar dat zou ook aangeboren kunn zijn

+:)+

Op het moment van de foto zat haar bekken, haar lendenen, haar schoft en haar schouders vast. Inmiddels is alles weer losgemaakt door een osteopaat en zijn we druk bezig met de jusite bespiering te trainen en haar soepel en recht te houden.

Unamie, ik doe een poging :D Je jaarling is nog wat uit balans, niet abnormaal bij een jong paard. Achterhand heeft schijnbaar net een groeistuip gehad en voor zal waarschijnlijk binnenkort wel volgen. Ik heb het idee dat hij een neiging tot onderhals heeft . Verder lijkt hij het moeilijk te vinden om recht te staan.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 06:42

@unamie: je zegt dat je vind dat ze moeite heeft met verruimen. Waar zie je dat aan? Er staat nl. maar 1 galopfoto op en die is van een wissel. ik zal vanmiddag een foto van haar maken in stand en deze plaatsen, ik ben benieuwd.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 17:02

Hier is de TS weer. Ik wil graag aan iedereen vragen die foto's te rbeoordeling aan biedt 2 standfoto's te plaatsen: 1 van links en 1 van de rechterkant van je paard!!

nee, het perfecte paard is nog niet gevonden! maar bestaat waarschijnlijk ook niet!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:48

@Dendrofleur
Brachiocephalicus heeft hij iid flinke proplemen vooral links
Verder lijkt losser dan hij is 8-)
Doordat hij quarter bloed heeft is hij vrij goed gespierd voor een jaarling en kun je problemen moeilijker vanaf een foto zien
Dan kun je beter naar de (voorkeurs) houding van het paard kijken
Vind het best moelijk om een paard van mezelf te beoordelen maar zo van af een foto vind ik het wel makkelijker
Als je naar de rechterbil (naast de staart) kijkt, zie je vooral aan de rechterkant dat de semitendinosis goed zichtbaar is
Je ziet een zgn "streep" op zijn bil
Daar heeft hij dus een spierprobleem
Ook valt mij op dat de rechterkant er meer gespannen uitzien dan de linkerkant (qua houding)
hij houd zijn hoofd liever hoog dan laag en ook dát kan een aanwijzing zijn dat hij een spierprobleem heeft
Hij is inmiddels gemassseerd en had iid vooral aan de rechterkant problemen (links in mindere mate)
De re schouder was ook niet los (als je goed kijkt zie je verschil in spierspanning tussen links en recht)
Over een week masseer ik hem nog een keer en maak ik nogmaals foto's om te kijken of er verschil is te zien

Als het morgen droog weer is heb ik even de gelegenheid om even mijn andere paarden op de foto te zetten

Prakkie
ik heb een aantal foto's bekeken
Die galopwissel foto vind ik er gespannen uitzien alsof het niet makkelijk afgaat
Ik heb absoluut geen comentaar op jou rijden maar het is gewoon iets wat me opvalt.
Ben daarom ook benieuwd naar de stand foto's

Wolfgang vind ik qua spieren een vrij perfect paard die heb ik eerder geplaatst

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:07

ik heb helaas nu geen foto's maar wat vinden jullie van marius die ik eerder postte?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:33

Bedankt voor de uitleg Unamie, leer ik weer een hoop van. En eigenlijk erg dat je sommige problemen zo vaak bij paarden ziet dat je ze niet eens meer herkent als spierprobleem en gaat denken dat het normaal is. Maar dit paardje moet je dus echt voelen om de problemen te kunnen "zien".

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:54

nikilover schreef:
ik heb helaas nu geen foto's maar wat vinden jullie van marius die ik eerder postte?

Oh sorry ik had je over het hoofd gezien

De schouder ziet er niet zo los uit vind ik, daar heeft je paard wel wat problemen (meestal gaat dat samen met de brachiocephalicus en de biceps)
De rest oogt vrij los voor zover ik dat op deze foto kan zien
Ik vind het trouwens een opvallend mooi gebouwd paard en al helemaal voor een draver 8-)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:01

DendroFleur schreef:
Bedankt voor de uitleg Unamie, leer ik weer een hoop van. En eigenlijk erg dat je sommige problemen zo vaak bij paarden ziet dat je ze niet eens meer herkent als spierprobleem en gaat denken dat het normaal is. Maar dit paardje moet je dus echt voelen om de problemen te kunnen "zien".

Sommige paarden zijn heel rond en toch hebben ze flink (spier) problemen
De jaarling heeft deze zomer in het land gelopen (als hengst) en ze doen nu eenmaal wilde spelletjes
maar dat gaat helemaal goedkomen
Hij loopt nu al een heel stuk ruimer 8-)

Kim1207
Die foto's zijn iid het beste voor een beoordeling

Zat nog even wat berichten terug te lezen om wat op te zoeken en zag een paar berichten staan van Russel
Daar kan ik me goed in vinden

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:24

@ Unamie, bedankt, leuk dat je er wat over kan zeggen! Wat kan ik volgens jou het beste doen om de schouder losser te krijgen? kan dat door middel van oefeningen,fysio of beide?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:29