Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:56

Het lijkt wel of ieders paard is dominant en eigenzinnig hier :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:00

Mijn paard doet dat ook. En net als jij geloofde ik dat niet, omdat ik er ook totaal geen problemen mee heb en hij als een hondje mee loopt.
Ik denk dat het paarden zijn die gewoon even willen testen wie ze tegenover zich hebben.
Dat is op een pensionplek ook al echt fout gegaan, daar sleepte hij dus letterlijk de pensioneigenaar over het erf.
Ik ben toen verhuisd, natuurlijk probeerde hij dat daar ook, maar die man heeft even laten weten dat het daar zo niet mag en ook toen liep hij daar als een mak lammetje rond. Nooit geen problemen meer gegeven.
In een groep paarden is hij wel altijd de baas geweest. Het is wat dat betreft gewoon een paard dat zich niet zomaar in rang lager laat zetten. Gaat ook in de groep de confrontatie aan met een nieuw paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:00

ik denk dat elk paard met leven wel een tikkeltje eigenzinnig is :D Als je denkt dat het je kan lukken, waarom zou je het dan niet proberen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:02

Elk paard? Nee hoor, ik heb er 2 stuks waarbij geen stukje eigenzinnigheid te ontdekken is. Ik noem ze altijd onze 'duitse herders' omdat ze de wensen van je gezicht proberen af te lezen. Heerlijk zulke paarden :D .

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:03

@PG: Ja dat is normaal paardengedrag, heeft niks met dominantie te maken.

Ayasha
Blogger

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:04

Wel, dan is het toch normaal dat er veel mensen zulke paarden hebben? :) Dan snap ik je eerdere opmerking niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:04

Natuurlijk heeft dat wel met dominantie te maken.
Heel veel paarden gaan de uitdaging niet aan hoe het nu zit. Die vinden het zo wel goed.
Zie je ook als ze in een groep staan.

wijziging: nu heb je er een @ voor gezet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:07

pharagirlke schreef:
Wel, dan is het toch normaal dat er veel mensen zulke paarden hebben? :) Dan snap ik je eerdere opmerking niet.

Dominant is het gedrag van een alfa-paard. Die zijn er niet zo veel.
Maar dat ieder paard toetst waar hij in de rangorde thuis hoort of kan komen, dat zou inderdaad iedereen moeten herkennen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:08

kazary schreef:
wijziging: nu heb je er een @ voor gezet.

Ja kruispost, sorry ;)

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:09

zoals ik al in m'n onderschrift heb staan, het karakter van een paard veranderd niet het is de mens die dit veranderd.

mensen kopen gewoon veel te snel een jong paard of jonge pony terwijl ze gewoon nog niet genoeg ervaring hebben in het rijden, verzorgen, onderhouden van een paard.

Ayasha
Blogger

Tja, ik heb er drie op stal, en eentje is een dominante dame. :)
De andere twee zijn lichtjes eigenzinnig :D en toch zijn het alledrie heerlijke dieren. Alleen de merrie moet je even laten weten dat jij met haar om gaat en niet andersom.

randalinpony

LDRD schreef:
suleilitha schreef:
Tja, als je niet vaker dan twee keer in de week wilt rijden moet je geen Jazz, Grib, Krack of wat dan ook aanschaffen....

Daarom zou daar eens wat minder mee gefokt moeten worden, want zoveel toppaarden hebben we in NL helemaal niet nodig.
En wat houdt je over als het geen toppertje blijkt te zijn? Geen recreatiepaardje in ieder geval. :n

Spijker op de kop.

Er zijn overigens ook zat toppaarden lijnen waar juist van bekend is dat er brave paarden van komen. Donnerhall, Rubinstein is bloed waarvan vaak gezegd wordt dat dat veelal brave paarden aflevert.

Toevallig heb ik 2 nakomelingen van deze hengsten gebruikt op een ponymerrie. Mijn belangrijkste voorwaarde was namelijk karakter en de betreffende hengsten hadden een 9 voor karakter.

Ieder paard kan zich zo dominant gedragen als de omstandigheden toelaten.

Een merrie die bovenaan in een groep staat, kan in een andere groep, waar meerdere dominante merries staan, wel middelmatig in positie zijn.

Zit wel degelijk verschil in karakter, maar zelfs de meest meegaande pony zal de leiderspositie in gaan nemen als de rest van de kudde (of baas) die positie openlaat.

Overigens is will to please bij paarden een heeeeeel onderschatte gedragseigenschap.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 28-04-09 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:10

kazary schreef:
Mijn paard doet dat ook. En net als jij geloofde ik dat niet, omdat ik er ook totaal geen problemen mee heb en hij als een hondje mee loopt.
Ik denk dat het paarden zijn die gewoon even willen testen wie ze tegenover zich hebben.
Dat is op een pensionplek ook al echt fout gegaan, daar sleepte hij dus letterlijk de pensioneigenaar over het erf.
Ik ben toen verhuisd, natuurlijk probeerde hij dat daar ook, maar die man heeft even laten weten dat het daar zo niet mag en ook toen liep hij daar als een mak lammetje rond. Nooit geen problemen meer gegeven.
In een groep paarden is hij wel altijd de baas geweest. Het is wat dat betreft gewoon een paard dat zich niet zomaar in rang lager laat zetten. Gaat ook in de groep de confrontatie aan met een nieuw paard.

Dat is dus het rare. Op de wei heeft hij de confrontatie nog nooit opgezocht en vanaf het eerste moment geaccepteerd dat hij onder aan de rangorde staat. Hij staat overigens in een groep met 4 andere ruinen.

pharagirlke schreef:
ik denk dat elk paard met leven wel een tikkeltje eigenzinnig is :D Als je denkt dat het je kan lukken, waarom zou je het dan niet proberen?

Dat denk ik ook. Maar eigenzinnigheid en dominantie zijn volgens mij 2 verschillende dingen :j
Een beetje karakter (=eigenzinnigheid) mag een paard best hebben. Uitproberen hoeft niet altijd dominantie te zijn. Dat kan het overigens wel worden.
Maar dominantie is niet alleen karakter, dat is overlevingsdrang. Kijken bij wie je veilig bent. En als er in zijn/haar ogen niet genoeg veiligheid is, dan probeert hij het zelf te bepalen. Door de leider in de kudde te worden (of proberen te worden :+ ).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:13

Komt het dan niet voort dat hij heeft geleerd dat het bij mensen wel kon? Uit jou verhaal begrijp ik dat het bij de vorige eigenaren wel kon. Dat hij het daarom nog steeds gaat testen bij een nieuwe lichting 2 voeters?
Bij de 4 voeters heeft hij altijd geweten hoe het zat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:14

randalinpony schreef:
Er zijn overigens ook zat toppaarden lijnen waar juist van bekend is dat er brave paarden van komen. Donnerhall, Rubinstein is bloed waarvan vaak gezegd wordt dat dat veelal brave paarden aflevert.

Heel prettig als fokker om als het geen toppertjes blijken ook nog fijne recreatiepaarden over te houden. :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:15

randalinpony schreef:
Overigens is will to please bij paarden een heeeeeel onderschatte gedragseigenschap.

Ik zeg altijd maar zo: 'je schópt een paard echt de GP niet in, dat moet hij zelf ook willen'.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:16

Ik ben daar zeker mee eens. Dat er meer gefokt mak worden op een karakter dat voor meer mensen toegangkelijk is dan alleen maar voor Edward Gal. :)

Maar dat is wel weer een andere discussie :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:18

kazary schreef:
Komt het dan niet voort dat hij heeft geleerd dat het bij mensen wel kon? Uit jou verhaal begrijp ik dat het bij de vorige eigenaren wel kon. Dat hij het daarom nog steeds gaat testen bij een nieuwe lichting 2 voeters?
Bij de 4 voeters heeft hij altijd geweten hoe het zat.

Dat zou heel goed kunnen.
Dus toch onopgevoed :D

Maar dat is dus wel lastig voor andere mensen. Want even in de wei zetten zonder losrukken is er voor een stalgenootje dus niet altijd bij. En rukt hij zich niet los loopt hij passagerend met een onderhals erop naast hem/haar :+
Terwijl hij bij mij netjes bij me blijft en meestal aan een lang touwtje.
Ook niet altijd hoor, want soms moet hij even proberen of het nu toch wel lukt. Helaas voor hem :D
Overigens is een boos nee nu voor mij wel voldoende.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:18

Nou, misschien is dat niet helemaal een anderen discussie, want een hoop moeilijke paarden op de markt brengen veroorzaakt mede deze ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:20

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:

Dominant is het gedrag van een alfa-paard. Die zijn er niet zo veel.
Maar dat ieder paard toetst waar hij in de rangorde thuis hoort of kan komen, dat zou inderdaad iedereen moeten herkennen.

Bij de mens krijgen veel paarden de alfa rol opgedrongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:21

Precies Lovely.... je ziet dit veel te vaak, als een paard maar een béétje dominant is, wordt dat stickertje er meteen maar opgeplakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:35

Als een paard al een beetje zijn zin doordrijft, roept men dat al, terwijl dominantie niet echt een eigenschap is, maar per sociale relatie bepaald wordt. Daardoor hebben alle paarden in de middenband van een kudde een paar paarden onder zich waar ze dominant over mogen zijn en wat boven zich waartegen ze dat dus niet kunnen doen. Dominantie is niet iets wat een paard altijd tegen iedereen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:38

Klopt, een paard kan in relatie met jou onderdanig zijn, terwijl buurman of buurvrouw het onderspit moet delven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:45

Daarbij aangetekend dat échte alphadames niet per definitie 'moeilijke' paarden zijn. Ik kan er minstens 3 noemen die een grote kudde aanvoerden en daarbij zeer beminnelijk waren, ook voor kinderen en beginners.

Ons Nathalie laat door mijn zoontje van 5 met zich sollen. Wat zullen de andere merries in de kudde soms jalours op hem zijn. :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:46

Is ook waar, Randalinpony. Hier loopt eentje rond waarvan je wel kunt stellen dat het om een alfa gaat en er is niks mis mee.