Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:44

inderdaad goed gezegd.
mensen menen vaak vanaf een forum te kunnen zien hoe het wel niet zit,maar de eigenaar zelf dient daar de verantwoordelijkheid in te nemen :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:27

wel een confronterend topic hoor.. ik weeg ca 92kg en rijd met veel plezier recreatief op mijn stevige appie van 1.51cm (zie profiel)... voor het plaatje zou er inderdaad wel wat gewicht af mogen, daar werk ik ook hard aan. Maar het valt niet mee..

wat ik een beetje mis in deze 'discussie' zijn de westernruiters.. de gemiddelde westernpaardjes zijn ook niet groot, en de westernzadels zijn vaak erg zwaar. ruiters zijn daar ook vaak mannen, dus die paardjes sjouwen toch ook vaak met 100+ kilo rond...
Ik krijg overigens niet echt de indruk dat zij er last van hebben. Zijn westernpaardjes dan ook zo anders gebouwd?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:30

dat veel mensen in de western het doen,maakt het toch niet goed?
western,dressuur of springen,maakt imo weinig uit.
ze hoeven ook niet direct te laten merken dat ze het zwaar hebben,als je dat merkt ben je eigenlijk te laat.
en een fjord kan je voor western en dressuur gebruiken,ze dragen toch niet ineens meer omdat ze western rijden?

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:22

Snoevie schreef:

Ik denk juist dat springen met een zware ruiter belastender is voor een paard als bijv dressuur.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:31

ja oke,dat is ook weer zo,niet bij stil gestaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:57

EsBianc schreef:
Snoevie schreef:

Ik denk juist dat springen met een zware ruiter belastender is voor een paard als bijv dressuur.

Hangt ook weer af van het niveau en de manier van rijden...
Het niveau en ervaring van de ruiter is iig zeer belangrijk voor de belasting van het paard.
Springen op hoog niveau gebeurd ook door mannen die niet licht zijn, toch weten zij hun paarden goed te trainen dat ik dat wsl minder belastend vind dan het werk wat een doorsnee manege paard moet doen.

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:32

Waarom altijd een ander ras zoeken als mensen van zichzelf al weten dat je te zwaar bent. Waarom niet eerst poging doen tot een aantal kilo's
afvallen ? Maak mij niet wijs dat voor een groot stevig paard, zoveel kilo op zijn rug wel goed is..
Ik zeg dit misschien nu een beetje raar, weet het niet helemaal goed te verwoorden, maar denk dat veel mij wel snappen
in mijn uitdrukking. Gaat dus niet om mensen te kwetsen en ik weet ook heus wel dat mensen dit niet zullen waarderen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:43

dat je overgewicht hebt is totaal je eigen zaak en niet aan jou om te bepalen of iemand af moet vallen.
het word pas een probleem als iemand een paard er schade mee doet en op een paard rijd wat niet bij diegene past.

je kan overgewicht hebben en nog gewoon op het paard rijden wat je hebt

overgewicht is nl een heel rekbaar begrip

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:25

Snoevie schreef:
ze hoeven ook niet direct te laten merken dat ze het zwaar hebben,als je dat merkt ben je eigenlijk te laat.
en een fjord kan je voor western en dressuur gebruiken,ze dragen toch niet ineens meer omdat ze western rijden?

ze dragen dan dus wel meer,want een westernzadel is wel 2 x zo zwaar als een dressuurzadel(als het niet meer is)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:34

ik zou ook denken aan een trekpaard oid

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:08

Ellen__ schreef:
Snoevie schreef:

ze dragen dan dus wel meer,want een westernzadel is wel 2 x zo zwaar als een dressuurzadel(als het niet meer is)

ja natuurlijk,maar betekend dat dat de fjord dan ineens meer aankan alleen omdat hij western rijdt?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:31

oh nee dat zeker niet!! :=
heb ik je verkeerd begrepen :o ;)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:32

another one...........

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:41

Toch ben ik van mening dat een beetje overgewicht geen kwaad kan.
Soms kan je beter een wat zwaardere ACTIEVE ruiter hebben als een slanke PASSIEVE ruiter!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:41

Lies21 schreef:
Toch ben ik van mening dat een beetje overgewicht geen kwaad kan.
Soms kan je beter een wat zwaardere ACTIEVE ruiter hebben als een slanke PASSIEVE ruiter!!

Dat is appels met peren vergelijken..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:17

Ellen__ schreef:
oh nee dat zeker niet!! :=
heb ik je verkeerd begrepen :o ;)

geen probleem :D

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:03

Toch leuk dat er nu een advertentie van Be In Shape onderaan dit forum staat nu...

Maar ik ben zelf ook geen lichtgewicht (75-80kg) en rijd op een stevig gebouwde E-pony van 1.55

En een feit is dat een ervaren ruiter een paard altijd minder belast dan een beginner die lekker op en neer klapt op de rug van een paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:36

Citaat:
Toch leuk dat er nu een advertentie van Be In Shape onderaan dit forum staat nu...

Hahaha :D inderdaad.

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:37

ik denk iets van een tinker of gewoon een paard van rond de 1.70 ;)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:46

Ik ben 1,80 en weeg 96 kilo, ik ben nu opzoek naar een 'wandel'paard omdat ik mezelf te zwaar vind om te gaan rijden. Ja, ik vind het erg jammer want mis het erg, maar door te gaan verzorgen/wandelen kan ik misschien afvallen (waar ik ook erg moeite mee heb, en wil sowieso 20 kilo eraf) en ben ik toch met paarden bezig en volgend jaar zomer kan ik dan lekker gaan rijden. Ik vind 100 kilo gewoon te zwaar voor een doorsnee paard. En al mis ik het ontzettend, eerst die 20 kilo en dan paardrijden (misschien ook een stimulans?)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:16

imka schreef:
Ik ben 1,80 en weeg 96 kilo, ik ben nu opzoek naar een 'wandel'paard omdat ik mezelf te zwaar vind om te gaan rijden. Ja, ik vind het erg jammer want mis het erg, maar door te gaan verzorgen/wandelen kan ik misschien afvallen (waar ik ook erg moeite mee heb, en wil sowieso 20 kilo eraf) en ben ik toch met paarden bezig en volgend jaar zomer kan ik dan lekker gaan rijden. Ik vind 100 kilo gewoon te zwaar voor een doorsnee paard. En al mis ik het ontzettend, eerst die 20 kilo en dan paardrijden (misschien ook een stimulans?)

Super van je, heel veel sterkte met afvallen.

Ik wandel ook met mijn pony waar ik niet meer op kan rijden, en het kan leuker zijn dan je denkt. Ideaal om van alles aan te leren en hem goed aan de stemhulpen te krijgen en andere lichaamshulpen. Verder kun je ook stukjes gaan rennen, word je zelf ook lekker fit van en het is niet zo saai in je eentje joggen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:24

Ik heb de 15 pagina's niet gelezen :+
Sorry, maar ik vind 100 Kilo ook teveel voor een fjord of haflinger..
Het verstandigst is toch om af te vallen ( wat ik wel las, was dat ze dat niet kon ofzo) Tjaah, dan kan ze het best op Een Trekpaard rijden. :)

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:30

www.stal-coen.be

Als je toch iets anders zoek dan een trekpaard...
Deze paarden zijn over het algemeen iets sieker dan belgische trekpaarden.

Zelf hebben wij ze ook ( 3 ) kijk in me profiel voor meer info

meer info ? pb staat altijd open !

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:37

Als ze kan afvallen moet ze dat zeker doen!
Verder de stevig gebouwde paarden zoals: trekpaarden, shire's, friesen etc. kunnen heel wat hebben!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:40

Ik vind dat als je een paard wilt rijden je zelf ook in conditie moet zijn en met 100kg op een paard stappen kan je het paard gewoon niet aandoen. En ookal kan ze niet afvallen, dan maar geen paard. Voor je eigen lol ga je geen paardenrug naar de kl*te helpen.
Ook een trekpaard zou ik niet opstappen met 1.70m en 100kg, want dan ben je gewoon lang niet in conditie. Je kan jezelf dan amper dragen, dus dan zit je echt als een aardappelzak op het paard.

Ik lees hier ook van mensen die zichzelf te zwaar vinden voor een paard, hartstikke super dat je dat zelf ziet! +:)+ Dat meen ik echt, heb er echt respect voor. :)