Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:29

lnda_ schreef:
ik rijd zelf altijd met een cap op, en hoop ook eigenlijk altijd dat mensen die zonder cap rijden er vanaf vallen om even te leren dat een cap toch erg handig en nuttig is, ze zijn niet voor jan doedel uitgevonden hoor?

Dat is geen aardige gedachte Inda en ik hoop dat je het niet echt meent. Ik snap wel wat je bedoelt. Ook deze mening is voor mij geen reden om met cap te gaan rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:33

Ik rij altijd met cap, en vindt mensen die dat niet doen onnadenkend. Wanneer jij een goede cap hebt zit hij je echt niet in de weg, belemmert niet je zicht en zweet ook niet of nauwlijks.

Ik heb al 2x meegemaakt dat ik van mijn paard viel en dat mijn cap doormidden was, en mijn hoofd had niks. Ik wil er niet eens aan denken wat er gebeurt was als ik hem niet ophad.

Mij is van af dat ik begon met rijden verplicht een cap te dragen. Mijn ouders zeiden altijd: als we je betrappen op het rijden zonder cap mag je een half jaar niet rijden- en reken maar dat ze dat waar zouden maken!

Ook hebben wij een eigen stal, en wij stellen het verplicht dat iedereen ten alle tijden een cap draagt. Dit in verband met verzekeringen. Als iemand bij ons in de bak rijdt zonder cap en ze krijgen hoofdletsel, zouden ze ons aan kunnen klagen. Op deze manier zijn wij dus beschermd voor dat soort gevallen. :)

Asciugamano

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:45

dat hangt maar net van je verzekering af maar oké, het is jouw terrein dus je goed recht.
Ik rij meestal zonder cap en dat is helemaal niet onnadenkend; ik doe dat heel bewust. En hoe fijn een cap ook past (ik heb er 1 die goed zit ;) ) het blijft als seks met condoom... Nèt ff minder! ;) dus liever bewust zonder!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:40

florrtje schreef:
Solide schreef:
Ik vind een cap hetzelfde als een gordel. Voorheen reed ik ook altijd zonder cap, nu heb ik hem eigenlijk altijd op. Op een of andere manier ben ik "verstandig" geworden. Maar ja zo heb ik ook altijd de gordel om in de auto. Ik kan nog wel zo goed autorijden (denk ik), maar er zijn meerdere weggebruikers. Paardrijden kunnen we misschien ook wel heel erg goed, maar het blijft een dier wat op ieder moment ergens van kan schrikken en een kant op gaat, die jij niet had verwacht.

Ik blijf erbij, het is eigen verantwoording, maar ook wel een beetje "dom" als je het niet opzet. Het gaat om je eigen veiligheid en gezondheid, maar het is zo'n zelfde discussie als een gordel. Ook daar heb je positieve en negatieve verhalen over en zo zullen mensen die geen cap dragen daar ook hun meningen over hebben.

Ja inderdaad nu heb ik zo het gevoel dat jij mij ervaart als onverstandig en dom. :P
ik ervaar een cap zoiets als, zuignappen op mijn voeten laten zetten zodat ik niet zou uitglijden in de douche...

maar ik begrijp jullie ook goed hoor,
maar ik werd zo vaak gewoonweg 'aangevallen' over het feit dat ik zonder cap rijd
dat ik wat wederzijds respect wil afdwingen...

naar mijn weten staat het fifty-fifty
Liefs Florrtje
Tja, ik ben een keer met m'n hoofd op het hek vallen en door m'n cap had ik alleen maar een lichte hersenschudding. Hoe goed je je paard ook kent, het blijft een dier, hij kan zomaar iets onverwachts doen en dan lig je ernaast. Je moet het natuurlijk zelf weten maar hij beschermt wel degelijk.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:52

ık denk ook dat we nıets voor nıets de cap opzetten,
ık ben met kerst van mıjn paard gevallen omdat hıj nıet meer kon stoppen en uıtgleed, en recht op mıjn hoofd gevallen , het paard ıs echt te vertrouwen maar dıt kan altıjd overkomen!!
en het gevolgd was ervan dat ık 3 dagen ın het zıekenhuıs heb gelegen!!
en pas op, bıj paardrıjden komen de meeste ongelukken voor

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:57

Ik vind het onverantwoord, omdat het altijd een dier blijft en is. Dat dus ook kan schrikken, hoe braaf het paardje ook is!
En natuurlijk kan je paard ook uitglijden of iets dergelijks!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:02

Ik ben een keer op concours heel elegant met mn hoofd tegen de deur van de inrijtent gereden. Mijn paard deed helemaal niks verkeerd, ik vergat gewoon te bukken.

Iedereen die het zag gebeuren had de slappe lach (het was net een sketch uit de dikke en de dunne), maar mn cap was wel gebarsten en de stof was gescheurd. Dus als ik die niet had opgehad had ik waarschijnlijk een schedelbreuk en een heel lelijk litteken op mn voorhoofd gehad.

Het kan je echt ieder moment overkomen....

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:06

als je cap irriteerd tijdens het ophebben, of je zicht belemmerd... zit hij ook niet goed en passend.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:07

Ik vind het ieders eigen keuze! Ook vind ik dat de keuze gerespecteerd moet worden! En dat gebeurd lang niet altijd!
Ik rijd dus op mijn eigen pony nooit met cap! Alleen op buitenrit. Dan zet ik hem áltijd op.
Op andere paarden rijd ik ook áltijd met cap! Alleen op die van mij niet. Die heeft nog nooit een stap verkeerd gezet. En ik weet, het is en blijft een dier wat kan schrikken, maar die van mij is er zo een die eerst op de ruiter let voordat ze wat zou doen :Y)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:15

iedereen die aan een sport doet weet dat er risico's
aan verbonden zijn.
doe je aan voetbal, scheenbeschermers
doe je aan rugby, schouder beschermers
doe je aan tennis, pols verstevigers

enz enz....

wanneer je dit niet doet is het je eigen keuze en vooral
je eigen risico en ik heb daar respect voor.
Ik neem aan dat de mensen die de sport beoefenen, donders
goed weten waar ze mee bezig zijn, zo niet .... voelen ze het vanzelf

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:45

Ik rijd áltijd met cap, ook op mijn B-pony die zó braaf is, dr kan altijd wat gebeuren ;) Natuurlijk is het je eigen risico en mag je het zelf weten, dus neem ik het jou ook niet kwalijk dat je zonder cap rijd.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:44

Rhodos schreef:
lnda_ schreef:
ik rijd zelf altijd met een cap op, en hoop ook eigenlijk altijd dat mensen die zonder cap rijden er vanaf vallen om even te leren dat een cap toch erg handig en nuttig is, ze zijn niet voor jan doedel uitgevonden hoor?

Dat is geen aardige gedachte Inda en ik hoop dat je het niet echt meent. Ik snap wel wat je bedoelt. Ook deze mening is voor mij geen reden om met cap te gaan rijden.

Zoals ik zeg. ze zijn er niet voor niks, als het meer nadelen als voordelen had dan waren ze allang van de markt die dingen, en aan bijna elke sport heeft wel zo zijn veiligheids ''dingen'' , je gaat toch ook niet voetballen zonder scheenbeschermers in een wedstrijd? die zijn er ook om te beschermen, zo ook dus de cap. en nee ik hoop niet dat iemand er letsel aan overhoudt o.i.d maar ik vind een val waarbij een paar blauwe plekken te zien gaan worden niet erg, en hoop dan ook dat iemand toch even nagaat denken dat die val ook erger had kunnen zijn met andere '' bijwerkingen '' .
Voor de rest moet je helemaal zelf weten of je wel of geen cap opzet, maar 99 × gaat het goed en dan zal je net zien als je bij de 100 aankomt dat het verkeerd gaat, al ken je je paard nog zo goed het is en blijft een dier,
Maar het is helemaal aan jezelf maar als je geen cap op doet en je valt in het bos/straat/bak of ergens anders en je houdt er iets aan over kan klein zijn maar ook groot zoals verlamd of in een rolstoel de rest van leven, dan vind ik dat je niet moet zeuren en klagen over hoe zwaar je het wel niet hebt, en hoe het herstel is, dan noem ik het maar even op ze ''kleuterschools'' ; eigen schuld dikke bult.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:56

je bent gestopt met roken? ;)

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:27

sflj schreef:
je bent gestopt met roken? ;)

haha ja na bijna 5 jaar gerookt te hebben, maar wat heeft dat met een cap te maken dan hahahaha? :+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:27

alles! ;)
Waarom rookte je? Waarom ben je gestopt en hoe had je gereageerd als ik zei dat ik vond dat alle rokers misschien maar een beetje ziek moesten worden? O ze hoeven niet perse te sterven aan kanker hoor maar een longtransplantatie ofzo..
Overigens kun je voor roken ook invullen: onbeschermde seks, alcohol drinken, ongezond eten etc.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 24-04-09 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:31

Ik vind zonder cap rijden onverantwoord! Tuurlijk kun je als je valt ook je been breken ofzo. Maar als je met je hoofd ergens tegen aan komt is de schade meestal niet te herstellen. Ook al ken je jouw eigen paard zo goed, je hebt nog steeds geen controle over de buitenwereld. En daar gebeuren meestal de dingen waardoor een paard ineens anders reageert. Ik rijd altijd met cap.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:57

sflj schreef:
alles! ;)
Waarom rookte je? Waarom ben je gestopt en hoe had je gereageerd als ik zei dat ik vond dat alle rokers misschien maar een beetje ziek moesten worden? O ze hoeven niet perse te sterven aan kanker hoor maar een longtransplantatie ofzo..
Overigens kun je voor roken ook invullen: onbeschermde seks, alcohol drinken, ongezond eten etc.

waarom ik rookte daar heb ik geen idee van, waarom ik gestopt ben omdat ik niet meer afhankelijk wou zijn van sigaretten en het je zoveel gel scheelt en dat het echt heel slecht is, en als jij dat zou zeggen zou mij dat niet veel uitmaken want daar kies je nameljk zelf voor om een sigaret op te steken, en als je dan longkanker krijgt of iets anders is dat je eigen schuld, maar ook niet rokers gaan dood, altijd die vooroodelen over roken en iedereen weet dat het slecht is en je met je leven speelt maargoed sommige mensen worden ook 110 met een pakje p.d
Voor de rest drink ik ook alchohol en vind ik de macdonalds ook lekker, maar dat eerste nee dat gaat me tever dat doen we maar gewoon beschermd,
Maar daarom zeg ik ook mensen die roken weten dat het slecht is voor hun gezondheid en mensen die zonder cap rijden eten dat het gevaarlijk is, daarom zeg ik als je dan kanker krijgt/van je paard afvalt eigen schuld dikke bult ( had je maar van te voren na moeten denken)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:10

@ sflj , sorry, maar ik schiet gewoon in de lach als ik jouw opmerkingen lees. En weet je wat, je hebt nog gelijk ook.
Misschien moet je ooit ook nog een cap dragen bij onveilige seks, oke niet onveilig vanwege geen kondoom, maar er zijn mensen die ook onveilige dingen doen tijdens seks geloof ik ha, ha!

Ik rijd eerlijk gezegd ook zonder cap, (behalve bij jonge paarden met zadelmak maken) en zolang de regelgeving er niet naar is, doe ik ook niets verkeerds, en kan niemand maar dan ook niemand mij iets aanrekenen. Als ik een Z proef rijd met een dressuurhoed is dat wettelijk goedgekeurd. Niemand heeft eigenlijk het recht om je dan dom te vinden. Je doet namelijk niets verkeerd. De mensen die allemaal kommentaar leveren zullen zelf ook zeker dingen doen die niet altijd even veilig zijn. Niemand maakt mij wijs dat er onder die mensen niet zijn, die bijvoorbeeld te hard rijden, of ooit eens door rood hebben gereden, hebben gedronken enz. enz. We zijn geen van allen perfekt. Laat ieder zijn eigen verantwoording. En als ik dan op mijn snufferd val en daar letsel aan over houd, dan weet ik zeker dat ik de eerste ben om tegen mezelf te zeggen dat ik een fout heb gemaakt.

Wikki13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:59

ik vind dat het iedereen zijn eigen keus is, je bent voor je zelf verantwoordelijk.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:02

Mousmous schreef:
En als ik dan op mijn snufferd val en daar letsel aan over houd, dan weet ik zeker dat ik de eerste ben om tegen mezelf te zeggen dat ik een fout heb gemaakt.

Juist, dat is zeker waar. Maaarrrr.. Als jij letsel hebt, jij beland in een rolstoel, kan nooit meer lopen, dan is het al te laat.. Het is extra hard als je met cap na de val vrolijk op had kunnen staan om verder te rijden.. Ja dan geef je toe dat je een fout hebt gemaakt. Tuurlijk, maar wil je niet liever proberen te voorkomen dat dit kan gebeuren? Dat is het enige wat ik me afvraag. Waarom neem je het risico?

Toegeven dat je een fout hebt gemaakt oke, maar terug draaien kan niet, dus wat heeft het voor meerwaarde om toe te geven dat je een fout hebt gemaakt? Het zal alleen maar extra hard zijn.. Wat heeft het voor meerwaarde om geen cap te dragen, en het risico te nemen?

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:28

Wikki13 schreef:
ik vind dat het iedereen zijn eigen keus is, je bent voor je zelf verantwoordelijk.

_/-\o_

Ik ken een paar dame reed nooit met cap, maar omdat ze met een buitenrit van een hele organisatie mee deed moesten ze een cap verplicht dragen. Die rit is dit meisje ook van het paard gelanceert en dankzij die cap heeft ze nog enige mazzel gehad, zonder cap was dat heel anders afgelopen zei is nu dankbaar dat zei die op had en op haar eigen paard (en andere) rijdt ze nooit meer zonder..

Yinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:34

Ik draag ook altijd een cap, heb ooit 1 keer een halve les zonder gereden. halverwege de les heb ik hem toch maar opgezet en nog geen kwartier later ben ik eraf gedonderd. Vallen kan je altijd, zelfs de beste ruiter.
Tuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid, maar als jij in een rolstoel terecht komt, lijdt je omgeving daar ook onder, dus dat verhaal gaat ook niet op voor mij :n

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:25

Als mijn dierbaren ziek worden omdat ze vaak ongezond eten en uiteindelijk sterven, lijdt ik daar ook onder. Moet ik het ze dan maar verbieden?
Een vriend van mij stierf tijdens een bezigheid dat hij het liefste deed in de wereld (motorcrossen) . Dat deed mij zeer. Had ik het hem maar moeten verbieden dan? Ik vond het mooi dat hij zo'n passie ergens voor had.

zorro schreef:
*knip* Waarom neem je het risico? *knip*

Snap je dat echt niet?
Oke, nog maar een keer:

Om dezelfde reden waarom mensen roken, alcohol drinken, onbeschermd seks hebben, lekker bij de macdonalds eten, bergbeklimmen, parachute springen enz enz

Oftewel; omdat ze het wíllen. Omdat ze het leuk vinden. Omdat ze vinden dat het hun kwaliteit van het leven verhoogt enz enz.
En daar heeft helemaal niemand ook maar ene moer mee te maken. Zolang het niet verboden is en/of directe schade aan anderen toebrengt mag niemand het een ander verbieden. Nooit.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 25-04-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:28

Helaas brengt het wel degelijk schade toe aan anderen als iemand in een rolstoel belandt wegens een val zonder cap. Fijn voor je ouders/kinderen/naasten als die een kwijlend kasplantje als kind/ouder/geliefde hebben.

Maar dat is inderdaad een verantwoording van de ruiter zelf. Die heeft daarover nagedacht (of niet) en het is niet aan de rest om daar een oordeel over te vellen.

Behalve misschien als je die ouder/kind/geliefde bent.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:30

Dan nog niet. Als je van iemand houdt, respecteer je zijn/haar keuze en wil je niets liever dan dat diegene gelukkig is.
Als je zo denkt als jullie beschrijven ben je egocentrisch want denk je alleen dus maar aan de gevolgen voor jóu als je dierbare iets overkomt. Dat noem ik geen echte liefde.