Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

montiesmama

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:03

Zo'n houten apparaat om je singel al op stal lekker strak aan te trekken.... een oude dame bij ons op stal het er een; ik vond het altijd zo zielig voor het paard!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:06

Mocht iemand hier een frontriem hebben liggen met tape er omheen, liefst blauw wit dan neem ik die graag over (of beter nog 2). Ze zijn uit de gratie maar ik vind ze leuk. :o

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 07:59

crossmonster schreef:
Die irritante flapper springschoenen worden godzijdank ook niet veel meer gebruikt, dat waren net een soort hawai-rokjes, en die dingen maakten een herrie , was echt niet stoer in elk geval :')

Die heb ik laatst weer aangeschaft voor in de cross. Heerlijke springschoenen vind ik dat :o

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:05

montiesmama schreef:
Zo'n houten apparaat om je singel al op stal lekker strak aan te trekken.... een oude dame bij ons op stal het er een; ik vond het altijd zo zielig voor het paard!

Ik heb nooit gesnapt hoe die dingen werkten :?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:10

Ik ook niet echt, maar ze blijken toch echt te werken. Hoor er meer mensen met krachtverlies over. Dit zijn degene die ze vaak gebruiken en dan zijn ze niet zielig. Ik moet die dingen maar niet gaan gebruiken. Hoeft trouwens niet op stal al hoor, kan ook gewoon in de bak.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:43

Geen paarden artikel maar wel uit de gratie:
Parade en 8 tallen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:47

montiesmama schreef:

Daar kan ik me nu niets bij voorstellen...
Heeft iemand daar een plaatje van?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:51

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:02

Bedankt!
Nu nog de gebruiksaanwijzing.... :+

Een vriendin van me heeft nog last van een (ex-)gebroken aansingel arm.
Een hulpje zou niet slecht zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:02

kazary schreef:
Afbeelding
ik dacht dat deze ook niet meer bestonden, maar toch nog wel

Moet je wel op rekenen ;)
Ik heb net een stel gekocht, peperduur. Geloof bijna 100 euro voor een set van 4.
Maar ideaal met nat en vies weer. Even onder de kraan: en voila schoon en zo droog :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:07

26,95 voor de peesbeschermers bij de peelviervoeter.nl

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:13

Vjestagirl schreef:
Shanna schreef:
Al iemand die weet waar manenvet voor dient?

Daar ben ik ook al heel wat pagina's benieuwd naar

manex schreef:
Bij ons op stal is er nog 1 die dat manenvet gebruikt om de hoeven mee in te vetten. Geen idee of ze dat daar vroeger ook voor gebruikten.

Knor schreef:
even uit een ander topic gepikt over manenvet

SpikyBlue schreef:
Klopt. Het is echt een heel oud middeltje. Het allerbeste is om het van iemand te kopen die het zelf 'maakt' omdat er dan geen kunstmatige toevoegingen bij zitten. Het is niet hetzelfde als hoevenvet. Het wordt ook niet zo vaak gebruikt. Ik heb wel eens zo'n streng manenvet gezien en het ziet er erg ranzig uit! Ik zou het zelf ook niet snel gebruiken, maar de verhalen gaan altijd wel dat het superspul is voor slechte hoornkwaliteit. Overal waar 'te' voor staat is niet goed, dus je kan het best wel eens gebruiken maar niet te vaak!

Nou, hoop dat dit genoeg antwoord is op de vragen? ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:15

anneliesdj schreef:
Maar die canvasdekens zijn wel heel fijn, oersterk, goede pasvorm en niet zo achterlijk duur.

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Vond de pasvorm helemaal niet zo goed, mijn paard had er elk jaar zijn schoft van kapot.
Moest steeds van alles bedenken om de druk van de schoft af te halen met die zware canvas dekens.

Later met de nylon lichtgewicht dekens met een hoger opgesneden hals had mijn merrie geen last meer van een kapotte schoft. ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:19

Knor schreef:
wie gebruikt er hier nog manenvet, banadges met touwtjes, ouderwetse hoevenkrabbers zonder borsteltje, plastic sprinschoenen die je in zn geheel over de hoef moet trekken, oranje bitringen of een bokriempje aan je zadel

Alleen de hoevenkrabber zonder borsteltje :D
Maar ik ben wel uit de tijd van bandages met touwtjes, plakband om de vlechtjes, vilten schabrakken, jute/canvas dekens, bruine en beige ribbelrijbroeken, clubtruien, oranje zadelonderleggers, caps met elastieken bandje (zijn trouwens nog niet zo lang geleden ;) ) koord/bandsingels die in de was in de knoop raakten en plastic beenbeschermers van oa Gera.

Ben ik nog wat vergeten? :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:26

'vroegah' hadden wij verschillende dingen die je nu echt amper nog ziet:

- frontjes met van die driehoekjes
- van die plastic hangertjes aan de hoofdstellen van de paardene met de naam op
- bontjes in de vorm van een zadelvormige onderlegger
- de bruine caps met een strikje vanachter die nog lekker hoog boven je hoofd uitstaken :D of die met een elastiekje onder! Die vond ik nochtans geweldig...
- vroeger droeg iedereen zijn oude versleten kleding op stal, nu draagt iedereen de duurste rijbroeken, shirtjes van 1 of ander duur merk... In 'mijn' tijd liepen wij rond in een oud trainingspak met rubberen laarsjes onder :')
- je zag heel weinig mensen met hulpteugels rijden
- de plastic roskammetjes, die zie ik ook amper nog
- vroeger gebruikten we ook alles tot het echt versleten was! Zie nog steeds zo de ruiters met de halve dressuurzweepjes voorbijkomen :')

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:28

Meeste dingen die ertussen staan die ken ik ook nog wel en heb ik ook nog wel gebruikt.

Denk aan koordsingels, die springschoenen, bandages met touwtjes, beige rijbroeken, clubtruien, knotjes met tape, caps met elastiek, vilten dekjes enz.

Leuk topic! Kan me op het moment even niets bedenken wat er nogmeer onder nostalgie valt :Y)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:59

beantsje schreef:
ayo schreef:
Haha ik zag laatst nog een meisje met cap op in de winkelstraat _O- rijlaarzen aan, zweepje in haar hand...

Dat heb ik gelukkig nooit gedaan.

oo jawel en dan op straat met stoepkrijt de bakletters tekenen en dan met cap laarzen zweep en al huppelend in de rondte terwijl 1 meisje de commando's gaf...

Zo zag ik laatst een hele troep penny's op de manege paardje spelen en als paarden "rondgalopperen" terwijl ze ook nog eens over de hindernissen sprongen :') Er werd een parcours gebouwd.. :')

En dat ook nog eens op hun sokken in de normale rijbaan.. Nou, die moeders hebben vast de sokken in de haard gegooid, die krijg je natuurlijk nooit meer schoon :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:03

Knor schreef:
Hebben jullie dannooit zo een miskoop gedaan van die irritante rubberen teugels met al die kleurtjes, Geel blauw en rood)die dan aan je handen bleven plakken (het rubber) gevolg: enorm vieze handen

En blaren :') Mijn poezelige handjes kunnen niet zo goed tegen rubber teugels :')

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:16

Ik heb wel jaren gereden met die rubberen teugels met die nopjes. Maar dan geen gekleurde :) Maar heb nooit last gehad van plakken of blaren.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:24

oh ik wel. Ik heb ze nu nog liggen, gloednieuw, bij een hoofdstel gekregen. Het eerste wat ermee gebeurde was die nare teugels eraf, ze liggen nu nog te vershcimmelen :Y)

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:37

Hele lange post gemaakt, loopt computer vast.

Die gekleurde teugels hangen nu nog aan mijn pony's hoofdstel, kreeg ze vroeger van mijn mama omdat ik de teugels altijd veelte lang en nu wist ik precies waar ik moest vasthouden, in het blauwe vlak, dat was ook het stukje wat helemaal is gesleten.

Hier hebben we ook een periode gehad dat er een bedeltje aan je hoofdstel hing, een speentje of een beertje.

En gekleurde, geblokte of gestreepte bandages, die je dan 'binnenstebuiten' kon doen en dan waren ze contra gestreept of gebokt, uiteraard met touwtjes aan de uiteinde. Bedenk me nu net dat je die nu ook weer ziet, alleen dan wel zonder touwtjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:46

Een singelspanner. Je doe de singelstoot tussen het openscharnierende deel, en klapt hem dan dicht. Wat je dan hebt echt feitelijk een plankje met je singel ertussen. De bovenkant van het plankje zet je tegen de buik van je paard, boven de gesp die je vaster wilt hebben. Zoals je gewoonlijk met de hand het leer omhoog trekt om het een gaatje strakker te doen, doe je dat ook als je een singelspanner gebruikt, maar doordat die tegen je paard aan steunt, kun je veel meer kracht zetten.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:57

Mmmm...Ik geloof dat ik het vagelijk begrijp ;)
Bedankt!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:27

Ik heb nog een D-trens liggen en bitringen (die hangen aan m'n watertrens) die ik nog steeds gebruik :) . Ook heb ik nog:
-een hoevekrabber met een paardenhoofd (die is al 10 jaar oud)
-een springzweepje met "handje" (vorig jaar gewonnen :D)
-zilvershampoo voor m'n bonte paarden
-een korte zweep met lusje aan het handvat :+ (heb ik ook al een jaar of 8)

En iemand die ik ken gebruikt z'on gelpad voor onder je zadel en iemand op stal zo'n singelspanner (ook een ouder persoon, maar ik heb echt geen idee hoe je dat moet doen ondanks dat ze het me al een paar keer heeft getoont := )

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:28

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt