Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:53

Ik vindt dat niet kloppen. Nogmaals wel voor verfijning, niet voor de basis van je hulpen. Ook niet voor de oefeningen in de hogere klasses als basis hulp. Dat je een Passage fijner kunt rijden met bit ben ik het zeker mee eens, maar daar ook het deel verfijnen wat je naar mijn idee mist.
Ik weet zeker dat Anky met een bitloze optoming haar kür kan rijden. Maar er zal hier en daar een communicatie fout optreden omdat ze minder duidelijk kan zijn, minder precies met haar teugel hulpen.
En daarmee gaat ze dan geen wereld titel binnen halen en dat zou jammer zijn. Maar ik denk dat er zeker een mooie kür uit komt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:59

[quote="kazary"]Ik vindt dat niet kloppen. Nogmaals wel voor verfijning, niet voor de basis van je hulpen. Ook niet voor de oefeningen in de hogere klasses als basis hulp. Dat je een Passage fijner kunt rijden met bit ben ik het zeker mee eens, maar daar ook het deel verfijnen wat je naar mijn idee mist.
Ik weet zeker dat Anky met een bitloze optoming haar kür kan rijden. Maar er zal hier en daar een communicatie fout optreden omdat ze minder duidelijk kan zijn, minder precies met haar teugel hulpen.
En daarmee gaat ze dan geen wereld titel binnen halen en dat zou jammer zijn. Maar ik denk dat er zeker een mooie kür uit komt.[/quote

Ja ik hoor het ook maar hoor, val er niemand mee aan. Ben best nieuwsgierig. Maar het klonk wel vrij logisch. Qua tempo moet je paard onder controle zijn, de achterhand komt eronder en er ontstaat nageeflijkheid op basis van ontspanning van ruiter en paard. Maar hulpen in de hoge klassen zijn allemaal gebaseerd op hele kleine hulpen waarbij je het bit bijvoorbeeld een miniscule beweging laat maken, onzichtbaar voor een toeschouwer. Hoe maak jij deze ontzettend kleine en fijne beweging dan?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:04

Ik voel je post ook niet als aangevallen. Ik hoop andersom ook niet.
Die kleine fijne beweging gaat niet lukken, daarom denk ik ook dat er communicatie fouten ontstaan. Maar omdat de ruiter nog wel correct zit en been geeft is niet de hele oefening onduidelijk. Alleen de teugel hulpen geven dan ruis. Daarom ben ik van mening dat de oefening wel uitgevoerd kan worden, maar niet zo netjes als dat het gaat zonder die ruis. Dat dus Anly haar kür wel zal kunnen rijden, maar niet zo foutloos als waar ze de kleine hulpjes ook duidelijk kan maken aan haar paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:16

Joceline schreef:
Verbeter me als ik het helemaal mis heb, maar heb gehoord dat je bij sommige hogere oefeningen zoals piaffe e.d. werkt met iets wat druk op de buitenbitring, en dat hiervoor een bit vereist is omdat dit zonder bit (ookal kan je hier ook druk mee uitoefenen, goede druk bedoel ik hiermee) niet te verkrijgen is in de hoge klassen. Vandaar dat je niet veel (ik ken er zelfs geen) M2/Z ruiters mee ziet rijden? Omdat je dus voor veel oefeningen zeker wel het bit nodig hebt.. Klopt dit niet?

Een bit is niet 'vereist' (lees: inwerking in de mond is niet vereist) om dergelijke oefeningen met je paard te doen.
Je hebt er zelfs geen hoofdstel laat staan teugels voor nodig.
Ik kwam toevallig dit prachtige filmpje tegen deze week: http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=cortPKBZrp0

Àls er al inwerking aan de voorkant van het paard nodig zou zijn, dan maakt het natuurlijk niet uit of je dan inwerkt in de mond of op een andere plek van het hoofd.

Dat je weinig M of Z ruiters bitloos ziet rijden, komt omdat het bit nu eenmaal nog steeds verplicht is.
Onlangs heeft een Z-amazone laten zien dat je prima zonder bit (en zonder sporen) een Z-proef kunt neerzetten: http://www.bitloospaardrijden.info/paard2009.htm

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:35

JoviBan schreef:
Joceline schreef:
Verbeter me als ik het helemaal mis heb, maar heb gehoord dat je bij sommige hogere oefeningen zoals piaffe e.d. werkt met iets wat druk op de buitenbitring, en dat hiervoor een bit vereist is omdat dit zonder bit (ookal kan je hier ook druk mee uitoefenen, goede druk bedoel ik hiermee) niet te verkrijgen is in de hoge klassen. Vandaar dat je niet veel (ik ken er zelfs geen) M2/Z ruiters mee ziet rijden? Omdat je dus voor veel oefeningen zeker wel het bit nodig hebt.. Klopt dit niet?

Een bit is niet 'vereist' (lees: inwerking in de mond is niet vereist) om dergelijke oefeningen met je paard te doen.
Je hebt er zelfs geen hoofdstel laat staan teugels voor nodig.
Ik kwam toevallig dit prachtige filmpje tegen deze week: http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=cortPKBZrp0

Àls er al inwerking aan de voorkant van het paard nodig zou zijn, dan maakt het natuurlijk niet uit of je dan inwerkt in de mond of op een andere plek van het hoofd.

Dat je weinig M of Z ruiters bitloos ziet rijden, komt omdat het bit nu eenmaal nog steeds verplicht is.
Onlangs heeft een Z-amazone laten zien dat je prima zonder bit (en zonder sporen) een Z-proef kunt neerzetten: http://www.bitloospaardrijden.info/paard2009.htm

Dankje voor je info! Ik ben het zelf niet eens met dat je geen hoofdstel en teugels nodig hebt in een hogere klasse. Je zult hoe dan ook de voorkant bij je moeten houden nietwaar? Je kan wel op je zit rijden maar er moet toch een contact zijn met de voorkant anders loopt het paard uit elkaar. Ik zie op de foto's van deze Z ruiter dat ze prachtig rijdt, ik zou alleen wel wat oefeningen willen zie zoals piaffe/travers en een nog nageeflijker paardje. Dus als ik het goed begrijp werkt een bitloze ruiter in op de neus? Want op de zijkant van het hoofd druk uitoefenen zal toch geen contact opleveren of wel?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:45

Joceline heb je wel het fimpje gekeken?

Wauw wat een prattig en indrukwekkend fimpje zeg! Heel erg bijzonder!!!

Ik vind het wel grappig dat hier gezed word dat Akny miscommunicaties krijgt als ze haar kur bitloos zou rijden, hoe weet je dat? Lijkt me super leuk om iemand uit de top van de dressuursport een bitloze kur te zien rijden! :j

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:48

Daan_Ordeal schreef:
Joceline heb je wel het fimpje gekeken?

Wauw wat een prattig en indrukwekkend fimpje zeg! Heel erg bijzonder!!!

Ik vind het wel grappig dat hier gezed word dat Akny miscommunicaties krijgt als ze haar kur bitloos zou rijden, hoe weet je dat? Lijkt me super leuk om iemand uit de top van de dressuursport een bitloze kur te zien rijden! :j

Jazeker heb ik het filmpje bekeken! (nr2) Het eerste filmpje is prachtig! Bij het tweede vind ik de nageeflijkheid niet optimaal of ik kijk verkeerd. Heb trouwens op deze site een prachtig stuk gevonden over hoe gevoelig de paardenneus wel is en hoe verkeerd het kan gaan als de bitloze optomingen (door beginners/onwetenden) verkeerd geplaatst wordt. Ook het stuk over het schuimen geloof ik. http://www.paralelli.eu/bitloos.htm

kazary

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:53

Eners als voorbeeld, lijkt me bitloos niet makkelijk, maar misschien lukt het haar zelf wel zonder miscommunicatie, daar heb je gelijk in. Maar ik denk toch dat je wat fijne hulpen mist, maar dat is ook mijn idee erover, misschien valt het met een top ruiter zeker mee.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:56

kazary schreef:
Eners als voorbeeld, lijkt me bitloos niet makkelijk, maar misschien lukt het haar zelf wel zonder miscommunicatie, daar heb je gelijk in. Maar ik denk toch dat je wat fijne hulpen mist, maar dat is ook mijn idee erover, misschien valt het met een top ruiter zeker mee.

Daar heb je gelijk in! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:06

Joceline schreef:
Dankje voor je info! Ik ben het zelf niet eens met dat je geen hoofdstel en teugels nodig hebt in een hogere klasse. Je zult hoe dan ook de voorkant bij je moeten houden nietwaar? Je kan wel op je zit rijden maar er moet toch een contact zijn met de voorkant anders loopt het paard uit elkaar.

Wat je hier zegt, is inderdaad wat we allemaal leren; we mòeten (in de 'Engelse dressuur') aan de voorkant inwerken en 'contact' hebben (druk dus, hoe veel of hoe weinig ook).
Maar je kunt je afvragen of dat wel echt een noodzaak is. Nevzorov, en de dame op het filmpje waar ik net de link van gaf, bewijzen toch maar even dat je dat 'contact' nièt nodig hebt.
Maar dat niet alleen; ook in de klassieke rijkunst en bij western rijden wordt niet met die continue druk op de teugels gereden.

Joceline schreef:
Dus als ik het goed begrijp werkt een bitloze ruiter in op de neus? Want op de zijkant van het hoofd druk uitoefenen zal toch geen contact opleveren of wel?

Bij bitloos is de inwerking niet per definitie op de neus. Bij het hoofdstel van deze Z-amazone wel (dat was de merotische neusriem), maar er zijn meerdere systemen met allemaal een eigen inwerking (die kun je allemaal vinden op de site die ik net gaf).
Als je op die site bijv. de pagina over de kruislingse werking leest, zie je dat de werking van een kruislings hoofdstel in principe net zo werkt als het rijden met bit, wat zijdelingse hulpen en contact betreft.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:17

JoviBan schreef:
Joceline schreef:
Dankje voor je info! Ik ben het zelf niet eens met dat je geen hoofdstel en teugels nodig hebt in een hogere klasse. Je zult hoe dan ook de voorkant bij je moeten houden nietwaar? Je kan wel op je zit rijden maar er moet toch een contact zijn met de voorkant anders loopt het paard uit elkaar.

Wat je hier zegt, is inderdaad wat we allemaal leren; we mòeten (in de 'Engelse dressuur') aan de voorkant inwerken en 'contact' hebben (druk dus, hoe veel of hoe weinig ook).
Maar je kunt je afvragen of dat wel echt een noodzaak is. Nevzorov, en de dame op het filmpje waar ik net de link van gaf, bewijzen toch maar even dat je dat 'contact' nièt nodig hebt.
Maar dat niet alleen; ook in de klassieke rijkunst en bij western rijden wordt niet met die continue druk op de teugels gereden.

Joceline schreef:
Dus als ik het goed begrijp werkt een bitloze ruiter in op de neus? Want op de zijkant van het hoofd druk uitoefenen zal toch geen contact opleveren of wel?

Bij bitloos is de inwerking niet per definitie op de neus. Bij het hoofdstel van deze Z-amazone wel (dat was de merotische neusriem), maar er zijn meerdere systemen met allemaal een eigen inwerking (die kun je allemaal vinden op de site die ik net gaf).
Als je op die site bijv. de pagina over de kruislingse werking leest, zie je dat de werking van een kruislings hoofdstel in principe net zo werkt als het rijden met bit, wat zijdelingse hulpen en contact betreft.

Oke, ik snap het! Als ik zelf rijdt heb ik ook geen druk op de teugels, soms hangen ze (zoals het eigenlijk weer niet moet) in boogjes en rijdt mijn paard in een prachtige halshouding met nageeflijkheid. Mijn zus rijdt haar in Z-halshouding ook zonder druk, als het tempo/actieve/achterhand eronder/reactie op het been er maar is. Toch vraag ik me af of echt alle Z oefeningen zonder bit kunnen worden gereden zonder het opdrijven/ophitsen van het paard of verkeerd uitoefenen van de oefeningen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:19

ik heb zelf een NRPS pony die juist zonder bit makkelijker en meer ontspannen is tijdens het rijden, dan wanneer ik haar een hoofdstel met bit om doe. Hiermee rijd ik ook gewoon buiten en spring ik er mee... Ik merk aan haar dat ze dan ook nagevelijker is en loopt dan lekker met de hoofd naar beneden.

Ik heb verder niets tegen bitten en rijd er een andere pony ook gewoon mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:27

Ik spring sowieso voorlopig even niet meer vanwege mijn ehm.. toestand :o maar ben wel benieuwd of we dat ook bitloos zouden kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:10

ik denk dat als je gewoon bitloos kan rijden t ook geen probleem geeft bij t springen toch?
je werkt immers op dezelfde manier alleen dan staat e een hindernis waar ie over moet :D :D :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:12

Dat zie je ook al regelmatig gebeuren, omdat het in de springsport wel is toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:53

behalve dan dat als vief een hindernis ziet ze helemaal loesoe gaat en in noodvaart eropaf :D
Mja.. ik mag voorlopig toch niet springen.. :o

Spetterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:28

Heeeeeeeyy:D

ik zou het wel jammer vinden maar,
je kan dan bitloos rijden zonder bit.
dat is ook beter voor de kaken van het paard

Xxxx

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:29

Spetterxx schreef:

Xxxx

Kan je dat ook onderbouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:36

bitloos rijden maar dan zonder bit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:43

VivaLaVida schreef:
behalve dan dat als vief een hindernis ziet ze helemaal loesoe gaat en in noodvaart eropaf :D

oohw wahahd an is t ff oefenen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:43

Spetterxx schreef:

Xxxx

ik nie snap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:46

Cinnepin schreef:
VivaLaVida schreef:

oohw wahahd an is t ff oefenen :P

nee ze is gewoon te gek op springen haha :D

ben wel benieuwd wanneer ide bitloze wedstrijden nou is georganiseerd gaan worden.. lijkt me echt leuk om er 1 mee te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:41

ja ben 0ook benieuwd rijd dan wel geen wedstrijden maar tis tog leuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:44

zo heb ff geshopt vandaag, een keimooi nieuw bitloos hoofdstel ( met mooie brede neusriem ) foto's maak ik uiteraard :P
en een boek over wat een bit allemaal voor schade aan kan richten in de paardenmond :P dus die ga ik ff lezen en zet ik daarna wel op bokt neer wat ik eruit wijzer ben gewornden ( en nog meer geshopt maar das niet relevant voor dit topic hihi )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:53

Als je nou eens alle bevindingen in 1 topic zet onder elkaar, ben echt benieuwd!