Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joceline schreef:Verbeter me als ik het helemaal mis heb, maar heb gehoord dat je bij sommige hogere oefeningen zoals piaffe e.d. werkt met iets wat druk op de buitenbitring, en dat hiervoor een bit vereist is omdat dit zonder bit (ookal kan je hier ook druk mee uitoefenen, goede druk bedoel ik hiermee) niet te verkrijgen is in de hoge klassen. Vandaar dat je niet veel (ik ken er zelfs geen) M2/Z ruiters mee ziet rijden? Omdat je dus voor veel oefeningen zeker wel het bit nodig hebt.. Klopt dit niet?
JoviBan schreef:Joceline schreef:Verbeter me als ik het helemaal mis heb, maar heb gehoord dat je bij sommige hogere oefeningen zoals piaffe e.d. werkt met iets wat druk op de buitenbitring, en dat hiervoor een bit vereist is omdat dit zonder bit (ookal kan je hier ook druk mee uitoefenen, goede druk bedoel ik hiermee) niet te verkrijgen is in de hoge klassen. Vandaar dat je niet veel (ik ken er zelfs geen) M2/Z ruiters mee ziet rijden? Omdat je dus voor veel oefeningen zeker wel het bit nodig hebt.. Klopt dit niet?
Een bit is niet 'vereist' (lees: inwerking in de mond is niet vereist) om dergelijke oefeningen met je paard te doen.
Je hebt er zelfs geen hoofdstel laat staan teugels voor nodig.
Ik kwam toevallig dit prachtige filmpje tegen deze week: http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=cortPKBZrp0
Àls er al inwerking aan de voorkant van het paard nodig zou zijn, dan maakt het natuurlijk niet uit of je dan inwerkt in de mond of op een andere plek van het hoofd.
Dat je weinig M of Z ruiters bitloos ziet rijden, komt omdat het bit nu eenmaal nog steeds verplicht is.
Onlangs heeft een Z-amazone laten zien dat je prima zonder bit (en zonder sporen) een Z-proef kunt neerzetten: http://www.bitloospaardrijden.info/paard2009.htm
Daan_Ordeal schreef:Joceline heb je wel het fimpje gekeken?
Wauw wat een prattig en indrukwekkend fimpje zeg! Heel erg bijzonder!!!
Ik vind het wel grappig dat hier gezed word dat Akny miscommunicaties krijgt als ze haar kur bitloos zou rijden, hoe weet je dat? Lijkt me super leuk om iemand uit de top van de dressuursport een bitloze kur te zien rijden!
kazary schreef:Eners als voorbeeld, lijkt me bitloos niet makkelijk, maar misschien lukt het haar zelf wel zonder miscommunicatie, daar heb je gelijk in. Maar ik denk toch dat je wat fijne hulpen mist, maar dat is ook mijn idee erover, misschien valt het met een top ruiter zeker mee.
Joceline schreef:Dankje voor je info! Ik ben het zelf niet eens met dat je geen hoofdstel en teugels nodig hebt in een hogere klasse. Je zult hoe dan ook de voorkant bij je moeten houden nietwaar? Je kan wel op je zit rijden maar er moet toch een contact zijn met de voorkant anders loopt het paard uit elkaar.
Joceline schreef:Dus als ik het goed begrijp werkt een bitloze ruiter in op de neus? Want op de zijkant van het hoofd druk uitoefenen zal toch geen contact opleveren of wel?
JoviBan schreef:Joceline schreef:Dankje voor je info! Ik ben het zelf niet eens met dat je geen hoofdstel en teugels nodig hebt in een hogere klasse. Je zult hoe dan ook de voorkant bij je moeten houden nietwaar? Je kan wel op je zit rijden maar er moet toch een contact zijn met de voorkant anders loopt het paard uit elkaar.
Wat je hier zegt, is inderdaad wat we allemaal leren; we mòeten (in de 'Engelse dressuur') aan de voorkant inwerken en 'contact' hebben (druk dus, hoe veel of hoe weinig ook).
Maar je kunt je afvragen of dat wel echt een noodzaak is. Nevzorov, en de dame op het filmpje waar ik net de link van gaf, bewijzen toch maar even dat je dat 'contact' nièt nodig hebt.
Maar dat niet alleen; ook in de klassieke rijkunst en bij western rijden wordt niet met die continue druk op de teugels gereden.Joceline schreef:Dus als ik het goed begrijp werkt een bitloze ruiter in op de neus? Want op de zijkant van het hoofd druk uitoefenen zal toch geen contact opleveren of wel?
Bij bitloos is de inwerking niet per definitie op de neus. Bij het hoofdstel van deze Z-amazone wel (dat was de merotische neusriem), maar er zijn meerdere systemen met allemaal een eigen inwerking (die kun je allemaal vinden op de site die ik net gaf).
Als je op die site bijv. de pagina over de kruislingse werking leest, zie je dat de werking van een kruislings hoofdstel in principe net zo werkt als het rijden met bit, wat zijdelingse hulpen en contact betreft.
Cinnepin schreef:VivaLaVida schreef:behalve dan dat als vief een hindernis ziet ze helemaal loesoe gaat en in noodvaart eropaf
Mja.. ik mag voorlopig toch niet springen..
oohw wahahd an is t ff oefenen