AafkeB schreef:Jannepauli schreef:http://fr.youtube.com/watch?v=ex88onfPc_0&feature=related
Beter voorbeeld van netjes bitloos dressuren
Vind je? Ik vind dat het paard achter de loodlijn kruipt, in de krul wordt getrokken. Ook dat kan bitloos dus wanneer je zelf niet nageeflijk genoeg bent met je hand...
Ik heb nog 's gekeken voor de zekerheid maar van achter de loodlijn lopen is geen sprake, een enkele keer buigt het paard zelf wat dieper naar achteren en 'in de krul trekken' slaat , met zo'n losse teugelverbinding, nergens op.
Waar ik wel iets in zie is de post waar gemeld wordt dat dit paard alles op het bit geleerd heeft en nu voor de eerste keer bitloos loopt- dat vind ik veel relevanter en vermoedelijk ook juist. Hoe dan ook: ik vind de wijze waarop dit paard toch vrij en verend loopt, een beter voorbeeld dan het eerder geplaatste beeld.
Citaat:die constante druk op de neus kan nooit fijn zijn
met en zonder bit moet je loslaten..
Waar je dit op baseert vraag ik me af. Je kunt hier ook spreken van 'aanleuning', op dezelfde wijze als dat met een bit gebeurt. Je kunt toch moeilijk verwachten dat met een dergelijke bitloze constructie, het hoofdstel van z'n kop afvalt, netzomin als dat een bit uit z'n mond schiet als de ruiterhand nageeflijk is.