Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:50

AafkeB schreef:
Jannepauli schreef:
http://fr.youtube.com/watch?v=ex88onfPc_0&feature=related
Beter voorbeeld van netjes bitloos dressuren Lachen

Vind je? Ik vind dat het paard achter de loodlijn kruipt, in de krul wordt getrokken. Ook dat kan bitloos dus wanneer je zelf niet nageeflijk genoeg bent met je hand...

Ik heb nog 's gekeken voor de zekerheid maar van achter de loodlijn lopen is geen sprake, een enkele keer buigt het paard zelf wat dieper naar achteren en 'in de krul trekken' slaat , met zo'n losse teugelverbinding, nergens op.
Waar ik wel iets in zie is de post waar gemeld wordt dat dit paard alles op het bit geleerd heeft en nu voor de eerste keer bitloos loopt- dat vind ik veel relevanter en vermoedelijk ook juist. Hoe dan ook: ik vind de wijze waarop dit paard toch vrij en verend loopt, een beter voorbeeld dan het eerder geplaatste beeld.

Citaat:
die constante druk op de neus kan nooit fijn zijn
met en zonder bit moet je loslaten..

Waar je dit op baseert vraag ik me af. Je kunt hier ook spreken van 'aanleuning', op dezelfde wijze als dat met een bit gebeurt. Je kunt toch moeilijk verwachten dat met een dergelijke bitloze constructie, het hoofdstel van z'n kop afvalt, netzomin als dat een bit uit z'n mond schiet als de ruiterhand nageeflijk is.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:58

Citaat:
die constante druk op de neus kan nooit fijn zijn
met en zonder bit moet je loslaten..

En met een bit dan? Die hangt de hele tijd in de mond en door het gewicht dus constant druk op de lagen Lachen
Oók als je hem loslaat!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:02

wat een gekift.
Waarom niet gewoon afwachten hoe bitloos in de praktijk gaat uitpakken?
Moge de beste winnen....

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:37

Vind het een goede zaak hoor.
Lekker bitloos moet kunnen.
Rijd zelf ook buiten vaak bitloos.
Is een cadeautje voor mijn paard genieten vind ze het.
Die heerlijk hangende centenbak.
Denk alleen dat het best moeilijk is om bitloos te rijden in de dressuur ring.
Maar kan er best naast zitten hoor.
Nogmaals vind het fijn dat het ook zo kan.

Is er iemand die fotootjes heeft van een paardje die bitloos loopt,en dan niveau van M1 M2 of hoger??
Gewoon nieuwschierigheid hoor.
Wil even kijken hoe dat eruit.
Toch wat opgerichter,en verzameld,en op achter.

O sorry heb al een flmpje ondekt.
OOk goed Knipoog

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:42

Leuk voor de bitlozen.
Maar in wedstrijden weet ik niet of het wel zo eerlijk en handig is om bit en bitloos in dezelfde wedstrijd te laten starten.
Aangezien er toch nog verschil blijft in "contact" hebben.
Maar dat is wel mijn mening he.Knipoog

Mijn istructrice rijd zowel bitloos als met bit. Ze traind haar paarden met en zonder bit, dus ze kan ook gewoon op wedstrijden Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:07

Het beeld is niet anders hoor. Heb het onderling al een aantal keren gedaan, en ook bij Laurens van Lieren. Als je paard linksom minder makkelijk is dan rechtsom, dan is dat zonder bit ook het geval. Rijtechnisch kun je bitloos geen dingen verbloemen. Ik zou het best aandurven om bij 2 proeven eentje met bit te rijden en direct daarna eentje zonder. Het is echt niet bijzonder hoor, het is niet anders dan met bit.

Hier de 3 gangen met 2 verschillende optomingen (ik weet het, moet aan m'n houding werken, paard is op de foto's nog vrij groen, op de galopfoto 3 jaar, ze mag dus meer opwaarts, maar dat heeft z'n tijd nodig):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een touwhalster of een halsring is natuurlijk toch wel iets anders, maar met het voesthoofdstel, of met het hoofdstel van dr. cook kun je dezelfde aanleuning en houding verwachten als met bit. Dus zulke hoofdstellen zou je dan toe moeten staan.

Wat betreft zweep en sporen en s&t, dat mag van mij zo blijven. Daar zijn wel goede regels voor.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-11-08 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:24

Tuurlijk komen er dan regels over de optoming, dat lijkt me duidelijk. Knipoog
Ik zou met mijn touwhalster ook echt niet continu met contact willen rijden. Doe ik nu ook niet en ben ook niet van plan om dat te doen, omdat het niet de bedoeling is van het rijden met touwhalster.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:36

Denk ook dat de kleur wel vastgelegd wordt, hoewel, je mag nu ook met een pimpelpaarshoofstel starten.
Maar er kan een regel komen dat het op een engels hoofdstel moet lijken.
Dan vallen al veel hoofdstellen af. Touwhalsters, halsringen, en hackamore vallen dan af. Mogelijk ook nog de sidepull. De bosal lijkt ook niet op een normaal hoofdstel.
Ik vind het goed als de keuze er komt. Ik rij 9 van de 10 keer met bit en ben ook zeker niet tegen rijden met bit. Maar de keuze moet er wel gewoon komen, en dan denk ik dat ik ook best eens bitloos ga starten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:38

Crosslinks vindt mijn paard dus vreselijk. Knipoog
Overigens zijn er prima sidepulls, die best wel een Engelse uitstraling kunnen hebben, naast de western getinte modellen (die ik veel leuker vind). Haha!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:47

Ik denk, dat als ze er goed over nadenken, alleen een sidepull en hoofdstel met merothische of 'cookse' (kruislings onder de kin of kaak dus) werking toegestaan worden. Dat zijn de hoofdstellen die imo op dezelfde manier gebruikt kunnen worden als bithoofdstellen, en waarbij het eerlijk voor het paard is om er zo mee gereden te worden.. Lachen

Maarja, we zullen zien! Ben echt heel erg benieuwd Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:02

hmm, ik ben niet zo enthousiast. Kun je met zo'n bitloos hoofdstel je paard ineens op de rem trekken? Zoals bij het losrijden op wedstrijd een keer of honderd nodig is omdat mensen ineens vlak voor je langs crossen Knipoog
Kun je zo'n paard wat begint te springen van alle andere opgewonden paarden, vlaggetjes, klapperlint, tenten, omroepsysteem en dergelijke wel houden?
Heb eigenlijk weinig zin om te verongelukken omdat iemand anders met zijn paard bovenop de mijne botst en dat soort acties, vind dat met bit al net iets te veel voorkomen om happy van te worden. Misschien toch eens tijd om terug in Belgie te gaan starten dan.
Met scherpe omtomingen zal dat wel lukken maar die gaat de KNHS toch niet toestaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:31

Waarom zou dat niet zo zijn?
Denk dat ze dan net zo snel stilstaan als met bit, misschien zelfs nog wel sneller. Sommige paarden reageren nou eenmaal veel beter op druk.
Als een paard opgevoed is met wandelen overigens, dan weet ie ook dat ie bij druk op de neus stil moet staan: namelijk de druk van een halster.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:36

Goed nieuw man voor iedereen die bitloos rijdt!!!!

Misschien ga ik wel een een keer een bitloos hoofdstel van iemand lenen, ff kijken hoe die van mij erop reageert Knipoog
Goed zo NH goeroe's Jullie hebben me een beetje overtuigd.. hihi

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:37

Urielle schreef:
hmm, ik ben niet zo enthousiast. Kun je met zo'n bitloos hoofdstel je paard ineens op de rem trekken? Zoals bij het losrijden op wedstrijd een keer of honderd nodig is omdat mensen ineens vlak voor je langs crossen Knipoog
Kun je zo'n paard wat begint te springen van alle andere opgewonden paarden, vlaggetjes, klapperlint, tenten, omroepsysteem en dergelijke wel houden?
Heb eigenlijk weinig zin om te verongelukken omdat iemand anders met zijn paard bovenop de mijne botst en dat soort acties, vind dat met bit al net iets te veel voorkomen om happy van te worden. Misschien toch eens tijd om terug in Belgie te gaan starten dan.
Met scherpe omtomingen zal dat wel lukken maar die gaat de KNHS toch niet toestaan.

zonder bit is niet altijd gelijk aan minder scherp

heeft alleen andere inwerking op andere plaats

maar verder ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:40

Bitloze hoofdstellen komen veel harder in dan gewone hoofdstellen met de toegestane bitjes Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:43

x_Marr schreef:
Als een paard opgevoed is met wandelen overigens, dan weet ie ook dat ie bij druk op de neus stil moet staan: namelijk de druk van een halster.

Dat snap ik ook wel. Ik heb alleen de ervaring dat menig paard, zeker bij de eerste wedstrijden, de goede opvoeding nogal eens durft te vergeten tussen de andere opgewonden paarden en de hele wedstrijdentourage. Doorgaans rij je ook met veel te veel mensen op een veel te klein oppervlak dus ik vraag me daarbij dan dus af of je bitloos (en dan doel ik niet op scherpe optomingen als een hackamore, die gaan ze toch niet toestaan) ineens je paard op de rem kunt trekken. Niet alleen voor gevallen dat je eigen paard ineens aan de kletter gaat, maar ook voor al die andere ruiters die doorgaans niet netjes vragen of ze even voorlangs mogen maar als het moet gewoon vol bovenop je knallen. Ik heb met bit iig vaak moeite zat om zo'n drie- of vierjarige op de rem te zetten. Vanaf het moment dat ze de eenvoudige wissel erop hebben staan gaat het meestal wel, maar dan zit je toch tegen de klasse M/Z Knipoog
Maar bitloos kan dus idd : en nu HO! doen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:19

ja hoor geen probleem

kiwiko-> ligt er denk ik wel een beetje aan
welke bitloze optoming je gebruikt
een kruislinks of een sidepull
en dan met een rawhide neusdeel of een brede zacht onderlegd neusdeel bv

of vind jij een stalhalster ook harder dan een
dubbelgebroken trensje ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:42

dat is geen vergelijking Haha! Haha! Haha!

daarnaast is het altijd makkelijker een paard op de hohouder te krijgen op een bitloos hoofdstel, ongeacht kruisingen en weet ik veel meer voor een gepeupel Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:45

KiWiKo schreef:
Bitloze hoofdstellen komen veel harder in dan gewone hoofdstellen met de toegestane bitjes Lachen

kun je dit ook onderbouwen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:46

ja Lachen bitloos oefent druk uit op het hele hoofd Lachen

bij een bithoofdstel is er geen druk op het hoofd, EN kan een paard ook nog middels truukjes het bit in de negeerstand zetten Lachen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:54

Ik vind bitloos minder vriendelijk als gewoon met bit. Clown
En dan bitloos en met bit gewoon bij elkaar in? Ben benieuwt wanneer dat weer veranderd word. Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:56

Beetje een erg simpele redernering. Het gaat er niet hoeveel drukpunten er zijn, maar weer en welke zenuwbanen ze tegen komen. Een bit werkt direct in op de lagen, terwijl bij een bitloos hoofdstel er nog een stuk bot tussen zit. Wil dus niet zeggen dat er bij een bitloos hoofdstel geen druk is op de zenuwen maar een indirecte druk is imo een stuk minder heftiger. Als je paard onder het bit uit probeerd te komen hoor je imo niet op dat paard te zitten, zowel niet met bit als met een bitloos hoofdstel.

En dan zal ik er nog maar een cliché tegen aan gooien: Elk paard is een individu, paarden met mondproblemen, of gewoon een mond die niet geschikt is voor een bit, ervaren het bit veel scherper dan een bitloos hoofdstel. Andersom ook, een paard dat een nekwervel verkeerd heeft zitten zal een crosslink geen fijn systeem vinden en waarschijnlijk liever met bit gereden worden. Ik vind niet dat je zo maar kan zeggen dat bitloos scherper inwerkt.

Maar goed, snap eigenlijk niet dat ik dit nog typ, hopeloze energie verspilling Vork

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:57

ziet er wel goed uit maar mag je daar ook wedstrijden mee rijden???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:00

Visconti schreef:
Beetje een erg simpele redernering. Het gaat er niet hoeveel drukpunten er zijn, maar weer en welke zenuwbanen ze tegen komen. Een bit werkt direct in op de lagen, terwijl bij een bitloos hoofdstel er nog een stuk bot tussen zit. Wil dus niet zeggen dat er bij een bitloos hoofdstel geen druk is op de zenuwen maar een indirecte druk is imo een stuk minder heftiger. Als je paard onder het bit uit probeerd te komen hoor je imo niet op dat paard te zitten, zowel niet met bit als met een bitloos hoofdstel.

En dan zal ik er nog maar een cliché tegen aan gooien: Elk paard is een individu, paarden met mondproblemen, of gewoon een mond die niet geschikt is voor een bit, ervaren het bit veel scherper dan een bitloos hoofdstel. Andersom ook, een paard dat een nekwervel verkeerd heeft zitten zal een crosslink geen fijn systeem vinden en waarschijnlijk liever met bit gereden worden. Ik vind niet dat je zo maar kan zeggen dat bitloos scherper inwerkt.

Maar goed, snap eigenlijk niet dat ik dit nog typ, hopeloze energie verspilling Vork

nee hoor helemaal niet hopeloos Lachen want in de tweede allinea heb je helemaal gelijk.......... kan het niet anders zeggen........

alleen de eerste alinea ben ik het niet mee eens Lachen behalve het zinnetje dat het simpel geredeneerd is...... want het is ook heel simpel, tis niks moeilijk Lachen gewoon kijken, en zien wat er gebeurd........ en dat opslaan en verwerken, kom je tot een conclusie Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 14:53

KiWiKo schreef:
ja Lachen bitloos oefent druk uit op het hele hoofd Lachen

bij een bithoofdstel is er geen druk op het hoofd, EN kan een paard ook nog middels truukjes het bit in de negeerstand zetten Lachen

dat kan bij bitloos ook als het hoofdstel een goede release heeft

natuurlijk schaar ik mechanische hackamores en kaptoom met ijzeren neusriem niet onder vriendelijk Clown

als jij als ruiter een druk geeft van 5 kg op een teugel (wat redelijk gemiddeld is bij een normale aanleuning), komt die druk op 0,5 cm2 (vierkante cm) terecht in de mond.= een druk van

10 kg/cm2

als jij diezelfde druk geeft bij een cook(-a-like) wordt diezelfde druk verdeeld over 80 cm2 (neus,onder kin, achter oren) =

0.0625 kg/cm2

wat is erger? 10 kg druk/cm2 in de mond of 0.0625 kg/cm2 druk op het hoofd?

0.0625 kg is vergelijkbaar met een eetlepel water (alleen het water niet de lepel_)

bovendien is er geen druk, op het moment dat er niet aan de teugels wordt gezeten. Echter een bit blijft een bit en blijft dus aanwezig in de mond