Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:08

Kun je het niet leuk maken voor haar? Bijvoorbeeld door meer dressuur richting working equitation te gaan doen? Veel afwisselen e.d.? Dressuur dmv cavaletti's. Er zijn zoveel meer mogelijkheden om dressuur te rijden.

Pension zou een beetje zonde zijn lijkt me op die leeftijd voor een gezond paard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:17

Elisa2 schreef:
Kun je het niet leuk maken voor haar? Bijvoorbeeld door meer dressuur richting working equitation te gaan doen? Veel afwisselen e.d.? Dressuur dmv cavaletti's. Er zijn zoveel meer mogelijkheden om dressuur te rijden.

Dat doen we inderdaad ook. We proberen veel afwisseling te bieden. Maar grondwerk in de winter is bij ons lastig, omdat er alleen paddocks beschikbaar zijn die vol staan met plassen en modder. De rijbak mag daarvoor niet gebruikt worden.
En balkjes vindt ze een keertje wel leuk, maar elke week is al te saai voor madam :)
Carroussel vindt ze leuk (ze plakt graag tegen andere paarden aan }> ), dus na de kerst hoop ik dat weer te oefenen met haar (we hebben 1 keer per jaar een carrousselwedstrijd op stal).

Ze houdt niet van trailerladen en ze heeft verlatingsangst, dus dat beperkt de mogelijkheden om op ander terrein trec te oefenen bijvoorbeeld.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:20

boemel schreef:
Wat erg Stanledoor. Gelukkig is het niet al te slecht afgelopen.
Wij waren vorig jaar bezig met een grote maat haflinger, die afgekeurd werd. Uiteindelijk voor weinig als gezelschapspaard weggegaan is en vervolgens de handel in kwam. Hopelijk niet hetzelfde dier.

Zou best eens hetzelfde dier kunnen zijn, denk ook dat er iets fysiek mis is met hem. Was ook niet zomaar een bokje, echt een halve rodeo. Blijkbaar was hij met opstappen al niet happy en toen twijfelde mijn zus of er niet iets scheelde, 20 meter verder begon de rodeo. Er staat "zeldzaam mak" in de advertentie -O- Wat een andere bokker zei, eerst altijd laten voorrijden, gaan we zeker doen. Dit paard was van een bejaarde man dus die rijdt zelf niet, maar dan moet er maar iemand anders geregeld worden die kan voorrijden. Ze hebben ook niet eens gevraagd of alles oke was na het ziekenhuisbezoek ofzo :(

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:20

Waaraan merk je dat ze het niet leuk vind? Wordt ze te traag?

Ik ben van mening dat als een paard echt niet wil lopen er wat mis is qua gezondheid. Een fit gezond paard loopt namelijk echt wel en niet alleen op buitenrit of tijdens het springen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:29

Lieser, kun je je dressuur niet verpakken in WE-onderdelen? Daarmee maak je het toch weer wat speelser. Dus met balkjes, of pionnen, of of of.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:39

Goedemorgen, ik ben ook op zoek naar mijn nieuwe topper, pfffff wat ik zoektocht nog steeds zonder resultaat. Toen kwam ik dit topic tegen. Wil graag gezellig meekletsen en hoop snel mijn topper te vinden. Afgelopen maand dacht ik m te hebben gevonden, helaas klinisch negatief aankoopadvies.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:02

mavantos schreef:

Ik ben van mening dat als een paard echt niet wil lopen er wat mis is qua gezondheid. Een fit gezond paard loopt namelijk echt wel en niet alleen op buitenrit of tijdens het springen.

Oren plat, traag, staken, bokken, achteruit lopen, tegen het hek of de wand plakken. Terwijl ze met een buitenrit of het springen de oortjes ontspannen of naar voren heeft, veel blij briest, lekker doorloopt, enthousiast aandraaft of galoppeert.
Gewoon een ander paard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:04

Rocamor schreef:
Lieser, kun je je dressuur niet verpakken in WE-onderdelen? Daarmee maak je het toch weer wat speelser. Dus met balkjes, of pionnen, of of of.

Dat is inderdaad een goed idee. Ik denk waarschijnlijk te moeilijk (meteen een volledig trec-parcours), maar met wat kleine dingen kan ik ook al wat doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:05

Dat klinkt echt als fysiek ongemak.

Dat t op buitenrit anders is kan ook komen door adrenaline, maar ook doordat je paard anders belast.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:07

boemel schreef:
Dat klinkt echt als fysiek ongemak.

Dat t op buitenrit anders is kan ook komen door adrenaline, maar ook doordat je paard anders belast.

Met springen in de bak heeft ze er geen last van. Ik denk eerder aan mentaal 'niet gezond', in de zin dat ze het moeilijk vindt of spannend. Haar verlatingsangst zorgt voor extra prikkels, waardoor ze minder headroom lijkt te hebben voor onze hulpen/vragen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:17

Lieser schreef:
mavantos schreef:

Oren plat, traag, staken, bokken, achteruit lopen, tegen het hek of de wand plakken. Terwijl ze met een buitenrit of het springen de oortjes ontspannen of naar voren heeft, veel blij briest, lekker doorloopt, enthousiast aandraaft of galoppeert.
Gewoon een ander paard.

Dit is duidelijk lichamelijk ongemak. Op buitenrit en met springen zal die wel op wat spanning lopen, waardoor dit wel goed gaat.

Een paard denkt niet 'dit is saai, ik ga vervelend doen'. Helemaal niet als je eerder aangeeft weinig te vragen en te verwachten, maar gewoon een simpel rondje wil rijden.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:18

BoRo schreef:
Goedemorgen, ik ben ook op zoek naar mijn nieuwe topper, pfffff wat ik zoektocht nog steeds zonder resultaat. Toen kwam ik dit topic tegen. Wil graag gezellig meekletsen en hoop snel mijn topper te vinden. Afgelopen maand dacht ik m te hebben gevonden, helaas klinisch negatief aankoopadvies.

Waar ben je naar op zoek? Er zitten hier veel mensen die ook wel eens wat tegenkomen wat (nog) niet officieel te koop staat..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:26

Wij hebben er dit jaar 1 gefokt met een half blauw, half bruin oog. Das ook raar. Komt omdat de bles over het oog loopt.

Afbeelding

Is een tinker x welsh cob en de Fjord waar ze mee staat is een jaar ouder

Afbeelding

Word denk ik een buffel.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:27

Ik vind dat toch ook wel klinken als fysiek ongemak lieser. Bij dressuur heb je ook een andere hoofdhals houding, vraag je meer buiging. Ik zou toch wel even een check up doen bij een dierenarts voordat je een paard met deze klachten met pensioen doet. Zou zomaar uit de hals bijvoorbeeld kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 01-11-24 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:45

Lieser, gebruiken jullie voor springen/buitenritten hetzelfde zadel als voor dressuur? Of rijden jullie buiten/met springen met kortere beugels?

Het klinkt wel echt als ongemak hoor. Ja paarden kunnen bepaalde dingen leuker vinden als andere dingen, maar in principe zijn het bewegingsdieren die bewegen fijn horen te vinden, als ze maar niet belemmerd worden in die beweging.

Ongemak hoeft niet eens altijd medisch te zijn. Misschien rijden jullie gewoon heel anders op het moment dat de mindset op dressuur is gericht, anders zitten, andere houding bij het paard vragen wat je paard ongemakkelijk kan vinden of misschien zelfs pijn doet. Ga eens gewoon dressuur rijden, zoals je zou losrijden met springen, zelfde manier van rijden, zelfde zadel en vooral zelfde mindset en kijk dan hoe het uitpakt. Ik zie zo vaak mensen ineens heel anders gaan rijden als ze denken te moeten gaan dressuren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:49

Hmmm, misschien was mijn vraag toch niet helemaal duidelijk 8)7 . Het ging me niet zozeer om tips voor het dressuurmatig doorrijden van onze merrie. We zorgen al voor veel afwisseling, ze heeft regelmatig de fysio langs, de zadelpasser komt twee keer per jaar. Het staken deed ze als driejarige al (daarom is indertijd haar Feldtest afgebroken :) ).

Het ging me meer om wat je mogelijkheden zijn als je zelf dingen wilt die je paard niet kan of wil. Dat zal vast vaker voorkomen, toch? Een dressuurpaard dat niet op buitenrit kan, een buitenrijpaard dat niet kan springen, een rijpaard dat niet voor de kar kan? Een tweede paard kopen kan natuurlijk, maar dan heb je minder tijd (en geld) per paard beschikbaar. Hoe lossen anderen dat op? Een tweede paard + een bijrijder voor het eerste paard? Zelf bijrijder worden voor (in ons geval) een dressuurpaard? Lessen op een manege?
Heeft iemand daar tips voor? Verkopen van ons huidige paard en dan een dressuurpaard kopen is voor ons geen optie.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:50

Donja schreef:
BoRo schreef:

Waar ben je naar op zoek? Er zitten hier veel mensen die ook wel eens wat tegenkomen wat (nog) niet officieel te koop staat..

Eigenlijk wat volgens mij iedereen zoekt! Tussen ongeveer 5 en 13 jaar. Ik rijd mn dressuur. Ik zoek een paard die echt lief en braaf is. Waar ik mij alleen mee kan redden op de trailer. Rondje buiten kunnen rijden. Tussen de 1.69 en 1.75 ongeveer.
Ik heb ze aan huis staan en kan volgens mij de best denkbare plek bieden aan een paard. Dus heel graag suggesties. Ik weet ik ook niet waar ik meer moet zoeken buiten marktplaats en sporthorses.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:56

Ze loopt ook slechts B dressuur toch?

Dat is geen niveau om iets niet leuk te vinden, het is gewoon flatwork dat heel weinig van een paard vraagt. Veel springpaarden worden er ook niet super enthousiast van maar echt staken, achteruit, oren plat enz impliceert IMO ongemak. Zeker omdat ze met proefrijden en in het begin wel normaal te rijden was (tenminste volgens je berichten hier?) en inmiddels niet meer.

Ik zou haar eens naar Bodegraven meenemen voor volledig kreupelheidsonderzoek, ze kunnen ook ohz meekijken als er aan de hand niks te zien is. Het is niet gratis maar wel goedkoper dan nog 15 jaar stalgeld betalen voor een paard waar je niks aan hebt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:57

Lieser, met mijn vorige paard (en nu ook met mijn "jonkie") werk ik heel veel aan de hand. Om ze sterker te maken, losser, flexibeler. Ik vond met mijn vorige WE echt heel leuk, maar daar moest ze springen (wel 20 cm), maar dat kon ze niet. Plus ze wilde niet op de kar. Ik heb voor haar mij aangepast naar wat ze wel kon en wilde. Voor het trailerprobleem heb ik ESDR therapie laten doen.

Ik denk dat ik in jullie geval zou kijken of je haar nog kunt springen / buitenrijden (mits fysiek geen belemmeringen uiteraard) en voor de dressuur een bijrijdpaard ofzo.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:57

oji schreef:
Lieser, gebruiken jullie voor springen/buitenritten hetzelfde zadel als voor dressuur? Of rijden jullie buiten/met springen met kortere beugels?

Springen is met een ander zadel, buitenritten zijn gewoon met het dressuurzadel en normale beugellengte.

Misschien om verwarring te voorkomen: het is niet zo dat ze elke keer tijdens het 'dressuur'rijden al dat gedrag vertoont! Het rijtje dat ik gaf was bedoeld als onderbouwing waaraan wij denken af te lezen dat ze rijden in de bak minder leuk vindt. Soms staakt ze, soms bokt ze, soms plakt ze. Maar ze is ook regelmatig juist heel erg op zoek naar wat wij bedoelen (de ene keer stilstaan en groeten, de andere keer stilstaan en achterwaarts, best lastig voor een paard dat met je mee wil denken :) ). Ze rijdt regelmatig heel fijn, ook in de bak. Maar het is een koudbloed, het is een voormalig karrenpaard en ze vindt dressuren gewoon niet zo leuk.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:00

Het was niet je vraag Lieser maar denk dat het te kort door de bocht is om een verder gezond paard van 11 af te schrijven als een "wil niet dus laat maar". Dat is zonde van het geld dat je elke maand betaald en ook sneu voor het dier dat misschien gewoon ergens last van heeft. Waarom zou een bijrijder wel plezier hebben van een paard dat niet wil lopen, staakt etc als er in de winter niets anders kan?
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 01-11-24 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:01

boemel schreef:
Wat erg Stanledoor. Gelukkig is het niet al te slecht afgelopen.
Wij waren vorig jaar bezig met een grote maat haflinger, die afgekeurd werd. Uiteindelijk voor weinig als gezelschapspaard weggegaan is en vervolgens de handel in kwam. Hopelijk niet hetzelfde dier.

Heb met Boemel ge-pb't en het zou best eens hetzelfde paard kunnen zijn -O-

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:03

Dank jullie wel voor de felicitaties.

@StableDoor: Hoe is het nu met je zus?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:05

Fly_high schreef:
Ze loopt ook slechts B dressuur toch?

Dat is geen niveau om iets niet leuk te vinden, het is gewoon flatwork dat heel weinig van een paard vraagt. Veel springpaarden worden er ook niet super enthousiast van maar echt staken, achteruit, oren plat enz impliceert IMO ongemak. Zeker omdat ze met proefrijden en in het begin wel normaal te rijden was (tenminste volgens je berichten hier?) en inmiddels niet meer.

Mwaoh, in februari 2023 schreef ik al dat ze in nieuwe situaties en bij nieuwe paarden spanning opbouwt en dat dan (wat wij liefkozend noemen) haar 'innerlijke arabier' naar boven komt: staart omhoog, neusvleugels wijd, dikke nek, bokken. Ze heeft altijd al een gebruiksaanwijzing gehad. Maar dat vinden wij juist leuk aan haar.
Meestal _/-\o_

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:05

Rocamor schreef:
Ik denk dat ik in jullie geval zou kijken of je haar nog kunt springen / buitenrijden (mits fysiek geen belemmeringen uiteraard) en voor de dressuur een bijrijdpaard ofzo.

Je kunt alleen niet springen zonder dressuur, tenminste niet op een manier die duurzaam is voor je paard.

Je hoeft ofc geen dressuurwedstrijden te starten of aan hoger dressuurwerk te beginnen en allemaal lastige oefeningen oppakken, maar onstpanning, balans, tempocontrole, rechtrichten en ga zo door horen er allemaal wel bij. Een springpaard springt meestal 1 of hooguit 2x in de week, vaak nog minder als ze eenmaal ervaren zijn, de rest is dressuur (en springen is ook voornamelijk dressuur :+ op parcoursen op wedstrijd na).