Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:41

B_Fokker schreef:
Ik meld me ook maar eens, ik ben op zoek naar een jong sportpaard maar valt nog niet mee

Ondertussen al bij 8 paarden wezen kijken. Waarvan 3 bijna gekocht, 1 toch net niet en de andere 2 kwamen niet door de keuring. Moed begint er in te zakken :

Nog maar even doorzoeken en hopen dat de volgende hem eindelijk is, als ik lees hoeveel pech sommige hier hebben... :roll:

Pff als die keuringen kosten koper zijn, dan is dat toch een flinke hap uit je budget.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:44

Lukasje schreef:
Pff als die keuringen kosten koper zijn, dan is dat toch een flinke hap uit je budget.

Wij hadden afgesproken dat de kosten niet voor ons zijn als ze niet goed waren voor de sport, anders is dat telkens een dure grap inderdaad

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:52

Mila336 schreef:
Na een jaar meelezen in dit topic is de tijd voor mij ook aangebroken om opzoek te gaan naar een eigen paard! Mijn lijstje:
- e-pony of klein paard (1.50-1.60)
- Ruin of merrie
- Tussen de 5 en 12 jaar oud
- Ik wil er lekker allround mee aan de slag gaan, dressuur, een sprongetje en veel buitenritjes
- Geen koudbloed, volbloed of dravers
- Budget is 10k

Ik ga maandag voor de eerste keer bij een 6 jarige merrie kijken, ik vind het mega spannend!

Veel succes maandag!

Maar waarom sluit je een draver of koudbloed uit? Aan je wensen te zien wil je allround aan de slag maar niet per se op een hoger niveau? Daar is een draver toch wel geschikt voor? Of een freiberger lijkt me ook ideaal.

AlwaysH

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:02

Ik vind volbloeden geweldig. Snap overigens wel dat je geen risixo mbt fysiek of mentaal trauma wil nemen, maar als je een volbloed (die meestal 1.60 zijn) koopt die goedgekeurd wordt door de DA, dan is dat prima toch?

Dat het temperament je niet zint snap ik wel. Ze kunnen heel gevoelig en heet zijn; maar net zo voor een Spaanse of een NRPS. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:28

AlwaysH schreef:
Ik vind volbloeden geweldig. Snap overigens wel dat je geen risixo mbt fysiek of mentaal trauma wil nemen, maar als je een volbloed (die meestal 1.60 zijn) koopt die goedgekeurd wordt door de DA, dan is dat prima toch?

Dat het temperament je niet zint snap ik wel. Ze kunnen heel gevoelig en heet zijn; maar net zo voor een Spaanse of een NRPS. :P
Als je een volbloed koopt bij een betrouwbaar adres, is het risico op fysiek of mentaal trauma zelfs nog kleiner dan wanneer je ze “slechts” laat keuren door een DA, en het risico op een miskoop ook.

Veel succes bij jouw bezichtiging morgen trouwens!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:31

Je hebt gelijk hoor! Met risico bedoel ik echt een %.
Goede volbloeden zijn er zeker!

Een kennis hier van bokt kent iemand die een huisje zoekt voor een 15-jarige. Voor mijn eisen écht te oud maar verder geweldig.

Edit:

Dankjewel!! Ik heb echt mijn vingers gekruist.
Als dit het niet wordt, sparen we door…

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:36

Lukasje schreef:
Mila336 schreef:
Na een jaar meelezen in dit topic is de tijd voor mij ook aangebroken om opzoek te gaan naar een eigen paard! Mijn lijstje:
- Ruin of merrie
- Ik wil er lekker allround mee aan de slag gaan, dressuur, een sprongetje en veel buitenritjes
- Budget is 10k

Ik ga maandag voor de eerste keer bij een 6 jarige merrie kijken, ik vind het mega spannend!

Veel succes maandag!

Maar waarom sluit je een draver of koudbloed uit? Aan je wensen te zien wil je allround aan de slag maar niet per se op een hoger niveau? Daar is een draver toch wel geschikt voor? Of een freiberger lijkt me ook ideaal.

Wellicht omdat iemand uit ervaring weet dat het niet bij hem/haar past?

Dan mag een paard prima geschikt zijn voor het beoogde doel maar is het paard ook geschikt voor de ruiter?
En ja, er zijn altijd paarden die toch wel zouden kunnen passen, maar die moet je er dan wel tussenuit kunnen vissen en daar is niet iedereen even succesvol in.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:01

Even wat anders maar wel koop gerelateerd, ik heb een sterk vermoeden dat mijn nieuwe paard een eczemer is -O-

Ik heb hem in het voorjaar zonder symptomen gekocht, top tot teen gekeurd bij een goede kliniek. In de loop van het weideseizoen begon hij jeuk aan zijn staart te krijgen en wat korstjes, kale plekjes enz in zijn manen wat ik telkens ergens anders op af bleef schuiven omdat ik ZE toch met andere rassen dan KWPN associeer. Het wordt helaas steeds heftiger de laatste tijd -O-

Ik vind hem nog steeds een prima rijpaard :o daar niet van, en houd hem sowieso al aan de kunst gestald waar nauwelijks insecten zijn. Verder had ik geen fokplannen gezien we het over een ruin hebben :+ maar het is ff slikken. Verkoper (zakelijke partij) heeft er niets over verteld, ook bij doorvragen niet, geweldig die paardenhandel :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 06:56

Maar schuren kan echt met heel veel te maken hebben....voeding doet echt heel veel! Omgeving kan van invloed zijn. Je zou eens een goede vliegendeken dag en nacht op kunnen doen, maar ik zou ook zeker de voeding eens goed onder de loep nemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:09

Sky_As schreef:
Maar schuren kan echt met heel veel te maken hebben....voeding doet echt heel veel! Omgeving kan van invloed zijn. Je zou eens een goede vliegendeken dag en nacht op kunnen doen, maar ik zou ook zeker de voeding eens goed onder de loep nemen.

Aanvulling: check ook even of ie luis heeft.

Dat kunnen ze ook "zomaar" oplopen maar stress helpt niet bij zoiets.
Op stal ook iemand die dacht dat paard eczeem had maar bij nader onderzoek, zo handig bij een zwarte, kropen er allerlei witte beestjes door z'n manen.

Vergis je niet wat een verhuizing voor impact kan hebben. Sommige paarden halen hun schouders op en gaan verder waar ze mee bezig waren, anderen zijn een jaar van de wap en alles er tussenin.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:28

Fly_high schreef:
Even wat anders maar wel koop gerelateerd, ik heb een sterk vermoeden dat mijn nieuwe paard een eczemer is -O-

Ik heb hem in het voorjaar zonder symptomen gekocht, top tot teen gekeurd bij een goede kliniek. In de loop van het weideseizoen begon hij jeuk aan zijn staart te krijgen en wat korstjes, kale plekjes enz in zijn manen wat ik telkens ergens anders op af bleef schuiven omdat ik ZE toch met andere rassen dan KWPN associeer. Het wordt helaas steeds heftiger de laatste tijd -O-

Ik vind hem nog steeds een prima rijpaard :o daar niet van, en houd hem sowieso al aan de kunst gestald waar nauwelijks insecten zijn. Verder had ik geen fokplannen gezien we het over een ruin hebben :+ maar het is ff slikken. Verkoper (zakelijke partij) heeft er niets over verteld, ook bij doorvragen niet, geweldig die paardenhandel :')

Ze kunnen het idd helaas zo ontwikkelen niet alles met jeuk is ZE.
Hoe staat het gras erbij te kort gras bevat heel veel suiker en daar reageren paarden soms heel heftig op.
Zou je voeding even goed onder de loep nemen daar is vaak winst uit te halen..
Schuurt hij alleen zijn staart?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:35

Fly_high schreef:

Ik zou ook in eerst instantie de voeding controleren. Of staat hij misschien samen met een paard dat aan hem knabbelt?

Mijn jonge paard (3 jaar, KWPN) had eind vorig jaar zomer ineens de hele manenkam en staart open liggen en heeft de hele winter staan schuren. Zelfde idee als jij...toch minder 'normaal' voor een KWPN.

Inmiddels is hij verhuisd en daar hebben ze hem geen enkele keer zien schuren. Hij staat zonder deken in hartje Drenthe met genoeg vlieg/steekbeesten. Z'n manen groeien zelfs gewoon hard aan nu.

Ik heb ook nog wel gedacht dat als de korstjes eenmaal loslaten dan jeukt het natuurlijk ook en dat hij het zelf in stand gehouden heeft?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:43

Ik ken wel KWPNners met ZE hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:55

Mijn laatste paardje begon ook in ene te schuren (kwpn) en mijn paard daarvoor (appaloosa) ook op dezelfde stal, terwijl ze daarvoor nooit schuurde.
Denk echt wel dat voeding ook een hoop mee kan spelen, net zoals locatie, stress etc.

Ik baal, vriendin van mij stuurde een geweldig knap veulen naar mij door gisteren, word waarschijnlijk ideale stokmaat, is geen merrie en eigenlijk helemaal wat ik zou willen…. Alleen ben ik niet op zoek!
Help!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:48

Fly_high schreef:

Mijn haflinger heeft dit gehad en toen bleek hij mijt te hebben. we hebben hem toen gewassen en weg was de jeuk. We kwamen er achter doordat we een oud stalgenoot spraken en die vroeg of ons paard ook jeuk had. Waarop wij zeiden uhm ja?! Hele staart en manen stuk... zegt ze ja daar hadden wij ook last van maar het is mijt. Bleek van een Fries af te komen waarvan de eigenaar de sokken er niet wilde afhalen omdat ze zo mooi vond, arme dier stond te dansen in stal van de jeuk in combi met mok. Na het wassen was alles snel weg.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:52

@Romy: je vriendin vragen om niet zulke onzin meer door te sturen ;) En sowieso niet toegeven op geslacht.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:53

Romy1234 schreef:
Mijn laatste paardje begon ook in ene te schuren (kwpn) en mijn paard daarvoor (appaloosa) ook op dezelfde stal, terwijl ze daarvoor nooit schuurde.
Denk echt wel dat voeding ook een hoop mee kan spelen, net zoals locatie, stress etc.

Ik baal, vriendin van mij stuurde een geweldig knap veulen naar mij door gisteren, word waarschijnlijk ideale stokmaat, is geen merrie en eigenlijk helemaal wat ik zou willen…. Alleen ben ik niet op zoek!
Help!

Whaha had je een tijdje geleden niet hetzelfde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:24

UK_eef schreef:
@Romy: je vriendin vragen om niet zulke onzin meer door te sturen ;) En sowieso niet toegeven op geslacht.

_O- heb ik haar al meerdere keren gevraagd maar doet ze niks op uit :+

Alja schreef:
Romy1234 schreef:

Help!

Whaha had je een tijdje geleden niet hetzelfde :)

Nee niet zoals dit, dat was ook een hele gave maar die stond in Hongarije dus die kon ik wel laten gaan :)
Al staat deze ook op ruim 3 uur rijden afstand.
Heb momenteel toch contact voor meer info, oeps :=

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:29

Zojuist heeft mijn moeder het paard bezichtigd. Ze was erg lief, dus dat was top!
Echter met rijden zo op de voorhand dat ze er niet helemaal lekker van liep en ook vreselijk in de hand hing.

Hierom besloten het niet te doen want mijn moeder en stalgenootje gingen er beiden door twijfelen.

We zoeken dus verder!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:00

AlwaysH schreef:
Zojuist heeft mijn moeder het paard bezichtigd. Ze was erg lief, dus dat was top!
Echter met rijden zo op de voorhand dat ze er niet helemaal lekker van liep en ook vreselijk in de hand hing.

Hierom besloten het niet te doen want mijn moeder en stalgenootje gingen er beiden door twijfelen.

We zoeken dus verder!

Op naar een hoogbenige PRE *\o/*
:') Nee kidding, jammer maar lijkt me een goede keuze :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:14

oji schreef:
Ik ken wel KWPNners met ZE hoor.

En of! Ik wil ze niet te eten geven !

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:57

Meeste dingen die ik hier voorbij zie komen heb ik ook al aan gedacht, maar ga het totaalplaatje nog onder de loep nemen :o ook qua voeding, al wordt hij best sober gehouden voor een KWPNer die aardig aan het werk moet.

@AlwaysH dat klinkt als rijtechnische problemen die wel op te lossen moeten zijn, maar als jullie er geen zin in hebben om een verkeerd getraind paard op te knappen snap ik het ook.

Mila336

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:33

Lukasje schreef:
Mila336 schreef:
- Ruin of merrie
- Budget is 10k

Veel succes maandag!

Thanks!

Een draver/koudbloed heeft niet mijn voorkeur door o.a hun bouw en uit persoonlijke ervaring (mijn tante heeft al jaren zowel tinkers als een draver die ik regelmatig rijd - mega leuke beestjes verder!) weet ik dat deze rassen niet bij mij passen. Ik houd zelf heel erg van afwisseling, vandaar het allround gedeelte maar neemt niet weg dat ik wellicht ooit (basissport) wedstrijden wil gaan rijden. Plezier is het belangrijkste en verder zien we wel, ik heb er in ieder geval heel veel zin in!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:04

Of behoefte aan een osteopaat.

Fly_high schreef:
Meeste dingen die ik hier voorbij zie komen heb ik ook al aan gedacht, maar ga het totaalplaatje nog onder de loep nemen :o ook qua voeding, al wordt hij best sober gehouden voor een KWPNer die aardig aan het werk moet.

@AlwaysH dat klinkt als rijtechnische problemen die wel op te lossen moeten zijn, maar als jullie er geen zin in hebben om een verkeerd getraind paard op te knappen snap ik het ook.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:48

Buiten dat ze met zo’n 30/40 kg in je handen hing en flink schudde en onrustig was, leek ze d’r achterhand niet helemaal lekker te bewegen. Bleek ook ocdtje en chips te hebben en was dus rx al afgekeurd, wat niet was besproken terwijl ik wel aangaf een paard te laten willen keuren.
Daarna toen we aangaven het niet te doen kregen we een super onbeleefde sneer van de fokker.

Dus nee dankje… next please!

Kreeg toevallig daarna een berichtje van een andere fokker die een leuk hengstje van 2,5 beeft staan dus we gaan daar kijken, staat super dichtbij.