Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 19:42

Ik denk niet dat ie dat wil. Hij beweerd dat ik al een fulltime job ben. _O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:28

Ayasha schreef:

Fijn dat jij lekker kon bijkomen! Heb je geen spierpijn van je halve pilletje :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:32

Dat geloof ik graag. Fijn źo'n lieverd naast je. Verdien je!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:56

Volgens mij hebben je spieren een optater gekregen door de stress die jij had omdat je paarden zo bang waren. Jij hebt een gouden man.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 01:26

Hannanas schreef:
Ayasha schreef:

Fijn dat jij lekker kon bijkomen! Heb je geen spierpijn van je halve pilletje :D

Normaal zou ik daar juist minder pijn van moeten hebben. _O- die werkt tegen de verkramping… :=

pien_2010 schreef:
Dat geloof ik graag. Fijn źo'n lieverd naast je. Verdien je!

:+:

petraaken schreef:
Volgens mij hebben je spieren een optater gekregen door de stress die jij had omdat je paarden zo bang waren. Jij hebt een gouden man.

Zou zomaar kunnen…. En ja, hij is zijn gewicht in goud waard. :+:

Daarnet was een comedy show op tv van iemand uit mijn dorp. Ik mis niet veel uit mijn dorp behalve het dialect. Het dialect van waar we nu wonen is zo… saai… als ze AN praten hoor je amper een accent.

Diepenbekenaren spreken met heel veel accenten. Heel veel ‘kleur’ in hun klanken en nadrukken zelfs in het AN hoor je duidelijk vanwaar we komen aan de nadruk die we leggen of hoe de letters uit spreken. Dus wat ik hier enorm mis (en waar ik bij mijn vader mijn hart op haal) is mijn dialect. Als ik terug kom van mijn vader moet ik ook altijd even terug schroeven. :+

Anyhow. Hij liet het dus op staan zodra ik na 1 woord zei ‘das ne Diepenbekenaar.’
En mijn man steeds ‘dat zeg jij ook veel…’ (er zijn een paar typische zinnetjes die je gewoon in het AN ook zegt maar een diepenbekenaar legt er een accent op en wat ‘zangerig’ en vaak ‘verbind’ het ook. ‘Ik moet helemaal niks’ of in mijn semi AN dialect ‘ich moet helemaal niks!’.

Mijn broer en ik roepen dat altijd tegelijk op exact dezelfde manier als iemand zegt ‘ge moet’ _O- da’s echt zo’n soort traditie/gewoonte… _O-

Op een gegeven moment zei hij ‘wordt ge onder uw klitsen geschoten!’ (Klitsen = kl*ten maar vrij vertaald is het ‘wordt je neer geschoten’)
Ik schoot keihard in de lach en mijn man ‘onder z’n wat?’ _O- _O- (het Maasmechels is een soort mix tussen Duits en Maastrichts maar zonder de charmante facetten van eender.)

En ik werd gewoon helemaal happy van nog eens die typische woorden te horen…

Mijn dialect is eentje dat hier niet begrepen wordt en nogal negatieve associaties op roept dus ik gebruik het nog zelden. Alleen als ik pissig of afgeleid ben en vergeet AN te spreken maar mijn AN is ook ‘getint’..

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 07:06

Goed zo! Koester je afkomst en de verrijking die je hebt met jouw extra dialect.

Ik kom uit Limburg (NL) en spreek ook dialect, maar heb dus ook een ander accent dan de westerlingen hier waar ik nu woon. Zij zien dat vaak als achterlijk. Maar ze beseffen niet dat wij juist door de dialecten een grotere woordenschat hebben. En ik merk dat ik zoveel meer versta, juist door mijn Limburgse achtergrond.
En ja, als ik in mezelf praat of bij minder aangename gebeurtenissen/verwensingen dan komt het er natuurlijk in het limburgs uit.

Koester ook je man. Wat een lieverd! En zoals jij over hem schrijft en de conversaties tussen jullie. Heerlijk!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:20

Van veel westvlamingen die AN spreken op TV haal ik ze er ook uit. Een west-vlaams dialect is ook haast niet uit je spreken te krijgen of je moet serieuze dixielessen hebben gehad om dat weg te krijgen.
Iedere streek in Vlaanderen heeft zowat zijn eigen dialect of typische woorden. Er is vaak verschillen tussen het noorden van een provincie of het zuiden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:14

Grappig :j gisteren was ik met mijn man in de sauna, we zaten in het bubbelbad en ineens zei een man: jullie zijn Achterhoekers of niet? Dat klopt inderdaad, maar ik spreek zelf eigenlijk geen dialect, ben ik niet mee opgevoed en het is me niet gelukt om dat zelf goed aan te leren.
Maar als ik lang thuis ben (zoals nu in de vakantie) dan sluipt het accent er toch weer in en eigenlijk is dat gewoon een goede zaak. AN bestaat eigenlijk ook helemaal niet, dat is gebaseerd op het Haarlems dacht ik? Dus dat is ook maar "gewoon" een dialect.
Sommige mensen, vooral in het westen van Nederland, zien iedereen met een ander accent meteen als achterlijk, jammer voor ze :D
Op mijn werk spreek ik accentloos Nederlands.
En wat Taucha ook al schrijft: omdat ik dialect goed versta, versta ik andere dialecten ook vrij makkelijk heb ik gemerkt :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:39

Wat fijn dat de knollies al lekker buiten stonden en je nog even terug in je warme mandje kon zakken :+:

Dialecten en accenten zijn gewoon hartstikke leuk juist!
In Nederland stikt het natuurlijk ook van de accenten. Hier heb je ook dat in het ene dorp woorden net iets anders uitgesproken worden dan in het naastgelegen dorp, altijd wel grappig :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 23:37

petraaken schreef:
Van veel westvlamingen die AN spreken op TV haal ik ze er ook uit. Een west-vlaams dialect is ook haast niet uit je spreken te krijgen of je moet serieuze dixielessen hebben gehad om dat weg te krijgen.
Iedere streek in Vlaanderen heeft zowat zijn eigen dialect of typische woorden. Er is vaak verschillen tussen het noorden van een provincie of het zuiden.

Ik kan inlands west Vlaams onderscheiden van kust-dialecten en een aantal kust dialecten ook omdat ik daar een hele tijd rond gehangen heb. (Lang verhaal). West Vlamingen kunnen vooral de vele Franse leenwoorden vaak niet uit hun AN houden. :D

Taucha schreef:
Goed zo! Koester je afkomst en de verrijking die je hebt met jouw extra dialect.

Ik kom uit Limburg (NL) en spreek ook dialect, maar heb dus ook een ander accent dan de westerlingen hier waar ik nu woon. Zij zien dat vaak als achterlijk. Maar ze beseffen niet dat wij juist door de dialecten een grotere woordenschat hebben. En ik merk dat ik zoveel meer versta, juist door mijn Limburgse achtergrond.
En ja, als ik in mezelf praat of bij minder aangename gebeurtenissen/verwensingen dan komt het er natuurlijk in het limburgs uit.

Koester ook je man. Wat een lieverd! En zoals jij over hem schrijft en de conversaties tussen jullie. Heerlijk!

Mijn afkomst is heel dubbel. Ik heb veel meegemaakt in mijn dorp. Goede dingen maar ook heel veel slechte… maar toch… toch blijft het ‘mijn wortels’. Het dorp zelf niet meer omdat er zoveel veranderd is dat je nog amper kan spreken van het Diepenbeek waarin ik op gegroeid ben. Maar in mijn hoofd en hart zit wel dat oude Diepenbeek nog… als ik mensen van mijn leeftijd of ouder tegen kom is dat ook meteen een connectie en hetzelfde ‘verdriet’ (heel sterk uitgedrukt) dat onze thuis niet meer echt thuis is. Toen mijn man zijn vrienden mij leerde kennen werd ik standaard ‘messentrekker’ genoemd als ze hoorde vanwaar ik was. :roll: toen besefte ik pas hoe ver de reputatie van mijn dorp ging. :+ maar na een paar keer zo veroordeeld te worden ga je haast overwegen om ze reden te geven. :o :o
Gewoon uit principe. :+ (nee ik heb het nooit gedaan. _O- mijn blik en houding is vaak waarschuwing genoeg. _O- )

Achterom schreef:
Grappig :j gisteren was ik met mijn man in de sauna, we zaten in het bubbelbad en ineens zei een man: jullie zijn Achterhoekers of niet? Dat klopt inderdaad, maar ik spreek zelf eigenlijk geen dialect, ben ik niet mee opgevoed en het is me niet gelukt om dat zelf goed aan te leren.
Maar als ik lang thuis ben (zoals nu in de vakantie) dan sluipt het accent er toch weer in en eigenlijk is dat gewoon een goede zaak. AN bestaat eigenlijk ook helemaal niet, dat is gebaseerd op het Haarlems dacht ik? Dus dat is ook maar "gewoon" een dialect.
Sommige mensen, vooral in het westen van Nederland, zien iedereen met een ander accent meteen als achterlijk, jammer voor ze :D
Op mijn werk spreek ik accentloos Nederlands.
En wat Taucha ook al schrijft: omdat ik dialect goed versta, versta ik andere dialecten ook vrij makkelijk heb ik gemerkt :j

Dat wist ik niet van het AN… bij mij hoor je het vooral aan mijn R. Aan nog wel meer als je eenmaal een paar diepenbekenaren gehoord hebt. Maar die specifieke R die ik heb is echt typisch diepenbeeks. Ook in het AN blijft die er in. En mijn man heeft ontdekt dat al mijn stopwoorden Diepenbeeks zijn. _O- _O-

pmarena schreef:
Wat fijn dat de knollies al lekker buiten stonden en je nog even terug in je warme mandje kon zakken :+:

Dialecten en accenten zijn gewoon hartstikke leuk juist!
In Nederland stikt het natuurlijk ook van de accenten. Hier heb je ook dat in het ene dorp woorden net iets anders uitgesproken worden dan in het naastgelegen dorp, altijd wel grappig :j

Het bilzers lijkt het meest op het diepenbeeks terwijl die verder liggen dan bv Hasselt. Iemand van Bilzen en iemand Diepenbeek die AN spreken dan moet ik soms zelfs echt luisteren. Bij mijn fysio komt iemand van Bilzen en die zijn AN lijkt enorm op het mijne. _O-

Sam heeft vandaag een sprintje getrokken op de grote weide dus die is bekomen. Mijn fysio heeft mij op gelapt. Mijn broer is wel weer van de wagen geflikkerd. :x :\

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:09

Wat fijn dat Sam weer zijn beentjes gestrekt heeft!

Hoe hebben je honden het met vuurwerk, zijn zij ook bang?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 00:10

Die hadden xanax. Die hebben nergens last van gehad. _O-

We Hebben net de prijs van het huis door gekregen en die ligt helaas vrij ruim boven de prijs van ons eigen huis. ;( het probleem is dat we niet weten hoeveel we kunnen af bieden gezien mijn kennis recent mailde dat hij niet dacht dat de prijs in deze marge zou zitten. Wat mij doet vermoeden dat de vraagprijs beduidend hoger is dan de schatting. In dat laatste geval zal er nog marge op zitten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:00

Denken ze dan dat het huis zo gewild gaat zijn dat ze er zo'n hoge prijs voor willen vragen? Gezien de huidige kosten voor verbouwingen en materialen lijkt me dat niet logisch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 09:19

petraaken schreef:
Denken ze dan dat het huis zo gewild gaat zijn dat ze er zo'n hoge prijs voor willen vragen? Gezien de huidige kosten voor verbouwingen en materialen lijkt me dat niet logisch.

Ik heb oprecht geen ide wat hun gedachten zijn. Een tweetal weken geleden stuurde ik nog of het richting 400k ging en verzekerde hij me van niet. Nu stuurt hij 375…. Misschien denk ik raar maar in mijn boek is dat wel richting de 400k :+
Hij zelf is de man van één van de twee verkopers dus kan zich niet moeien met de prijs maar hij wist toen wel de schatting al. Daarom vraag ik me af of ze een stuk boven de geschatte prijs zijn gaan zitten …

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:23

Nouja op zich is het vrij simpel: wat kunnen / willen jullie er voor geven. Zeg dat gewoon eerlijk en dan is het aan de verkoper om te beslissen of die dat wel of niet kan / wil doen.... wij hadden dat ook met dit huis.

Broer blijft ook een zorgenkindje hè wat dat betreft... was het weer gezeik met die (ex?) vriendin ofzo...? :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 09:33

pmarena schreef:
Nouja op zich is het vrij simpel: wat kunnen / willen jullie er voor geven. Zeg dat gewoon eerlijk en dan is het aan de verkoper om te beslissen of die dat wel of niet kan / wil doen.... wij hadden dat ook met dit huis.

Broer blijft ook een zorgenkindje hè wat dat betreft... was het weer gezeik met die (ex?) vriendin ofzo...? :(:)

Ja heb terug gemaild dat we een beetje schrikken van de prijs en moeten bespreken wat we kunnen maar dat ons huis lager geschat is. (Ze weten dat ons doel pand wissel was )

Ben benieuwd of ik tussen ons er iets uit krijg betreffende de marge voor een bod. Willen ze er 40k vanaf doen kan het als ons huis goed verkocht raakt maar dat zal dan ook niet op een week verkocht zijn. Ik heb geen ide hoe ver ze boven de geschatte prijs zitten maar dat ze er boven zitten ben ik zeker van. Dus dan is de vraag: hoeveel vragen ze extra om hun minimumprijs te krijgen en mogelijk een beetje meer. Ik kan me niet voorstellen dat die schatting zoveel hoger lag als het onze. Onze EPC is nagenoeg maximaal en de afwerking beter. Meer grond oké maar alles bij elkaar geteld zou dat elkaar op heffen lijkt me.
Enfin ik wacht op antwoord en misschien lost hij iets. De ‘officiële’ mails en de ‘tussen ons gezegd en gezwegen’ mails schelen nogal kwa info vaak. :+

Broer was met kerst echt straalbezopen. Geen ide of ik dat gepost heb maar kerst-avond was echt niet leuk. Hij heeft drie keer gehuild. Had al tranen toen ik gewoon vroeg hoe het ging en hij had thuis al gedronken en dan de hele avond, mijn moeder heeft hem thuis gebracht. Dat heeft hij de hele week op peil gehouden met als kers op de taart dat hij zondag avond K.O gegaan is en van de trap gevallen is. :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:40

Oef.... die is echt ernstig aan rust in zijn leven toe :(:)

Lastige situatie wel met het huis. Als je het niet te koop zet weet je niet exact wat je er voor kan krijgen.
Maar je gaat natuurlijk geen te-koop-zet-kosten maken als je niet zeker weet dat je dan vervolgens wel het andere huis kan kopen.... want daar gaat het nou juist om....

Wat is er trouwens gebeurd met de B van AN....? Die B klonk altijd wel een beetje lüllig, is die daarom er uit gehaald ofzo :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 09:47

pmarena schreef:
Oef.... die is echt ernstig aan rust in zijn leven toe :(:)

Lastige situatie wel met het huis. Als je het niet te koop zet weet je niet exact wat je er voor kan krijgen.
Maar je gaat natuurlijk geen te-koop-zet-kosten maken als je niet zeker weet dat je dan vervolgens wel het andere huis kan kopen.... want daar gaat het nou juist om....

Wat is er trouwens gebeurd met de B van AN....? Die B klonk altijd wel een beetje lüllig, is die daarom er uit gehaald ofzo :=

Ja, broer moet zich dringend herpakken of hij verongelukt zichzelf nog eens… :\

Er was iemand, of meerdere iemand en die aanstoot nam(en) van ‘beschaafd’ omdat dat impliceerde dat dialect onbeschaafd is zoals ik het begreep. Niet door zeggen maar ik denk dat het de west Vlamingen waren, O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:03

Precies, ik vond die B ook altijd nogal lüllig klinken :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:28

Waren het niet de antwerpenaren? :+

Nu dat Beschaafd is wel voor interpretatie vatbaar zeg maar. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:33

Want o-oh wat zijn "Den 'Ollanders" beschaafd :=

Ik denk dat er maar een handjevol mensen A(B)N spreekt volgens de regelen der kunst :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 14:24

petraaken schreef:

_O- Denk je echt dat iemand van het stad zich aangesproken zou voelen? _O- _O-

Ik denk niet dat iemand AN spreekt volgens de regels van de kunst. Ik ben ook blij dat het op vlaamse televisie niet meer moet. Ik kan niet kijken naar dat onnatuurlijke gedoe. :o :o

Heerlijk vind ik het als mensen zoals Jan Jaap Vanderwal en Marc Marie lang genoeg in België zijn dat hun Nederlands een Vlaams tintje krijgt. _O- Dat klinkt zo prachtig. :D

We hebben mijn broer een voorstel gedaan wb het huis. Aangezien het twee huizen zijn met geheel eigen tuin, adres en toegangsweg zou hij daar geheel apart maar toch "bij ons" kunnen wonen. Mijn man zei met kerst al of hij dat niet wilde maar toen was ie te dronken om iets serieus te nemen. Vandaag zei mijn man opnieuw "stuur hem eens."
één van de problemen nu is dat hij constant alleen is en dat kan hij niet goed. En het is niet dat we hem willen bemoederen. Maar als hij in de buurt zou wonen zou hij ook makkelijker langs komen. Nu is het een rit van bijna 40 min.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:47

Ayasha schreef:
petraaken schreef:

_O- Denk je echt dat iemand van het stad zich aangesproken zou voelen? _O- _O-

Denk het niet want antwerpenaren zijn daar te arrogant voor denk ik. :+

Ben benieuwd wat je broer zegt. Heeft hij een eigen koophuis/appartement of huurt hij nu?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 17:06

Hij heeft ons ouderlijk huis. (Mijn helft uitgekocht. Toen mijn ouders scheiden was mijn vader zijn eis dat mijn moeder in het huis mocht blijven maar het huis, de naakte eigendom, kwam op onze naam dus we hadden elk een helft.) maar of dat hem goed doet heb ik zwaar mijn twijfels over eerlijk gezegd.

Sam en ik hebben het jaar net bokkend in gezet in een heerlijk zonnetje. De buurman dook ineens op van achter een struik en Sam waande zich even drie en onbekeerd. :+
Daarna liep hij wel heerlijk. <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:22

Nou iedereen weer lekker los gestuiterd zullen we maar zeggen dan :=

Welk accent kan ik verwachten als we van de zomer op vakantie gaan, ergens in de driehoek Antwerpen - Brussel - Gent...? :P