Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:59

Een aan stukken gescheurde pony in Duitsland en eentje in België, net over de grens (met foto's).
Elke dag meldingen (met foto's) van verscheurde schapen rond het DFW.

Waarneming uit Wolvega: "Gisteren aan de noordkant van de Linde een wolf gespot, grommend naar een man die aan de zuidkant v d Linde op bankje zat."

Wanneer komen we tot de conclusie dat het uit de hand begint te lopen?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:07

Niet voordat er meerder mensen/kinderen zijn aangevallen.
Dat duurt nog wel even hoor.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:21

In Italië zijn al meerdere gevallen bekend. Ook daar wordt niks gedaan. Ik vrees dus dat je gelijk hebt. Dit kan nog wel een tijdje zo doorgaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:28

In Essen België zijn Shetlanders verscheurd las ik gisteren op Facebook van een grens manege. Die hebben hun merries met veulens gelijk op stal gezet. Toch te zot voor woorden dat die moordenaars hun goddelijke gang mogen blijven gaan?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:35

Vandaag in Grolloo Drenthe een pony aangevallen.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:14

Ik ben pro wolf en pro paard. Er zou een jaagverbod moeten zijn, zodat er meer wild blijft rondlopen, zodat de wolven iets te eten hebben.

In andere landen zijn er beren, leeuwen, krokodillen, puma's, noem maar op ... Daar zijn de mensen wel verdraagzamer omdat ze nooit zonder hen geleefd hebben. Maar die dieren zijn vele malen gevaarlijker als de wolf. In afrika, Australië kan je niet op blote voeten in het gras, of niet onder bomen lopen zonder gevaar van een giftige slang ... De wolf WAS hier eerst. Toen kwamen wij, ging hij weg en nu is hij terug. Kan hij er wat aan doen dat wij het intussen vol gebouwd hebben ? (In belgië toch) Nee ... Kan ie niet aan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:18

Evi_V schreef:
Ik ben pro wolf en pro paard. Er zou een jaagverbod moeten zijn, zodat er meer wild blijft rondlopen, zodat de wolven iets te eten hebben.

In andere landen zijn er beren, leeuwen, krokodillen, puma's, noem maar op ... Daar zijn de mensen wel verdraagzamer omdat ze nooit zonder hen geleefd hebben. Maar die dieren zijn vele malen gevaarlijker als de wolf. In afrika, Australië kan je niet op blote voeten in het gras, of niet onder bomen lopen zonder gevaar van een giftige slang ... De wolf WAS hier eerst. Toen kwamen wij, ging hij weg en nu is hij terug. Kan hij er wat aan doen dat wij het intussen vol gebouwd hebben ? (In belgië toch) Nee ... Kan ie niet aan doen.

Jagers mogen geen 2 dagen - 6 maanden dieren schieten. Wolf heeft de voorkeur voor deze leeftijdsgroep, veroorzaakt een populatie impolsie, daarmee is wolf zelf de oorzaak van een tekort aan wild.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:29

Mac schreef:
Een aan stukken gescheurde pony in Duitsland en eentje in België, net over de grens (met foto's).
Elke dag meldingen (met foto's) van verscheurde schapen rond het DFW.

Waarneming uit Wolvega: "Gisteren aan de noordkant van de Linde een wolf gespot, grommend naar een man die aan de zuidkant v d Linde op bankje zat."

Wanneer komen we tot de conclusie dat het uit de hand begint te lopen?

Ondanks dat ik ook niet blij ben met de aanwezigheid van de wolf, heb ik hier een beetje moeite mee.. Komt mij toch eerder over als sensatiezoekerij.. Er is geen bewijs, niks.. Alleen iemand die dat zegt..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:35

nine1987 schreef:
Ondanks dat ik ook niet blij ben met de aanwezigheid van de wolf, heb ik hier een beetje moeite mee.. Komt mij toch eerder over als sensatiezoekerij.. Er is geen bewijs, niks.. Alleen iemand die dat zegt..

Behalve de waarneming in Wolvega, die we moeten nemen voor wat die is, zijn de aanvallen op schapen, kalveren, ponies, paarden, alpaca's en gehouden hertjes gewoon gedocumenteerd en met behulp van DNA samples bewezen uitgevoerd door de wolf. Voor de meest recente moeten uiteraard nog wachten op de uitslag (duurt een maand!), maar het beeld is altijd hetzelfde en komt absoluut niet overeen met wat men beweert over wolven. Er is meestal geen keelbeet, en meestal is een dier opengereten op de achterhand en/of buik en is het van daaruit aangevreten.

Zie bijvoorbeeld https://ep-map.com/map voor een overzicht met zelfs de identificatie van welke wolf het betreft.
Laatst bijgewerkt door Mac op 25-08-22 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:39

Evi_V schreef:

Want de wolven hebben nu niks te eten? :+ Ze jagen niet alleen om te eten. Als dat wel het geval was zou er af en toe een schaap of wat gepakt worden die vervolgens daadwerkelijk opgegeten word. Is dat het geval? Nee precies. Als het op die manier zou gaan heb ik minder moeite met die krengen. Maar ze gaan voor gemak en pakken rustig 12 schapen in 1 keer waarvan 1 misschien voor een deel aangevreten is. Waarom zouden ze moeite doen voor een ree terwijl er een wei vol met vee staat? :')

Van mij mogen de wolven allemaal stuk voor stuk een enkeltje naar boven krijgen. In mijn omgeving zijn er zoveel aanvallen de laatste weken. Het moet een keer stoppen. Ik zeg altijd maar zodra er 1 voor onze auto komt is het ogen dicht en gas geven :)
Laatst bijgewerkt door rowindie op 25-08-22 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:40

Ik plaats deze ff nog een keer in een apart berichtje.
Misschien interessant voor degenen die benieuwd zijn naar officiële cijfers, locatie en foto's:
https://ep-map.com/map

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:50

Poeh ik wist niet dat er zo dicht bij ons 1 zo actief was.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:01

Nou inderdaad meganvr , het is zo extreem dat er ongeveer iedere nacht wel iets gepakt is in de omgeving. En dan helaas niet 1 schaapje.

Ik neem het die wolf zelf nog niet eens kwalijk, het zit in zijn instinct.
Maar dat betekend niet dat je alles zijn gangetje maar kan laten gaan hier in Nederland.
Ik zat vandaag het standpunt van de herdersvereniging te bekijken, vond het wel een interessant stuk.
http://www.vgsn-schaapskudden.nl/standp ... venbeleid/

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:07

Evi_V schreef:

In Australie schiet men een roofdier gewoon af als ze een bedreiging vormen voor de schapen/paarden. Daar is veel meer ruimte dan hier. Hier is het zo klein dat een wolf helemaal niet meer hoeft te jagen, die kan gewoon langs de McSnack voor een makkelijke prooi. Tijd dus om de wolf hier te bannen of ze 'm nu afschieten of uitzetten naar noordelijk Scandinavie zal me aan m'n reet roesten, maar je kunt onmogelijk van alle landerijen met dieren gevangenissen maken omdat je graag een moordenaar in ons midden zou koesteren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:35

In Scandinavië zijn ze de populatie ook al drastisch aan het terugbrengen dus die willen ze vast niet :P

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:36

Mac schreef:
In Scandinavië zijn ze de populatie ook al drastisch aan het terugbrengen dus die willen ze vast niet :P

Van mij hoeven ze niet te blijven leven, dus als ze ze zelfs in landelijke gebieden met weinig bevolking niet willen is het gewoon exit wolf.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:54

Mac schreef:
Misschien interessant voor degenen die benieuwd zijn naar officiële cijfers, locatie en foto's:

Hier schrik ik eigenlijk wel van. Wist wel dat er vrij dichtbij wolven liepen maar hemelsbreed een kilometer -O-

En ben dan ook verbaas dat dit niet overal gedeeld is

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:20

Iemand meer informatie over die aanval in grolloo? Hij staat ook op Bij12, dus het zal vast wel waar zijn.
Ik vermoed dat het niet het werk van de roedel is... Ik denk (nog steeds) dat er hier meer in het noorden lopen dan we denken. Het wachten is op de uitslagen over de individuen, maar dat duurt altijd maaaaaaanden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:09

Mac schreef:

Interessant kaartje! Het valt mij op dat er in Luxemburg amper meldingen zijn. Toen ik er een paar weken geleden naar vroeg zeiden ze dat ook. Dat verbaast me, daar is het toch veel geschikter dan hier? Of zouden ze daar iets anders doen dan melden?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:16

Jan Loos krijgt het voor mekaar dat elk bericht van gedode of aangevallen dieren verwijderd wordt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:36

Mac schreef:

Kaartje is niet compleet, 12 schapen (als ik me goed herinner) en een paar dagen later 4, staan er niet op. Vlakbij Emst, Veluwe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:38

Ik vind het maar een irritant kaartje want het verspringt hier steeds

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:41

Merlen schreef:
Jan Loos krijgt het voor mekaar dat elk bericht van gedode of aangevallen dieren verwijderd wordt.

Bizar. Dat vertoont parallellen met ander type overlast die wanneer mogelijk onder het kleed geveegd wordt in de media.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:54

Ik had eigenlijk die dode pony's ook op de voorpagina van bokt verwacht.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:58

DuoPenotti schreef:
Ik vind het maar een irritant kaartje want het verspringt hier steeds

Hier ook, kan er net niks mee.. :))