Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:57

Ik ga mijn vriendje vrijdag halen. <3
Ik moet gewoon werken deze week, maar het lukt voor geen meter. Geen paard kopen als je deadlines hebt dus. :')

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:00

Maghreb schreef:
Het gevoel wat jullie beschrijven, geen enkele twijfel over het paard, ken ik ook. Bij mijn eerste paard was het ook liefde op het eerste gezicht. Nu heeft dit paard jarenlang medische problemen gehad en ik heb haar uiteindelijk ook moeten laten inslapen (ze was 8). Nu durf ik denk ik niet meer zomaar op mijn gevoel af te gaan, maar ben ik de hele tijd op zoek naar iets dat 'mis' kan zijn. Waarschijnlijk moet ik dat eerst maar eens achter me laten. Herkennen jullie dit?

Ja heel herkenbaar! Bij mijn paard heeft mijjngevoel het ook niet juist gehad en heb daar veel problemen mee gehad. Ik dacht ook ik moet niet meer op me gevoel afgaan en maar gewoon een paard nemen wat geschikt is op papier. Maar ik denk dat je gevoel automatisch je eerdere ervaring al meeneemt en als je twijfels ergens over heb zullen ze gegrond zijn denk ik. Wat je beschrijft van alleen keuren op land is idd heel raar en zou ik ook voorbij laten gaan dan.
Je komt er vast wel een tegen waarbij je die twijfels dat er iets mis is niet heb

Judora2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:23

Ik heb net vorige week 2 super leuke spaanse maatjes gevonden. Helaas wat uiterlijke kenmerken maar zijn beiden goed door de keuring gekomen.
Mijn merrie heeft een karperruggetje en een draadwondje alleen op de foto's is te zien dat hier niks mee aan de hand is en ze er prima om loopt. Verder geen beschadigingen heeft opgeleverd.
De ruin van mijn moeder heeft wat te weinig spieren maar lekker even trainen en dan wordt die wel weer wat sterker.
Soms moet je ook door dingen heen kunnen kijken en kunnen zien hoe paarden met een goede verzorging kunnen worden ipv dat ze nu niet zo mooi zijn dus je ze daarom maar niet neemt.

Momenteel is het wel heeeel erg moeilijk om een leuk paardje te vinden alleen als je echt je juiste wilt hebben moet je geduld hebben. Ik zelf heb er 8 maanden over gedaan na dat mijn eerste vriendinnetje was overleden.

Dingle_s

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:48

@Maghreb
Dat is zeker herkenbaar... Ik ben binnen twee jaar tijd beide paarden verloren. De eerste (Nico) had een hersentumor en is 19 jaar geworden. Naylah kocht ik in 2018. Na een keuring volledig goed gekeurd... helaas speelde er na zes maanden plezier ineens wat kreupelheden op. Na flink wat röntgenfoto’s en echo’s kwamen we er achter dat Naylah haar kniebanden er bizar aan toe waren... Iets wat er al veel langer zat maar helaas tijdens de klinische keuring niet naar boven kwam. Na maanden puzzelen, supplementen, revalidatie en meerdere inspuitingen van de knie heb ik in februari afscheid genomen.

Dus ik snap zeker dat je het spannend vind! Vind ik zelf ook. Maar ik denk dat we het beide een beetje los moeten laten.. alles met een reden..hoe verdrietig ook. Ik heb ook liever de controle over alles, ik zou het liefst alles op de echo/foto/scan zetten. Maar ook dat gaat geen garantie geven. Na een valpartij kan het ook klaar zijn..

Blijf wel kritisch maar probeer het verleden een beetje los te laten. Jouw match loopt vast en zeker wel ergens rond. :(:)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:54

@Maghreb ik herken dat gevoel ook. Mede daarom heb ik dus alles op de foto gezet toen ik mijn nieuwe aanwinst kocht, alhoewel dat vorige keer ook het verschil wellicht niet had gemaakt, maar ik wilde nu gewoon weten dat alles goed was. Ik wilde niet weer gaan rijden en twijfelen "oh voelt ze nu iets onregelmatig" "zou er toch iets mis zijn". Voor mij heeft dit heel veel rust gebracht. Ik zou overigens nooit akkoord gaan zonder keuring of alleen keuren in een weiland.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:17

Daar zou ik ook nooit mee akkoord gaan. Dat is vragen om problemen. Stel je krijgt problemen daarna zal het juridisch loket echt zeggen dat jij je onderzoeksplicht niet hebt uitgevoerd.

Ik ga ook volledig keuren. Klinisch, röntgenologisch én hals en rug.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:39

bij dat soort gevallen denk ik dat het paard al afgekeurt is . ik zal het zeker niet doen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:18

Ook ik ken het gevoel met 'wat is er mogelijk mis met dit paard'. Niet direct vanuit mijn oude paard, hij is 24 geworden met een minimaal medisch dossier. Maar vanuit vakkennis vanuit paarden masseren.
De eerste x kijken bij mijn zojuist gekochte NFX-dame zag ik zoveel rode vlaggen dat ik al had besloten dat zij het niet was, voordat ik opstapte. De afspraak alleen maar gewoon doorlopen omdat dit de 2e pony was waar ik ging kijken, en ik zo toch ervaring op kon doen waar ik op wilde letten bij het kijken naar de volgende. Eigenaar gaf echter aan dat ze op les anders liep, en liet filmpjes zien. Hierna was ik toch nieuwsgierig, het was inderdaad een ander beeld, en kon wat vlaggen doorstrepen. Vervolgens nog een buitenrit gemaakt waarna nog wat vlaggen doorgestreept konden worden. Ik heb laten keuren om te checken bij de dierenarts of wat ik nog zag, klopte. Zat aardig op 1 lijn.

Erin kijken kunnen we niet, zelfs röntgen geeft geen garantie voor de toekomst. Ik heb dissecties gezien van paarden die door een hele medische mallemollen waren gehaald bij leven, maar toch grote gebreken toonden bij dissectie. Zoals een vriendin mooi zegt: je moet het geluk hebben geen pech te hebben. Dus daar ga ik maar voor.

Maar keuren allene op het land in de kudde gaan bij mij geen alarmbellen af, maar complete sirenes met zwaailichten. Nope. Dat is paard kopen op de gok ipv na fatsoenlijke keuring. Bijzonder eigenlijk ook. De eerste bij wie ik ging kijken was bij een haflingerfokker: na wat praten kreeg ik het halstertouw in de handen gedrukt en moest ik maar even rustig een rondje met pony gaan wandelen om te kijken of het klikte. Buiten de wei, gewoon op straat.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:16

Ik meld me weer in dit topic. Heb een paard gekocht bij dezelfde handelaar(ster) als Galuppy0546 op bokt, die ook topbraaf zou moeten zijn, maar toen ik les had van m'n instructrice ineens bij het opstappen al uit z'n plaat ging. Vervolgens nog 2x gevallen en toen dacht ik, dit kan ik niet hebben, dit is niet braaf en niet wat we hebben afgesproken. Uiteindelijk heeft het een maand geduurd, maar het paard is weer weg en we kunnen weer op zoek. Echt een bult stress van gehad, verschrikkelijk. Weet niet of ik nog snel bij een handelaar zal kopen. Maar goed, the search goes on.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:33

Badeendje schreef:
Ik meld me weer in dit topic. Heb een paard gekocht bij dezelfde handelaar(ster) als Galuppy0546 op bokt, die ook topbraaf zou moeten zijn, maar toen ik les had van m'n instructrice ineens bij het opstappen al uit z'n plaat ging. Vervolgens nog 2x gevallen en toen dacht ik, dit kan ik niet hebben, dit is niet braaf en niet wat we hebben afgesproken. Uiteindelijk heeft het een maand geduurd, maar het paard is weer weg en we kunnen weer op zoek. Echt een bult stress van gehad, verschrikkelijk. Weet niet of ik nog snel bij een handelaar zal kopen. Maar goed, the search goes on.

Dit had je ook bij een particulier kunnen overkomen en dan had je het paard niet terug kunnen brengen.
Dus fijn dat de handelaar zich in ieder geval wel aan wet heeft gehouden.
Ik zou even gaan zoeken naar de betere handelaren. Die zijn er ook echt.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:29

ik verbaas me er echt over dat men blijkbaar van een paard verwacht dat hij nooit een pas uit de plaats maakt en alles doet wat hem word opgedragen. doet het paard dat niet dan ligt dat aan de verkoper en hup moet het paard weer terug. paarden zijn dieren he geen machines dus ze kunnen altijd schrikken, een onverwachte beweging maken of de andere kant op gaan. dat moet je altijd in je achterhoofd houden vind ik. en een verhuizing is ook niet niks voor een paard.. als ik een paard zou kopen dan zou ik hem eerst laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en aan mij, en pas als er een band is opgebouwd en het paard gewend is zou ik beginnen met hem te berijden. eerder niet. maar dat ben ik..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:36

Lizenlotte schreef:
ik verbaas me er echt over dat men blijkbaar van een paard verwacht dat hij nooit een pas uit de plaats maakt en alles doet wat hem word opgedragen. doet het paard dat niet dan ligt dat aan de verkoper en hup moet het paard weer terug. paarden zijn dieren he geen machines dus ze kunnen altijd schrikken, een onverwachte beweging maken of de andere kant op gaan. dat moet je altijd in je achterhoofd houden vind ik. en een verhuizing is ook niet niks voor een paard.. als ik een paard zou kopen dan zou ik hem eerst laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en aan mij, en pas als er een band is opgebouwd en het paard gewend is zou ik beginnen met hem te berijden. eerder niet. maar dat ben ik..

Een keer schrikken is toch echt iets anders, als je er moedwillig afwerken. Er staan meer paarden met gedragsproblemen (en ja vaak veroorzaakt door mensen) dan brave paarden. Als je jong bent zijn die paarden die los gaan nog leuk. Zodra je ouder bent, een gezin hebt, of kostwinner bent kun je dit soort grappen niet gebruiken. En ja dat ligt aan een niet eerlijke verkoop. als iemand eerlijk is dan kun jij als koper zeggen, sorry dit is niet wat ik zoek. Dan hoeft een paard ook niet weer terug gebracht te worden.. Er is niets zo oneerlijk als auto en paardenhandel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:39

Lizenlotte schreef:

Ik denk dat er meer speelt dan alleen dit voorval met opstappen en vallen.

Toch fijn dat je het paard terug kunt brengen, succes met de zoektocht Badeentje!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:01

Daar heb je gelijk in Babootje! Ik denk alleen dat dit niet zo soepel was verlopen als we geen gedeelde kennis hadden, maar dat is gissen. Bovendien is de afwikkeling niet helemaal netjes verlopen, maar uiteindelijk is het goed gekomen dus enfin.

Liz, ik snap je en ik ben het helemaal met je eens dat je een paard niet zomaar weer moet terugdoen. Dat was in dit geval echter niet het probleem. Het paard heeft zeker de tijd gekregen om te wennen en ik ben echt niet zo bang of onzeker dat een keer een sprongetje opzij o.i.d. een probleem is. Mijn instructrice gaf direct aan dat dit waarschijnlijk niet de eerste keer is dat dit gedrag werd vertoond, en ik ben gewoon een HTK-ruiter, geen mega handige ruiter die bij dit soort lanceringen kan blijven zitten of het paard kan corrigeren. Bovendien moest niet alleen ik erop rijden, maar mijn moeder ook nog. Dat ik zelf een blessure oploop zou erg zijn, maar mijn moeder? Geen haar op mijn hoofd die haar op enige wijze bewust dat risico op laat zoeken. Ik heb haar liever nog langer bij me dan vandaag.

@Mistral nou inderdaad, verschrikkelijk wat een rotte appels zitten ertussen qua verkoop.

Bedankt!

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:35

Hoe kijken jullie aan tegen bedrijven die op afstand hun paarden verleasen? Ik vind de markt momenteel gewoon echt niet passen maar ik wil echt het paard weer op, ik heb sinds afgelopen Oktober (yikes) niet meer gereden. Het concept klink in principe leuk, betaal maandelijks voor je paard, stalling ect gewoon voor jezelf, maar mocht het paard niet passen kun je ruilen ect. Als iemand hier ervaring (goed of slecht) mee heeft of met bepaalde stallen, doe mij even PB!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:21

Lizenlotte schreef:

Dat is pas voor watjes :+
Maar alle gekheid op een stokje... Het is niet verstandig om dat te doen. Als je een nieuw paard hebt is een paar dagen wennen oke, maar dat moet het dan ook zijn. Je kunt het paard beter gaan rijden er er alles mee doen waarvan jij met de verkoper hebt afgesproken (liefst schriftelijk) wat het moet kunnen.
Want je hebt maar heel kort de tijd om verborgen gebreken te dateren tot voor aankoop (zo'n 3 maanden) en hoe vroeger je erbij bent als er iets niet klopt, hoe beter.

birgit_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:51

Ik volg!
Ik ben langzaam opzoek naar mijn eerste paard, ik verzorg al een aantal jaar een kudde Fjorden. Nu ik ouder wordt wil ik graag mijn eigen paard.

Heb alleen geen enkel idee waar ik moet beginnen, iemand tips?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:52

birgit_x schreef:
Ik volg!
Ik ben langzaam opzoek naar mijn eerste paard, ik verzorg al een aantal jaar een kudde Fjorden. Nu ik ouder wordt wil ik graag mijn eigen paard.

Een van die Fjorden?

birgit_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:54

ikke schreef:
birgit_x schreef:
Ik volg!

Een van die Fjorden?

Dat is lastig, deze kudde bestaat uit oud en jong en elk paard staat daar al zijn of haar hele leven, zijn geen paarden om zomaar te verplaatsen. Daarnaast ben ik ook relatief groot en zijn onze Fjorden niet heel groot. Ik zou zelf graag echt de sport in willen. Deze paarden zijn daar niet geheel voor geschikt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:17

birgit_x schreef:
Ik volg!

Eerst voor jezelf klaar en duidelijk hebben wat voor paard je zoekt en dan...ja...jezelf de markt op gooien. Sites afspeuren, zelf een zoekertje maken, bij al je paardenkennissen laten vallen dat je een paard zoekt, afspraken bij relevante stallen maken etc.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:31

Badeendje schreef:

Verbaast mij dat ze überhaupt nog paarden verkoopt. Hoor de ene na de andere die een miskoop doet. Helaas was ik zelf ook slachtoffer van haar praktijken. Geen idee hoe ze het doet, maar daar zijn ze allemaal topbraaf.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:37

Heeft hier iemand gekeken bij een 7-jarige vosmerrie van Firest.one?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:42

N0a schreef:
Badeendje schreef:

Verbaast mij dat ze überhaupt nog paarden verkoopt. Hoor de ene na de andere die een miskoop doet. Helaas was ik zelf ook slachtoffer van haar praktijken. Geen idee hoe ze het doet, maar daar zijn ze allemaal topbraaf.

Hoeveel trucs wil je hebben om elk paard poepiebraaf te krijgen?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:34

Om welke handelaar gaat het? Ik heb ook een ervaring met een handelaar, waarvan het paard later terug is gegaan. Mag in pb.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:08

Wat is jullie mening over een 'wat ouder' paard aanschaffen?

Ik had gezegt max rond de 10, maar heb stiekem mijn oog (beide eigenlijk al..) laten vallen op een 17jarige. :')

Zit een beetje in dubio

Wil aan de ene kant graag een paard waar ik echt nog wel wat jaren mee door kan, ben zelf van mening dat je ze ook niet tot 30 aan het werk zou moeten zetten

Uchh :')