[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 00:11

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 12:47

Vandaag is weide eigenaar even gekomen om te helpen met spirit. Ik heb spirit vast gehouden en wat afgeleid met snoep en zij heeft gevoeld aan die knobbel op de koot. Het is zacht dus met vocht gevuld. Ik ga straks de dierenarts bellen en vragen of ze ook rond 8u kunnen komen voor mijn werk (moet om 12u beginnen en 20 minuten tot werk fietsen, brommer is sneller maar heeft stukken).

En een primeur.... Ik heb met limo aan de hand gewandeld buiten de wei. Spirit was er niet tevreden mee. Op en af gerend en geroepen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:51

Wat goed! Dat spirit het niet leuk vind, is zijn probleem. Ook niet jou probleem van maken. Gewoon negeren. En was limo braaf?

Misschien inderdaad wel even goed om die bult na te laten kijken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:13

Als ik met de mijne op pad ga staat de ander ook te gillen als een gek :') . Is vaak 5/10 minuten en dan is het klaar.
Gewoon lekker laten, voor een paar uurtjes in de week is dat echt niet erg.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:46

Ik denk zelfs wel eens, als de achterblijvers gaan rondrennen: die hoef ik lekker geen beweging meer te geven :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:32

Bij mij roepen ze meestal even ,eten dan van hun berg hooi die ik er bij gooi .En zijn dan stil.Het gegil begint weer als ik bijna thuis ben. Niks dramatisch eigenlijk.Als je dat gewoon blijft doen dan wennen ze er wel aan.
Vervelend van Spirit zijn been,ben benieuwd wat de arts zegt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:38

zorro schreef:
Ik denk zelfs wel eens, als de achterblijvers gaan rondrennen: die hoef ik lekker geen beweging meer te geven :+

Dat dacht mijn pony dus als haar vriendje weg ging :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 15:53

Dierenarts komt morgenvroeg :)

Limo was doodbraaf wel gespannen zag ik aan zijn houding en ook die gespannen kin. Snoepje die ik gaf als beloning voor netjes luisteren als ik halt vroeg hield hij gewoon in de mond zonder erop te kauwen.
Pas toen hij een beetje ontspande begon hij het snoepje op te eten.
Zo ken ik limo. Daarin is hij dus niet veranderd :')

Aan spirit gaf ik geen aandacht hoor. Heb wel enkele keren omgekeken omdat ik wel bang ben dat hij over de draad zou springen.
Voorlopig blijf ik in het "zicht" van spirit. Al gaat het bergaf en zie je de wei ook bijna niet meer. Ik zag spirit ook niet dat moment.

Limo riep echter niet terug. Zijn blik toen hij andere paarden zag wel wel grappig. Oortjes naar voor en maar kijken :') heb even moeten aansporen om verder te lopen. Alsof hij dacht van he hoe komen die hier.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:37

Klinkt weer postief! :D
Hou zo vol! :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 18:49

Pepperrr schreef:
Klinkt weer postief! :D
Hou zo vol! :)

:)

Morgen kan ik niet wandelen omdat ik al te weinig tijd heb. Hoop zo hard dat dierenarts spirit niet moet se deren voor het onderzoeken van dat knobbeltje. Want dan geraak ik niet op tijd op het werk. Na sedatie mag hij namelijk niet eten gedurende 2 uur en dierenarts komt om 10u ik moet ten laatste 11u15 naar het werk fietsen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:27

Is voor Spirit ook een goeie oefening :).
Hier genoeg naarlingen gehad met wondjes, bultjes, kale plekjes waar je dan spul op moest smeren. Op de meest onvoordelige plekken natuurlijk, dus heb geregeld de acrobaat uitgehangen bij die beesten :') .
Moet wel zeggen, worden ze wel mak van :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 20:43

Es_ther schreef:
Is voor Spirit ook een goeie oefening :).
Hier genoeg naarlingen gehad met wondjes, bultjes, kale plekjes waar je dan spul op moest smeren. Op de meest onvoordelige plekken natuurlijk, dus heb geregeld de acrobaat uitgehangen bij die beesten :') .
Moet wel zeggen, worden ze wel mak van :')
daar blijf je lenig van :+

Zal idd wat zijn als ik zalf moet smeren. Maar met een 2e persoon erbij lukt het best goed. Spirit heeft dan vooral oog voor de snoepjes. Maar hij is verdomd slim.
Weide eigenaar had ook snoepjes bij. Gaf spirit 1 en onmiddellijk stond spirit bij haar te bedelen. Ook als ze weg wou gaan volgde spirit haar. Keigrappig.

Maar wel een teken dat ik snoepjes niet mag blijven geven als beloning en dit toch moet gaan afbouwen doorheen de trainingen. We willen geen opdringerige dieren he.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 20:55

Ik zit nog steeds in twijfel Ivm zdel voor limo.
Ergens wil ik het huidige zadel inruilen voor een westernzadel. Ik vind die boomloze van freemax wel erg mooi. Alleen beetje twijfels over de lengte ervan. De short is totaal inclusief de skirt 61cm
Zitvlak van boom tot lepel:
16" 40cm
17" 42cm
Als ik goed begrijp komt er op de skirt geen druk? (want die zal gegarandeerd op limo's lendenen liggen)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:22

Met snoepjes geven idd uitkijken ivm opdringen en over je heen lopen. Ik heb er nare ervaringen mee.
Bij ons op stal stond er eentje die door en door verwend was met snoepjes. Die deelde gerust een flinke trap uit als hij niets kreeg.

Hoe is het met je rijbewijs gegaan? Moest je deze week niet afrijden?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:27

Of je leert ze juist beleefd omgaan met voedsel beloningen. Dat kun je ze heel goed aanleren met jawel voedsel! O:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:32

Raamzicht schreef:
Of je leert ze juist beleefd omgaan met voedsel beloningen. Dat kun je ze heel goed aanleren met jawel voedsel! O:)

Bij ons op stal was dat geen optie. Er liepen kinderen rond die de paarden om de haverklap snoep gaven (en het hielp niet om dit te verbieden, want het 'mocht van mama' }:0 :7
Ik heb gezien hoe dit verwende paard een kind bij zijn schouder optilde uit nijd omdat het geen snoepje kreeg. Ga die dan maar weer eens heropvoeden terwijl de volgende dag weer zo'n koter voor z'n stal staat :P
Leuk is anders := Het was trouwens niet mijn paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 22:34

Rijbewijs uitgesteld Ivm ziekte rijinstructeur :(
5 april nieuwe afspraak.

Paarden kunnen een mens idd probleemloos optillen als ze willen. Heb het ooit op YouTube gezien bij een woest paard dat een volwassene man optilde. Danga je toch beseffen dat ze ook gevaarlijk kunnen zijn.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:03

Ik gebruik bij mijn ponys ook snoep, maar alleen als ik het ze zelf aanbied. Als ze gaan bedelen zeg ik “nee” en dan houden ze weer op. Paarden trainen met stembeloning zou uiteraard ook kunnen. Maar toch heb ik het idee dat ze meer doen voor eten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 08:20

Cayenne schreef:
Raamzicht schreef:

Bij ons op stal was dat geen optie. Er liepen kinderen rond die de paarden om de haverklap snoep gaven (en het hielp niet om dit te verbieden, want het 'mocht van mama' }:0 :7
Ik heb gezien hoe dit verwende paard een kind bij zijn schouder optilde uit nijd omdat het geen snoepje kreeg. Ga die dan maar weer eens heropvoeden terwijl de volgende dag weer zo'n koter voor z'n stal staat :P
Leuk is anders := Het was trouwens niet mijn paard.

Oh wat erg! Heel vervelend Ja. Over het algemeen weten ze wel wie ze voor zich hebben en kunnen ze wel begrijpen oh nee bij haar niet bedelen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 08:32

Hier ook geen snoepjes hoor ze gaat meteen als een bezetene tekeer omdat ze er nog een wilt
Stem beloning werkt erg goed

Heb je dan nog wel lessen art of ga je dan de 5e meteen afrijden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 11:18

5e meteen afrijden. Kan nog oefenen met de auto van vriend.

Dierenarts is geweest. Heb het slim aangepakt. Eerst bij weidebazin gestopt en prikpalen + draad gevraagd. Hiermee een stukje voor de stal afgzspannen en spirit daarin eten gegeven.
In afwachting op de dierenarts rustig het halstertouw opnieuw geïntroduceerd dmv snoepje in de hand van het touw. Daarna ermee geaaid en kunnen vastklikken zonder problemen.
Massage gegeven met mijn handen waarbij ik losse vacht en vuil uit devcht kreeg. Vond hij wel ontspannend. En dan de benen ook meegenomen.

Bij de dierenarts afgeleid zoals gisteren maar hij was heel braaf. Tilde het been af en toe op maar haalde niet uit ermee.

Straks ga ik afspraak maken bij een smid want zoals het vandaag ging zal het ook met een smid goed moeten lukken.

Het is een wondje met een ontsteking erop. Kan niet van zichzelf aantikken maar waarschijnlijk een rare sprong gemaakt en zo wel zichzelf getikt.
Zalf gekregen met ontstekingsremmer erin voor 1x per dag erop te doen
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:05

Ik zie net jouw hooi haken. Ben daar aub voorzichtig mee, hun hebben een halster, ze hoeven maar even iets omhoog te komen en ze hangen zichtzelf hartstikke op

Wat fijn dat hij braaf was, nu verder oefenen en opvoeden, een goede basis is zo belangrijk

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:17

Misschien even een ring doen en dan musketon haak aan je net. Kun je hem ook hoger ophangen mocht je dat willen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 12:19

Haken hangen zo hoog dat ik er zelfs niet bij kan. Moet ergens op gaan staan om netten op te hangen.
Maar met dit mooie weer leg ik het hooi buitenkant van de stal.

Limo stond lekker relax te eten, voetje op rust. Zalig hem zo kalm te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:45

Vergis je niet hoe (on) handig paarden zijn, het is echt bijna op hun hoofd hoogte
Ik heb een dood opgehangen paard gevonden aan iets waarvan ik het nooit voor mogelijk hield dat een paard zich daaraan kon ophangen. Dat wil je niet meemaken, geloof mij