Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:36

Oh dat hard lopen vraag ik niet hoor, heeft ze gewoon nog nodig voor evenwicht. Als ik haar iets rustiger vraag dan verkort ze en word onrustig. Dus dan dit tempo, wat mij persoonlijk niet stoort haha.

Ik merk wel dat ik steeds anders naar wedstrijden kijk dan andere. Voor mij is 3 jaar B, 4 jaar L, 5 jaar M etc, zoals KNHS. Bij 3-4 jarige hoort een wat hoger tempo ivm het evenwicht etc. Maar juist die jonge paarden dingen die naar mijn idee dus passen in deze klassen worden keihard afgestraft. Jammer. :o

Maar we trainen gewoon lekker door en neen zo af en toe wedstrijdjes mee voor het "vreemde".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:27

mirjamalvaro schreef:
Ben filmpje aan het uploaden van Sterre vandaag. Geen proef, ze zijn op het dak bezig en gooien van alles naar beneden. Was al spannend genoeg voor der. :=

https://youtu.be/9RsmQZhREsI

Er zitten goede stukken in, vooral als je naar het halsstrekken toe rijdt dan zie je dat ze soms een stukje verbinding pakt.
Ik zou je ook willen aanraden om in een iets rustiger tempo (als dat mogelijk is) naar het halsstrekken toe te rijden en op het moment dat ze daar zakt. Kantel je je hand ietsjes (duim naar achter) open je je hand en vul je lichtjes aan met je been zodat ze ook het neusje eruit durft te gaan steken en daar verbinding pakt.

*edit* wat je kunt doen bij zo'n jong paard is langzamer licht gaan rijden, dan komen ze zelf vanzelf terug in het tempo zonder dat je ze stoort of onderbreekt met je hand oid.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:58

Oh richting halsstrekken is dan waarschijnlijk waar ze fijn lengte pakt, want heb in filmpje geen "halsstrekken" gevraagd.
Doel is inderdaad tikkie rustiger, maar als ze zo gesoannen is weet ik dat ik haar dan "over vraag". Maar is zeker wel iets wat wij meenemen in de training.
Belangrijkste vind ik ontspanning en lengte pakken. (Van zichzelf krult ze heel graag op :') )

Edit: ik bedoel niet dat alles perfect is hoor. Is nog hoop te verbeteren. :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:09

Ik zou haar ook wat meer terug rijden, en als dat in het begin gepaard gaat met taktverlies of problemen met de balans, die lekker negeren. Paar pasjes terug zetten en weer rustig naar het tempo dat zij graag loopt.
Juist door haar die fouten te laten maken en het moeilijke terugrijden mee te pakken zul je het gaan verbeteren! Verder vind ik het er heel vriendelijk en fijn uit zien, maar ze moet wel leren om meer bij jou te blijven en daar voor zouden veel overgangen binnen de draf bijvoorbeeld goed zijn :)

Ik heb morgen trouwens "spring" wedstrijd. Als in, we gaan een rondje "pole on the ground" doen en een rondje 40cm. Puur met het idee dat de muziek, vlaggen, mensen, tribunes etc eng zullen zijn en hij daar mooi van kan leren. Zondag heb ik dan de "beginners" dressuurproef.

Die proef raakt kant nog wal als je het mij vraagt. Het zou een B proefje moeten zijn en ik moet het volgende doen: In galop, rechterhand, volte bij B, door naar A. Bij A halve volte 20m waarin overgang terug naar draf. En dan op X aangalopperen in de linker galop.

Ik ben even de proefjes in NL kwijt, maar aangalopperen in het midden van de baan, komend uit tegenovergestelde stelling, komt dat niet pas richting M2 ofzo?

Soms wil ik terug naar een land waar ze fatsoenlijke dressuur kennen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:21

Klinkt niet als B nee :=

Misschien moet ik daar komende tijd dan wel wat strenger op zijn. Ben bang om te snel en te veel te willen. :')

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:57

Ik heb een super start gehad vandaag. Meneer was totaal niet onder de indruk van alles, bloemen, vlaggen die wapperen, muziek, applaus, hij vond het allemaal prima. Heb een braaf rondje gedaan over de palen op de grond en daarna een lekker rondje 40cm gedaan. Hij bleef lekker in het ritme, landde steeds in de goeie galop. Nu morgen nog de dressuur!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:39

Lekker @iris! Succes morgen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:48

Super zeg

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:51

Hallo allemaal. Meestal ben ik een stille mee lezer. Wil proberen wat actiever mee te praten.
Heb ook nog eens een filmpje opgestuurd. Ik hoop dat ik een reactie krijg. Tot nu toe nooit wat gehoord.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:53

Enjoy slordig dat je geen reacties hebt gekregen.

Jammer dat de trouwe leden geen le mieux dekje krijgen. Was best welkom geweest :P

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 09:03

mirjamalvaro schreef:
Enjoy slordig dat je geen reacties hebt gekregen.

Jammer dat de trouwe leden geen le mieux dekje krijgen. Was best welkom geweest :P

Ja idd, actie nu alleen voor nieuwe leden he. Terwijl wij niks gehad hebben.ik begrijp t wel, maar t is wel erg jammer. We hebben er ook genoeg voor betaald. Ik heb de training van Rien en de trt method.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:11

Ik die van Rien en Morgan :=

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:24

mirjamalvaro schreef:
Ik die van Rien en Morgan :=

Is die erg interessant?

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:42

Ik vind die van Morgan superinteressant; vooral ook qua opbouw training in de week en per training en verschillende soorten training en de oefeningen voor bv core stability van het paard bij de balans- en stretchoefeningen.

Ik heb de (gehele) training van Rien en Morgan en vind ze beide de moeite waard!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:01

Ik vond die van Morgan dan weer niet interessant :P

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:51

Ik heb die complete van Rien en van trt, vind ze erg interessant, maar vind het een hele investering.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:10

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden deze week!! Vandaag was ze super gespannen. In de proef wisselden de heke fijne stukken (7ens) zich af met rampzalige stukken (4-en). Klopte eigenlijk allemaal precies met mijn gevoel.
180.5 en 184, dus eerste 2 wp zijn binnen.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:09

mirjamalvaro schreef:
Bedankt voor jullie bemoedigende woorden deze week!! Vandaag was ze super gespannen. In de proef wisselden de heke fijne stukken (7ens) zich af met rampzalige stukken (4-en). Klopte eigenlijk allemaal precies met mijn gevoel.
180.5 en 184, dus eerste 2 wp zijn binnen.

Proficiat. Dat is een fijne opsteker he

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:18

Ja zeker! Toch fijn ook dat commentaar en gevoel overeen komen.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:57

Hé gaaf! Gefeliciteerd!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:00

Zorro van de week. Beetje abrupt einde maar hij schrok nogal en mijn lijf is niet zo goed meer in die klappen opvangen. :o

https://youtu.be/yyMfqQs1-Nc

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:18

Mirjam, leuk filmpje weer van Zorro, je rijdt echt beter naar mijn idee. Maar toch denk ik dat je nog meer kan halen uit je stap-draf overgangen naar het einde toe, hij zou met wat meer veer mogen vertrekken op den duur. Dus niet iets wat je meteen deze week moet fixen en ik zou ook zijn ontspanning niet op het spel zetten. Maar het idee is om hem nog iets meer vanuit het bekken te laten vertrekken en dat lukt als je de laatste stappassen het gevoel hebt alsof je echt op zijn achterbeen zit. Dit kan eigenlijk alleen als je het voorbereid zoals je de overgangen op het filmpje rijdt en dan op het laatst kijken of iets meer veer kan krijgen.
Dat van dat laatste stukje film herken ik helaas heel goed, is niet grappig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:40

Dank je, ga ik dat ook eens proberen. Ontspanning blijft inderdaad prio 1, maar aanspanning mag hij ook gaan doen. :))

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:22

Ik ga zo ook even kijken naar Zorro!

Mijn dressuur ging vrij goed gisteren. Ik kon hem prima rondsturen, niet bang voor de jury en het zonnescherm dat ze over zich heen hadden. Ik was zelf wel vrij nerveus, wat niet echt hielp natuurlijk. Heb in geen 5-6 jr wedstrijd gereden denk ik, dus toch even spannend.

Omdat hij de laatste tijd regelmatig teugelkreupel loopt, wat ook zeker een groot gevolg is van spanning in mijn arm, heb ik hem met een los teugeltje de ring door gestuurd. Liever dat dan dat hij niet zuiver de ring door komt. 2 relaxte proeven, braaf paard, goeie eerste ervaring met wedstrijden voor hem.

Nu heeft ie een paar dagen rust, woensdag weer een lesje en verder werken aan het contact. Vrijdag komt de fysio, dus ben benieuwd.

Overigens via via zijn 2e eigenaresse gehad (ik ben nummer 4 alweer) en die gaf aan dat zijn gangen echt vooruit zijn gegaan. Hij heeft dus blijkbaar altijd al slechte gangen gehad en niemand die er iets aan heeft gedaan. Ik gok dat hij daar ook voor het boerderij scheur en trek werk is gebruikt en er alleen maar erger van is geworden.

Verder via mijn instructrice waarschijnlijk binnenkort de kans om langs te gaan bij een fokker hier, die iemand zoekt om dressuurpaarden uit te brengen... Misschien dan toch de kans om een paard met meer dressuur talent te rijden, zonder dat ik Arrow daarvoor weg hoef te doen *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:45

Dat zou een mooie oplossing zijn en dus toch vooruitgang!