Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:01

Je hebt wellicht wat dingen gemist, maar mijn paard is verkeerd ingereden, compleet van voor naar achter in elkaar getrokken bij de vorige eigenaren. Ik ben nu, in samenwerking met fysio EN goede instructie, hard aan het werk om dit paard er weer uit te krijgen.
Mijn post was niet om hier hulp bij te vragen, maar om mijn frustratie te uiten over het langdurige proces wat hiermee gepaard gaat en mijn twijfels of hij, na zo verkeerd te zijn bereden, ooit goed genoeg wordt voor een dressuurproefje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:09

Je bent nog maar sinds maart bezig? Dan is daar toch nog heel weinig over te zeggen?

Mijn paard is waarschijnlijk ook verkeerd ingereden en toonde naast enorm op de kop lopen ook extreem vluchtgedrag.

Dat is met veel werken en vooral veel geduld ook helemaal goed gekomen.

4,5 jaar later loopt die Z1.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:11

Ik heb geloof ik ook weer even een "kop op" praatje nodig. Heb zondag wedstrijd met Sterre, eerst wel zin in. Nu totaal niet meer. Ze doet zo haar best en vind haar ook nette proeven neer zetten, maar de scores blijven tegen vallen (174, 176.5, 176.5, 179, 174). Nu zit ik ff in een dipje van, waar doe ik het voor. In mijn achterhoofd spreekt het wijze stemmetje, om Sterre aan de wedstrijden te laten wennen. Maar pfffff een leuke score is nu wel welkom. En heb eigenlijk geen idee wat de jury wil zien voor hogere scores. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:13

Ga je na afloop wel eens naar de jury toe om dat te vragen?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:14

Thanks Yvank, dat geeft hoop. Had die van jou ook een 2 takt stap, 4 takt galop, geen achterhand gebruik, telgang en taktverlies constant en een knik bij de nekwervels? Of wat waren zijn problemen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:17

Yvank nee, niet zulke goede ervaringen mee. Misschien tref ik daar de verkeerde in, kreeg in het verleden dat als antwoord "omdat ik dat zo vind" oid, dus dat aan de jury vragen eigenlijk opgegeven :o

Pfff moet ik ook nog 18.22, 18.45. Had gevraagd of het tussen 11.00,16.00 kon ivm ziekte. Zucht dat word dus niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:21

Hij zat van kop tot staart helemaal vast in het begin. Stap was wel goed. Draf kort en lang met hupje erbij. Galop kon die alleen maar heel hard. En rechter buiging leek hem iets onmogelijks.

Zijn grootste probleem was daarbij het extreme vluchtgedrag. Zodra het hem teveel of te moeilijk werd. Ging die keihard op de loop. Dat is niet heel prettig werken zegmaar. Ik heb er meerdere herssenschudingen door gehad :+ .

Ik les al jaren op de ''rien'' manier en het duurt lang maar je hebt wel resultaat. Het zal nooit een bewegingswonder worden... Maar eerder konden we helemaal geen middendraf dat was sneller en vol tactfouten inmiddels kan hij een uitgestrekte draf voor een 7.

Goed op de achterhand lopen zal ook altijd een dingetje blijven hij loopt er nog steeds graag vanaf zodra het moeilijker wordt. Maar elke keer weer terugzetten erop en dan wordt het vanzelf beter.

Ik heb een lange weg gehad om hem vooral ook braaf te krijgen dat ik ook toekwam aan dingen er rijtechnisch uit te rijden. Nog een blessure tussendoor. Maar nu staat hij er wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:21

mirjamalvaro schreef:
Yvank nee, niet zulke goede ervaringen mee. Misschien tref ik daar de verkeerde in, kreeg in het verleden dat als antwoord "omdat ik dat zo vind" oid, dus dat aan de jury vragen eigenlijk opgegeven :o

Pfff moet ik ook nog 18.22, 18.45. Had gevraagd of het tussen 11.00,16.00 kon ivm ziekte. Zucht dat word dus niets.

ooh dat is jammer! Misschien een keer een proefgerichte clinic?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:33

Iriscope schreef:
Je hebt wellicht wat dingen gemist, maar mijn paard is verkeerd ingereden, compleet van voor naar achter in elkaar getrokken bij de vorige eigenaren. Ik ben nu, in samenwerking met fysio EN goede instructie, hard aan het werk om dit paard er weer uit te krijgen.
Mijn post was niet om hier hulp bij te vragen, maar om mijn frustratie te uiten over het langdurige proces wat hiermee gepaard gaat en mijn twijfels of hij, na zo verkeerd te zijn bereden, ooit goed genoeg wordt voor een dressuurproefje.

Het kan geen kwaad te kijken of er mogelijke schade of irritatie zit thv C6/C7.... daar ontstaat namelijk heel erg veel druk wanneer een paard zo in elkaar gereden wordt met harde hand.
Een hup/ of onregelmatigheid is daarbij vaak zichtbaar. Het hoeft niet zo te zijn, maar neem het mee in je overleg met de fysio.

Los van het feit dat maart erg kort geleden is voor een paard dat de hand en ruiter waarschijnlijk op alle manieren wantrouwt vind ik het lastig je frustratie goed in te voelen.
Bij mij zijn de paarden altijd okay, of ze mijn ambities nu inlossen of niet. Natuurlijk baal ik dan wel eens, maar het komt niet in me op afstand van ze te doen.
Ik zal ook bepaalde ambities van mijn ouders of partner niet altijd inlossen of hebben ingelost, dat heb je met levende wezens.
Toch kijk ik dan altijd naar wat WEL kan en lukt. En zoek daarin weer een nieuwe uitdaging. Door een voorgaande verwachting los te laten wordt die soms opeens ingelost. Omdat ik er dan relaxter mee omga denk ik.

Enfin, het is geen veroordeling... Maar hij heeft het nu fijn bij jou. Als hij je verwachtingen niet inlost en weg moet is het de vraag waar hij terecht komt. Dat laatste zou ik zorgelijker vinden dan de vraag of mijn ambities ingelost zullen worden op termijn.

Nogmaals, geen veroordeling... maar iets ter overweging.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:34

Wat leuk Yvank! Geeft voor mij ook weer hoop. Mijne heeft ook vluchtgedrag als het moeilijk wordt, niet dat ze me eraf gooit maar ze wil dan alleen nog maar hard met hoofd in de lucht tot ik stop met 'dat moeilijke' zoals buiging oid.. Maar ook bezig op de Rien manier en zit wel al super veel verbetering in hoop dat het met de tijd helemaal beter zal gaan :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:46

Ninx, ik vind het knap en mooi dat jij dat zo kan, je aanpassen aan je paard en compleet jouw wensen laten gaan.
Nu zal ik wel veel mensen over me heen krijgen, maar uiteindelijk is het paard wel bij mij VOOR mij.
Dus hoe mooi ik het idee ook vind, als ik elke maand bergen met geld uitgeef aan een paard waar ik niet de dingen mee kan doen waar ik plezier uit haal, dan is het voor mij een heel goede reden om te verkopen. En uiteraard dan ergens heen waar hij een goed plekje krijgt. Denk dat zowel hij en ik daar op de lange termijn gelukkiger van worden.

Wat betreft de lichamelijke tips voor hem, daar ben ik me van bewust, maar ik zal echt moeten wachten tot de fysio er is voor die er wat mee kan. Hij is overigens al eerder nagekeken en had toen, behalve dat hij overal vast zat, geen blijvende lichamelijke schade.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:02

Iriscope, als we nooit eens een paard zouden mogen verkopen dan lag de markt al snel plat ;). Heel vaak komen paarden bij een nieuwe eigenaar omdat de oude eigenaar er niet meer verder mee wilde. Dat zegt trouwens heel weinig over paard, maar kan om allerlei redenen zijn.

Neem de tijd voor dit paard, een paar maandjes is nog maar heel kort. Het is al te kort om samen een combinatie te vormen, dus laat staan om een grote verbetering tevoorschijn te toveren. Ik nam me voor om een jaar de tijd te nemen en dan moest er wel verbetering zijn. Soms maar een verbetering in iets kleins, het hoeft niet ineens een topper op alle fronten te zijn. Maar als er ook maar een sprankje hoop is, dan is het de moeite waard.

Mirjam, paar keer HC starten zodat je niet onzeker over de punten hoeft te zijn? Kun je op de protocollen iets van een rode lijn ontdekken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:11

Iriscope schreef:
Ninx, ik vind het knap en mooi dat jij dat zo kan, je aanpassen aan je paard en compleet jouw wensen laten gaan.
Nu zal ik wel veel mensen over me heen krijgen, maar uiteindelijk is het paard wel bij mij VOOR mij.
Dus hoe mooi ik het idee ook vind, als ik elke maand bergen met geld uitgeef aan een paard waar ik niet de dingen mee kan doen waar ik plezier uit haal, dan is het voor mij een heel goede reden om te verkopen. En uiteraard dan ergens heen waar hij een goed plekje krijgt. Denk dat zowel hij en ik daar op de lange termijn gelukkiger van worden.

Wat betreft de lichamelijke tips voor hem, daar ben ik me van bewust, maar ik zal echt moeten wachten tot de fysio er is voor die er wat mee kan. Hij is overigens al eerder nagekeken en had toen, behalve dat hij overal vast zat, geen blijvende lichamelijke schade.

Ik weet niet of dat knap is... het is hoe ik het voel. Natuurlijk is dat ook wel eens anders geweest, of is het soms nu ook wel even anders. Maar dan kan ik al snel de knop weer omzetten.

Ik realiseer me dat ambities en prestaties neerzetten tweeledig is, als er een heel groot MOETEN achter zit is het mijn ego dat opspeelt.... Dat ego mag sowieso vaak wel een toontje lager zingen.
Als de ambitie en de prestatie erop gestoeld zijn dat ik groei en beter word en dat mijn paard groeit en beter (gezonder) wordt, dan is het goed.... en dat laatste gaat gewoon gepaard met tijd. Zoals Pipodipo zegt zit dat al in hele kleine dingen. En laten we eerlijk zijn, jij hebt al veel meer bereikt dan een paar kleine dingen.
Je leest hier ook al dat mensen die ontwikkelingen zien als iets dat jaren kost, en geen maanden.... alleen al dat idee gewoon continue in je achterhoofd houden zou je moeten kunnen onthaasten.

Ik kan me voorstellen dat wanneer jij leefde in de veronderstelling nu al veel verder te zijn, en je stapt steeds op met die gedachte, dat het proces daardoor juist stagneert.

Ik veroordeel je niet, jij en vele anderen delen immers het idee dat een dier een verwachting moet inlossen omdat de mens het dier koopt en onderhoud en dus iets 'verdient' als tegenprestatie.
Ik kan me er gewoon niet in vinden.
Waarschijnlijk voelt een paard voor mij meer als een gezelschapsdier dan een gebruiksdier. Ik ben dankbaar dat ik deze paarden heb, het zijn niet voor niets deze exemplaren denk ik dan.... wat het me brengt zien we dan wel weer. Ik geniet van ieder moment.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:04

Iriscope schreef:

.

@Iris, ik vind het juist knap dat jij hierover nadenkt en dus je eigen geluk vooropstelt dan wat 'de wereld vind dat hoort'.
Ik ben het ermee eens dat je een paard heb omdat JIJ het wil, het paard kiest er niet voor. Het zou zonde zijn als je dan jarenlang probeert een combinatie te vormen terwijl je stiekem vanaf het begin al wist dit is eigenlijk niet wat ik wil.. Durf dat maar eens toe te geven aan de mensen om je heen, DAT vind ik pas knap.
Dan geef je dus toe dat je misschien wel een fout heb gemaakt bij het kopen van dit paard en dat is helemaal niet erg want iedereen maakt fouten, maar op de een of andere manier durven we dit nooit van onszelf toe te geven..

Het is natuurlijk een ander verhaal als je jouw wensen oprecht kan omzetten naar andere wensen, waardoor dit paard ook als hij nooit iets zal kunnen jou toch gelukkig maakt.

Maar het belangrijkste is gewoon dat je je geluk en je wensen volgt en geen keuzes maakt op basis van wat de mensen om je heen vinden of wat zou 'moeten'.

Paarden zijn zulke gevoelige dieren, waardoor ze een eigenaar verdienen die zij gelukkig maken waardoor ze dat geluk terug voelen. Stel jij zou dat niet hebben dan is dat eigenlijk zonde voor zowel jouw geluk als zijn geluk en blijven jullie beide in een situatie hangen om.. welke reden eigenlijk?.. om stel dat... maar misschien komt dat stel dat er wel nooit.. (ik maak nog absoluut geen conclusies he, misschien denk je er over 2 weken helemaal anders over en wil je hem hoe dan ook houden tot zijn dood wat er ook gebeurd).

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:03

Iris ik heb in het verleden ook paard verkocht omdat ik wedstrijden wou rijden en paardlief niet. Hadden we beide geen plezier van, paard heeft daarna nog jaren met plezier recreatief gereden. En ik met jong paard wedstrijden.
Nu ik ze aan huis heb gaan ze niet meer weg, maar op pension moet je denk ik toch kijken waar jullie beide plezier van krijgen.

Misschien is proefgerichte clinic (zonder les) wel wat om in achterhoofd te houden.
Tot nu toe geen rode lijn wat er dan mis is. De een vond gehele proef uitzwaaien, de ander staat aanleuning (maar wat er dan mis mee is staat er niet). Wel vaak jammer van de spanning, maar tis een pony dus ja die heeft wat stekeriger gangen. :=

Afbeelding

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:10

Lastig Mirjam dat je voor je eigen gevoel wel goede proeven rijdt maar geen punten rijdt. Je zou eens kunnen proberen om haar wat meer voorwaarts neerwaarts voor te stellen op wedstrijd als het commentaar spanning is. Waarschijnlijk denken de juryleden dat het stekerige komt doordat jij haar te veel vasthoudt. Als je haar met wat meer lengte in de hals over de rug voorstelt is dat beeld wellicht anders en rij je wel punten.

Ik zeg altijd wij rijden voor de hobby en niet om er geld mee te verdienen. Dus dan moet je er (het grootste gedeelte van de tijd) wel plezier van hebben. Ga je er iedere keer met tegenzin op zitten dan kun je beter een ander baasje zoeken. Makkelijk is dat niet want je gaat toch van je paard houden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:18

Sussie85 schreef:
Ik zeg altijd wij rijden voor de hobby en niet om er geld mee te verdienen. Dus dan moet je er (het grootste gedeelte van de tijd) wel plezier van hebben. Ga je er iedere keer met tegenzin op zitten dan kun je beter een ander baasje zoeken. Makkelijk is dat niet want je gaat toch van je paard houden.

Op zich snijdt dat hout. De andere kant van het verhaal is dat je goed moet onderzoeken waar je misschien irreële verwachtingen koestert, zelf wellicht ergens tekort schiet qua handigheid, of misschien niet goed kunt meebewegen wanneer het verloop van het proces anders ging dan je op voorhand had bedacht.
Dan is het paard verkopen de kortste klap, maar het leerproces wanneer je hem houdt op de lange duur veel lonender.

Ik zeg niet dat dat hier speelt. Maar veel mensen die een paard verkopen kunnen goed benoemen waar het bij het paard aan schort, een ander rijdt er dan vervolgens de sterren mee van de hemel.... in dat soort gevallen was zelfonderzoek misschien leerzamer geweest.

Nogmaals, ik zeg niet dat dat hier speelt. Maar het is iets dat veel gebeurt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:19

Sussie ze loopt zoals op de foto's. Zou ze dan niet te veel op de voorhand gaan als ik nog meer neerwaarts vraag?
Ik kan haar tot mijn verbazing oo wedstrijd ook netjes de hand laten volgen, dus kan het wel uitproberen. Dacht zelf misschien eens wat actiever rijden oid, maar ben dan bang dat ze dan juist spanning pakt. :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:39

Ninx, verkopen is en blijft uiteraard een optie, is ook niets mis mee, soms voor beide partijen het beste zelfs. Maar als je hem nog maar hebt sinds maart en hij is altijd verkeerd gereden is het ook nog maar erg kort (al vinden wij vaak dat het al sinds maart is), helemaal uit zijn oude gewoontes komen gaat gewoon heel veel tijd kosten er van uitgaand dat ie verder helemaal oke is.

Mirjamalvaro, jammer van je punten, geen idee waar het aan ligt.

Ik heb zaterdag keertje gestart, was dramatisch.. hele week liep ze best lekker en kon haar in de contra houden, nou zaterdag werd dus puinhoop. Ik heb heel veel tijd nodig om alles klaar te zetten etc. dus was echt super op tijd op stal, kon dus alles met 2 vingers in mijn neus doen en tussendoor 300 x pauze genomen.
Ik ga onder de man naar die wedstrijd, ben er bijna, W#@$%@#$%@ sporen vergeten.. (tja.... hoofd werkt niet mee, dus werkt hoofd niet mee...) lagen nog in mijn stal.. Dus in draf terug naar stal (is namelijk kwartier stappen en kwartier heen en nog weer terug had ik uiteraard niet ingepland...) en terug in draf, voelde daar al dat dat niet ideaal was... Heb echt half uur stapoefeningen nodig om haar los te krijgen in haar rug.
Nou ja, dus nog even daar kunnen rijden, maar als ze zich vast heeft gezet ben je natuurlijk al te laat, dus prutsproef, met fouten in de aanleuning en uche.. geen ruggebruik (gek zeg...) en in galop nogal wat overspringen (ik zie dat maar positief, aangezien ik er bij Sjol echt bijna geen wissel in heb kunnen rijden, kan deze het dus prima (Sjol ook met 10 jaar oude smurf erop en grote 8 laten rijden, maar bij mij ho maar...)) Nou ja, resultaat dus terecht 166.5 punten, en ik stik nijdig op mezelf dat ik mijn sporen had laten liggen en gekozen heb om die toch op te halen in draf..

Zover dus voor ons rondje wedstrijd, vond jury commentaar wel geniaal! Helemaal correct! problemen aanleuning en ruggebruik. Jup.. dat klopt... Goed.. we gaan dus weer verder met stapoefeningen... en niet snel even draven om iets op te halen. Voor mij ook beter... we rijden normaal niet voor niets maar 10 minuten in draf, dat is niet alleen voor de pony, hi hi.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:55

Ninx, dat klopt helemaal wat je zegt. Maar ik ga er vanuit dat je niet over één nacht ijs gaat als je je maatje gaat verkopen. Misschien dat men tegenwoordig wat sneller tot verkoop over gaat. Maar als je na een tijd proberen en frustraties (en dan heb ik het niet over een paar weken maar eerder over een jaar) totaal je plezier kwijt bent en het rijden voor zowel het paard als jezelf niet leuk meer is dan moet je misschien toch verder gaan kijken of een ander baasje niet geschikter is voor het paard. Iedereen zit wel eens in een dipje qua rijden. Daar leer je weer van zolang de algehele lijn niet neergaand is. Dat een ander er dan misschien wel de sterren mee van de hemel rijdt dat kan. Iedereen snapt dat je een beginnend bestuurder van een auto niet meteen in een Ferrari moet zetten. Het paard moet wel bij je doel en je capaciteiten passen anders krijg je frustraties van beide kanten. Hoewel ik goed heb leren zitten van mijn tweede pony (zo'n 20 jaar geleden) heb ik daarvan ook geleerd dat als het niet matcht dat je dan beter afscheid kan nemen. Ik lag daar heel vaak vanaf. Vooral omdat ik nog niet handig genoeg was om de pony aan te kunnen. Als mijn vader er op zat liep hij de sterren van de hemel, maar met mij vertikte hij het. Na een hele tijd proberen toch verkocht ook al deed me dat echt veel pijn. Daarna een hele lieve pony gekregen waar het wel mee klikte en waar ik heel veel van geleerd heb. Die maakte geen gebruik van mijn gebrek aan ervaring en handigheid. Had ik het op die andere pony kunnen leren? Ik denk van niet. Ook al liep hij bij een ander dus wel heel goed. Ik werd steeds banger en verloor mijn plezier waardoor we in een soort neerwaartse spiraal kwamen. Snel opgeven is niet goed want ook bij een ander paard zul je problemen tegen komen maar als het echt niet werkt is afscheid nemen echt een betere oplossing. Al denk ik in dit geval dat er al heel veel vooruitgang is behaald en dat het nu even stil staat om daarna weer verder te gaan met de vooruitgang. Dit paard moet heel anders leren lopen dan hij gewend was en dat kost gewoon heel veel tijd. Dat is geen maandenplan, maar een jarenplan. Als je zelf iets heel moeilijks moet leren gaat dat ook met ups en downs. Dat is bij een paard niet anders.

Mirjam, Ik zou het echt eens proberen. Je rijdt L1 met haar en in die klasse zie je regelmatig mensen mooie wintpunten rijden met paarden die nog behoorlijk uit elkaar lopen maar wel ontspannen en naar de hand toe. Je hebt haar zo op de foto's te zien al in een redelijk opgerichte houding. Heel mooi, maar ik denk dat de jury deze houding koppelt aan het stekerige lopen juist omdat het nog maar L1 is. Dat deze houding door spanning komt ipv door jouw rijden. Ik zou het eens proberen om haar met een lagere houding voor te stellen met meer lengte in de hals.

Jammer van je wedstrijd Sjolvir! Je weet in ieder geval waar het aan lag. Volgende keer beter.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:15

Sjol toch :(:) zwaar klote is dat dat ze gelijk rug vast zette.

Sussie zal eens kijken zondag of het lukt.
Zat ook al te denken om het L maar over te slaan en straks lekker M te starten, dat dat beter bij haar past :')

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:59

Mirjam, kan je geen filmpje plaatsen van een proefje met sterre? Of van een stuk rijden in de verschillende gangen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:08

Ik wou gisteren filmen, maar toen regende het >;) Dus van de week nieuwe poging.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:04

Ben filmpje aan het uploaden van Sterre vandaag. Geen proef, ze zijn op het dak bezig en gooien van alles naar beneden. Was al spannend genoeg voor der. :=

https://youtu.be/9RsmQZhREsI

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:06

mirjamalvaro schreef:
Ben filmpje aan het uploaden van Sterre vandaag. Geen proef, ze zijn op het dak bezig en gooien van alles naar beneden. Was al spannend genoeg voor der. :=

https://youtu.be/9RsmQZhREsI

Op het eerste gezicht zeg ik, zonder er hard over na te denken, te hoog tempo en aanleuning niet constant, duikt makkelijk achter de loodlijn. En als ponyruiter weer ik dat die kleine pasjes waarbij je niet hard vooruit komt uitnodigen tot sneller rijden, maar niet doen en dat net achter de loodlijn voelt vaak wel heel licht, maar dat is de manier om net onder het werk uit te komen en niet je hoofd op de gewenste plaats te houden. Voor een jong paard niets raars, maar daar zit denk ik nog wat werk in om dat constanter te krijgen. Als je tempo er iets uit haalt kan ze ook makkelijker haar passen iets meer af maken, oogt het mooier. Eigenlijk niets mis mee, voor een jonkie in opleiding, maar snap wel dat je dat op wedstrijd nog wel eens net je punten kost en dat hele proef door is zonde.