Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:43

Oh, dat klinkt niet fijn babootje.
Nog nooit van gehoord. Wat was de alarmbel voor jou?
Hier hebben denpaarden incidenteel ook wel een een prutoog maar maak me er eigenlijk nooit druk om.

Heerlijk trouwens dat je zo weer weg kon rijden. Dat geeft veel vertrouwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:53

De alarmbel was voor mij zowiezo de ogen. Daar ben ik gewoon voorzichtig mee. Bovendien is het nog geen weideseizoen en kun je irritatie door vliegen e.d. wel uitsluiten.
Een paar weken geleden had hij een ontvellinkje boven zijn oog, traande het oog een heel klein beetje en was er echt een minimale zwelling. Het zag er allerminst ernstig uit. Ik dacht eigenlijk dat hij zijn oog gestoten had of zo. Nu - achteraf - denk ik dat het oog jeukte en hij gewoon heeft lopen schuren.
Omdat het na een paar dagen zon beetje onveranderd bleef heb ik de veearts gebeld. Die heeft een fluorideonderzoek gedaan (groen spul in zijn oog) om te kijken of er misschien een beschadiging aan het hoornvlies zat. Dat was niet het geval. Zijn pupil was erg klein en hij knipperde vaak met dat oog in vergelijking met het andere oog. Dat duidt op pijn. De diagnose is in dat geval dan Uveitis. (Het is of een beschadiging, dan wel irritatie aan het oog, of het is Uveitis).
Direct gaan behandelen voor de acute fase met metacam, prednison en zalf. Met atropine bleef zijn pupil open zodat de medicijnen makkelijker in het oog dringen. Dus moest hij een zelfgefabriceerde "zonnebril" op. Een vliegenmasker met een zwart vilten lapje ingenaaid. Want - omdat de pupil dus open bleef staan - mocht er geen licht bijkomen.
Afhankelijk van de oorzaak (die ze regulier dus niet weten) is er kans dat het eenmalig is of dat het recidiveert. Bij het laatste spreek je dan van ERU (Equine Recidive Uveitis, ofwel maanblindheid). Dan zal hij het steeds terugkrijgen en op den duur blind worden aan dat oog. Verder is het erg pijnlijk en zie je dan nog wel eens dat ze het oog op den duur eruit halen.
In mijn hele "paardenleven" van ongeveer 30 jaar ben ik dit twee keer in mijn omgeving tegengekomen.

Er zijn ongeveer 5 factoren waarvan ze weten dat die mee kunnen spelen bij zo'n Uveitis: auto immuun ziekte, bacterie (m.n. leptospirose die ook ziekte van weil veroorzaakt), lyme of een schimmelinfectie. Regulier wordt dat verder niet onderzocht; alleen als het oog verwijderd is. En wordt eigenlijk alleen de acute ontsteking behandeld. Iedere keer dat zo'n ontsteking terugkeert beschadigt het oog meer tot het paard uiteindelijk blind wordt. Blijft het oog "vervelen" dan wordt het verwijderd. Dat is zo'n beetje de reguliere behandeling.
Afhankelijk dus van de oorzaak is zo'n ontsteking eenmalig of kun je "erop wachten" dat het terugkomt.

In een poging om meer te weten over de oorzaak ben ik dus naar Den Hoek gegaan. Daar is gebleken dat de oorzaak viraal is (Herpes). Uiterst vervelend want herpes gaat nooit weg. Dat is dus niet het scenario waar ik op heb gehoopt. Wel ben ik blij dat ik het weet, want ik kan hem daarop behandelen (dmv verhogen weerstand en L-Lysine). Dan houden we mogelijk een herhaling lang buiten de deur.

Ben op zich wel positief gestemd. Vergelijk het met een koortslip (heb ik zelf ook). Ik heb er 1 x last van gehad en daarna jaaaren niet meer.
En ik ben er natuurlijk nu erg op bedacht nu. Bij de eerste signalen sta ik meteen bij de veearts. Mijn reguliere DA was erg geinteresseerd en we behandelen hem nu complementair (maken regulier af en gestart met homeopatische druppels en L-lysine).

Afgezien van deze domper, was hij uiterst gezond. Alle orgaanwaarden op de normale waarden en hij stond er heel braaf en attent bij.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:51

@Babootje Wat ontzettend balen zeg! Maar idd zoals je zegt je kan het maar 1 keer hebben en daarna jaren niet meer! Gewoon zoals je al super doet het proberen te voorkomen en meer kan je niet doen! En wat fijn dat hij na die tijd stilstaan nogsteeds zo braaf is :D <3 . Dat is het ideale karakter *\o/*

dresjoepie

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:59

Babootje die bles vond ik niet heel leuk toen die er net uitkwam Maar gelukkig heeft die verder geen witte benen :o Inmiddels ben ik eraan gewend en past het wel bij hem :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:41

Maar wat ik dan weer niet kan volgen van de complementaire geneeskunde is dat er geen medicatie gegeven wordt tegen het betreffende virus. Herpes is namelijk gewoon te behandelen met bepaalde antivirale middelen als het opvlamt.
En een groot deel van de oorzaken zou regulier ook wel te testen zijn, alleen dat brengt de nodige kosten met zich mee.

Hurricane doet het super! Binnenkort wsl zijn L-debuut en dan hopelijk op tijd klaar voor de ISAH-cup in Ermelo!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:47

Babootje, vervelend zeg, maar gelukkig is nu duidelijk wat het is en is het te behandelen.. Hopen dat het wegblijft, dat een enting zoiets kan triggeren zeg nog nooit gehoord maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Wauw Gomir wat gaat ie lekker zeg, en wat ziet hij er relaxt uit.

Wij gaan zo weer op wedstrijd ;)
Hudson is ook weer grote broer geworden ... Een zusje ( Trafalgar x Jazz )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:16

gomir schreef:
Maar wat ik dan weer niet kan volgen van de complementaire geneeskunde is dat er geen medicatie gegeven wordt tegen het betreffende virus. Herpes is namelijk gewoon te behandelen met bepaalde antivirale middelen als het opvlamt.
En een groot deel van de oorzaken zou regulier ook wel te testen zijn, alleen dat brengt de nodige kosten met zich mee.

Het punt is, dat het regulier niet wordt onderzocht. Ze kunnen dat ook niet want ze kunnen het oog niet in, om te kijken of daar virusdeeltjes actief zijn. Pas later (als het oog eenmaal is verwijderd) wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak. Zo weten zat er meer factoren een rol spelen. Ze vinden bijvoorbeeld ook vaak leptospirose.
Regulier stopt gewoon als de acute ontsteking is behandeld. Dan is het klaar en is het gewoon afwachten of het terug komt of niet. En dan noemt men het "maanblindheid". Dan nog weten ze de oorzaak niet en blijft het in de reguliere geneeskunde bij iedere keer de acute ontsteking behandelen.
Nu ik de oorzaak dus wel weet kan ik meer doen. Volgens mij zijn er nog geen equine antivirale middelen. humaan wel, maar de werking in het paard is daarbij nog niet aangetoond. L Lysine is wel een bekend middel dat wordt ingezet om actieve herpesvirussen uit te schakelen. Enfin, we doen er zo alles aan om herhaling te voorkomen denk ik.

Wat is Hurricane een fijne springer zeg!

Wat een schatje moniek!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:00

Vandaag op wedstrijd geweest, het was allemaal heel spannend.. De harde wind , kinderen op een trampoline de juryhokken waarvan de ramen heen en weer gingen door de wind en dan nog borden aan het hek ... Ohja en niet te vergeten een grote Shire die hij heel eng vond .. Alles bij mekaar resulteerde dat ik in m'n eerste proef zon 80% van de bak kon gebruiken ( oeps ) .. In m'n 2e proef was het echt allemaal te veel voor hem, hij keerde in zichzelf en ik kwam slecht door, kon hem nog wel wat sturen en rijden maar tussen de angst door kakte hij in doordat hij het zo spannend vond... Al met al toch nog 2 x 1e met 190 en 186,5 van de 11 starts .. Ik vond het niet verdiend maar ze zullen toch iets goede gezien hebben ;)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:51

Gefeliciteerd Moniek. Netjes hoor. Het is toch allemaal erg overweldigend voor die jonkies.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:37

Ik snap ook wel dat de reguliere artsen er niet altijd raad mee weten. Ik heb natuurlijk met mijn Eigen achtergrond iets meer bagage en weet ook de routes wel om iets te laten testen. De werkzaamheid van die middelen zal in paarden wsl nooit aangetoond worden, want de middelen zijn al jaren van patent af en de patientengroepen in paarden zijn zo klein dat je zo'n onderzoek nooit rond krijgt.

Ik ben ook heel erg blij met Hurricane!
In het dressuurwerk nog genoeg te sleutelen, maar hij springt zo makkelijk :+:

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:59

interessant babootje. Zal die van mij eens in de gaten houden. Als het erg warm is of veel waait heeft die van mij ook soep ogen. Maar merk er verder niets aan.

moniek: klinkt als een pittige dag.

Gomir: _/-\o_ wat een rust, ritme en balans zeg. Wauw

Hier nog pret in het bos.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-05-16 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:02

Het vertekend wel iets omdat hij achter in een kuiltje staat maar het wordt toch echt een mooi paard.Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:46

Gefeliciteerd Moniek!
Ben best jaloers op jullie allemaal die zo heerlijk "buiten" en "bos" tot hun beschikking hebben.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:52

Pol wat een heerlijke foto in het bos . Hij word echt knap <3

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:49

Wat een leuke foto Pol!

Ik heb ook een leuk plaatje:
Afbeelding
Links ik op Elmo, in het midden mijn ouwe gebakkie Jip met een kennisje van vroeger en daarnaast haar dochter op hun eigen haf, die even op bezoek waren voor een bosritje op de Veluwe.

Elmo gaat echt zo goed in het bos. Zo relaxt en braaf. Helemaal trots op mijn kereltje.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:11

Oh ik ben echt jaloers haha, alweer zon mooie foto in het bos.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:00

Wat een leuk clubje marije!

Wij hebben onze eeste sprongetjes er op zitten in een springlesje op de club. Deed hij echt heel fijn. Gewoon fijn meekijken en geen poeha maken. Helemaal in :+:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:11

Wat een leuke foto Marije!!

Morgen gaat History zijn eerste springlesje lopen. Ben benieuwd :Y)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:14

Heerlijk Marije!

En Polo haar baby gaat ook goed :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:00

Wij moesten nu bij de laatste zadelcontrole na een half jaar weer terug naar een kleinere boom maat. Hij had weer wat meer schoft gekregen. Toch fijn zo'n zadel met verwisselbare boom.
We hebben hem ook gelijk gemeten. Hij is 166 nu. Dan gaat hij waarschijnlijk toch richting 170. Toen ik hem kocht met 2,5 was hij net over de 160 geloof ik.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:30

Wauw pol wat een verandering, mijn vorige was ook 160 dat ik hem kreeg met 2,5, met 8 jaar was hij 172 cm ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:48

Tjee zo dat ze zo groeien. Die van mij is van 3 naar 4 niets meer gegroeid. Maar wasook al groot zat.

Vandaag voor het eerst een bosrit gemaakt. Nog maar wel even de Amazone gevraagd die hem ingereden heeft, maar hij was echt heel ontspannen en superbraaf. Het is wel een rare als hij iets moeilijk of eng vind schiet hij eerder op de rem dan dat hij vlot of vliegerig wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:23

Leuk fokfanaat. Dat geeft vertrouwen als ze op nieuwe dingen zo fijn reageren.

Hier was iemand die ook een keer iets met een hartslagmeter deed toch?
Heb kijn jonkie ook aan de hartslagmeter gehangen. Dat rondjes lopen met een ruiter op je rug blijkt nog best pittig te zijn :(:) hoe hoger de hartslag hoe hoger de inspanning (of spanning) Alsik dat vergelijk met mijn andere (voor eventing 'getrainde') paard. Hij zat voor stap, draf galop op 100,120 en 150 waar mijn andere paard op 50,80 en 120 zit. Nog maar even lekker houden op 3 keer in de week 20-30 minuten dus. Het arme schaap werkt dan al }> :+

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:42

Hudson wordt steeds braver .. Waar hij 2 maanden geleden nog kon ontploffen als ik aan het rijden was en er verdwenen paarden omdat ze vanuit het land of paddock naar binnen gingen .. Zo braaf is hij nu , van de week 2 x gereden terwijl ze uit het land werden gehaald en door de bak moesten lopen , hij reageerde helemaal niet op woensdag .. Op donderdag werd er nog een tandje bijgedaan doordat de paarden gingen rennen .. Toen ging mijn hartslag wel even omhoog hoor hahaha .. Maar zo braaf bleef hij ondanks het rennen en hinniken .. Wauw wat kun je dan trots zijn zeg .
Vandaag even langs de weg uitgestapt aan de hand heen en voor het eerst erop weer terug ook hier bleef hij super braaf <3 blij met mijn Hutsefluts

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goedemorgen,

Hier gaat het ook erg goed met onze 4-jarige Huegro. We hebben meegereden met de oefenavond PAVO-cup. Voor het eerst tussen de witte hekjes. Hij heeft zich netjes gedragen. Het is zo leuk om de progressie mee te maken in het rijden. De ene week kan je nog niet wijken en de andere week geen enkel probleem..

Hij biedt ook al veel aan. We hebben onze eerste wissels gereden, stap-galop, contra galop, schouder binnenwaarts en schakelen in alle gangen. We rijden 3 x in de week en eens in de 2 weken les op locatie.

Ik heb nog een aantal mooie foto's maar die willen nog niet uploaden :o? (is toch gelukt)