Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:59

Ja met iets thuis komen wat je eigenlijk niet zocht.
Ik had een ruime blik en gezegd ik kijk tussen 0-10 omdat ik een (voor mij) heel goed karakter zoek (braaf, nuchter, koel) maar het liefst toch wat ouder en beleerd…
Werd eentje van 1,5 super nuchter maar hij viel in m’n zoek criterium :))

M’n haflinger heeft een ontzettend fijn huisje gekregen, de nieuwe eigenaar vond hem meteen fantastisch en hij haar ook.

En nu hoop ik dat ik heeeeel lang niks hoef te kopen of verkopen want het is niks voor mij :=

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:24

En als je echt geluk hebt kom je gewoon thuis met veel meer dan je dacht. Mijn moeder kocht 16 jaar geleden een net zadelmak braaf dressuurpaard waar haar manegedochter ook een rondje mee moest kunnen rijden:

Afbeelding

Is ook heel anders afgelopen :D
Afbeelding

Moet ik eerlijk bij zeggen dat we die dag 5 paarden waren gaan kijken en als het aan de 14 jarige mij had gelegen kochten we die hele pittige die zijn tong over het bit gooide :') . Gelukkig was die keuze niet aan mij en koos mijn moeder die brave slungel die later mijn maatje werd :D .

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:09

Wat een leuke verhalen!
Ik zocht een brave pony voor mij en mijn 10 jarige dochter. Voor mij was nuchter en koel erg belangrijk. En dat ik er alleen bos ritjes mee kon maken. Kleur maakte (uiteraard) niet uit: een goed paard heeft geen kleur. En dat geen kleur klopt! Ik weet nog steeds niet wat de kleur is van ons maatje..
Afbeelding
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:11

Heel gaaf .
Noemen ze dat geen zwart schimmel ?

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:21

Zinzi_jewel schreef:
Heel gaaf .

Hij staat als bruinschimmel op papier, maar heeft ook een paar witte vlekken op z’n hals en buik. En zwarte op z’n billen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:50

Anja_Joost schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Heel gaaf .

Hij staat als bruinschimmel op papier, maar heeft ook een paar witte vlekken op z’n hals en buik. En zwarte op z’n billen

Wat voor afstamming heeft die? Nederlands paspoort of import?

Ik denk een schimmel met sabino :j

Edit. En sowieso een leuk paard om te zien, gefeliciteerd!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:51

Toen Diablo 9 jaar geleden op mijn pad kwam, was ik totaal niet op zoek naar een paard. Ik had er op dat moment al 4.. Het gekke was, dat een paar weken eerder iemand aan mij vroeg, wat voor een paard ik zou willen, mocht ik wel op zoek zijn... Ik antwoordde: een zwarte, tussen 2 en 15 jaar, ruin of hengst, tussen de 145 en 160, liefst barok/ wat steviger gebouwd, niet te veel geld en als het kan een beetje in de buurt..
En toen kwam er een advertentie op mp voorbij: Brave 2,5 jarige Friese hengst, 153 cm, geen papier. Wegens ruimtegebrek gunstig geprijsd, prijs op aanvraag. En dat op nog geen 20 km vanaf huis ... Heel veel getwijfeld, tig keer de advertentie bekeken, doorgestuurd naar verschillende mensen en op een zondag de stoute schoenen aangetrokken en gebeld, met in mijn achterhoofd: prijs op aanvraag zal wel ruim buiten mijn budget vallen... Niet dus :=
Of ik direct die klik had: Nee absoluut niet. Ik leefde op een blauwe wolk: ik had een prachtige Friese HENGST. Die moest ik wel heel consequent opvoeden en mij dus echt dominant opstellen <<) Met als resultaat dat Diablo dacht: ja doeii, ik vind jou eng := Dat resulteerde erin, dat ik de eerste weken minstens 45 minuten bezig was om hem te pakken te krijgen in de wei :evaw: En toen ging ik eens bedenken waarom dat zo was en zodra ik in de gaten had, wat voor een zachtaardig, onzeker karakter Diablo eigenlijk heeft, begon ik op een andere manier contact met hem te maken. Niet dominant, maar open en zacht. Vanaf toen is er zo'n vertrouwensband opgebouwd, dat hij echt door het vuur gaat, voor mij <3 Echt een schat van een paard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:04

Ach ja ik wilde een brave om bosritten te maken :+ dat was eigenlijk m’n enige vaststaande eis naast betaalbaar.

Nou ja t is gelukt al hebben sommige mensen wel even raar staan kijken dat t een grote gele aardappel was _O-
Maar we scheuren nog steeds 3 a 4 keer per week door het bos. De turbo knop is ondertussen ook gevonden. :')
Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:07

Anja_Joost schreef:
Wat een leuke verhalen!
Ik zocht een brave pony voor mij en mijn 10 jarige dochter. Voor mij was nuchter en koel erg belangrijk. En dat ik er alleen bos ritjes mee kon maken. Kleur maakte (uiteraard) niet uit: een goed paard heeft geen kleur. En dat geen kleur klopt! Ik weet nog steeds niet wat de kleur is van ons maatje..
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ergend onder de staart Appaloosa stippen ?

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:27

StalNollie schreef:
Anja_Joost schreef:
Wat een leuke verhalen!
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ergend onder de staart Appaloosa stippen ?

Zal dat eens checken, haha!
Heb een veulen foto van hem. Daarop is hij heel donkerbruin met enkele witte vlekken

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:31

Nogmaals, is zijn afstamming bekend? :)

Appaloosa kan bijvoorbeeld niet zonder een appaloosa ouder, zo is het met meer kleuren die daardoor best makkelijk uit te sluiten zijn.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:34

MarjanB schreef:
Ach ja ik wilde een brave om bosritten te maken :+ dat was eigenlijk m’n enige vaststaande eis naast betaalbaar.

Nou ja t is gelukt al hebben sommige mensen wel even raar staan kijken dat t een grote gele aardappel was _O-
Maar we scheuren nog steeds 3 a 4 keer per week door het bos. De turbo knop is ondertussen ook gevonden. :')
[ Afbeelding ]

I love aardappels.. mn dochter wilde ook zo eentje, nu hebben we een halve!

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:35

Oh sorry, nee.. hij komt uit België, ouders helaas onbekend

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:43

Anja_Joost schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Heel gaaf .

Splash Sabino zou ik gokken, maar wat de basiskleur precies is durf ik je niet te zeggen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:55

Net bij een heel leuk paard gaan kijken van een hele leuke bokker, ben echt een beetje verliefd op hem maar twijfel of ik toch niet te groot ben en of er qua lengte wel een zadel op gaat passen waar ik in pas. Mag ik iemand pb sturen met een foto? Ik plaats niet zo graag foto's in het openbaar, zeker niet omdat het (nog) niet mijn paard is.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:28

Paard van Anja_Joost is frame overo met nog een W-gen vanwege witte voetje en witte kin. En appaloosa denk ik ook wel, bruin of zwart wellicht, appaloosa kan rare dingen doen met basiskleur, maar gewoon rare schimmel of stekelhaar door W zou ik ook zeker niet uitsluiten.

Je kunt bont patronen vrij makkelijk uit elkaar houden: tobiano(platenbont) heeft wit alsof de witte verf van bovenenaf gegoten is, dus meestal met wit over de rug. Splash alsof ze van onderaf in de verf gedoopt zijn, dus witte benen, witte buik, bles die naar onder wijd uitloopt, zelfs enkel een snepje kan al een uiting zijn bijvoorbeeld.
En frame overo heeft wit alsof het paard binnen de lijntjes ingekleurd moest blijven, dus zijkanten van het lichaam maar niet over de rug of (ver) onder de buik of op de benen, en bles die vaak juist breder aan de bovenkant is dan aan de onderkant, meer een masker dan een wit hoofd zoals je bij splash wel veel ziet.
Sabino komt eigenlijk heel weinig voor, meestal is dat W20 of een van de vele andere W's en vaak in combinatie met andere patronen.

Mijn droompony was wel echt typisch splash (en w20, beide hetrozygoot getest).

Afbeelding

Lo was echt zo'n type wow pony, uitstraling die je van veraf al opviel met bijbehorend karakter, zo een ga ik nooit meer tegen komen maar zocht ik ook expres niet weer.

Vind het soms ook wel moeilijk om nu een 'gewone' pony te hebben. Bijna 17 jaar iedere dag het wow gevoel gehad als ik naar mijn pony keek, dat heb ik bij Reefje absoluut niet. Meer een Ah, omdat ze heel lief is en altijd blij hinnikt als ik haar roep. Totaal ander karakter, twee uiterste maar beide op hun eigen manier wel heel fijn.
Zo heb ik met Lo nooit kunnen reizen. Na wat trainen is het voor Raven geen probleem meer en we hebben het afgelopen jaar al wat uitstapjes achter de rug. En deze week voor het eerst op minivakantie geweest. Ben nooit zo'n fan van rijfoto's plaatsen, zeker als ik hier ook regelmatig discussies voorbij zie komen over lengte en stokmaat, ben me er geheel van bewust dat we geen mooi plaatje vormen volgens wat de meeste ideaal achten maar dat zie je zelf toch niet als je erop zit :+ . Er speelt meer mee voor een goede match dan een mooi plaatje.
Ben zelf chronisch ziek en daardoor fysiek beperkt, groter dan 1.50 kan ik bijvoorbeeld niet meer zelfstandig zadelen of op de rug borstelen, dekens opleggen etc. Mijn pony moet me juist meer vrijheid geven en niet wijzen op mijn beperkingen. Met mijn lengte en hoogte eis is rongeribt wel heel belangrijk en dan komt je snel uit bij kleine koudbloeden of barokke pony's.

Raven was al kleiner dan ik eigenlijk zocht maar wel heel massief gebouwd zonder overgewicht. Laatst gemeten bleek ze nóg kleiner te zijn; 1.33m, en ik ben 1.83m :') . Maar daar merk ik helemaal niets van qua balans, zit als een huis en qua totaal gewicht zit het ook nog ruim binnen 20% van haar gewicht wat ik de max vind voor een pony met haar bouw. Ze wordt steeds gezonder en blijer en dat is het allerbelangrijkste.
Wel is zo breed en zelf blessuregevoelig niet altijd de beste combinatie, zo heb ik nu tijdelijk mijn beugelophang wat verder naar voren moeten plaatsen om mijn heup wat te ontlasten waardoor mijn been nu dus niet op de juiste plek ligt maar ondanks alles vind ik dit gewoon een leuke foto van onze vakantie die ik toch wilde delen :Y)

Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:43

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de aanwijzingen in de openingspost en is daarom verwijderd
Laatst bijgewerkt door balance op 05-11-24 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator opmerking

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:30

Dank voor je uitgebreide kleuren post IcePriness!

Lo was écht wow!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:18

Heb vaak mensen gehad die zeiden dat Jam sabino was.
(Hoge witte benen, bles, witte kin en witte vlek onder zijn buik, witte oogrok aan 1 kant). Nooit getest omdat het bij een ruin niet zo uit maakt :P
Maar zijn moeder heeft er wel een paar gegeven met soortgelijke aftekeningen. Weet dus niet of dat klopt :+

Cor heeft geen patroon, maar die heeft niet stil gestaan met schilderen, zijn bles zit namelijk vooral rechts _O-
Als je hem van links bekijkt is het een bruine zonder aftekeningen op zijn hoofd, vanaf rechts een flinke bles en wit oog. En 4 lage witte sokjes.
Hou altijd wel van gekke aftekeningen.
Je ziet bij hem ook goed wat een bles met de looks van een hoofd doet.

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:40

Over zoekertje, ik zoek wel, maar niet zo hard.
In die zin dat ik nu even geen tijd heb om het halve land door te crossen :o . Neem nml graag mijn vriend mee, die er ook op zal rijden en hij is al weken ziek, dus ik plan even niks waar ik uren voor in de auto moet zitten :o

Ik heb zondag een afspraak gepland voor een 7 jarige Duits gefokte ruin die recent RX gekeurd is en poepiebraaf is.
Is van een bekende en in de buurt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:34

Staat nu een hele leuke bij mijn dochter op stal. Ruin 8 jaar, 177 en een vos met 4 witte voetjes en bles. Heel sympathiek ding en lijkt ook echt wel een familiepaard te zijn. Is M/Z klaar en eigenaar wil verkopen ivm tijdgebrek en uitbreiding gezin. Ben er zelf ook even opgestapt, omdat ik zelf ook echt wel vosgek ben maar wil niet nog een paard. Ik heb me in kunnen houden gelukkig :o
Ik werk al zoveel met de jonkies aan de hand, dat ik dat prima vind en niet perse weer een wedstrijdpaard wil.

Hier ook echt wel iemand die blij wordt van aftekeningen. Een simpele bruin doet mij dan weer niet veel. Wel ben ik echt allergisch voor teveel wit in het oog, dus die laat ik op voorhand al staan :P

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:46

Ik vind paarden met mensenogen altijd zo creepy kijken := zou never nooit doen.

En verder hekel aan ongelijke aftekeningen of wat random kleine beetjes wit, een paard moet of geen aftekeningen hebben of meteen een fatsoenlijke bles en 2 of 4 sokken :+

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:53

Dat klinkt haast als een beetje OCD fly high :+

Ik herken dat...

Afbeelding

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:59

Anja-Joost, ik vind hem prachtig! Ik ben ook echt fan van speciale kleurtjes :D

Marjan, maar zo'n volledige blonde fjord vind ik toch wel veel leuker dan een standaard fjord! Fijn dat jullie zo goed matchen :j

Lodewijk heb ik inderdaad ook altijd een erg knappe pony!

Cor vind ik ook heel stoer, dat is ook een type paard dat ik qua looks ooit nog wel zou willen :j

Mijn blonde vos was ook erg mooi en speciaal van kleurtje vond ik :D Alleen dat mensenoog inderdaad, daar kon ik niet zo goed aan wennen
Afbeelding

Mijn huidige vos is maar simpel qua looks :+ Enkel in de zomer krijgt hij op zijn buik een witte stekelharige vlek die steeds groter wordt. In de zomer is hij goud-vos, in de winter is hij meer rood, koffievos.
Ik ben hem eindelijk na bijna een jaar rij-pauze omwille van mijn zwangerschap nu weer aan het oppakken. Eerst mijn lesgever erop gezet want als verse mama wou ik geen risico's nemen :o Maar die 2 klikken niet altijd even goed, maar vanaf het moment dat ik hem overnam was het duidelijk weer allemaal goed voor hem. Echt opstappen en wegrijden <3
Qua uiterlijk wou ik hem eigenlijk niet kopen, ik wou eigenlijk zelfs de bezichtiging afbellen. Ook de eerste ontmoeting op de poetsplaats dacht ik, "oei nee". Maar eenmaal er op was er echt die klik dat iedereen zegt en die is er nu nog steeds <3 Het enige jammere aan hem vind ik zijn grootte (1m65 ofzo?) Mijn vorige vos was 1m75 en dat staat gewoon mooier
Afbeelding

En mijn oudje is gewoon een "saaie" bruine :D
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:12

Fly_high schreef:
Ik vind paarden met mensenogen altijd zo creepy kijken := zou never nooit doen.

En verder hekel aan ongelijke aftekeningen of wat random kleine beetjes wit, een paard moet of geen aftekeningen hebben of meteen een fatsoenlijke bles en 2 of 4 sokken :+

Hahaha hou er juist van een wit oog, ze zijn altijd expressief. :P
Een smid bij ons op stal (niet de mijne) zei, oh hij heeft echt een eng oog er in zitten. Vertrouw die paarden nooit _O-
Maar hij is heel erg lief bij de smid :+

Zijn sokken zijn laag, maar wel gelijk gelukkig :Y)