Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:57

@Koekie73 fijn dat het goed gaat. Ik snap dat je na al die tegenslagen toch een beetje huiverig blijft.
Het is er wel een met karakter geloof ik haha! De boef!

@dierenfan jeetje gelijk 2 nieuwe zadels... nou ja, dan weet je maar zeker dat het nu goed zit.
Heerlijk beeld zo 2 van die dikbillen :D

Hier een tijd aan het tobben geweest. Voor de kerst er opgezeten met mn les wat super ging, dus dacht lekker in mn vakantie dat verder op te pakken. Maar hij was ineens kreupel. Ik dacht iets van verstapt of zo, aangezien er niet echt iets te vinden was.
Na 5 weken opeens stokkreupel. De smid kon gelukkig gelijk komen en er kwam een zweer uit waar je u tegen zegt. Hij "siste" gewoon >;)

Vanaf dat moment liep hij gewoon weer helemaal goed! Waarschijnlijk al die tijd al die zweer gehad, ook gezien de grootte, maar door de sneeuw misschien weer even "on hold" gezet. Hij had tot die tijd ook geen warme hoef of zo.

Je kan gewoon je vinger er insteken zo groot, dus nu zit er steeds een gaasje in om te voorkomen dat er steentjes of zo in komen.

Afbeelding

Vorige week is de osteopaat geweest en hij zat (zoals verwacht) flink vast. Hij was weer lekker losjes daarna :D

Vandaag er weer voor het eerst opgezeten. Hij was heel braaf, maar wel even vergeten hoe het stuur werkt 8)7
Toen een stalgenoot even voor hem uit ging lopen, liep hij braaf mee. Een klein rondje van pion naar pion gestapt en steeds even halthouden ging toen super. Ik heb het daar even bij gelaten. Beter kwaliteit dat kwantiteit :+

manic

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 21:53

Leuk om weer een update van Ellie te lezen… opbouwen met zo een paard die mentaal echt nog jong is is ook echt wel lastig met dat koude weer en ijzige wind. En snap dat je je hart vast houdt. Gelukkig kijken we qua daglicht en weer weer de goede kant op te gaan, dat scheelt altijd wel vind ik.

En tsjemig wat een groot gat in die hoef zeg!! Daar zal hij idd echt wel last van gehad hebben. Toen mijn vorige paard eens een hoefzweer had dacht ik echt dat hij zijn been gebroken had, zo kreupel was hij er aan. Zo sneu. Gelukkig voelt hij zich weer een stuk beter.

En tsjemig, gelijk 2 nieuwe zadels is ook wel heftig zeg… dat hakt er stevig in. Hoe gaat het bij jou met de cellkick @dierenfan ? Ik had hier het idee dat het wel wat deed qua uitdrogen.

Mijn paardenheksje had ik tijdens en tussen de vorst periode maar even een stukje winterstop mee. Iedere keer toch echt de bak bevroren en dan iedere keer weer opstarten en dan weer niet kunnen rijden met een superfris paard voelde ik mezelf niet prettig bij. Ze was ook wat stakerig en explosief en daardoor durfde ik het ook niet echt op te zoeken.

Maar nu weer langzaam op aan het pakken en eigenlijk gaat dat best goed. Het is wel echt een merrie en als ze iets qua oefeningen lastig vindt laat ze dat ook echt merken (met hoofd slaan, uit het zadel trekken, trappen naar mijn been), maar ondertussen kan ik daar dus beter mee om gaan en ipv “hoooo” denk ik nu meer “achterover zitten, knieën stevig in het zadel en naar voren houden”. En dan is het eigenlijk wel op te lossen. En ze doet ook echt dingen ontzettend goed!

Het is een paard met best grote beweging die snel vlug wordt, daardoor ook moeilijk vindt het been te accepteren. Ik heb er 2 jaar nauwelijks aan kunnen zitten met mijn been dus nu vindt ze daar wat van :D Maar ook nog steeds moeite met balans met name in galop omdat ze zulke grote sprongen neemt. Maar als ik haar eenmaal zover krijg dat ze echt wel een beetje gaat sluiten heb ik er en wereldpaard aan.

Ik vind het echt zo een raar idee dat ze nu “al” bijna 6 is. Het klinkt ineens zo volwassen terwijl ze nog steeds zo jeugdig kan zijn en doen.

Ik heb helemaal zin in 2026 eigenlijk :D

oji

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

Oh wat fijn weer een update over Ellie! Super dat ze goed loopt nu. En gewoon alle tijd nemen hoor, als het rijden pas komt als de vorst over is, dan is dat maar zo. Een maandje later opstarten kan echt geen kwaad. Ik heb met Owen toen ook gewoon grondwerk gedaan, werken aan de hand, aquatraining (stond nog op de revalidatiestal toen) beetje longeren (dat mocht met Owen gelukkig wel met mate) tot het maart was, terwijl ik eigenlijk al vanaf januari mocht gaan opbouwen rijden van de DA. Hij was ook nog zo groen, net als Ellie en zo onbespierd dat ik gewoon in de vorstperiode andere trainingsvormen heb gezocht. Ach en toen medio maart 3 x op lelymare gereden, hem 1 april opgehaald en de 3e keer thuis rijden vloog ik door de lucht, gekneusde heup en stond ik er wee 5 weken naast omdat ik zelf niet kon rijden met die heup. Hij is daar echt niet slechter van geworden, dus laat je vooral niet genoodzaakt voelen om te gaan rijden als het nog niet goed/safe voelt. Het is gewoon een K.. seizoen voor opbouwen en al helemaal met jonkies.

Ik heb ook al sinds november niet meer gereden, en laat ook niemand anders op Owen rijden. Ben gewoon lekker met hem aan de hand aan het werk en dat doet ie heel fijn, hij ziet er top uit en zit lekker in zijn vel. Ik sta wel echt op een stal waar rijden de heilige graal is geloof ik, zo vaak krijg ik vragen....heb je al weer gereden. Is goed bedoeld, maar geeft mij het gevoel alsof ik iets niet goed doe met hem, dus heb maar verteld dat ik ga rijden op mijn tijd, als het mij goed voelt en dat ik liever niet heb dat er iedere keer naar gevraagd wordt. Mensen denken dan vooral dat ik niet durf te rijden omdat ik dan bang zou zijn om te vallen. Maar eigenlijk ben ik helemaal niet bang om te vallen, maar vooral bang dat mijn mijn huidige spanning en onzekerheid door mijn burnout, ik hem vast ga zetten en hij daardoor last krijgt van zijn lijf. Deze week krijgt meneertje een grote onderhoudsbeurt, lekker naar de fysio en naar de tandarts. En dan zie ik wel wanneer ik weer ga rijden. Het begint wel weer te kriebelen, als ik mensen zie rijden denk ik, oh ja dat wil ik ook weer, wat helemaal weg was. Komt nu heel veel op mij af met betrekking tot mijn huis, maar hoop dat het grote regel en beslissingen nemen werk met een paar weken gedaan is, dat dan het voorjaar lekker vroeg begint en ik lekker weer eens op kan stappen zonder allemaal stress aan mijn hoofd.

Verder omdat ik mijn eigen werk momenteel niet kan en mag doen, en ik tot mijn huis weer bewoonbaar is op een stal woon (niet waar Owen staat) doe ik elke ochtend even 2 uurtjes lekker helpen op stal. Stallen opstrooien, vegen, paardjes naar de paddock en stapmolen brengen. Gewoon om toch nuttig bezig te zijn maar niet teveel over hoef na te denken. Merk dat dat me wel goed doet. Staan hier ook 2 veulens, te schattig om daar elke dag even mee te kroelen. Verder leuk om eens mee te maken hoe het reilen en zeilen er op een internationale eventing stal uitziet. Tjonge, ik had altijd al respect voor die top eventingruiters, vanwege hun lef en veelzijdigheid, maar nu nog meer. Het is wel echt een "way of life" en je moet er wel heel veel doorzettingsvermogen en toewijding voor hebben hoor. Het is echt 24 x 365 continue ermee bezig zijn.

Zo das een flinke krater Leedebee! :wow:

Oh dat er haast niet met je been aan kunnen zitten en die moeite met balans in galop door de enorme sprongen, dat herken ik zo van mijn merrie toen die nog jong was. Ha ha en elk onbalans moment of per ongelukke been in de galop, maakte dat ik door de lucht vloog en niet meer op mijn paard landde....Ze had zelf zoveel moeite met die galop beheersen dat als ik door een kleine verstoring even uit balans raakte, moest datgene dat haar nog meer uit balans bracht er gewoon afgeschoten worden....tja dat was ik. Maar goed, helemaal wat je zegt, als ze daarin sterker worden, die balans wel weten te vinden, dan heb je een geweldige galop. Wat een heerlijkheid was galopperen op haar toen dat eenmaal voor elkaar was en de galoponderdelen waren uiteindelijk altijd by far mijn hoogste punten in mijn proeven. Stap daarentegen |o

Fijn 2 nieuwe zadels en vooral fijn dat het de oorzaak bleek van het niet zuiver lopen van jullie oudste paard. Nieuwe zadels zijn altijd wel een financiele aderlating, maar oneindig DA kosten om uit te zoeken waar het probleem zit is niet goedkoper en veel minder prettig voor je paard. Maar 2 in 1 keer is wel echt even een dure grap. Maar ja, ik vrees dat als je paarden hebt, je gewoon nooit rijk wordt....