Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flevolander

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:45

Wauw, wat een leuk paard zeg! ik zag hem afgelopen week op SH verschijnen.. toen dacht ik nog.. als ik al serieus op zoek was geweest had ik gereageerd.

Gefeliciteerd, hopelijk volgend jaar voor ons beide weer Almelose ruiterdagen met een nieuw paard

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:09

Als hij een paar dagen hier is zal ik even wat uitgebreider verslag doen. Nu elkaar even goed leren kennen en samen opbouwen.
Ik na mijn operatie, en hij omdat hij de laatste tijd vrijwel alleen lekker in het bos heeft rond gehobbeld.
Maar dat is ook juist wel weer een voordeel imo, want naast dressuurruiter, ben ik ook een echte bos- en strandcrosser. :Y) Dus qua ambities zijn we ook wel een match volgens mij. :D

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:20

Leuk hoor ! Gefeliciteerd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:22

Gefeliciteerd, c_alsemgeest! :D Wat een leuk dier ook - het is je gegund!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:30

Gefeliciteerd!
En superfijn dat het deze ronde zo vlot is verlopen ;-)
Wij compenseren qua aankoopproces dit jaar wel he? :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:33

Ja de vorige zoektocht was een hel :')
Denk 15 paarden geprobeert voordat ik bij Jam uit kwam. _O-
En nu was het weer helemaal het anderste uiterste.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:56

c_alsemgeest schreef:
Vriendin van mij heeft een groot budget voor een jong paard. Tot 30k.
Ze had naar een stuk of 5 ongeveer dezelfde kwalitatief goede jonge dressuurpaarden gebelt die allemaal gelijk waren in opleidingsniveau. En de prijzen lagen tussen de 15k en 70k :+
Nogal een verschil, en een groot deel veel natuurlijk meteen af omdat ze veel te duur waren voor wat je kreeg :')

En waar zat het hem dan in (ben ik wel benieuwd naar)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:02

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ze had naar een stuk of 5 ongeveer dezelfde kwalitatief goede jonge dressuurpaarden gebelt die allemaal gelijk waren in opleidingsniveau. En de prijzen lagen tussen de 15k en 70k :+
Nogal een verschil, en een groot deel veel natuurlijk meteen af omdat ze veel te duur waren voor wat je kreeg :')

Toch iets teveel emotie bij de huidige eigenaar? :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:09

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ja werkelijk geen idee... qua kwaliteit, lijnen en niveau liep het niks op elkaar uit.
Ja de een iets populairdere kleur dan de ander, maar allen gewoon knappe beesten. De echte uitschieters naar boven stonden wel op de bekendere stallen... wellicht dat dat wat deed.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:33

Ik kom als stille meelezer even binnenvallen. Ik ben gisteren bij een jaarling wezen kijken en zou deze graag klinisch laten keuren. Ze staat alleen 1,5u van mijn huis en ivm de leeftijd, dat ik hier nog niet direct een plek voor haar heb en de zomervakantie die voor de deur staat wil ik haar nog even laten staan waar ze nu staat en haar daar aan huis laten "keuren".
Dus dat gezegd hebbende, kent iemand hier toevallig in de omgeving van Brielle een goede paardenarts? Even "Googlen" op Bokt heeft nog niet zo veel opgeleverd (of reacties van >10 jaar geleden) dus ik hoopte dat hier wellicht iemand iets weet :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:43

Als je alleen klinisch wil (en eventueel enkele foto's bij opmerkelijke zaken).
Kan je ook een VA nemen die aan huis komt. Lingehoeve bijvoorbeeld.

Wil je echt op locatie:
Paardenkliniek Honselersdijk is ook niet heel ver (Maree).
Verder heb ik geen veeartsen in dat gebied op mijn "favorieten lijst" staan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:45

Hoe leuk c_alsemgeest! Gefeliciteerd!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:54

klinisch keuren van een jaarling lijkt me toch wel een dingetje, longeren kennen ze niet, buigproef kan ook alleen als ze dat toestaan

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:56

Wat leuk!! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :D

Een 1,5 jarige klinisch keuren? Hoe willen ze dat doen? :Y)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:57

Gefeliciteerd c_alsemgeest!! En eh, als ik na een naar niet gereden te hebben zo op een vreemd paard wegreed…

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:03

fokfanaat schreef:
klinisch keuren van een jaarling lijkt me toch wel een dingetje, longeren kennen ze niet, buigproef kan ook alleen als ze dat toestaan

Het gaat niet alleen om bewegen. Ook even luisteren naar de longen, het hart, kijken in de ogen, etc. Als koper wil je weten of je op dat moment (op het oog) een gezond paard koopt. Een jaarling blijft verder wat grotere risico's hebben dan een jong paard. Zaken als buigproeven, logeren (zonder longeercirkel), etc. kun je weg laten. Maar genoeg waar een DA wel even naar kan kijken. :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:06

Een 1,5 jarige klinisch keuren is niet zo moeilijk hoor :+ Als ze een beetje fatsoenlijk opgevoed zijn tenminste. Buigproef is goed te doen als ze braaf de voeten op laten tillen en voor het longeren kan je eigenlijk gewoon mee een rondje draven. Galop zal iets moeilijker zijn, maar de rest is allemaal niet zo heel lastig hoor.

En inderdaad hart luisteren, ogen kijken en checken op gevoeligheden op rug en benen kan bij elk paard gewoon.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:09

Ik zou een jaarling zelf ook altijd op de foto’s zetten. Tenzij de prijs ernaar is / je het risico wil nemen. OCD is dan al zichtbaar, net als eventuele afwijkingen op hals of rug. Mijn nu tweejarig had al een duidelijke afwijking op de foto met 1,5.

Mijn jaarling is ook voor castratie nog klinisch gekeurd, longeren was niet mogelijk maar stuk draven aan de hand ging prima. Net als overige testen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:10

Blacky94 schreef:
Ik kom als stille meelezer even binnenvallen. Ik ben gisteren bij een jaarling wezen kijken en zou deze graag klinisch laten keuren. Ze staat alleen 1,5u van mijn huis en ivm de leeftijd, dat ik hier nog niet direct een plek voor haar heb en de zomervakantie die voor de deur staat wil ik haar nog even laten staan waar ze nu staat en haar daar aan huis laten "keuren".
Dus dat gezegd hebbende, kent iemand hier toevallig in de omgeving van Brielle een goede paardenarts? Even "Googlen" op Bokt heeft nog niet zo veel opgeleverd (of reacties van >10 jaar geleden) dus ik hoopte dat hier wellicht iemand iets weet :)

Ik woon in die omgeving.
Je zou DAP Brielle kunnen vragen. Maar heel eerlijk, ik zou liever de Lingehoeve bellen en vragen of die kunnen komen.

DAP komt bij onze paarden voor enting en spoed. Maar voor keuring/scan enz bel ik sinds vorig jaar liever de Lingehoeve :o

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:45

Thanks voor de reacties!
Lingehoeve ken ik wel alszijnde hier in de omgeving, wist niet dat ze ook daar zaten.
Ze is, zeker voor een jaarling, heel braaf en goed opgevoed. Kan idd dr voetjes braaf optillen en loopt/draaft makkelijk mee aan een touwtje (over de weg). En verder gewoon idd even de basisdingetjes zoals hart en longen.

Ik ben me idd bewust dat zo'n jong dier kopen meer/andere risico's met zich meebrengt dan een jong paard, maar dat is een afweging die ik gemaakt heb en bewust voor kies :)

Gefeliciteerd c_alsemgeest, fijn als het direct zo vertrouwd voelt! :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:54

Blacky94 schreef:

Kan je qua da geen tips geven, maar voordat je gaat zoeken de verkopers staan ervoor open?
En spreek goed af wanneer je keurt voordat je de pony ophaalt of bij reservering en dier dus na keuring daar nog een tijdje laten lopen.
En waar staan verkopers open voor qua keuren bij een jaarling. Hart longen algemeen prima, maar ik zou keuren bij jaarling niet oké vinden als het om de volge ging en de buigproeven

BxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:55

Alja schreef:
UK_eef ik weet niet als je het bonte stalletje kent?
Maar wellicht kun je daar eens kijken?
Ik vind haar zeer betrouwbaar

Wij zijn niet zo lang geleden daar geweest, de pony zou heel lief nuchter en betrouwbaar zijn, echter, toen wij bij die pony kwamen was dat heel anders. Ik geloof best dat het een hele lieve pony zou kunnen zijn maar hoe hij erbij stond was wel even slikken. Werd prima verzorgd daar niks op aan te merken maar we moesten ff slikken hoe die uit zn ogen keek..

Hij keek heel erg gestrest uit zn ogen, al op de poetsplaats, benen waren heel stijl naar beneden en met het rijden hoofd heel hoog van de stres. Liep ook onder mij uit en galop hebben we niet eens geprobeerd, vond galop schijnbaar nog heel moeilijk en sprong met het voorrijden als een raket aan, luisterde heel vlug naar je benen en zo vlug heb ik nog nooit meegemaakt, dit was ook van de stres denk ik. Kreeg hem ook op geen enkele mogelijkheid op de hoefslag en een kind kon hier gewoon niks mee. Hij werd verkocht als kinderpony.

Ik geloof best dat hij super lief is/kan zijn maar een kind kon hier gewoon niks mee. Moest eerst vertrouwen terugkrijgen. Hij kwam trouwens ook uit Bulgarije dus wie weet hoe hij daar behandeld is.

Ik geloof best dat hun hele leuke ponys en/of paarden verkopen maar de meeste komen uit andere landen en er is niet zo veel van de voorgeschiedenis bekend..

Het meisje dat hem voorreed was wel heel aardig maar de omschrijving van de pony op marktplaats kwam met de pony in het echt niet echt overeen.

Als je daar een pony koopt zorg dan wel dat ie echt relaxed is (moet je eigenlijk altijd checken). Ik zeg ook niet dat ze daar alleen maar bange ponys/paarden hebben maar pas gewoon op. Ze komen ook (bijna) allemaal uit andere landen en het is en blijft een handelstal.

Ik denk wel dat ze ook echte leuke pony's hebben hoor! Maar check gewoon of er iets van de voorgeschiedenis bekend is en laat gewoon altijd keuren door je eigen dierenarts.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:58

c_alsemgeest schreef:
Als hij een paar dagen hier is zal ik even wat uitgebreider verslag doen. Nu elkaar even goed leren kennen en samen opbouwen.
Ik na mijn operatie, en hij omdat hij de laatste tijd vrijwel alleen lekker in het bos heeft rond gehobbeld.
Maar dat is ook juist wel weer een voordeel imo, want naast dressuurruiter, ben ik ook een echte bos- en strandcrosser. :Y) Dus qua ambities zijn we ook wel een match volgens mij. :D

Gefeliciteerd! Dat is zeker snel gegaan zeg. Leuk dier.
Ook niet zo groot toch? Of vergis ik me.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:09

1m68

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:47

Blacky94 schreef:

Via khns kan je een Nederlandse kaart vinden met keuringsartsen. Dan kan je zelf de dichtstbijzijnde vinden. Zo heb ik dat ook gedaan toen ik m’n paard kocht die op 2 uren afstand stond