Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

divided

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:20

Jammer Lauwsiej. Wat voor paard ben je naar op zoek?

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:39

Jammer Lauwsiej.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:26

Dat heb ik inderdaad niet vermeld in mijn introductie post zie ik.

Ben opzoek naar een ruin, 5-10 jaar, schofthoogte vanaf 1.55m indien breed, anders rond 1.65m.
Hoeft geen mega beweger te zijn, ik wil gewoon fijne buitenritten met hem kunnen maken en het is een pre als hij al betuigd is.
Kleine voorkeur voor een bont paard, maar de kleur is natuurlijk het minst belangrijk. Ik zoek geen volle tinker/fries/haflinger/fjord/draver/pre. Een kruising kan echter wel.

Helaas een beetje de omschrijving die vele met mij nu zoeken :)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:52

Rijsa schreef:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten. En succes met de zoektochten!

Mijn zoektocht is ook positief geëindigd. Ik heb mijn nieuwe paard gister opgehaald. Onwijs blij met haar!

Bijna 2 jarige nrps merrie. Hopelijk wordt ze een heel fijn sportpaard.

[ [url=m/gHftXI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd *\o/*
Wat een leuke ! Nog eventjes wachten ben benieuwd hoe ze uit groeit. Leuk zo’n proces

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:37

Lauwsiej schreef:

Ben opzoek naar een ruin, 5-10 jaar, schofthoogte vanaf 1.55m indien breed, anders rond 1.65m.
Hoeft geen mega beweger te zijn, ik wil gewoon fijne buitenritten met hem kunnen maken en het is een pre als hij al betuigd is.
Kleine voorkeur voor een bont paard, maar de kleur is natuurlijk het minst belangrijk. Ik zoek geen volle tinker/fries/haflinger/fjord/draver/pre. Een kruising kan echter wel.

Dit type paardjes zie je meestal inderdaad binnen enkele dagen van mp verdwijnen, lastig zeg. In ieder geval succes met je zoektocht :)

Ik heb gisteren nog een hele spontane bezichtiging gedaan, gaaf paard maar helaas niet wat ik zocht vrees ik... Maar als iemand wat meer dressuurgerichte allrounder zoekt dan kan ik er een aanraden :) hij maakte keurig een klein sprongetje maar een springtalent zou ik hem niet noemen zeg maar ;)

Wat ik zoek is een springgefokte allrounder, zo'n B-L hoogte moet die aankunnen als doelniveau dus een indrukwekkend springvermogen is zeker geen vereiste :D wel een beetje fanatiek en dapper met springen. 4-12 jaar, 160-175cm, merrie of ruin. Hoeft nog niet uitgebracht te zijn maar dat is zeker een pré, moet wel zadelmak zijn en al onder het zadel hebben gesprongen. Verder hoeft het geen beginnerspaard te zijn, ik hou juist van die eigenwijze (merrie)karakters. Dressuurmatig mag er nog aardig wat werk aan zitten; een beetje stuur, gas en rem vind ik voldoende om er aan de slag mee te gaan.

Ik heb al eentje op het oog gehad die aan alle voorwaarden voldeed maar verkoper had nogal veel haast met verkoop en het was voor mij niet haalbaar qua pensionstal regelen en ook wat privé zaken enz :( Nu zit ik nog over die jonkie te twijfelen want die is echt heel groen. Bij de rest mis ik zo'n beetje het fanatieke met springen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:04

Wat houdt je tegen bij het jonkie?

Bang dat je het groene niet aan kan of dat er geen klik met rijden is?
Voor dat eerste is namelijk met goede begeleiding of hem laten beleren/rijden nog een optie :)

Ga ik hoogstwaarschijnlijk met Silver ook doen. Ben zelf geen heel goede ruiter, dus denk dat het voor zowel paard als mijzelf fijner is als iemand anders hem zadelmak maakt en mij dan kan begeleiden in het verder rijden :)

Maargoed, dat duurt nog 2,5 á 3 jaar, en wie weet heb ik er zo'n goed gevoel bij dat ik enkel iemand te begeleiding vanaf de grond vraag :+

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:32

Fly_high schreef:
Lauwsiej schreef:

Dit type paardjes zie je meestal inderdaad binnen enkele dagen van mp verdwijnen, lastig zeg. In ieder geval succes met je zoektocht :)

Ik heb gisteren nog een hele spontane bezichtiging gedaan, gaaf paard maar helaas niet wat ik zocht vrees ik... Maar als iemand wat meer dressuurgerichte allrounder zoekt dan kan ik er een aanraden :) hij maakte keurig een klein sprongetje maar een springtalent zou ik hem niet noemen zeg maar ;)

Wat ik zoek is een springgefokte allrounder, zo'n B-L hoogte moet die aankunnen als doelniveau dus een indrukwekkend springvermogen is zeker geen vereiste :D wel een beetje fanatiek en dapper met springen. 4-12 jaar, 160-175cm, merrie of ruin. Hoeft nog niet uitgebracht te zijn maar dat is zeker een pré, moet wel zadelmak zijn en al onder het zadel hebben gesprongen. Verder hoeft het geen beginnerspaard te zijn, ik hou juist van die eigenwijze (merrie)karakters. Dressuurmatig mag er nog aardig wat werk aan zitten; een beetje stuur, gas en rem vind ik voldoende om er aan de slag mee te gaan.

Ik heb al eentje op het oog gehad die aan alle voorwaarden voldeed maar verkoper had nogal veel haast met verkoop en het was voor mij niet haalbaar qua pensionstal regelen en ook wat privé zaken enz :( Nu zit ik nog over die jonkie te twijfelen want die is echt heel groen. Bij de rest mis ik zo'n beetje het fanatieke met springen

Ik wil de link van de advertentie wel in pb van deze :D (edit; de bovenste)
Voor de rest van je eisen, wat is je budget? Want ik zie echt alleen maar zulke paarden toch? Alleen de prijs..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:31

@lies 9000-10000 is zo'n beetje mijn max, rond 7000-8000 zou ik het helemaal geweldig vinden maar ik weet niet of het haalbaar is? Dat is uiteraard ook afhankelijk van kwaliteit, gezondheid, ervaring, africhtingsniveau end

Ik hou contact met een aantal verkopers die al andere serieuze kijkers hebben en pas eind deze week kunnen laten weten of ik überhaupt mag komen. Dus je zulke paarden zie je zeker maar ik ben er blijkbaar telkens te laat bij :')

Ik stuur je zo een pb, als iemand een paard weet dat aan mijn voorwaarden voldoet dan kan een pb'tje zeker geen kwaad.

@Dilan93 ik zit te twijfelen of ik het rijtechnisch aan kan :? Ik heb weliswaar aardig veel ervaring met groene en "lastige" paarden maar die heb ik vooral voor anderen gereden en zo'n eentje zelf kopen vind ik toch extra spannend, want wat als ik hem per ongeluk helemaal verpest...? Klik is er zeker en het is zo te zien echt een lieverd die geen stap verkeerd wil zetten, maar hij is erg groen zelfs voor zijn leeftijd (4). Nog nooit het erf af geweest, nooit op de trailer gestaan, verder is hij best groot en daardoor mist die balans, een grote volte is een flinke uitdaging voor hem zeg maar ;) dat is allemaal niet vreemd gezien zijn leeftijd :) maar of ik wel kundig genoeg ben om hem verder op te leiden is de vraag...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:46

Lauwsiej schreef:

Waarom zou je wel een kruising willen maar geen "vol" ras?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:46

Fly_high schreef:
@lies 9000-10000 is zo'n beetje mijn max, rond 7000-8000 zou ik het helemaal geweldig vinden maar ik weet niet of het haalbaar is? Dat is uiteraard ook afhankelijk van kwaliteit, gezondheid, ervaring, africhtingsniveau end

Ik hou contact met een aantal verkopers die al andere serieuze kijkers hebben en pas eind deze week kunnen laten weten of ik überhaupt mag komen. Dus je zulke paarden zie je zeker maar ik ben er blijkbaar telkens te laat bij :')

Ik stuur je zo een pb, als iemand een paard weet dat aan mijn voorwaarden voldoet dan kan een pb'tje zeker geen kwaad.

@Dilan93 ik zit te twijfelen of ik het rijtechnisch aan kan :? Ik heb weliswaar aardig veel ervaring met groene en "lastige" paarden maar die heb ik vooral voor anderen gereden en zo'n eentje zelf kopen vind ik toch extra spannend, want wat als ik hem per ongeluk helemaal verpest...? Klik is er zeker en het is zo te zien echt een lieverd die geen stap verkeerd wil zetten, maar hij is erg groen zelfs voor zijn leeftijd (4). Nog nooit het erf af geweest, nooit op de trailer gestaan, verder is hij best groot en daardoor mist die balans, een grote volte is een flinke uitdaging voor hem zeg maar ;) dat is allemaal niet vreemd gezien zijn leeftijd :) maar of ik wel kundig genoeg ben om hem verder op te leiden is de vraag...

Met begeleiding kan je ver komen hoor :)

Ik zou het juist spannender vinden om zulke paarden voor anderen te rijden.
Als ik bij mn eigen paard iets verkeerd doe, dan heeft in ieder geval niemand anders er last van.

En een paard is niet zomaar verpest. Maar zou wel iemand vanaf de grond laten helpen als je zelf wat meer zekerheid wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:59

Dilan93 schreef:
Fly_high schreef:

Met begeleiding kan je ver komen hoor :)

Ik zou het juist spannender vinden om zulke paarden voor anderen te rijden.
Als ik bij mn eigen paard iets verkeerd doe, dan heeft in ieder geval niemand anders er last van.

En een paard is niet zomaar verpest. Maar zou wel iemand vanaf de grond laten helpen als je zelf wat meer zekerheid wil
Eens. Mensen op Bokt kunnen soms nogal dramatisch doen over een paard doorrijden als je daar geen ervaring mee hebt, maar vergeten even te bedenken hoe je aan die ervaring komt: door het te doen. :+ En ja, daar hoort fouten maken bij, maar met goede begeleiding is een paard inderdaad niet meteen verpest als je een keer een mindere dag hebt hoor.

Niet te onzeker zijn. :) Ik was er ook altijd heel onzeker over, maar als je met paarden werkt en de trainer zegt "jij rijdt vandaag op die," kun je moeilijk zeggen: "ja, maar, is jong paard, kannie," dus hup, erop. Ze leven bijna allemaal nog steeds. :D (En de reden van het overlijden van een van hen, had niets met mij of mijn rijden te maken.) Eentje reed ik nadat hij een week had stilgestaan, dus die heeft een kwartier lang alleen maar lopen bokken, maar daar heeft 'ie niks aan overgehouden hoor. Mijn ego deed meer pijn. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:34

Ik was 16 en had enkel op manegepaarden en oude verzorgpaarden gereden toen ik mijn eerste paard kreeg. Die was ook nog heel erg groen :+

Oke, dat is inmiddels bijna 12 jaar geleden en durfde toen wat meer qua rijden, maar dat paard is niet verpest. Had wel veel hulp hoor, maar heb zo wel een heleboel geleerd.

Daarna voor stage nog wat jonge paarden gereden, leerde ik ook weer heel veel van.

Daarna een aantal keer wat minder toffe ervaringen gehad (niet met groene paarden overigens), waardoor ik zelf niet zoveel meer durfde, dus gestopt met groene paarden rijden.

Vind het wel nog steeds leuk om groene paarden vanaf de grond te trainen. En leer ook nog steeds dingen erover.

Dus idd, niet te onzeker zijn over jezelf ;) Als je gevoel bij het paard goed is en de klik is er, zou ik het paard zeker niet laten staan

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:31

@fly_high ik zoek eigenlijk precies wat jij ook zoekt alleen vind ik het wel belangrijk dat er niet heel veel werk aan zit... ik heb een tijdje terug een hele gave merrie bekeken van big star jr. wie weet is dat wat voor je? Voor mij zat er helaas nog te veel werk aan en het paard wilt altijd naar de overkant en springt erg hoog. Tijdens de bezichtiging was ik er helaas afgevallen omdat ik de mega sprong van haar niet had verwacht en dus niet goed kon uitzitten :Y) ik heb lang getwijfeld maar toch besloten om deze merrie niet te kopen... ook omdat ik zelf nog niet heel veel spring ervaring heb. Maar als je een uitdaging zoekt met springtalent zou dit zeker een leuk paard kunnen zijn!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:13

@Fly_high: misschien eens een zoekertje plaatsen bij een handelsstal voor springpaarden? Dat verplicht je tot niets. Ik weet dat CS Sporthorses kan bemiddelen in sportpaarden voor het hogere werk, maar ook voor paarden in de klasse daaronder. Een kennis van mij heeft daar al wel een paar jaar geleden voor normaal geld een leuke springgefokte merrie gekocht waar ze heel veel plezier aan heeft.
https://www.facebook.com/cssporthorsesNL/

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:07

anjali schreef:

Snap dat het een beetje gek staat. Maar ik heb een beetje een zwak voor kruisingen en ik heb bij bijv haflingers en fjorden, vaak het idee dat ze te compact voor mij zijn :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:14

Lauwsiej schreef:
anjali schreef:

Snap dat het een beetje gek staat. Maar ik heb een beetje een zwak voor kruisingen en ik heb bij bijv haflingers en fjorden, vaak het idee dat ze te compact voor mij zijn :)

Dergelijke kruisingen zijn ook vaak onder de 1.55m := Die van mij is 1.43m

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:16

Fly_high schreef:
@lies
Ik stuur je zo een pb

Ik wacht (on)geduldig af.. :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:53

@Christel ik heb haar opgezocht, klinkt als een perfect paard voor mij :D helaas is de verkoper enkel via e-mail te bereiken :? dat vind ik een beetje apart maar ik heb iig al een mailtje gestuurd :)

Ik ben trouwens echt geen bijzondere ruiter, maar wat rare sprongen uitzitten enz betreft heb ik wel redelijk veel zelfvertrouwen op kunnen bouwen :) en krijg met proefrijden vaak complimentjes dat ik zo goed uit de voeten kan met een of ander pittig paard. Dat vind ik alleen maar leuk eigenlijk, beetje sleutelen aan die gekkies ;)

@Babootje daar zal ik zelf niet zo snel aan denken, ik had het idee dat paarden bij dergelijke sportstallen minstens €20000 kostten...? En zo'n bedrag kan niet op korte termijn bij elkaar schrapen :+

@Dilan93 ik ben meer bang om vast te lopen en met een verpest paard blijven zitten, ik hoor namelijk nu met zoeken heel veel verhalen van mensen die van hun paard af willen omdat ze er niet meer op durven te stappen of helemaal geen klik mee hebben. Vooral met springen vind ik het eng, ik ben soms stiekem nogal afwachtend ondanks het feit dat ik het al jaren doe :') en waar ik me dus een beetje druk om maak is dat ik daardoor mijn paard aanleiding geef om te weigeren... Naar mijn idee zijn jonge paarden daar ook meer gevoelig voor. Mezelf bezeren ben ik niet zo bang voor, dat risico vind ik ook even groot bij alle leeftijden waar ik naar kijk :P

@lies excuses, ik heb je net een pb'tje gestuurd!

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:18

@Fly_high ik stuur je wel even een pb met de gegevens :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:28

Stomme vragen bestaan niet: wat betekent normale prijsklasse tegenwoordig? Ik heb het al twee keer gehad dat er normale prijsklasse bij stond terwijl de verkopers er respectievelijk 14000 en 16000 voor wilden hebben :+ ligt het aan mij of is het toch behoorlijk veel voor de aangegeven prijsklasse...?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:31

Afhankelijk van het ras, niveau en afstamming denk ik :=

Ik vind het een hoog bedrag, maar ik kijk dan ook naar arabieren, volbloeden, dravers enzo.
Nou kom je bij de arabieren nog wel eens 10.000 tot 15.000 tegen, maar dat is dwn hogere prijsklasse

Dravers en volbloeden ben ik voor die prijs nog niet tegen gekomen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:37

Normale prijsklasse vind ik tot de 10.000.
14.000-16.000 vind ik echt belachelijk veel geld :=
10.000 ook al trouwens _O- Maar wat ik vind is niet van toepassing :')

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:46

Zie inderdaad regelmatig voorbijkomen normale prijsklasse en dan 15-20K. Was efkes wennen voor mij toch :+ (Ik heb het dan over leuke jonge dressuurpaarden en al onder het zadel). Denk dat dat idd wel sterk afhankelijk is van waar je naar zoekt. Ik zie in de PRE's ook veel veulentjes voorbijkomen voor 8 a 10K dan denk ik wel 8)7 Vond het in eerst instantie al veel voor een groene 3-jarige maar dat lijk dan in verhouding wel mee te vallen :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:45

Selina schreef:
Normale prijsklasse vind ik tot de 10.000.
14.000-16.000 vind ik echt belachelijk veel geld :=
10.000 ook al trouwens _O- Maar wat ik vind is niet van toepassing :')

Toch wel.

Als meer mensen, net als jij, dit idiote bedragen vinden dan komt op enig moment ook wel terecht bij degenen die zich in hun onwetendheid wijs laten maken dat een paard meer mag kosten dan een hele leuke tweedehands auto.

En om de handelaars hier maar meteen de bek te snoeren: nee, ik zeg niet dat er geen paarden zijn die dit geld niet waard zijn; er worden paarden verkocht voor bedragen die die specifieke paarden niet waard zijn!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:47

Dilan93 schreef:
Afhankelijk van het ras, niveau en afstamming denk ik :=

Ik vind het een hoog bedrag, maar ik kijk dan ook naar arabieren, volbloeden, dravers enzo.
Nou kom je bij de arabieren nog wel eens 10.000 tot 15.000 tegen, maar dat is dwn hogere prijsklasse

Dravers en volbloeden ben ik voor die prijs nog niet tegen gekomen.

Ook dat hangt er echt vanaf in welke categorie je iets zoekt hoor. Voor verkoop naar buitenland (bij arabieren) is 10.000 tot 15.000 gewoon echt nog wel de lage prijsklasse. Maar ook voor binnenland bij de showpaarden en fokmerries valt dit nog onder de lage tot normale prijsklasse.

Verkoop je een arabier als rijpaard is het weer een hoge prijsklasse.

Dus tot zover de duidelijkheid omtrent de verschillende prijsklasses :+