[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 20:14

@Mainat, zo jammer dat ik het uiteraard weer niet gefilmd heb. Maar ja, je verwacht zoiets niet.

@Pien, "normaal" doet ze niet. Ik ga niet zonder iemand weg. Dat vind ik nog steeds niet verantwoord. Maar op dit moment hebben we er allemaal lol in en dat is het belangrijkst. Ik hoop echter op nog meer verbetering.

@Tamary, dat is ook een leuke oplossing voor hem, ja. Ik zal het eens aan mijn vriend voorleggen, of hij zoiets kan maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:39

Monique1963 schreef:
@Pien, "normaal" doet ze niet. Ik ga niet zonder iemand weg. Dat vind ik nog steeds niet verantwoord. Maar op dit moment hebben we er allemaal lol in en dat is het belangrijkst. Ik hoop echter op nog meer verbetering.
Dat snap ik, maar je hebt weer lol en het gaat goed. Zo belangrijk!! En ze leert dat het OK is met vrouwtje op stap. Dus wordt toch via een veilige weg, rustiger en rustiger.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:23

pien_2010 schreef:
Monique1963 schreef:
Dat snap ik, maar je hebt weer lol en het gaat goed. Zo belangrijk!! En ze leert dat het OK is met vrouwtje op stap. Dus wordt toch via een veilige weg, rustiger en rustiger.

Hier ga ik helemaal in mee.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:52

Dank voor je geweldige verhaal Monique, kon het niet in een keer lezen omdat ik tussendoor zo moest schateren ( beelddenker)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 09:50

Fardoe, ik heb het maar niet aan mijn vriend laten lezen...

Edit: Pien en Jeetje, idd is lol met je knol heel belangrijk!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:18

Echt een 'pret' verhaal :) Heb er wel een beeld bij. Maarre is het misschien een idee om voor Shadow een kleine sulky aan te schaffen. Hoef je niet eens een compleet tuig bij te hebben. Alleen een schoftje en en een borstblad. Met een paar extra riemen bevestig je ter hoogte van de singel het schofttuig weerszijden aan het lamoen. Aangespannen is iets makkelijker vol te houden voor je vriend en Shadow kan dan toch ook mooi voluit gaan :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 11:13

Hi Henny leuk je weer eens hier te zien. We hebben een home-made sulky voor Shadow gehad. Maar toen we hier heen verhuisden vond ik het te bergachtig voor hem en hij is al 27 (ik rekende niet goed) dus ik dacht dat dat te zwaar hier voor hem zou zijn. Zijn gehele tuigage heb ik nog. Ik heb met hem mijn koetsiersbewijs gehaald. Was zo'n 20 jaar geleden heel erg vooruitstrevend om met een shet dat te mogen doen. Het serieus genomen worden als een volwassene met een shet was niet zo eenvoudig toen. We hebben ook een vier wiel wagentje gehad, want met sulky's mocht je niet je koetsiersbewijs rijden. O en het sulkietje was gemaakt van een steekwagentje LOL. Hieronder wat foto's van hem en zijn aanspanning in die tijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die laatste was met de plaatselijke clubkampioenschappen waar ik alweer bij de samengestelde menwedstrijd eerste werd tot grote ergernis van grote aanspanningen met Friezen en mooie grote paarden, grijns

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:24

Leuk als een shet het aangespannen zo goed doet :) Zeker als je dan ook nog beter gaat dan de grote aanspanningen zoals Friezen :D

Ik heb zelf met de Fjorden eerder veel getraind voor extra conditie voor de lange afstandswedstrijden. Voor de afwisseling gingen ze beide voor de sulky. We hadden een heuse 2e hands trainingssulky op de kop getikt en die hebben we nagemaakt zodat we 2 superlichte trainingssulky's hadden. Het voordeel van een sulky is dat de paarden trekken via de lamoenbomen en de achterhand alle ruimte heeft om te bewegen. Ze trekken nl. niet via de strengen aan een evenaar achter zich. Ik heb er helaas geen digitale foto's van maar ik zou zeggen google 's op sulky voor op de renbaan. Dan snap je precies wat ik bedoel. Bij die van ons zat je met de benen ook echt hoog naast de achterhand van de Fjorden. Ik denk dat zoiets echt de oplossing is voor jullie om gezellie samen op pad te gaan met z'n viertjes. Mocht je vriend iets dergelijks zelf kunnen maken dan moet ie rekening houden met de balans van de sulky. Als je de bomen (lamoen) optilt ter hoogte van het schoftje van Shadow dan moet ie bij wijze van spreken nauwelijks druk uitoefenen op 1 vinger. Dan heb je 'm super in balans. Die sulky's van ons hadden een soort van fietswielen. Ik was eerst bang dat die dingen het zo zouden begeven op de mulle en hobbelige zandpaden maar nee hoor ze hielden zich prima :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:31

[/quote] Dat snap ik, maar je hebt weer lol en het gaat goed. Zo belangrijk!! En ze leert dat het OK is met vrouwtje op stap. Dus wordt toch via een veilige weg, rustiger en rustiger.[/quote]

Hier ben ik het helemaal met Pien eens!
Zo bouwen jullie beide weer langzaam vertrouwen op.
Samen de tijd ervoor nemen, maar dat doe je gelukkig al.

Maar wat leuk om foto's van Shadow te zien uit de oude doos.
Wat was hij een hunk in zijn jongere jaren.
Een beauty..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 20:52

O lief Joey!
joey2010 schreef:
Wat was hij een hunk in zijn jongere jaren.

Ja echt, hij was écht een hengstje in alles. Alleen dekken heeft hij nooit begrepen. Ooit bij een merrietje begon hij bij haar hoofd, lol maar zij hield niet van oraal, hahahah, toen via de zijkant naar de achterkant, maar ze was te hoog voor hem, dus het is nooit wat geworden.

henny_w schreef:
Leuk als een shet het aangespannen zo goed doet :) Zeker als je dan ook nog beter gaat dan de grote aanspanningen zoals Friezen :D
Ja de samengesteld bestond uit dressuur, behendigheid en bosparcours. Bij de laatste twee onderdelen reed ik ze er allemaal uit. En met de dressuur wist hij echt niet wat aan de teugel lopen was, maar hij wilde zo graag zo keihard, dat ik hem enorm bij me moest houden en zijn koppie in een krul trok. Tja. Ik werd met de dressuur dan ook niet eerste, hoor, maar met alle punten was ik toch twee keer clubkampioen. En we hadden een stuk of 10 aanspanningen.

henny_w schreef:
Het voordeel van een sulky is dat de paarden trekken via de lamoenbomen en de achterhand alle ruimte heeft om te bewegen. Ze trekken nl. niet via de strengen aan een evenaar achter zich. Mocht je vriend iets dergelijks zelf kunnen maken dan moet ie rekening houden met de balans van de sulky. Als je de bomen (lamoen) optilt ter hoogte van het schoftje van Shadow dan moet ie bij wijze van spreken nauwelijks druk uitoefenen op 1 vinger. Dan heb je 'm super in balans.

Dank Henny weer wat geleerd, wist ik niet van die sulkies. Ik noemde het tweewielertje wat ik had een sulky maar dat is het dus duidelijk niet. En sulkies van renpaarden ken ik wel, maar het harnachement ervan zal ik me eens in verdiepen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:23

Superleuke foto’s van Shadow in zijn jonge jaren! Ook geweldig dat je zoveel met hem hebt gewonnen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:11

Ja ik heb ook genoten van Shadow in zijn jonge jaren. Zo grappig.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:51

Monique1963 schreef:
Dank Henny weer wat geleerd, wist ik niet van die sulkies. Ik noemde het tweewielertje wat ik had een sulky maar dat is het dus duidelijk niet. En sulkies van renpaarden ken ik wel, maar het harnachement ervan zal ik me eens in verdiepen.

Aan de boom van een sulky zit ter hoogte van de singel een oog. Je doet het schofje op, schuift de boom door het lichtoog, singelt aan en dan gaat er een extra lange riem via het lichtoog door het oog van de boom, 1 slag erom heen, dan onder de buik door naar het oog van de andere boom aan de andere kant van de sulky en dan weer bij het lichtoog bevestigen. Vat je 'm nog :) Dan kan de sulky nooit achterover klappen. Tenzij Shadow de lucht in wordt gelift maar dan krijg je meer dat beeld van ik meen Thelwell's cartoons :D Sulky achterover, pony in de lucht :D

Wat ook kan is dat je een hele lange singel aan je schoftje hebt zitten. Dan sla je die eerst een keer om de boom en door het oog, dan singel onder de buik door aan de andere kant ook een slag om de boom en door het oog en dan pas vastsingelen. Scheelt je een extra riem :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 11:08

Wat ik heb is een schoffie met een singel. Door het schoffie gaat een 2e lange singel met lichtogen voor de bomen nog eens over de bomen en dan onder de buik door. Is dat wat je bedoelt Henny?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:30

Monique1963 schreef:
Wat ik heb is een schoffie met een singel. Door het schoffie gaat een 2e lange singel met lichtogen voor de bomen nog eens over de bomen en dan onder de buik door. Is dat wat je bedoelt Henny?

Yep dat is wat ik bedoel. Die buitenste singel sla je als die lang genoeg is een keer om de boom van een sulky heen of nog handiger door een oog wat aan de boom zit dan trekt de pony daar de sulky mee ipv. van de strengen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 12:33

Ja zo'n oog zat er ook aan mijn boom. Grinnik, had ik toch een sulky LOL

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:35

henny_w schreef:
Monique1963 schreef:

Yep dat is wat ik bedoel. Die buitenste singel sla je als die lang genoeg is een keer om de boom van een sulky heen of nog handiger door een oog wat aan de boom zit dan trekt de pony daar de sulky mee ipv. van de strengen.

maar dan trekken ze aan de schoft ipv aan de borst, is niet bevordelijk voor het paard

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 12:41

Hi emptywords, nee, hij heeft ook een borsttuig en daaraan zitten de strengen waar mee hij trekt. Het schoffie was alleen om de bomen op zijn plek te houden. Op de foto's kun je het wel zien.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:42

nee klopt, dat heb ik gezien.

alleen zoals Henny het voorstelt, dan gaat het anders en zou ik niet willen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 12:46

ah ok ik snap je nu.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:19

EmptyWords schreef:
nee klopt, dat heb ik gezien.

alleen zoals Henny het voorstelt, dan gaat het anders en zou ik niet willen

Het sulkytuig wat ik had zat wel degelijk een borstblad aan maar die deed inderdaad niet zo heel veel. Als je een sulky hebt die goed in balans ligt komt er nauwelijks druk op het schoftje van het tuig. Je kon met 1 vinger de sulky in balans houden bij het oog wat aan de boom zat als er iemand op zat. Dus onze Fjorden trokken de sulky met de riem die met een slag om de boom zat en de druk op het schoftje was echt heel minimaal.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:22

dat lijkt dan meer een draversulky, die zijn indd wel heel erg anders.

de standaard sulky wil je toch gewoon met de borst laten trekken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:44

Juustem Empty Words :D ik had een originele daverssulky 2e hands overgenomen en die hebben we nagemaakt zodat ik er 2 had en met 2 Fjorden tegelijk samen met een vriendin kon trainen voor conditie.
Bovendien vonden beide Fjorden het prachtig om te doen. Op ons vorige adres woonden we vlak bij een bos met brede zandpaden. Dus dikke lol met 2 sulky's naast elkaar en dan voluit gaan :) Ze konden dan zo mega strekken in draf met echt een enorm zweefmoment. Dat hebben we een keer opgemeten wat de achterhoef over de voorhoef heenging. De afdrukken waren in het zand goed te zien. Die afstand tussen de hoefafdrukken was 75 cm. en dat voor Fjorden ;)

Je zit heel dicht achter de kont van het paard en bent daardoor ook super wendbaar met zo'n sulky. Het borstblad van een origineel sulkytuig stelt niks voor. Is maar een dunne riem.
Zie: https://www.drafsport.nl/binnenland/726 ... ingen.html daar staat bovenaan een foto van draver in tuig.

Maar het hele sulky verhaal ging me erom dat het wellicht wat voor Shadow is omdat er dan ook flink tempo gemaakt kan worden en Callas dus ook flink aan het werk komt samen met Shadow en de vriend van Monique dan ook goed mee kan komen :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:47

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 18:42

Vind het wel interessant zo'n superlichte sulky. Ik ga er eens induiken.