Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

proven02

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:10

Wat leuk promisse jouw filmpjes!

Ik sla de trainingdagen ook over. Had heel graag mee willen doen maar vind het echt wat te duur voor wat je ervoor krijgt. Ik snap dat het wat kost om les te krijgen van Rien, maar voor 770 euro kan ik heeeeel veel clinics doen van heeel veel goede intructeurs, waar hopelijk Rien ook ooit eens bij zal zitten.
Als er meer in het programma had gezeten had ik het er nog wel voor over gehad denk ik, maar voor alleen dit vind ik het wat te gek.

Wel heel leuk dat het zo snel vol zit voor Conny inderdaad!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:46

Voor de noorderlingen, mijn juf organiseert ook een clinic: https://www.vijverenpaard.nl/agenda/

Citaat:
Datum:

4 januari 2019.

Kosten 86 euro per combinatie. Dit is inclusief theorie, koffie/thee/fris en lekkernijen.

We starten de middag met een theorie deel voor de deelnemers. Daarna wordt er in duo's gereden in lessen á 45 minuten.

Opgeven en voorwaarden via info@vijverenpaard.nl

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:04

Wat is de locatie @wendy? Ik kan nergens de plaats vinden op de site.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:21

Het mooie Slochteren :+

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:36

Ik kan mijn filmpjes helemaal niet meer vinden. Sowieso lijkt alles opnieuw veranderd. Ik kan nergens meer "extra" vinden en ik krijg niet de hele pagina op het scherm. Ik verlies een stukje van de rechter kant. Iemand hier slimmer dan ik? Het stond in module 3 onder Extra.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:37

Gevonden. Maar het is er allemaal niet overzichtelijker op geworden. Kan alle ingezonden vragen en filmpjes ook niet meer vinden. Moet er maar eens een keer voor gaan zitten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:09

Ik heb er vorige keer ook even over gedaan voordat ik de filmpjes had. Ook is al mijn "vooruitgang" verloren gegaan, dus zie ik niet welke filmpjes nieuw zijn.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:43

Nee en 'update' is volgens mij ook weg. En je ziet niet meer in 1 klap welke filmpjes er zijn maar moet ze echt aanklikken om te zien wat het is.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:23

Wij (of ik) hebben hier even een gigantische dip. Zoals jullie op het filmpje hebben gezien is mijn paard royaal verpest met het inrijden en in de tijd voor dat hij bij mij kwam.
Ik heb uiteindelijk wel hogere ambities qua dressuur, hoger dan dat hij ooit aan zal kunnen, maar dat is nooit een probleem geweest. Mijn doel was altijd om met hem gezellig 5 jr rond te sturen, te leren van hem en tegen die tijd een nieuwe topper met meer dressuur aanleg te kopen.

Op het moment lopen we echter tegen zoveel dingen aan, dat ik me begin af te vragen of hij ooit wel een gemiddeld leuk proefje kan lopen. Zijn stap is wel verbeterd, maar taktmatig nog steeds regelmatig 2 takt, zijn galop is sterker aan het worden maar hij kan nog steeds niet fatsoenlijk een volte van 20m galopperen. Als we aandraven doet hij dat met een hupje. Er zitten zoveel taktfouten in omdat ie kracht mist en zijn natuurlijke ritme er gewoon uitgeschopt en getrokken is, dat ik me af vraag of we dat ooit nog goed gaan krijgen.

Zijn tanden zijn in orde, wel hebben we een vermoeden dat hij vast zit in zijn heupen. De fysio vanuit Zuid Afrika is over 2 weken in het land en gaat hem dan nakijken.

Ik zit gewoon even flink met mn handen in het haar. Misschien verwacht ik te veel gezien zijn toestand toen ik hem kocht, maar ik ben onwijs gek met hem en hoe langer ik blijf proberen, hoe moelijker het straks wordt om hem toch weg te doen. Het is moeilijk om hier objectief naar te kijken.

Sorry, lang verhaal. Zit even zo vol met frustratie en teleurstelling!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:49

Snap ik helemaal hoor! En dat je het dan even niet meer weet. Misschien is dat nu ook niet zo erg. Want je gaat immers een fysio laten komen. Wie weet wat die kan betekenen. Dus wie weet hoe de situatie over een tijdje is. Een nieuw moment van waaruit je zou kunnen kiezen om iets te beslissen.
Als het je lukt, zou ik het idee te moeten beslissen voor nu dus proberen los te laten.

Als de fysio niet vaak komen kan, dan zou ik hem/haar vragen wat jij allemaal zelf kan doen in de tussentijd. Want dat is best veel. Ik zou hem/haar voor laten doen wat jij allemaal zelf kan doen en dat filmen.

Ik kan me zo voorstellen dat de stap de laatste gang is die beter zal worden, als dat al lukt. Maar daar mag je volgens mij eerder jaren voor uittrekken dan maanden.
Hij moet leren dat hij zijn lichaam op een andere manier kan gebruiken. Daarvoor moet hij niet alleen vrij van ongemakken zijn maar moet hij ook door jou de weg gewezen worden hoe hij dat moet doen. Hij moet spieren op willen rekken terwijl die spieren hem laten voelen dat ze dat niet willen omdat ze verkort zijn. Noem maar op. Dat zijn een heleboel dingen die veranderen moeten en je bent naar ik de vorige keer zag al heel erg op de goede weg. Alleen kan ik me voorstellen dat de grootste verandering vooral in de beginfase ligt en dat het logisch is als het daarna langzamer gaat. Misschien helemaal geen reden voor wanhoop.
Maar vanuit hier, en door mij, niet te beoordelen. Dus voor het zelfde geld gaat het nooit worden zoals jij dat graag zou willen.

Ik denk dat elk paard het verdient om bij iemand te zijn die blij met hem is. Dat hem houden omdat je je anders schuldig voelt of iets dergelijks, maar ondertussen ongelukkig zijn als gevolg van de beslissing, is niet iets wat het paard dient denk ik. Ik denk namelijk echt dat een paard wel zo fijngevoelig is om te weten hoe de eigenaar in zijn vel zit.

Het mooiste zou het natuurlijk zijn als jij hem ondanks een slecht of onduidelijk vooruitzicht, toch houden wilt. Fijn voor jou en fijn voor je paard. Maar of je met die situatie blij kan zijn, dat is heel persoonlijk. Want wat maakt jou uiteindelijk gelukkig?
Als je nu al over dingen na wilt denken, dan zou dat misschien de vraag zijn waar je mee bezig kan gaan. Wat maakt jou gelukkig? Want weten hoe het met je paard gaat lopen, daar is misschien helemaal niets over te zeggen.

Heel veel sterkte!

p.s. Ik zet er toch even mijn eigen persoonlijke spinsels bij, om aan te geven dat je soms diep moet spitten om je echte eigen waarheid te vinden.
Ik ben altijd al knetter geweest van paarden en dressuur. Maar het leven heeft me steeds een periode laten genieten, om vervolgens een wending te nemen waardoor ik het weer los moest laten.
Na een lange periode zonder paarden kreeg ik de merrie die ik nu heb. Eindelijk kon ik serieus aan de gang met mijn passie: een zo goed mogelijk ruiter worden. Ik zou me dit door niemand meer af laten nemen, zo was mijn voornemen. Van L naar ZZ licht, de eerste wedstrijd daarin stond gepland. En toen brak ik mijn nek. Dat maakte dat ik heel veel over dingen na ging denken. En dat ik ging voelen wat voor mij écht belangrijk is.
Tegen mijn eigen verwachting in, want ik ben echt een hele gedisciplineerde en gepassioneerde dressuuramazone, voelde ik dat mijn band met mijn paard voor mij belangrijker is dan mijn hartstochtelijke wens om zo goed mogelijk te leren rijden. Ik voelde dat ik haar bij me wil hebben tot aan haar dood. En dat ik me aanpas aan wat zij mij aan kan bieden. Dus mocht ze geblesseerd raken en alleen maar bosritjes kunnen stappen of zelfs minder, dan mag ze bij mij blijven. Ook als dat inhoudt dat het dressuren dan voor mij helemaal stopt. Voor altijd, want ik ben de jongste niet meer en heb weinig geld.
Het kunnen dressuren was (naar ik nu aan neem tijdelijk) weggevallen, dus mijn liefde voor de dressuur stond geparkeerd. Wat er overbleef was mijn liefde voor mijn merrie en ik voelde dat die zo groot is, dat die al het andere overtreft.

Nogmaals, ik had de vraag: "wat maakt mij echt gelukkig?", weleens aan mezelf gesteld. Maar ik ben er nooit zo ver ingedoken als dat ik nu gedaan heb.
Ik ben blij dat ik mijn antwoord heb, want tegen dat licht, weet ik voortaan welke keuzes ik moet maken.
Iedereen zal daar zijn eigen antwoorden in moeten zoeken. Geen één antwoord is in mijn ogen af te keuren. Want we kunnen voor heiligen spelen, maar ik ben er van overtuigd dat iedereen de keuze maakt waarvan hij bewust of onbewust denkt dat die hem gelukkig maakt. Iedereen! Ook degene die het zogenaamd voor de ander doet. Want ook die keuze wordt in mijn ogen aangestuurd door het verlangen gelukkig te zijn. Als je je door die 'opofferende' keuze namelijk een goed mens voelt, dan is dat dus je beloning. Je hebt gedaan waar je je gelukkig door voelt.

Dus...... ik hoop dat je je vrij voelt om als de tijd daar rijp voor is, te onderzoeken wat jou gelukkig maakt en dat je van daaruit een voor jou passende keuze kunt maken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:55

Poeh meid, wat een heftig verhaal en uitgebreide reactie. Daar ben ik even heel blij mee. Dank je wel voor je open en eerlijkheid. Als ik er alleen al aan denk dat hij weg zou gaan springen de tranen in mijn ogen.
Ik heb het er net met mijn man over gehad. Als het zover komt dat er een ander dresssuur paard zou moeten komen om mijn dressuur dromen werkelijk te maken, dan gaat mijn endurance paard weg.
Die beslissing maakt het toch makkelijker voor mij om nu even te ontspannen over dit hele gedoe en het nog wat tijd te geven.

Daarbij komt er binnenkort ook een WoW zadel aan voor Arrow, en ik hoop heel hard dat dat voor hem ook een verschil zal maken!

Echt onwijs bedankt en knuffels, je zult je wel rot vervelen!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:59

oh super dat je meer rust hebt!

Hahaha ja ik doe mijn best om de dagen in te vullen. Ik heb me geabonneerd op Dressage today online. Daar staan echt zo vreselijk veel filmpjes van lessen door instructeurs over de hele wereld, dat ik voorlopig nog wat te kijken heb.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:07

Ja ik ben ook constant bezig met filmpjes kijken als ik niet aan het rijden ben en even tijd heb. Daar leer je toch veel van. Is zo'n abbo duur?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:14

de eerste 10 dagen gratis en dan geloof ik een tijdje 10$ per maand of zo? Ik weet het eerlijk gezegd niet meer. Ik krijg het van mijn vader :-) .

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:15

Lieve paps heb jij :) Nou voor dat bedrag zal ik er ook eens naar kijken :)
Als je tijd hebt, ik vind de filmpjes van Amelia en Joseph Newcomb op YouTube altijd erg leuk en informatief. Die van Joseph zijn ook erg motiverend vind ik.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:19

Ik ben ook geabonneerd op TeambyJill. Ook een echte aanrader. Kost maar €3,95 per maand. Ze is er nog maar kort mee bezig en heeft nog maar iets van 8 filmpjes gemaakt. Maar ze legt het zo goed uit vind ik, en ze pakt over elk onderwerp niveau's van laag naar hoog mee. Dat maakt het voor iedereen interessant. Ze pakt heel goed mee wat er allemaal fout kan gaan en wat je daar aan moet doen. Ik vind het heel knap van haar. Ze heeft 2 grand prix paarden waar ze dingen mee laat zien maar ook een jonge hengst waar ze net mee begonnen is. Ze zet zijn opleiding steeds op film. Ook heel leuk.

Ja die ben ik ook aan het kijken! Zijn ook heel leuk!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:24

ja TeambyJill heb ik ook, maar daarvan denk ik soms dat ik beter gewoon uit kan schrijven en lid kan worden over een jaar, als er wat meer op staat :=
Ik vind haar filmpjes wel heel goed, maar zou graag iets vaker een filmpje toegevoegd zien.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:25

ja ik ook. Maar voor haar echt niet haalbaar met al het werk wat ze doet.
Ach voor die bijna 4 euro's wil ik haar wel sponsoren hoor. Dat bemoedigd ook wat, als veel mensen lid worden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:45

Daar heb je gelijk in. En ze werkt hard, het is niet makkelijk in de paardensport om te overleven!
Ik zal dressage online ook eens proberen :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:44

Iriscope schreef:
Wij (of ik) hebben hier even een gigantische dip. Zoals jullie op het filmpje hebben gezien is mijn paard royaal verpest met het inrijden en in de tijd voor dat hij bij mij kwam.
Ik heb uiteindelijk wel hogere ambities qua dressuur, hoger dan dat hij ooit aan zal kunnen, maar dat is nooit een probleem geweest. Mijn doel was altijd om met hem gezellig 5 jr rond te sturen, te leren van hem en tegen die tijd een nieuwe topper met meer dressuur aanleg te kopen.

Op het moment lopen we echter tegen zoveel dingen aan, dat ik me begin af te vragen of hij ooit wel een gemiddeld leuk proefje kan lopen. Zijn stap is wel verbeterd, maar taktmatig nog steeds regelmatig 2 takt, zijn galop is sterker aan het worden maar hij kan nog steeds niet fatsoenlijk een volte van 20m galopperen. Als we aandraven doet hij dat met een hupje. Er zitten zoveel taktfouten in omdat ie kracht mist en zijn natuurlijke ritme er gewoon uitgeschopt en getrokken is, dat ik me af vraag of we dat ooit nog goed gaan krijgen.

Zijn tanden zijn in orde, wel hebben we een vermoeden dat hij vast zit in zijn heupen. De fysio vanuit Zuid Afrika is over 2 weken in het land en gaat hem dan nakijken.

Ik zit gewoon even flink met mn handen in het haar. Misschien verwacht ik te veel gezien zijn toestand toen ik hem kocht, maar ik ben onwijs gek met hem en hoe langer ik blijf proberen, hoe moelijker het straks wordt om hem toch weg te doen. Het is moeilijk om hier objectief naar te kijken.

Hoe lang heb je dit paard nu? Ik kan me het filmpje herinneren, ook jullie progressie.
Jij bent een fijne ruiter, maar hij heeft duidelijk vreselijk veel tegenslag gehad.

Toch komt zo'n paard vaak niet voor niets op je pad, en je leert er heel veel van... ook over jezelf. Ambitie is mooi, maar kan ook snel zorgen voor frictie en de ruimte die valt tussen jouw verwachting en zijn inlossing van die verwachting creëert toch soms onbewuste spanning.
Verwachtingen loslaten doet soms onverwachte dingen.... Afgaand op Rien denkt hij in jaaaaaren, niet in weken of maanden.
Die wetenschap brengt mij veel rust. Onbewust vond ik dat ik heel veel MOEST, en onbedoeld heeft dat toch effect.
Nu ik dat loslaat verandert de energie merkbaar, en dat is toch de enige manier waarop je echt connectie maakt met het paard.

Dus wanneer je nu maanden bezig bent ipv jaren, dan zou ik (in jouw plaats) leren genieten van de kennis die dit complexe vraagstuk je brengt.

De hup bij het aandraven... komt die hup ook wel eens terug tijdens het draven of alleen vanuit stap naar draf?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:23

Sommige paarden hebben langer nodig.
De merrie Eliana hier is heel langzaam gegaan de eerste jaren. De laatste 2 maanden vliegt ze vooruit. Gun jezelf en je paard de tijd die nodig is, dan houden jullie er beide plezier in.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:57

*Stille meelezer met nog een filmpjes-tip voor Promisse: www.wehorse.com. Veel beterschap!*

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:05

Ik wil hem best wel de tijd gunnen, maar een paard dat 7jr is en geen fatsoenlijke takt heeft in uberhaupt welke gang dan ook, moet je daarvan verwachten dat ie ooit de dressuur in gaat?

Dat het jaren duurt vind ik prima, maar ik ben bang dat het met dit paard misschien niet reeel is om uberhaupt te verwachten dat hij er ooit komt.

Hij is sinds maart bij mij en inderdaad, in het begin ging het heel hard en nu staan we eigenlijk al een tijd echt stil. Maar niet omdat we er niet voor werken. Dat doen we alleen maar harder de laatste tijd.

Die hup doet hij in draf ook wel eens, bijvoorbeeld in een scherpe wending. Van de week hebben we wat heup stretches gedaan en toen was hij de volgende dag niet helemaal zuiver. Ik wil er verder zelf niet aanzitten, dat mag de fysio mooi doen. Hij mag me dan ook inderdaad laten zien welke oefeningen ik kan doen met Arrow in de tijd tussen dit en het vorige bezoek.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:01

Lastig iris! Ik snap je gedachte en je zorgen voor de toekomst. En het langer proberen maakt het er inderdaad niet makkelijker op om hem ooit weg te doen. Misschien nog eens voor jezelf nagaan stel dat je nu al met zekerheid kan zeggen dat hij inderdaad nooit een fatsoenlijk proefje zal kunnen lopen, zou je hem dan alsnog willen houden of zou je liever in een ander paard willen investeren? Als je dat antwoord weet kan je zonder zorgen verder gaan of je hem nou houdt of niet. En het is het eerlijkste zowel tegenover je paard als jij. Je kan zielsveel van hem houden, maar als deze zorgen en frustratie in de weg blijft staan zal dat jou niet gelukkiger maken.

@promisse wat mooi dat je je verhaal met ons deelt. Wat jij heb gedaan is echt heel moeilijk er zo ver in duiken in wat je echt gelukkig maakt. Ik vraag mezelf dat ook weleens af maar ik heb er nooit zo diep over kunnen nadenken dat ik het concreet weet. Daarnaast worden je gedachten soms ook weer tegengehouden door wat 'hoort' en wat de maatschappij normaal vind. Dat maakt het zo lastig.
Maar fijn dat jij er wel zo concreet achter bent dat maakt keuzes inderdaad een stuk makkelijker!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:27

Iriscope schreef:

Ik ben een stille meelezer maar wil hier even opduiken en reageren, al wat jij hier benoemt kan zoveel oorzaken hebben, blokkades in de rug van staartwortel tot aan atlas, of geen zuivere nageeflijke verbinding of niet goed aan het been of of of, ik raad je aan om eens met een goede instructie aan de slag te gaan en te kijken of je het rijtechnisch op lossen kan, als dat niet het geval is medisch laten onderzoeken. Dat hopje heeft ondertussen een medische term en is uitvoering onderzocht door een aantal artsen nl. Ik ben even aan t zoeken geweest op het net maar heb het nog niet teruggevonden.