Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:05

@Renee
Ohja, net als bij mij.. Een 'het kan alles zijn' knol. Dus je weet het alleen met testen. Vind het zo jammer dat het zo duur is.. Tenminste, als je er verder niks aan hebt behalve dat je dan weet welke kleur je paard is. :')
Paps is smokey black en mams is vos. (Alleen mams is volledig wit door sabino). Zover ik weet zijn de benen van een zwart en bruin paard zwart/donkerbruin.. Maar bij Elano wordt het alleen maar lichter/voskleurig. :')
Zoals hier vrij goed te zien wat ik bedoel:
Afbeelding

@frum
Als het echt alleen de buik is, zou ik zeggen dat het een wormenbuikje is. Volgens mij is een 'pure' hooibuik ook anders.

@Ziva
Zou, als je gaat ontwormen, wel een mestonderzoek doen. Weet je gelijk welke ontworming je moet hebben. Of je moet volgens een schema ontwormen.
Samen met de rest ontwormen is idd het beste ja. Kans is groot dat als er 1 wormen heeft, de rest het ook mogelijk heeft.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:49

Mestonderzoek is niet betrouwbaar!! Pas er mee op! Het is meer onnodig geld uitgeven.

Renee en puppy, heb ik geen last van, het kan van alles zijn knol. Tsja :+ homozygoot zwart (getest)

Frum zo zien mijn shets er ook uit hoor :+ maar je kan altijd even een kuurtje op halen

Knappe elano!! En heel netjes van de ambulance :D

Twee knapperds een hoofdstelletje in gehad. Heerlijk rustig aan van alles laten wennen :)

Ilayla hihi ja . Ik heb er laatst helemaal over heen gehangen . Boeide haar niks :D

Haha ilayla hij is zeker groot naast Shetlanders :P fijn nieuw plekje

Knappe jorie <3

Kvulden die van jou ook al zo mak

Hier weinig nieuws. Zilver heeft vakantie. Poets haar een beetje en pruts wat om

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:52

Als er nog geen eitjes gelegd worden is het niet betrouwbaar nee. Maar heb nu al 2 keer laten onderzoeken, omdat ik vrijwel zeker was van wormen en 2 keer uitslag gekregen Inc welke wormen (en welke kuur). De verkeerde kuur geven is ook geld verspilling en stop liever niet zomaar wat gif erin. :+

Jorex

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:57

Tsja, Kabayo, het is de enige manier voor mij om aan wormkuren te komen. DA geeft ze nooit mee zonder eerst onderzoek.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:07

Die van mij wel :oo wist dat niet eens.. Dat je perse een onderzoek moest doen, das ook krom

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:27

Fennadev schreef:
Tsja, Kabayo, het is de enige manier voor mij om aan wormkuren te komen. DA geeft ze nooit mee zonder eerst onderzoek.

Geen dierenkliniek in de buurt?

Ik had daar laatst een kuur gehaald. Vroeg of ze toevallig ook paarden wormenkuur hadden.. Hadden ze niet, vroegen welke ik moest hebben en toen ik zei welke ik moest hebben gingen ze kijken of ze die voor mij konden bestellen. Het is geen kliniek voor paarden.. Maar schijnbaar kunnen ze het wel bestellen. Je kan als je een dierenkliniek in de buurt hebt altijd vragen. :+
Oke, ze kennen mij en mijn moeder daar ook door onze honden. En komen alleen daar voor dingen die ook daadwerkelijk nodig zijn.. :=

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:35

Meng mij er ook ff in. In Nederland is het idd verplicht eerst mestonderzoek (of zoals ik het noem geldkloperij onderzoek) te doen gelukkig kan je nog wel via internet uit het buitenland bestellen maar let dan wel op dat je goed naar de werkzame stof kijkt want heb in het verleden vaak genoeg mensen meegemaakt die met een ander merk goed dachten te zitten maar dan toch telkens de zelfde stof (veelal ivermectine dus dat daar iets resenstentie voor is gekomen verbaasd mij niet) gebruikte omdat ze hier niet opletten. Dus wat dat betreft ben ik er zeker voor dat het niet meer vrij te verkrijgen is maar verplichte mestonderzoek mag van mij geschrapt al te vaak wormbesmettingen ondanks mestonderzoek gezien en wil niet dat mijn paarden straks van binnen schade oplopen door wormen heb dat al met een paard die ik voor iemand reed gezien dan heb ik toch echt liever een aantal keer per jaar een beetje gif der in

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:37

Als ik geen wormenonderzoek had gedaan had ik niet geweten dat Miles bloedwormen had... Dus ja ik test twee keer per jaar en bij mijn jonge paarden gaat er af en toe een kuur in. Bij mijn oude pony niet meer.

Ik krijg hem bij mijn DA gewoon mee zonder te testen trouwens. Niks verplicht. In mijn ogen is het het beste om mestonderzoek en ontwormen af te wisselen en dan steeds een andere werkzame stof erin.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:46

Bij ons wordt alles vanuit de stal geregeld door de eigenaars. Iedereen moet tegelijk meedoen aan het mestonderzoek, dat is verplicht en daar ben ik blij mee anders is het dweilen met de kraan open. :) nav de uitslag worden er kuurtjes gegeven en dan over twee maanden weer een uitgebreide controle. Je betaalt hier gewoon een keer per kaar een vast bedrag voor en dan wordt alles geregeld. :j als je een kuurtje moet betaal je natuurlijk extra.

Normaal zou ik niet zo schrikken van zo een buikje, maar omdat hij dat drie welen terug niet had riep dat wel wat vraagtekens op. Maar goed vermoedens dus bevestigd want de kleine heer heeft idd bloedwormen en spoelwormen. Nu eruit met die krengen. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:48

Ach ja, zo doet iedereen iets anders. Ik ga nooit een mestonderzoek doen. Als ik wormen zie of er van verdenk gooi ik er een spuit jn, verder niet. Zo hebben enkele paarden al 2-3 jaar geen wormen kuur gehad. Ook niet nodig als ze geen wormen hebben

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:01

Alex heeft ook ruim 8 jaar zonder ontworming rondgelopen hoor. Hij had alleen zijn eigen besmettingen en heeft nu nog geen wormen gehad desondanks dat Jorie telkens wel bloedworm had vorig jaar. Ik heb Alex toen wel mee ontwormd. En Jorie heeft begin dit jaar nog tegen spoelwormen gehad omdat hij telkens zo hoestte, maar dat bleek uiteindelijk dezelfde bacterie te zijn als die Alex had gehad. Ik ga er niet zomaar een spuit ingooien, want ik weet nooit welke wormen ze hebben. Dus als ik Jorie verdenk van wormen, dan doe ik een mestonderzoek en daar komt dan ook uit dat ie wormen heeft en welke hij heeft. Dichtsbijzijnde kliniek voor huisdieren is hier op een km lopen ongeveer en daar zitten ook paardenartsen. Dus ik ga voor de jaarlijkse enting ook lopend met de heren erheen. Jorie is nu trouwens een natte, smerige semi-drachtige hengst :+
Afbeelding

Staat Pepper trouwens nu wel op gras en eerst niet? Dat geeft namelijk een grasbuik zoals Jorie nu ook heeft.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:06

Hier ook nooit wormonderzoek.
Is gelukkig bij onze dierenarts ook niet nodig.

Officieel mogen ze niks meegeven zonder recept, maar sommige doen gelukkig niet zo moeilijk. :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:15

Fenna, nee andersom. Eerst stond hij op gras en paddock, nu staat hij op stal en paddock.
Op stal is tijdelijk omdat hij drie weken terug gecastreerd is. Hij moet nog drie weken op stal blijven, en dan mag hij 24/7 buiten bij de andere mini's . :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:32

ik ga eind augustus verhuizen naar een stal waar ze allemaal onderzocht wormen (zit bij de stallingskosten in) en met zijn allen dan ontwormd. ik vind het wel zo netjes om mijn pony dan wormvrij daar neer te zetten.

ik ga dus onderzoek doen en in de laatste week ontwormen. zo komt hij netjes ontwormd op zijn nieuwe stal.
alleen zijn de andere paarden waar hij bij staat dan dus niet ontwormd := hopen dat dat weekje niet erg is en hij niet opnieuw besmet word..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:00

Mestonderzoek is niet verplicht maar veel dierenartsen raden het wel aan. Ik kan gewoon bij de dierenarts wormenkuur en halen of als ze toevallig op stal komen nemen ze het mee. Ze kennen de situatie op stal en maken op basis daarvan een inschatting.
Mij oude merrie en mij huidige rijkaard kreeg/ krijgt standaard na de eerste goed nachtvorst een kuur Equest pramox zodat alle wormen worden aangepakt. Voor ze van de winterweide naar de zomerweide gaat ontwormt ik met ivermectine. Op de zomerweide worden ze vaak verweid en daar graast ook rundvee en schapen waardoor de worm druk laag is.
Verder ontwormt ik alleen als het nodig is.

Mijn jonkie gaat waarschijnlijk straks in dat schema mee.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:43

kvulden schreef:
Haha Ilayla nee het lukt even niet met de vakantie drukte. Wel fijn dat het topic zo goed loopt. Rosie vind het ook er fijn als we ook even wat met haar doen en niet alleen met haar grootste vriendin haha.
Maakt ook niet uit hoor, heb ook niet altijd tijd om overal op te reageren en de paardjes zijn uiteindelijk toch het belangrijkste. :)

@xZiva_ Fijn dat je eerder weg mag! Dat zal wel een opluchting zijn.

@Frummels
Ja gelukkig zijn paarden vaak al gelukkig met voldoende eten en vriendjes haha.

Wat een schatje heb je. Leuk dat jullie een speeltuin hebben. Vind hij dat nog spannend of overal al aan gewend?
Wel vervelend dat hij ineens zo'n opgeblazen buik heeft. Kan best van de wormen zijn inderdaad. Hopelijk kan de spuit er gauw in.

@_Reneee
Heeft Miles PSSM? Wat vervelend zeg, dan is het al helemaal slecht als iemand anders iets voert.
Dat western hoofdstel staan hem erg goed!

@puppy1128 Dat is wel snel gegaan ja. Daar zou ik me ook zorgen over maken. Ik zag in het foto topic al dat je al wat dingen had uitgesloten. Hopelijk ben je er snel uit wat de oorzaak is.
Gaat hij ineens de lucht in? Dat zou ook nog een rol kunnen spelen.
Fijn dat het wandelen goed ging, voor jou ook goed zo te lezen. :P Veel plezier vrijdag op het strand.

Kabayo schreef:
Mestonderzoek is niet betrouwbaar!! Pas er mee op! Het is meer onnodig geld uitgeven.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Het is niet betrouwbaar als je maar een à twee keer per jaar laat testen. Hoe vaker je het laat testen hoe betrouwbaarder het wordt en je weet meteen hoe groot de besmetting is en met wat voor middel je moet ontwormen. Ik vind het eigenlijk geen onnodig geld uitgeven.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:01

Ja ach vervelend, met goed management is er niks aan de hand. Ik voer mijn paarden sowieso suikerarm, dus ik merk er eigenlijk niks aan. Zijn moeder is 12 en heeft ook nergens last van, dus ik hoop dat Miles de dans ook ontspringt. Maar inderdaad super vervelend als anderen hem voeren, zit ik niet op te wachten haha.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:26

_Reneee schreef:
Ja ach vervelend, met goed management is er niks aan de hand. Ik voer mijn paarden sowieso suikerarm, dus ik merk er eigenlijk niks aan. Zijn moeder is 12 en heeft ook nergens last van, dus ik hoop dat Miles de dans ook ontspringt. Maar inderdaad super vervelend als anderen hem voeren, zit ik niet op te wachten haha.

Nee maar je moet er toch altijd op letten. Dat lijkt me het vervelendst, maar gelukkig is het inderdaad wel gewoon onder controle te houden.

Ik kreeg vandaag een hartverzakking op stal. Gisteren toen ik Jaro z'n vliegenkap af deed zat zijn oog zo goed als dicht. Toen dacht ik dat die gewoon ontstoken was. Toen had ik z'n kap af gedaan en sliertjes aan z'n halster gemaakt om het wat meer ruimte te geven. Vandaag was z'n oog weer gewoon open en zat er ook weinig viezigheid. Maar hij was wat schrikkerig aan een kant, terwijl die dat normaal nooit is. Toen ik beter naar zijn oog keek zag ik dat er een waas overheen zat. Ik trof hem zo aan:
Afbeelding

Hij leek dus minder te kunnen zien met dat oog, dus ging van het ergste uit en belde de VA. Gelukkig konden ze een half uur later al langskomen. Onderzoek werd met groene vloeistof gedaan en daarmee was goed te zien dat er een beschadiging zit. Ik heb daar zalf voor gekregen en nu moet ik minimaal 5 dagen lang 4 keer per dag zalf in zijn oog aanbrengen.

Het groene is de beschadiging.
Afbeelding

Gelukkig niet zo erg als ik dacht, maar wel erg geschrokken. Ik denk dat die vliegenkap maar mooi de kast in gaat.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:02

Oh dat is schrikken Ilayla! Gelukkig valt het mee. :=

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:48

Ja nogal. Ik werd wel even met m'n neus op de feiten gedrukt. Ongeluk kan altijd en overal plaatsvinden en een gezond paard hebben is niet vanzelfsprekend.. Ik hoop dat het over 4 dagen beter over is, maar het is nu nog niet minder.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:54

Maar wat heeft de vliegenkap met die beschadiging te maken? :o? Hopelijk valt het mee!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:18

Die zat om toen hij met een dik oog stond. Het lijkt mij dat die kap de oorzaak van die beschadiging is. Dat hij misschien jeuk had en dat een stukje kap bij het schuren die plek in z'n oog heeft gemaakt. Eerder had hij ook al een ontstoken oog onder de kap. Zonder kap ging het beter.

Omdat er nog zoveel vliegen zaten heb de kap toch weer om gedaan, maar dan met halster eronder zodat het misschien beter bleef zitten. Dat leek goed te gaan, maar nu dus dit. Ik denk iig dat het aan die kap ligt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:37

Lijkt me toch apart hoor. Want dan zou hij met zijn open oog gaan schuren? Lijkt me niet zo fijn :') Die van mij staat ook om de haverklap met ontstoken ogen, zonder kap zitten ze echt gewoon dicht. Misschien dan gewoon een vliegenfrontriem proberen?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:42

Haha ja lijkt me ook niet met open oog. Enige mogelijkheden zijn eigenlijk toch: of er is iets door die kap heen gekomen, wat hij niet aan zag komen? Of iets van die kap is in z'n oog terecht gekomen (met schuren)? In de wei staat niks bijzonders alleen shetten.

Ja vliegenfrontriem zou kunnen, maar dat werkt niet echt heb ik het idee. Ik dacht misschien dat ik extentions in z'n voorpluk doe :').

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:08

Shetten kunnen ook zeker een tik uitdelen ;)

Je hebt ook kappen met extra versteviging zodat hij niet in de buurt van de ogen kan komen :))