Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:00

oji schreef:
Magische klik. Tja. Het allerbelangrijkste is dat je weet wat je wilt als je een paard koopt, en je een paard koopt dat past bij jouw doelen en eigen capaciteiten. Hoe magisch die klik ook lijkt op het moment dat je in die bruine ogen kijkt en je er lekker op weg lijkt te rijden, als het niet past bij je doelen en niet bij jouw capaciteiten, dan wordt het gewoon een grote frustratie.

Hangt er vanaf in hoe star je bent in je doelen.
Je kunt ook de doelen aanpassen aan het paard.
Capaciteiten, dat kan een beperkende factor zijn maar je kunt ook investeren in jezelf waardoor het misschien wel lukt.

De klik die ik met mijn eerste paard had was zo bijzonder.
Op papier was ze niet helemaal wat ik zocht. Schofthoogte en geslacht waren het enige wat overeen kwam.
Maar ik heb zoveel geleerd van haar wat ik waarschijnlijk niet had geleerd met een paard die wel alle hokjes af zou vinken.
Nu haal ik ook vooral plezier en voldoening uit het proces.
Dus van groen naar fijn betrouwbaar (buitenrijd)paard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:52

oji schreef:
Fly_high schreef:
M.b.t. het dikgedrukte, ik zit nu in zo'n verstandshuwelijk := met mijn paard en op zich snap ik behoefte aan die magische klik wel. Denk dat ik in het begin iets gelukkiger zou zijn geweest met mijn paard als we wel klik hadden.

Hij past objectief gezien prima binnen mijn doelen (=springen en hij springt met alle liefde een parcoursje rond) en capaciteiten maar toch vond ik hem vaak best een uitdaging Niet omdat hij nou erg stout is maar juist dat introverte en laconieke. Ik wilde graag een gekkie dat mij altijd naar de overkant zou meenemen in standje turbo of het nou verstandig is of niet ;) en dit is dit paard totaal niet. Eigenlijk is mijn klacht dat hij te braaf en te gehoorzaam is :=

Maar heb je dat nu nog steeds, of heb je inmiddels wel een goede klik? Want dat is vaak wel zo, dat ook al is een paard niet jouw droompaard, maar kun je er leuk mee werken waarbij jullie beiden lol hebben, dan groeit die band en het klik gevoel.

En had ook gezet..paard dat teveel paard is...of te weinig :D Want ja dat laatste kan inderdaad ook.
En ook kan het altijd natuurlijk altijd zo zijn dat het op papier perfect past, maar dat het het toch net niet is, dat je elkaar net niet goed aanvoelt om je doelen te behalen ondanks dat je beide de capaciteiten hebt en lol in het werk. Het is ook als het klopt niet altijd 1+1=2 maar soms blijft het 1.75 oid.

Maar koop jij als springliefhebber een benenzwaaiende dressuurtopper, die bij elke balk helemaal harrie in de warrie raakt en bij een oxer denkt, daar moet je je voorbenen toch tussen de balken plaatsen...maar wel die reebruine ogen....dan wordt het 1+1=0 en was je misschien totaal verliefd, dan wordt het toch een dikke frustratie.

En soms veranderen dromen en doelen, dat kan ook.

Ik vind hem inmiddels wel hartstikke leuk :j maar het heeft wel best lang geduurd.

Hij is van nature heel lief maar erg terughoudend, introvert, eerder wat flegmatiek dan te heet. Het blijft een springpaard dus het is allemaal niet op het niveau koudbloed uiteraard, maar voor springpaard-maatstaven dus zeker te weinig paard (ook letterlijk met zijn 162cm := ). Daarbovenop was die echt helemaal dood voor het been toen ik hem kocht, ongemotiveerd, na ja bokt vindt de term "trapzak" niet leuk maar dat was het eigenlijk :') kreeg advies van de verkoper om maar 3cm sporen aan te schaffen.

In de tussentijd is die wel behoorlijk naar de eigen hand gezet zullen we maar zeggen ;) en daardoor echt goed scherp, kan ook heel fel worden in het werk en ik heb die sporen inmiddels definitief kunnen wegflikkeren. Dus het is zeker niet zo dat ik nu nog spijt heb, maar het was wel een iets lastiger traject dan per se had gemoeten misschien?

Mijn instructie vond het overigens juist een heel goed paard voor mij "want op zulk paard moet je wel leren rijden en niet alleen wat goochelen op die gekkies" :+ en ik snap haar gedachte op zich wel. Oprecht nooit gedacht dat ik met zulk laconiek en afwachtend paard nog zoveel zou durven. En dat "te weinig paard" is ook wel leuk met buitenrijden enz, teugeltje lang en genieten :o

Maar voor de rest wel mee eens hoor, ik zie zo vaak dat mensen onbeleerd kopen en er spijt van krijgen. Of enige springambities en dan een koudbloed aanschaffen :') zo'n tinker is in de BB vaak nog leuk maar daarna toch vooral teleurstellend. Of juist dressuurambities maar met een springgefokte thuiskomen die het hele dressuren best weinig kan schelen. Hoeveel mensen kopen er tegenwoordig ook volbloeden waar ze eigenlijk 0 behoefte aan hebben maar "wel goedkoop en elk paard kan een proefje lopen toch" :') Jong paard opleiden is ook een kunst en met alleen goed karakter kom je er imo niet. In ieder geval in de springwereld zie ik zo veel amateurs die paarden nog tot 80cm weten op te leiden dankzij die paarden hun meewerkend karakter, maar eenmaal ietsjes hoger gaat het mis want die basis was toch niet zo goed.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:26

De "klik" vind ik ook wat moeilijks.
Een paard moet mij wel meteen aanspreken qua type en uitstraling.
Bij mijn paarden straalt het hoofd het eigenlijk al uit... ik hou van het type blij ei en een tikje humoristisch ondeugend :+

Qua rijden zoek ik vooral naar het "hier kan ik wel wat mee" gevoel. Wil er op weg kunnen rijden met een redelijk safe gevoel dat ik er iets mee kan, en dat kan ook na wat werk of in de toekomst zijn. Ze hoeven dus niet meteen echt braaf te zijn, maar dat ik het wel kan handelen. Wordt ook een dagje ouder _O-
Ik kan dat vaak wel redelijk inschatten. Cor was bv echt niet makkelijk, sterk, bijzondere dingen in gedrag. Maar er zat een heel leuk en goed paard in.
En na een jaar kan ik zeggen dat die er helemaal uit is gekomen.
Het is eigenlijk het minst makkelijke paard qua rijden die ik ooit heb gehad, maar ik kan er nu wel het meeste mee :P

Veel zeggen dat mijn paarden een waanzinnige blik hebben _O-
Ik vind ze vooral vrolijk :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xMyrth

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:30

save the best for lats _O- vrolijk zijn ze zeker hahaha

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:33

Elisa2 schreef:
Martie schreef:
Ik heb nu beeldmateriaal en een advertentietekst maar ik zou graag advies krijgen van de meer ervaren Bokkers in dit topic over een realistische vraagprijs voor ik het op de Boktmarkt ga zetten. Hoor zulke verschillende dingen. Het betreft een 18-jarige BWP ruin voor recreatie.
Mag ik iemand een pb sturen?

Je mag altijd een PB sturen.

Als paard verder gezond is zal er best een markt voor zijn.

Bedankt Elisa, ik stuur een pb.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:47

goldenarrow schreef:
En toch blijft een klik onder het zadel of een klik aan de hand ook heel verschillend. Wij fokken hier zelf en er zijn echt dieren die ik van jongs af aan zo ontzettend leuk vind en waar ik dan op ga zitten en dat het gewoon niet mijn type paard is. Dus met onbeleerd kopen blijft dat ook een uitdaging.

Ik heb ook meerdere jonge dieren gekocht waarmee ik echt een klik had, maar daar is er nooit eentje bij geweest die echt mijn ideale rijpaard werd. Eentje bleef aan de klein kant, de ander had geen plezier in buitenritten en mijn laatste zelfgefokte merrie heb ik 9 jaar gehad en zelf beleerd, maar ook helaas niet 100% mijn type onder het zadel. Haar zou ik niet verkocht hebben als er geen andere omstandigheden waren geweest die dat afdwongen, maar dat zou puur geweest zijn omdat ze te diep in mijn hart zat.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:56

Klik...je moet er wel " iets " mee hebben en het moet je aanspreken. Mijn eerste paard was een hele speciale, niet altijd positief gezien zeg maar. Maar ik " had " wat met dat dier en daardoor accepteerde ik dat dat nu eenmaal bij hem hoorde.

M'n 2e paard was zo'n merrie die het echt moeilijker maakte als het was. Na 10 jaar heb ik het opgegeven en merkte daarna pas , dat het echt veel leuker was zonder haar. Ze is ook echt goed terecht gekomen, gelukkig.

Huidige merrie zijn we allemaal gek mee. Zo'n lief , eerlijk en werkwillig paard.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:00

Ik lees al een hele tijd met jullie mee. Niet zozeer dat ik op dit moment op zoek ben naar een paard. Want ik ben voorzien, maar vind het wel een heel leuk topic.

Maar nu heb ik toch een vraag en die gaat alleen over verkoop en niet over aankoop. Ik weet het topic gaat er niet over, maar hoop toch op tips.

Voor onze kleine brave 3 jarige c pony zoeken we een goed huisje.
Maar waar begin ik met haar aanbieden. Het lastige is namelijk dat ik zelf geen ruiter heb die haar voor kan rijden. Gebrek aan ruiter is ook reden van verkoop. Ondanks dat ze braaf is, is ze te groot en voorwaarts voor onze 7 jarige onervaren dochter.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Haar zelf te koop aanbieden of via een tussenpersoon/stal haar verkopen.
Voor ons is een goed huisje vele malen belangrijker dan de prijs.
En hebben jullie eventueel tips voor welke stallen ik hiervoor kan benaderen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:38

Leuk...fotoos... Die blik van Jam, daar zou ik ook als een blok voor kunnen vallen!!! :j

Uitstraling vind ik ook heel belangrijk, die moet je aanspreken. Ik wil wel het gevoel hebben als ik bij de stal kom...wow...die leukert is van mij!

Mijn merrie in haar jongere jaren....ook als een blok voor die brutale smoel van haar gevallen...en ja die blik is absoluut een weerspiegeling van haar karakter. Zelfs als pensioenado is het haar wil is wet in de kudde. Wat een heerlijk en eigenzinnig karakter...maar heb wel veel met haar uit te staan gehad en wat ben ik de eerste 2 jaar vaak gelanceerd. Nog altijd verliefd. Meteen bij de eerste bezichtiging gekocht. <3
Afbeelding
(Hemmingway x Elcaro x Pericles)

En het filmpje wat ik doorgestuurd kreeg van mijn ruin....veulen fokken was niet gelukt dus was net aan het nadenken over dan maar een 3-jarige te kopen en had dat bij wat vrienden uitgesproken en toen stuurde eentje mij dit.... of dit wat was....waarop ik meteen zei, ik spring in de auto en kom eraan. Dat werd de volgende dag, maar wel ook meteen onder voorbehoud van keuring gekocht nadat ik hem in real life had ontmoet <3

(Justice HL x Nummero Uno x Voltaire)
En deze zomer...blij ei:
Afbeelding
Afbeelding

Op beide dus op slag verliefd maar beiden totaal verschillend qua karakter en beide passen gewoon helemaal bij mij. Wel van allebei wist ik voor ik ging kijken dat ze in principe aan mijn wensen voldeden, spring/allround gefokt met goede correcte bewegingen, rond de 165m, goede gelijke voeten, gezond en jong.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:44

Oh ja die vos.....ik had direct de DA gebeld om te laten keuren :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:50

Hij was al redelijk recent gekeurd, inclusief hals en rug, dus ik wist dat hij gezond was. Alleen over laten keuren ivm verzekering...Maar wel een heerlijk gevoel vind ik dat, als je dan helemaal verliefd bent, dat je niet nog een week in onzekerheid hoeft te zitten dat ie niet goed zou zijn.
Tijdens de bezichting ook, ik had 2 anderen bij mij (de vriend die het filmpje had gestuurd en mijn instructrice) maar of hij het wist dat ie met mij moest aanpappen...kwam meteen op mij af en bekeek hun amper. Was niet bij mij weg te slaan en volgde mij overal...en nog. <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:53

Hele aansprekende dieren inderdaad.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:58

Mijne was op papier perfect, alles wat ik zocht!
Met proefrijden eigenlijk totaal niet wat ik zocht, en toch gekocht, waarom? Dat weet ik nog altijd niet :') Eerst veel problemen mee gehad, zelfs te koop gezet, maar eenmaal erdoorheen het beste paard ooit aan gehad!
Aan de looks lag het in ieder geval niet bij Fuego <3

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:11

Knappe, aansprekende paarden komen voorbij, zeker de 2 vossen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:29

cupido1996 schreef:
Ik lees al een hele tijd met jullie mee. Niet zozeer dat ik op dit moment op zoek ben naar een paard. Want ik ben voorzien, maar vind het wel een heel leuk topic.

Maar nu heb ik toch een vraag en die gaat alleen over verkoop en niet over aankoop. Ik weet het topic gaat er niet over, maar hoop toch op tips.

Voor onze kleine brave 3 jarige c pony zoeken we een goed huisje.
Maar waar begin ik met haar aanbieden. Het lastige is namelijk dat ik zelf geen ruiter heb die haar voor kan rijden. Gebrek aan ruiter is ook reden van verkoop. Ondanks dat ze braaf is, is ze te groot en voorwaarts voor onze 7 jarige onervaren dochter.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Haar zelf te koop aanbieden of via een tussenpersoon/stal haar verkopen.
Voor ons is een goed huisje vele malen belangrijker dan de prijs.
En hebben jullie eventueel tips voor welke stallen ik hiervoor kan benaderen?

Lastig, heb je filmpjes dat ze braaf is ohz?

Je kunt twee dingen doen, of gewoon te koop zetten met het eerlijke verhaal. En dat mensen zouden kunnen uitproberen onder jouw begeleiding of niet.

Of via een tussenpersoon maar dat krijg je er voor zo,n pony vaak niet uit qua prijs. Misschien is het Bonte stalletje interessant om te benaderen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:47

Onze Mexx op de foto's die ik gestuurd kreeg. Toen was hij 3. Nog hengst en nog onbeleerd.

Afbeelding

Afbeelding

En toen we m gingen kijken. ik denk dat hij net 156 stm haalde. Schraalhansje was het daar. Maar daar moet je doorheen kijken. De hals en het model zaten er in ieder geval goed in :+

Afbeelding

Ik vond m vanaf de foto al te gek.
Hij stond nog niet te koop, er waren nog geen filmpjes gemaakt en er was nog niet gekeurd. Dus er was nog geen druk van een volgende koper. Maar toen we gingen kijken waren we verkocht.

https://www.youtube.com/watch?v=p_8KTjuTpUY

Inmiddels is hij 7 jaar en Z2. Van schraalhans naar krachtpatser. :D :D

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:50

Ben benieuwd hoe Owen gaat uitgroeien Oji.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:02

Oei, Mexx had zo te zien een groeispurtje gehad tussen die eerste foto's en toen jullie gingen kijken :D
Maar die is echt heel knap opgedroogd!

Ben ook heel benieuwd hoe Owen gaat uitgroeien. Ik hoop tot een heel fijn allround paard. Heb het idee dat hij nog ook letterlijk aan het groeien is. Hij is niet zo groot, 1,62 toen ik hem uit de opfok ophaalde. Maar van de week stond ik hem te zadelen en dacht...hmmm...of ik krimp of jij groeit...ha ha beide is mogelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:07

oji schreef:
Leuk...fotoos... Die blik van Jam, daar zou ik ook als een blok voor kunnen vallen!!! :j

Was op hem ook echt meteen verliefd, toen ik hem zag staan als lelijk eendje met rare bouw, want hij was echt lelijk qua lijf als 3 jarige _O-
Maar alleen al door zijn blik. En vanaf het moment dat ik er op ging zitten helemaal. Heel erg groen, mega veel power maar 100% betrouwbaar. Hij is ook altijd zo gebleven. Ik kon er echt alles mee. Daarom was het ook zo k*t dat hij niet oud heeft mogen worden door HS syndroom. Heb echt nog nooit zo veel verdriet gehad van een paard die ik moest in laten slapen.

Afbeelding

Maakte de zoektocht daarna ook niet heel makkelijk, eerlijk gezegd. Want zo een ging ik niet meer vinden.
Maar uiteindelijk is Cor een waardige opvolger. Hij is iets dominanter en wat minder geestelijk stabiel _O- maar ook de power en altijd willen werken en nu ook echt bomproof.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:20

En niet onbelangrijk: Ook een leuk koppie die Cor. Niet het allerbelangrijkste maar een leuke aftekening maakt een paard vaak ook wel vind ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:44

Ja, ik hou sowieso van veel wit. :P

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 01:23

Ik zeg altijd dat er maar één goede kleur is, jullie mogen raden welke kleur ik dan bedoel :')

Dit waren mijn twee paarden. Linker verkocht naar Amerika toen we een huis hadden gekocht en twee te kostbaar werd en rechts mijn droompaard die ik in mei in heb moeten laten slapen...
Afbeelding

En het paard waar ik alles mee heb mogen leren <3
Afbeelding

En mijn nieuwe prinses
Afbeelding

En ja, dit zijn 4 verschillende paarden _O-

(Ik heb ook paarden gehad in het bruin, vos en schimmel hoor, zelfs met heel veel wit. Er wordt niet geselecteerd op kleur, maar donker heeft wel de voorkeur.)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 01:29

Ah Wise :+:

Ik wil altijd vos met veel wit... maar op 1 na dus altijd bruine _O-

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:43

Ik heb recent een nieuwe merrie gekocht. Had een klote week gehad wat betreft paarden proberen en omdat niemand me kon ging ik alleen naar deze puur om te kijken of het wat was. Na twee rondjes wist ik het al. Dit was haar. Toevallig kon Lingehoeve die dag keuren en de rest is history :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:50

Ja soms tref je het zo , dat de advertentie goed is , je gaat kijken en het goed voelt en snel kunt overgaan tot aankoop .
Heb het zo gehad bij de laatste 2 . Nu zat er bij de 1e een flinke adder onder het gras achteraf maar heb haar niet willen missen de 16 maanden dag ze bij ons was .
Hemel en hel gezien met haar maar wat zat ze snel diep in mijn hart.

Mijn huidige moest ik door arm bespied en mager heen kijken. Maar dat wordt een heerlijk fijn paard wat hopelijk wel oud mag worden .
Toevallig beide schimmels, daarvoor heb ik bruine en zwarte gehad en mijn allereerste was een vos merrie.
Mijn match heeft geen kleur .