Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:05

tienus63 schreef:
Zouden de jaarlingen nu verjaagd worden door de ouderparen?
De tijd van loopse teven breekt natuurlijk nu aan.

Op welke leeftijd wordt een wolf geslachtsrijp?
Kan een wolvin als ze 1 jaar oud is jongen krijgen?
Trekt de jeugd in hun eerste levensjaar nog een beetje samen op op zoek naar een territorium en partner?

De jonge teven blijven ongeveer de eerste 2 jaar bij hun ouders en krijgen meestal pas met 3 jaar hun eerste nest als ze een eigen territorium hebben. Reuen gaan vaak eerder opzoek naar een eigen territorium. Ik vermoed dat jonge reuen vaak door de oudere teven uit de roedel worden gedwongen. Dit gebeurde in elk geval wel bij de 2 wolven die eerder uit de dierentuin ontsnapten.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:54

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:05

Citaat: Lelieveld wijst er daarnaast op dat de wolven zich kunnen verwonden aan het prikkeldraad boven het gaasraster. "Het is echt een reële kans op verwonding. En dat is verboden."

Ik zie het nog wel gebeuren dat de Veluwe ook aangeklaagd worden. Want ocharme de wolfjes die zich aan de prikkeldraad verwonden...

Helemaal koekwaus die Lelieveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:16

Als hij het park aan zal klagen vanwege dat prikkeldraad, claimt ie dan eigenlijk tegelijkertijd niet eigenaar of verantwoordelijk te zijn voor de woven daar?

Met andere woorden mocht je kunnen bewijzen dat je je auto in de prak rijdt door aanrijding met wild dat opgejaagd wordt door een wolf, kan je verzekering dan bij hem aan kloppen?

Een dashcam zou voor veel mensen in wolvengebied een aanrader zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:46

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:49

Misschien even terug lezen? ;)
Daar gaat het al een pagina over.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:53

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:55

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:56

Skessa_ schreef:
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... amersfoort

De wolven uit de dierentuin zijn weg, zeker niet meer interessant. Lopen er zoveel los dat je er niet meer voor naar de dierentuin hoeft :')

Ik denk dat ze bui zagen hangen dat ze wel weer zouden ontsnappen.
Die beesten hebben toch ook in de gaten dat er wolven zwerven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:04

En die zitten ook bij Amersfoort in de buurt. Ben benieuwd hoe lang Ouwehands ze gaat houden. Die wolven lopen in het berenbos en dat verblijf grenst aan de buitenkant van de dierentuin aan het bos. Als wandelaar kun je het verblijf gewoon zien. Wilde wolven kunnen daar dus ook komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:08

SusanH schreef:
En die zitten ook bij Amersfoort in de buurt. Ben benieuwd hoe lang Ouwehands ze gaat houden. Die wolven lopen in het berenbos en dat verblijf grenst aan de buitenkant van de dierentuin aan het bos. Als wandelaar kun je het verblijf gewoon zien. Wilde wolven kunnen daar dus ook komen.

Bizar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:26

Nou ja, het is al tig jaar zo. Maar nu denk je wel,, zeker met die beelden van dat hek op de Veluwe, dat het best een risico is. Er lopen ook wolven in de buurt daar, wilde. Bij Wageningen meerdere keren gezien, maar ook bij Amerongen, Overberg etc. Allemaal heel dicht bij Rhenen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 11:41

Kwintelooijen hoor ik ook steeds maar merk ik niks van in de apps.

Denk dat zwervende wolven De Grebbeberg in eerste instantie een grote bocht geven.
Pas wanneer er meer dan 2 wolven zijn gaan ze meer die kant op.

Denk dat de combinatie beren/ wolven dan problemen gaat opleveren.

Wolven schijnen zo goed te ruiken, het ruikt er natuurlijk naar een hoop roof- en prooidieren op de berg. Ze zullen vooral nieuwsgierig en voorzichtig zijn.
Laatst bijgewerkt door Onali op 24-01-24 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:42

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:46

Dat is in ieder geval wat.
Ik denk wanneer een dier ongestoord zijn gang kan gaan en geen natuurlijke vijanden heeft, zijn schuwheid verliest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:47

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 24-01-24 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:02

SusanH schreef:
Nou ja, het is al tig jaar zo. Maar nu denk je wel,, zeker met die beelden van dat hek op de Veluwe, dat het best een risico is. Er lopen ook wolven in de buurt daar, wilde. Bij Wageningen meerdere keren gezien, maar ook bij Amerongen, Overberg etc. Allemaal heel dicht bij Rhenen.

En dan is de makkelijkste weg natuurlijk de wolven uit de dierentuin weg doen...daar waar niemand last van heeft.
Niet de wolven die zo rond lopen en ook elke hond of mens aan kunnen vallen die ze niet in hun territorium vinden horen.

Skessa_

DuoPenotti

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:07

DuoPenotti schreef:
SusanH schreef:

En dan is de makkelijkste weg natuurlijk de wolven uit de dierentuin weg doen...daar waar niemand last van heeft.
Niet de wolven die zo rond lopen en ook elke hond of mens aan kunnen vallen die ze niet in hun territorium vinden horen.

Dat die wolven weg gaan heeft niks te maken met de wilde wolven.
Bratislava Zoo had geen wolven meer en deed een oproep. Amersfoort wilt een andere soort of een andere samenstelling houden. Ik kan me voorstellen dat ze liever een soort houden die interessanter is als het gaat om conservatie.

Fijn dat ze niet schuwe wolven mogen gaan beschieten, ben benieuwd of het genoeg werkt. Hoop dat ze een leuk kleurtje kiezen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:12

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:54

Als Ouwehands wilde wolven in de achtertuin heeft, dan zullen ze ook hard aan het nadenken zijn hoe ze al hun diersoorten moeten beschermen. Gaan ze ook alle hectares wolfwerend maken?

Ik ben wel benieuwd of die beren in het berenbos invloed zouden hebben op een confrontatie tussen park wolven en wilde wolven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:27

6 vermiste schapen zijn ongedeerd gevonden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:39

Ilse_123 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat die wolven weg gaan heeft niks te maken met de wilde wolven.
Bratislava Zoo had geen wolven meer en deed een oproep. Amersfoort wilt een andere soort of een andere samenstelling houden. Ik kan me voorstellen dat ze liever een soort houden die interessanter is als het gaat om conservatie.

Fijn dat ze niet schuwe wolven mogen gaan beschieten, ben benieuwd of het genoeg werkt. Hoop dat ze een leuk kleurtje kiezen.

Ik vermoed dat het feit dat er in Amersfoort zeker sinds 2021 veel onrust/problemen in de roedel waren, ook wel heeft meegewogen aan de beslissing om de wolven naar Bratislava zoo te laten vertrekken.

Zo jammer, dat deze mogelijkheid niet voor ons aanwezig is.. :')

Toch vraag ik me wel af of de aanwezigheid van wilde wolven niet ook heeft bijgedragen aan de onrust in de roedel. Ik kan me ze voorstellen dat een roedel in gevangenschap best gestress kan raken als zij andere wolven kunnen horen.

Wat betreft paintball schieten, fijn dat er nu een uitspraak is gedaan. Jammer alleen dat deze maar 1 week, tot 1 februari geldig is!? :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:32

tienus63 schreef:
6 vermiste schapen zijn ongedeerd gevonden.

Nog steeds arme schaapjes. Letterlijk moeten vluchten voor hun leven. En gelukkig gelukt, maar zo onnodig allemaal.