Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:11

Helaas de mojten groeten nog steeds terug. Wel maar vanaf 1 van de 2 paarden gek genoeg. Ze krijgen inmiddels brandnetel, fenegriek en rozenbottel ter ondersteuning vanuit vanbinnen. Daarnaast luizenlotion wekelijks, wekelijks wassen met teershampoo, 2x per week goed de zee door en verder oliën, zinkzalf en uierzalf. Hopelijk krijgen we ze volledig weg.

Midden winter, kleigrond en ze lopen al een week op de weide. Echt ongelooflijk bizar dit!!

Hier ook zadelpasser geweest. Zadel van mijn paard moet volledig opnieuw gevuld worden. Zit vocht in de vulling dus bijvullen geen optie. Zadel van het paard van mijn man oftewel onze oudste bleek verre van passend en mogelijk ook onregelmatigheden in lopen te veroorzaken door verkeerde drukpunten. Bovendien mogelijk gebroken maar dat is nog wat discutabel (gelukkig maar al was het naar het te horen!). Dat zadel is dus direct afgeschreven en nu nieuw model thorowgood zadel erop. Past fantastisch maar wel pad er onder met vullingen erin daar waar spieren verdwenen zijn. Dit moet met 1 a 2 maanden weer hersteld zijn en dan boommaat groter er in.
Erg blij dat we het hebben laten nakijken. Deze uitslag hadden we wel ongeveer zo verwacht in de zin van 1 goed passend zadel en 1 die problemen gaf. Enkel de heftigheid onderschat daar ben ik eerlijk in en gaat niet meer gebeuren!

Verder gaan ze lekker gelukkig. Erg vrolijk en beweging in overvloed. Komende 2 weken hebben de bijrijdsters en wijzelf veel vrij dus behoorlijk moeten plannen haha. Geloof dat de paarden deze week 4x op stap gaan. Normaal in deze weken zijn we blij als ze 2x per week mee kunnen en is 1x per week geen uitzondering. Wat een luxe zo dus! Mede dankzij dat ze nu op ijzers gebleven zijn.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:40

Wat een mooie foto Leedebee. En tsjonge, 3 maten breder? Die heeft lekker spieren gekweekt dan.

Wat een ellende klinken die mijten zeg. Ik ben al maanden bezig met mok, lijkt nu eindelijk de goede kant op te gaan maar er zitten nog wat korstjes aan de zijkant. Volgende zomer gaat ze achter maar in de flyboots, hopelijk blijft het dan weg (denk dat de zon een trigger was).

Hier gaat het heel erg goed. Onverwacht een weekendje weg naar de Veluwe en daar heeft ze een hoop bijgeleerd. Ze heeft wel een paar keer echt vies gebokt, waar ik een beetje onzeker van werd, maar ja, mountainbiker in haar reet :D Blootgesteld aan menners, mountainbikers, honden, stukken langs de weg…. Dat deed ze eigenlijk super braaf. Dat bokkige is nog een beetje joligheid denk ik.

Thuis inmiddels ook weer op de rit. Ik heb weer een ander bitje en dat lijkt echt een wereld van verschil. Ze begint echt heel fijn te lopen en er zitten een heleboel oefeningen echt al best goed in. Galop begint nu ook heel fijn te worden. Ze doet het echt super.

Het is wel echt bizar hoe snel de ups and downs elkaar afwisselen met haar :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:55

@dierenfan waardeloos zeg! Ik heb helaas ook geen oplossing voor je...

@manic ja erg he, schaam me kapot! Ik heb er nooit bij stilgestaan dat hij dit jaar natuurlijk vooral in de breedte ging. Het is momenteel meer spek dan spier haha, maar dat moet goedkomen :o

Leuk zo op pad! En zeker leerzaam!
Ze kunnen af en toe echt nog wel een beetje maf zijn. Stip is ook de ene dag half bejaard en de andere dag een wilde hengst :') Al merk ik wel dat hij wat tammer begint te worden naarmate hij ouder wordt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:11

Hier krijg ik juist bericht als hij niet bokkerig is. Dan is de bijrijdster direct bang dat hij ziek wordt haha. Hun noemen het schattige bokjes.

Overigens gisteren voor het eerst dit jaar op een paard gezeten! Moest kijken of ik in het nieuwe 17 inch zadel past op onze oudste. Dat blijkt prima te passen wat echt bizar is. In het vorige 18 inch zadel van mijn paard paste ik niet namelijk. Zo'n verschil qua maten!
Nou ja de komende maanden wat doen aan mijn conditie en dan hopelijk volgend jaar ook kilometers onder het zadel maken met het paard van mijn man. Ik blijf af van mijn jolige bokker tenzij we enkel staprit doen. Nu kan de bijrijdster die ook mijn groom is niet op ons oudste trekpaard weg dus zal voornamelijk hem rijden omdat ik meestal samen met haar op pad ga. Blijft een bijzonder dier hoor. Ik beheers niet eens galop en kan er zo mee weg, ook in mijn eentje. Zij beheerst alle gangen en kan prima rijden maar hij gaat gewoon met haar op de loop :')

Gisteren natuurlijk stukje gereden om het nieuwe zadel te testen. Mijn man eerst en dat ging in stevige pas en steeds aandraven. Ik stap op en daar is ons sukkel stap trekpaard er direct weer die standje slenteren heeft zonder haast. 1,5 jaar niet op hem gezeten maar hij wist het weer direct. Gewoon aan losse teugel hoor en ik had totaal geen spanning ook. Zo giga vertrouwd!

Leedebee geeft niet joh. Heb veel kwnnis in huis maarrrrr wil die chemische zooi (lees cydectin pour on) liever niet. Dus dan moet je wat langer klieren en klooien voor hetzelfde resultaat als wat je krijgt met chemische behandeling. Zelfs de luizenlotion is volledig natuurlijke basis. Ik heb wel gezegd in januari moet het opgelost zijn en zo niet dan haal ik alsnog cydectin pour on bij de dierenarts. Gezien enkel mijn paard het nog heeft verwacht ik ook een weerstand probleem. Uiteraard daarom nu ook bezig om het vanuit binnen aan te pakken. Dat ga ik nog verder uitbreiden maar we hebben daar nu al fijne start van. Wil niet gelijk heel veel toevoegingen toevoegen maar in gedeeltes. Heb al uitgezocht wat er in februari bij komt aan supplementen.
Heb per paard het in bakjes staan voor de hele week. Weeg 1x per week alle kruiden af en dan hoeft er maar 1x per dag 1 bakje per paard over de brokken. Een kind kan het nog doen in principe haha. Anders wordt mijn man gek als hij diverse potjes steeds moet openen voor 10 of 15 of 20 gram en dat per paard nog verschillend ook :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:05

Ja het kan per merk zadel idd verschillen. Ik heb nu ook een Thorrowgood. Fijn zadel en niet zo zwaar.

De chemische middelen zijn natuurlijk gewoon gif. Soms kan het een uitkomst zijn en is het even 1x rigoureus. Maar als het met wat milder spul lukt is dat ook wel fijn :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:17

Ik was begonnen met cydectin maar het kwam 10x zo erg terug. Vandaar ook het idee van weerstand probleem. Plus onze oudste is vrij van mijten en die kreeg de hele zomer extra kruiden ter ondersteuning. Voorlopig vechten we door

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:21

Prachtige foto Leedebee!!! <3

Oei...3 boommaten...dat is nogal wat. Die is dan lekker uitgezwaard!

Wat een ellende lijken mijten mij zeg. Pffttt. Idd mok is al supervervelend maar mijten, klinkt als een gebed zonder end.

Hoe gaat het met Elly, koekie? Hopelijk een stijgende lijn in zijn revalidatie?!
Em Mexx en Pollie helemaal geland op hun nieuwe stekkie? Bevalt de nieuwe stalling goed Babootje en de mindere reistijd? Jij hebt in de afgelopen jaren best lopen tobben met stalling dus hoop nu een keer een fijne plek voor de toekomst.

Ik ben er achter gekomen dat Owen best heel erg eenkennig is. Had ik eigenlijk helemaal niet door en verwacht, dacht juist dat het een enorme allemansvriend was. Maar blijkt dat hij met het merendeel van het personeel op stal dus niet in zijn box gezet wil worden. Ik vind Owen altijd met alles (behalve trailerladen wat een tijdje een issue is geweest, maar wat ie nu ook easypeasy doet en kan hem gewoon alleen laden) altijd het makkelijkste paard van de wereld. Kreeg een appje of ik misschien wat zou willen oefenen met Owen in en uit zijn box halen omdat ie zo lastig is. Ik dacht kan wel oefenen, maar het is nooit een probleem. De volgende dag eens gaan kijken toen ze hem uit de paddock haalde en express vanuit mijn auto zodat hij niet door had dat ik er was. Ik wist niet wat ik zag....Mijn chille altijd meegaande Owen stond me daar een partij te staken en drama te maken van zijn box ingaan. Uiteindelijk hebben ze hem achterwaarts zijn box in gekregen. Pffttttt.....echt nooit verwacht. Nu snap ik wel waar die opmerking van de man waar ie in de opfok stond vandaan kwam. Toen ik Owen had gekocht (hij was niet de verkoper) zei hij, ik hoop dat je hem aankan want hij is bepaald niet makkelijk en een behoorlijk baasje. Terwijl ik vanaf het eerste moment nooit problemen met hem heb gehad en hem alleen maar supermeewerkend vind.
Ben er inmiddels wel achter dat hij bij bepaalde mensen wel gewoon makkelijk mee de box in en uit gaat en dus bij bepaalde mensen niet. Die mensen waarbij hij het wel deed hadden de afgelopen 2 weken niet gewerkt waardoor het dus een beetje van kwaad tot erger werd en hij dus ook een keer in zijn staken flink zijn kop stootte waardoor het nog moeilijker werd en ik daarom nu pas een appje kreeg. Nou ja, iets om op te puzzelen en in de tussentijd ga ik zelf de komende weken zo vaak mogelijk op het tijdstip dat ze uit de paddock komen maar naar stal. Woon er nu tijdelijk toch vlakbij, maar als ik weer in Utrecht woon is dat geen doen....maar dat duurt nog wel minimaal een half jaar vrees ik. Zit nog weinig schot in de zaak.

Dure kerst dit jaar....Heb ook allemaal cadeautjes gekocht voor iedereen die mij afgelopen jaar zo geholpen heeft. Maar dat doe ik met liefde! Pffttttt....wat een k.t jaar was 2025. Ga er een groot deel van 2026 nog middenin zitten en veel nasleep hebben, maar toch voelt het wel als een soort nieuw begin.
Heb ook besloten dit jaar niet meer te gaan rijden (rij al een maand niet meer). Heb heel veel last van stress nu rond het einde van het jaar, omdat het heel confronterend is wat er allemaal gebeurd is dit jaar. Ik ga Owen niet met mijn stress opzadelen (letterlijk) dus doe gewoon andere dingen met hem en daar hebben we beide ook veel plezier in en hij krijgt daarmee voldoende beweging om zijn spieren en conditie op peil te houden. Oa werken aan de hand en longeren met de dubbele longe, daar doet hij het echt zoooooo goed op, ik smelt helemaal hoe mooi hij dan wordt als hij zo fijn loopt te sjouwen.

Zijn zat mensen die aan mij vragen, nu ik dus een tijdje niet rij, of ik hem niet tijdelijk door iemand anders wil laten rijden. Iedereen vind hem zo leuk en hij kan ook echt leuk sjouwen, dus gegadigden zat. Maar dat wil ik niet. Wou het al niet. De enige die ik evt had willen laten rijden is 3 maanden op stage bij een springstal ver weg, maar verder, zeker nu ik weet hoe eenkennig hij kan zijn, wil ik niet dat andere er op gaan zitten en mogelijk zijn vertrouwen beschadigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:04

Wat vervelend Oji dat Owen lastig is bij anderen. Heb je nog iets van een patroon ontdekt (bv is hij lastiger bij mannen dan bij vrouwen oid?).
Ik heb nu voor Mexx zo'n comfort masker gekocht (nu van Felix Buhler, bij Kramer) Ik had eerst de Fenwick besteld bij de Kroo met BF korting, maar de maat was toch niet goed en bij het ruilen kreeg ik de korting ineens niet meer. Dus gezegd "stop m maar waar het licht niet schijnt". En dus die bij Kramer besteld. Die is ook gelijk een stuk goedkoper https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... tSuggest=1
Ik moet zeggen dat het goed werkt. Ook met rijden. We doen hem niet altijd op met rijden, maar Mexx is met masker op een stuk meer gefocust. Op stal doen we hem op als hij alleen moet staan en dan is hij een stuk rustiger.
Dus misschien ook wel iets voor Owen.

Verder goed dat je een rijpauze neemt Oji. En verstandig als het alleen maar stress oplevert nu. Je moet gewoon nu echt ook aan jezelf denken en voor Owen is het helemaal niet erg. Vaak groeien ze dan ook ineens nog flink bij zo'n pauze, dus dat laat alleen maar zien dat het ook voor hem goed kan zijn. Sterkte in ieder geval met ontstressen. En dat 2026 maar meer geluk mag brengen.

Met ons gaat het goed. De stal is erg rustig met weinig prikkels en dat lijkt de paarden ook wel goed te doen. Nadeel is, dat je weinig tot geen mogelijkheden hebt om de paarden eens een dagje uit te besteden. Om Babette af en toe te ontzien, gaan mijn man en ik dan samen de paarden doen. Mijn man heeft helemaal niks met paarden, maar je ziet hem grappig genoeg nu steeds betrokkener worden en dat moeten we alleen maar stimuleren natuurlijk :D
Ik kan niet heel veel doen, want ik heb in maart Tietze syndroom gekregen (dat is een ontsteking van het kraakbeen tussen borstbeen en ribben en heel pijnlijk). Dus stallen scheppen is voor mij even niet mogelijk.
In het afgelopen jaar zijn we er ook achter gekomen dat Babette Ehlers Dahnlos syndroom heeft. Ze heeft dus vaak pijn in haar lijf en na een hele dag staan en lopen (ze is operatieassistent) nog 2 paarden rijden en 2 stallen uitmesten is best heel zwaar voor haar. We hebben nu dan wel besloten om echt werk te gaan maken van de verkoop van Mexx.
De paarden gaan erg goed nu. Vooral Polunin gaat met sprongen vooruit. Het rijden gaat steeds fijner en meer gecontroleerd. Zelfs nog een aantal maanden geleden toen we nog bij Calt stables stonden waren de galoppades vaak nog niet erg gecontroleerd en kon hij erg aan je sleuren en nu na een paar maanden kan hij gecontrolleerd beide kanten gallopperen op eigen benen zonder te sleuren en zelfs contragalop zit er al op. Zo wordt hij rap steeds beter.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:41

Owen klinkt als mijn Gibbs. Op vreemd terrein mega sociaal en makkelijk naar alles en iedereen. Op eigen terrein giga eenkennig. Echter de mijne is dan ruim 800 kg paard wat gewoon serieus pogingen doet vreemde mensen het lucht uit de ogen te schoppen. Met het jaar dat hij hier langer is gaat het beter hoor. Echter bij het zadelpassen moest ik hem ook echt aan halster en touw pakken want vastgezet dreigde hij enorm richting de zadelpasser en ik weet dat hij in nano seconde dan ook echt draait en gericht trapt. Heb ik hem vast dan doet hij nukkig maar geen dreigend gedrag. De ostheopaat heeft hem ook 2x even goed moeten laten weten dat zij echt sneller en slimmer was dan hij voordat hij zich netjes liet behandelen. Het leuke is dan wel toen ze kwam voor behandeling 2 was het eigenlijk gelijk oké en herkenning haha.
Hier de komende 2 weken nog zoveel mogelijk genieten met de paarden. Hoogst waarschijnlijk moet mijn jonge hond (8 maanden) ED/LPC operatie ondergaan. 30 december de CT scan en daarna vlot actie verwacht ik. Dan wekenlang voornamelijk mezelf op hem focussen. Gelukkig komen de paarden ook dan niets tekort en kan ik dat rustig doen

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:59

@oji mooi is dat haha. Hopelijk gaat hij zich maar snel gedragen. Wat het soms maakt dat het bij de een wel lukt en bij de ander niet... misschien heeft hij goede mensenkennis? :+
Stip had bij vreemden altijd meer dat hij gewoon zn eigen plan trok, zoals gewoon weglopen en je meesleuren en zo. Dat is er gelukkig nu ook wel uit.

Ik snap wel dat je er verder niemand anders op wil hoor!
Op naar 2026 :(:)

@babootje fijn dat de paarden daar relax staan. Wel balen voor jou (en voor Babette), klinkt pijnlijk!

Zo'n masker heeft een stalgenoot ook. Dat lijkt echt wel te kunnen helpen.

Het lijkt me trouwens zo moeilijk om je paard te verkopen!

@dierenfan Beymite heb je denk ik ook al eens geprobeerd? Als idd 1 van de 2 het maar heeft is naar de weerstand kijken zeker een goed idee.

Stip is nu weer kreupel! Echt joh, als die knol nou eens 1 week heel zou blijven 8)7
Hij liep rechts achter niet heel lekker, dus ik wilde in de bak even kijken hoe het nu ging. Maakt hij een misstap met zn "zere" been bij de ingang van de bak en verstapt zich vervolgens met zn andere achterbeen...
Ik zei al tegen hem "als je nou niet meer aan het werk wil, dan kan je het ook gewoon zeggen hoor"

Dit doet mij wel terugdenken aan een filpmje die ik een keer met hem had gemaakt...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:26

Byemite nooit geprobeerd omdat ik dan naar cydectin pak. Die neemt ook de omgeving mee namelijk.
Heb wel diatomeeënaarde gebruikt dit jaar. Dit om de inloopstallen mee te bepoederen over de gehele bodem. Wel het idee dat het ook effectief was voor ons ene paard.
Inmiddels de brandnetel ook binnen dus die starten we morgen ook op. Heb de paarden 2 dagenniet gezien dus ben benieuwd wat ik morgen aan tref. De bijrijdsters doen het ook serieus mee aanpakken en hadden al vakantie dus die hebben het even over genomen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 22:59

Ok hopen dat dat ook weer extra ondersteuning geeft. Je doet er in iedergeval vanalles aan :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 19:13

Hahaha leuk dat filmpje Leedebee! Genieten zo met die Stippie. Maar kreupel is niet leuk natuurlijk. Even rust, maar misschien dat toch wel even een keer laten kijken.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:40

Het lijkt al iets beter te gaan. Ik maak me er al niet eens meer druk om. Het is zo'n rauwdouwer. Tot nu toe komt het ook steeds wel weer goed. (Klopt even af)

Hij is momenteel ook weer zo uit verhouding ivm zn groei. Over 2 weken komt de osteopaat ook weer, dus dan kan dat ook even checken.

Ik wilde vandaag dan maar wat oefeningen in stilstand doen (nek inbuigen en zo) maar hij had er geen zin in en was zo schijtvervelend. Ik had er ff geen geduld voor vandaag, dus hem maar teruggezet. Je merkt het echt als hij dan ff niks kan. Hij wordt dan niet fris, maar rete irritant {:)-:( Morgen weer een dag denk ik dan maar...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 20:04

Even een update met filmpjes van hoe het gaat met onze paarden
Van Mexx hebben we wel besloten om hem nu echt te gaan verkopen, omdat het gewoon super zonde is dat Babette (we) zo weinig tijd voor hem hebben. Als Babette moet werken (als operatieassistent) heeft ze 's avonds vaak te te weinig energie om serieus rijden en dan nog 2 paarden te moeten mesten.
Ik probeer mee te gaan, maar lukt niet altijd, want we zijn minimaal 3 uur met de paarden zoet.En dan doe je het nog snel. We hebben contact met een handelaar om hem te verkopen, wat zelf verkopen hebben we gewoon de tijd niet voor.
Maar wel jammer, Babette had m graag nog even door gestart. Hij kan nu een serie wissels springen om de 3. Heel goed paard, maar wel met een gebruiksaanwijzing dus voor een prof/heel handige amateur. Hij kan echt nog veel meer dan in deze video.
Mexx: https://youtu.be/s7MLvUnW1cc?si=ff3OCm6WCJeBq12t

Het filmpje van Pol is ook alweer van het begin dat we op de nieuwe stal staan. Wat bij allebei de paarden opvalt is dat ze het in een prikkelarme omgeving goed doen.
Pol hier nog met slof wordt inmiddels ook weer zonder gereden en maakt goede progressie. De contragalop zit er ook al op. Van hem is belangrijk dat we hem nog naar het Z of hoger rijden, omdat hij nog niet in het stamboek is opgenomen. Van de operaties aan zijn sprongen blijft hij daar altijd nog wat vocht houden; de reden waarom hij niet werd opgenomen in het stamboek. Dus moet hij over de sport worden opgenomen. Wel belangrijk voor de merrie dat we dat doen.
Vandaar de ook keuze voor verkoop van Mexx en Pol voorlopig nog te houden.
Polletje heeft ondanks zn maaibeentje ook veel talent:Misschien nog wel meer dan Mexx omdat hij heel heet is maar heel makkelijk in karakter. Hij schrikt dus niet gauw. En als je met dat hete om kunt gaan wordt het alleen maar beter. Er zit dus veel progressie in want als je hem op het achterbeen ziet komen, wordt hij echt bijzonder. Ik denk serieus dat hij nog beter is dan Mexx want hij heeft een gruwelijk vlug en sterk achterbeen. Ook de galop is gewoon goed.
https://youtu.be/d6-E_OE9Wss

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:28

Ziet er alletwee heel fijn en ontspannen uit zeg. En de bak lijkt me ook heel fijn te rijden :)

Wel jammer dat Mexx verkocht moet worden maar snap het wel. Ik heb er een tijdje 2 gehad naast een full time baan en dat ging toen toen ze nog 2.5-4.5 was, maar toen ze 4.5 was moest ze echt wat meer aan de bak en toen viel 2 paarden in sportconditie houden me ook echt zwaar.

Ik ben er met eentje ook zo 3 uur bezig en met 2 ben je je dan echt continu aan het haasten. Ik had daardoor zelf het idee dat ze toen alletwee eigenlijk net te weinig individuele aandacht kregen. Maar ja, verkopen is toch ook altijd moeilijk vind ik.

Je beschrijving van Polletje klinkt net als mijn merrie…. Die zit zichzelf echt soms nog in de weg doordat ze zo ijverig is en zo veel wil doen en wordt dan heel hectisch.

En de periodes hengstigheid zijn bij haar echt niet leuk… maar ja, ik wil haar ook niet permanent op de regumate zetten, want dat vind ik best heftig. En monnikspeper krijg ik er echt niet in. En buiten de hengstigheid om is het echt een wereldpaard.

Zo te zien rijdt ze Polletje straks zo naar het Z. Mag ze straks gelijk in het Z starten of moet ze nog wat klasses door?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 10:26

Ziet er fijn uit Babootje.
Wat heftig dat Babette en jij allebei ziek zijn zeg! Ik ken beide syndromen niet. Wel goede behandeling mogelijk dat het dragelijk is?
Ziet er wel mooi uit zeg, die buitenbak! Wat fijn dat je daar ook spiegels hebt en wat een fijne omheining, zeker voor jonge paarden geeft dat toch wat meer stabiliteit. Ziet er uit als een fijne stal. Is het niet mogelijk het stallen uitmesten uit te besteden tegen betaling?

Lastig hoor om Mexx te verkopen. Ik weet dat het eigenlijk vanaf het moment van aankoop altijd de bedoeling is geweest om hem op te leiden en daarna te verkopen, maar ook dat jullie die beslissing altijd weer uitstelden omdat Mexx gewoon te leuk is. Maar ja gezondheid gaat voor.

Had vandaag eigenlijk longeerles aan de dubbele longe gehad zullen hebben. Daar gaat Owen echt zo goed op, dus ik wil daar ook echt goed in worden zodat ik dat echt in mijn training mee kan nemen. Maar hij loopt zoveel fijner aan de dubbele longe als met de touwtjes wat ik ooit in 2 clinics van Lammert Haanstra heb geleerd. Maar goed...Owen had met zijn pubermaten weer een beetje teveel lol gehad in de paddock. Deken weer aan barrels en wat wondjes aan 3 benen, dus even een paar dagen stappen en benen kleien. Paarden........ >;)

Zo...laatste dag en dan is dit jaar klaar....en wat ben ik ook klaar mee met 2025.... Zou een feestje hebben maar geen puf in....ik ga lekker vroeg naar bed om in 2026 weer wakker te worden...Huppakee...2025...weg ermee!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:18

Voor iedereen alvast een een gezond, leerzaam, leuk en vooral "schadevrij" 2026!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:04

Daar sluit ik me bij aan Leedebee! Allemaal de beste wensen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:59

Ik ook, allemaal een heel mooi en vol paardenplezier 2026!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:22

Beste wensen allemaal en veel geluk en voorspoed met alle paarden :)

Owen is op de valreep 2026 alweer met een paar butsen begonnen zie ik, sufferd. Maar wel ff een nieuwe deken geregeld ;)

Ik ben benieuwd hoe het met Ellie gaat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:39

manic schreef:
Ik ben benieuwd hoe het met Ellie gaat.

Ik ook!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 12:13

Hoe gaat het met iedereen?

Ik word in beslag genomen door voornl mijn werk. Bedrijf waar ik werk gaat niet zo goed, waardoor het hectisch is. Daarnaast blijft de vraag of ik niet moet zoeken naar iets anders, dagelijks in mijn hoofd spelen. Mijn baan is echter erg leuk, collega's ook. Dus eigenlijk wil ik net weg.
Plus ik ben 53; ga ik uberhaupt makkelijk een baan vinden? Ik ben alleen, met 2 (inmiddels volwassen kinderen) die beiden extra zorg vragen. Dus ook kostwinner.
Nou ja... dat dus. Ik ben manager van een afdeling dus ik krijg veel mee van wat er speelt, van 'bovenaf' en ik krijg veel mee van de onrust van 'onderaf'
Ik merk dat het me erg veel energie kost.

Ellie... dikke boef. Hou zo van dat dier. We zijn heel, heel langzaam aan het opbouwen. En ik vind het heel lastig om er vertrouwen in te hebben.
We zijn vooral aan de hand wat aan het dressuren en aan het opbouwen. Ze was nl echt niet grappig qua energie door o.a. het weer.

Volgende week gaat mijn dochter er weer op. De laatste keer dat ze dacht, ik ga even lekker ohz stappen vond Ellie het een goed plan om te bokken, met een steiger er achteraan en daar lag mijn dochter weer.
Het is me wel een karakter hoor.
Dus dochter gaat er met begeleiding weer op dat er iemand aan de longeerlijn in kan grijpen.

Ze heeft het gewoon nodig om eerst even aan de longe wat energie kwijt te raken, maar dat mogen we nog niet (rechte lijnen) dus het blijft een uitdaging.
Effectief is het gewoon nog een groen jong paard. Maarrr dat gaat helemaal goedkomen. Even weer door de zoomies heen.

We gaan nog steeds naar de hoefsmid van Klijndijk (ZO blij met die man) maar daar is ze dus helemaal niet lief met haar achterbenen. Wat onvoorspelbaar zelfs. Dus wij thuis weer veel oefenen, maar dan is ze heel braaf.
Dusss... is mijn dochter nu assistent hoefsmid voor de achterbenen. Als zij dr been vasthoudt is ze zo mak als een lammetje. Wat een portret.

Maar goed, tot nu toe loopt ze de korte stukjes draf dus goed. Maar als je het me vraagt, dan houd ik mijn hart vast. Ik vind het heel moeilijk om niet bang te zijn dat ze zometeen toch weer niet goed loopt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 15:29

Hier gaat het prima! We hebben een zadelmaker laten komen. Ene zadel bleek 80% zeker gebroken boom te hebben. Van ons oudste paard die regelmatig niet zuiver liep. Daarvan dachten we artrose/CPL maar inmiddels 2 maanden nieuw zadel en hij loopt echt prima!!
Zadel van mijn paard zou opgevuld worden. Eenmaal leeg gehaald bleek het erg scheef. Oftewel beiden nu een nieuw zadel. Helemaal niet meer proberen met 2de hands zadels maar klaar en nieuwe erop! We gaan 14 en 28 februari mee de strao. Tenminste mijn man 1x met een bijrijdster en de bijrijdsters een keer samen.
We genieten vollop en ik ben erg veel aan het mennen. Dit was gisteren
https://youtube.com/shorts/1U02y0tSWw4? ... cgGKfEu0op

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:12

Heerlijk @dierenfan! En fijn 2 nieuwe zadels en dat ze daardoor weer zo top lopen.