Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:11

Helaas de mojten groeten nog steeds terug. Wel maar vanaf 1 van de 2 paarden gek genoeg. Ze krijgen inmiddels brandnetel, fenegriek en rozenbottel ter ondersteuning vanuit vanbinnen. Daarnaast luizenlotion wekelijks, wekelijks wassen met teershampoo, 2x per week goed de zee door en verder oliën, zinkzalf en uierzalf. Hopelijk krijgen we ze volledig weg.

Midden winter, kleigrond en ze lopen al een week op de weide. Echt ongelooflijk bizar dit!!

Hier ook zadelpasser geweest. Zadel van mijn paard moet volledig opnieuw gevuld worden. Zit vocht in de vulling dus bijvullen geen optie. Zadel van het paard van mijn man oftewel onze oudste bleek verre van passend en mogelijk ook onregelmatigheden in lopen te veroorzaken door verkeerde drukpunten. Bovendien mogelijk gebroken maar dat is nog wat discutabel (gelukkig maar al was het naar het te horen!). Dat zadel is dus direct afgeschreven en nu nieuw model thorowgood zadel erop. Past fantastisch maar wel pad er onder met vullingen erin daar waar spieren verdwenen zijn. Dit moet met 1 a 2 maanden weer hersteld zijn en dan boommaat groter er in.
Erg blij dat we het hebben laten nakijken. Deze uitslag hadden we wel ongeveer zo verwacht in de zin van 1 goed passend zadel en 1 die problemen gaf. Enkel de heftigheid onderschat daar ben ik eerlijk in en gaat niet meer gebeuren!

Verder gaan ze lekker gelukkig. Erg vrolijk en beweging in overvloed. Komende 2 weken hebben de bijrijdsters en wijzelf veel vrij dus behoorlijk moeten plannen haha. Geloof dat de paarden deze week 4x op stap gaan. Normaal in deze weken zijn we blij als ze 2x per week mee kunnen en is 1x per week geen uitzondering. Wat een luxe zo dus! Mede dankzij dat ze nu op ijzers gebleven zijn.

manic

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:40

Wat een mooie foto Leedebee. En tsjonge, 3 maten breder? Die heeft lekker spieren gekweekt dan.

Wat een ellende klinken die mijten zeg. Ik ben al maanden bezig met mok, lijkt nu eindelijk de goede kant op te gaan maar er zitten nog wat korstjes aan de zijkant. Volgende zomer gaat ze achter maar in de flyboots, hopelijk blijft het dan weg (denk dat de zon een trigger was).

Hier gaat het heel erg goed. Onverwacht een weekendje weg naar de Veluwe en daar heeft ze een hoop bijgeleerd. Ze heeft wel een paar keer echt vies gebokt, waar ik een beetje onzeker van werd, maar ja, mountainbiker in haar reet :D Blootgesteld aan menners, mountainbikers, honden, stukken langs de weg…. Dat deed ze eigenlijk super braaf. Dat bokkige is nog een beetje joligheid denk ik.

Thuis inmiddels ook weer op de rit. Ik heb weer een ander bitje en dat lijkt echt een wereld van verschil. Ze begint echt heel fijn te lopen en er zitten een heleboel oefeningen echt al best goed in. Galop begint nu ook heel fijn te worden. Ze doet het echt super.

Het is wel echt bizar hoe snel de ups and downs elkaar afwisselen met haar :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 48 min geleden

@dierenfan waardeloos zeg! Ik heb helaas ook geen oplossing voor je...

@manic ja erg he, schaam me kapot! Ik heb er nooit bij stilgestaan dat hij dit jaar natuurlijk vooral in de breedte ging. Het is momenteel meer spek dan spier haha, maar dat moet goedkomen :o

Leuk zo op pad! En zeker leerzaam!
Ze kunnen af en toe echt nog wel een beetje maf zijn. Stip is ook de ene dag half bejaard en de andere dag een wilde hengst :') Al merk ik wel dat hij wat tammer begint te worden naarmate hij ouder wordt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Hier krijg ik juist bericht als hij niet bokkerig is. Dan is de bijrijdster direct bang dat hij ziek wordt haha. Hun noemen het schattige bokjes.

Overigens gisteren voor het eerst dit jaar op een paard gezeten! Moest kijken of ik in het nieuwe 17 inch zadel past op onze oudste. Dat blijkt prima te passen wat echt bizar is. In het vorige 18 inch zadel van mijn paard paste ik niet namelijk. Zo'n verschil qua maten!
Nou ja de komende maanden wat doen aan mijn conditie en dan hopelijk volgend jaar ook kilometers onder het zadel maken met het paard van mijn man. Ik blijf af van mijn jolige bokker tenzij we enkel staprit doen. Nu kan de bijrijdster die ook mijn groom is niet op ons oudste trekpaard weg dus zal voornamelijk hem rijden omdat ik meestal samen met haar op pad ga. Blijft een bijzonder dier hoor. Ik beheers niet eens galop en kan er zo mee weg, ook in mijn eentje. Zij beheerst alle gangen en kan prima rijden maar hij gaat gewoon met haar op de loop :')

Gisteren natuurlijk stukje gereden om het nieuwe zadel te testen. Mijn man eerst en dat ging in stevige pas en steeds aandraven. Ik stap op en daar is ons sukkel stap trekpaard er direct weer die standje slenteren heeft zonder haast. 1,5 jaar niet op hem gezeten maar hij wist het weer direct. Gewoon aan losse teugel hoor en ik had totaal geen spanning ook. Zo giga vertrouwd!

Leedebee geeft niet joh. Heb veel kwnnis in huis maarrrrr wil die chemische zooi (lees cydectin pour on) liever niet. Dus dan moet je wat langer klieren en klooien voor hetzelfde resultaat als wat je krijgt met chemische behandeling. Zelfs de luizenlotion is volledig natuurlijke basis. Ik heb wel gezegd in januari moet het opgelost zijn en zo niet dan haal ik alsnog cydectin pour on bij de dierenarts. Gezien enkel mijn paard het nog heeft verwacht ik ook een weerstand probleem. Uiteraard daarom nu ook bezig om het vanuit binnen aan te pakken. Dat ga ik nog verder uitbreiden maar we hebben daar nu al fijne start van. Wil niet gelijk heel veel toevoegingen toevoegen maar in gedeeltes. Heb al uitgezocht wat er in februari bij komt aan supplementen.
Heb per paard het in bakjes staan voor de hele week. Weeg 1x per week alle kruiden af en dan hoeft er maar 1x per dag 1 bakje per paard over de brokken. Een kind kan het nog doen in principe haha. Anders wordt mijn man gek als hij diverse potjes steeds moet openen voor 10 of 15 of 20 gram en dat per paard nog verschillend ook :D