Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:09

Dat valt bij hele jonge dieren vaak wel mee. Ouderen hebben vaak vaker controle nodig.
Mijne jonkie is half mei geweest, beetje vijlen, wolfstandje er uit en een afgebroken stuk eerste kies uit kaak gevist. Dat zal een verademing geweest zijn haha

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:30

Timmie heeft er echt heel lang bulten van gehad vorig jaar. Die ontstaan doordat de nieuwe kies de dop eruit moet duwen, maar als die dop nog te vast zit gaat de nieuwe kies eerst naar beneden. (want groeit wel gewoon verder).
Maar fijn dat je het lek boven hebt Vientje!
Hulpteugels ook geen fan van, maar mits goed gebruikt kunnen ze wel toevoegen. Ik doe net als Utopia, eerst dusdanig veel grondwerk dat er eigenlijk weinig gevaar meer zit in opstappen. Stuur gas en rem zijn dan al nagenoeg bevestigd door voorbereidend grondwerk.

Tim was gister weer helemaal opgeknapt, beetje voorzichtig met naar het hek komen maar dat had ik al verwacht. Verder maar een beetje relaxed wat vrijheidswerk gedaan, even bijkomen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:30

Ik heb zelf nog nooit met hulpteugels gereden, maar heb daar dan ook de paarden niet voor. Mijn twee vorige paarden waren beiden Tinkers. Zat meer dan voldoende pit in, maar waren beide doodbraaf verder. Mijn jachtpaard is superbraaf, alleen niet zo dapper. Daar helpt een hulpteugel ook niet bij :') En Feyre.. ach Feyre. Dat was opstappen en weg stappen aan een lange teugel :=

Ze kunnen inderdaad flink last hebben van hun gebit. Arme Pinda, fijn dat je er nu achter lijkt te zijn! Fey had van het voorjaar ook chaos in haar gebit. Los zittende wolfskies, een dop die muurvast zat maar waar ze wel last van had.. Merkte dat ook als ik haar voerde, de happen brok gingen alle kanten op. Nu is ze in ieder geval al weer wat doppen kwijt en eet ze een stuk netter :))

Fijn dat Tim weer zover is opgeknapt!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:45

Harig :') _O-

Wat een sneu paard van die online proef zeg.. en inderdaad, wat jij zegt: als je nu al zo doet, wat doe je thuis dan, als je alleen bent! :oo :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:45

Fijn dat je er zo achter hebt kunnen komen wat er scheelt Vientje.
Tandarts komt morgen bij ons jonkie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:47

xXutopiaXx schreef:
Wat een sneu paard van die online proef zeg.. en inderdaad, wat jij zegt: als je nu al zo doet, wat doe je thuis dan, als je alleen bent! :oo :(:)

Nou inderdaad!
Ik wist overigens niet dat de online proeven beoordeling gewoon nog doorgaat. Gewoon weer wedstrijd rijden is toch alweer een tijdje mogelijk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:43

Dus toch de kiezen, gelukkig maar dat is goed op te lossen. Het zit bij mij in mijn routine dat ik regelmatig met mijn duim aan de buitenkant van de wang met constante druk de hele kiezen rij af ga, vaak merk je dan op tijd dat er wat scherp zit te worden.

Ik heb zelf niets tegen een slof in bepaalde situaties maar dat durf ik op bokt niet echt te zeggen eigenlijk _O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:12

Heb weer bijgelezen, was veel!

Te mooi weer voor een bijleespost :o

PL, hopelijk snel duidelijkheid over Gentle.

Vientje, hopelijk is het na de tandarts weer oké! Goed dat je naar je eigen gevoel luistert. :j

Hulpteugels heb ik weinig mee. Gebruik ze nooit meer, al jaren niet.
Martingaal gebruikte ik bij de arabier nog weleens om te voorkomen dat haar oren in mijn ogen prikte en ik bijna een kopstoot kreeg als ze haar hoofd hysterisch omhoog deed. :+
Van een slof zie ik voornamelijk slecht gebruik.
Naar mijn idee is een hulpteugels of een quick fix of gebruikt een ruiter die uit angst. Beide meestal overbodig en anders op te lossen, naar mijn idee :)

Joya heeft nu een wat rustig aan week. Afgelopen zondag naar het duin geweest samen met stalgenoot. Haar paard is de bff van Joya dus paarden waren ook in hun sas.
Alles voorop gereden, bij de drukke weg weer afgestapt en dwars door het dorp ook ernaast, maar ging supergoed. Pootje gebaad in een duinven, hoop gespetter, en ook nog een ijsje gehaald.
Alles gaat zo naar wens! Weet ik weer waar ik op gewacht heb en op geoefend :j

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:55

Wat rijden jullie toch in een waanzinnige omgeving :wow:

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:47

Sizzle schreef:
Dus toch de kiezen, gelukkig maar dat is goed op te lossen. Het zit bij mij in mijn routine dat ik regelmatig met mijn duim aan de buitenkant van de wang met constante druk de hele kiezen rij af ga, vaak merk je dan op tijd dat er wat scherp zit te worden.

Ik heb zelf niets tegen een slof in bepaalde situaties maar dat durf ik op bokt niet echt te zeggen eigenlijk _O-

Haha, als iets me nu echt niet kan interesseren is wat de moraalridders van Bokt vinden ;)

Fransje wat een heerlijke omgeving!

Ik vanmiddag heerlijk even gereden. Opstappen ging op de stenen nu behoorlijk. Afstappen schoot ze weer weg. Wat een doos... Maar het rijden ging echt goed. Zo kan ze bijna een behoorlijke B proef lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:06

Wat ze er van vinden maakt ook niet uit, maar het wordt dan zo‘n oeverloos gezeur van 35 pagina‘s. Nutteloos.

Fijn dat je paard zo goed vooruit gaat :)
Het is trouwens wel zo dat bij opstijgen een paard tot 10x het ruitergewicht te verdragen kan krijgen (vanaf de grond, vanaf een krukje minder) en dat kan door gevoelige paarden ook echt als pijnlijk ervaren worden. Misschien ligt haar gevoeligheidsgrens gewoon heel laag en heeft ze daar schrik van. Niet dat je er veel mee opschiet want uiteindelijk moet ze er toch mee leren om gaan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:30

Ik doe het uiteraard vanaf een krukje. Mevrouw is 1.70 groot en kom nog niet bijna in de beurt van de beugel haha.

Het is wel een beetje een spelletje hoor wat ze doet met het opstappen. Steeds als ik op het krukje stap en de teugels oppak gaat mevrouw 1 stap achteruit precies zodat ik bij haar schouder sta op het krukje.
Na kort even gereden te hebben en afgestapt ben ik haar weer langs het krukje geparkeerd en heb haar daar aan een lange teugel laten staan. Weer op het krukje gaan staan en als ze bleef staan lekker op der hoofd gekroeld en op der billen geaaid.
Daarna ook een paar keer de teugels opgepakt. Na een paar keer op en van het krukje gestapt te hebben was het klaar en ik heb haar weggezet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:22

Komt vast ook nog wel goed met oefening, Ps :)
Fijn dat het rijden zo goed gaat!

Moraalridder heb je overal. Vind ze in het echt erger dan op Bokt. In het echt kun je het "volgstipje" wat lastiger wegklikken :D
Op Bokt worden verschillen vaak groot uitgemeten terwijl je ook vaak veel gemeen hebt.

Omgeving hier is inderdaad wel oké! Maar dat is ook één van mijn prioriteiten. Paard moet op een plek staan waar je vanuit stal kunt buitenrijden en dan meer dan een paar kilometer.
Ben een kilometervreter :j
Overigens was de trail ride van GJ slechts een paar kilometer verder.

Dit was mijn avond! Heerlijk na een aantal enerverende werkdagen

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 00:35

Ik voelde me laatst toch wel een stukje veiliger met de slof bij het 1.80m hoge sensibele dressuurpaard die we opnieuw zadelmak maakten :=

Mijn eigen knol staat te verwilderen op het land. Letterlijk, ik kon niet meer in de buurt komen, hij vond de aanrakingen weer dood eng :o even wat gewerkt vanaf de grond nadat ik hem gevangen had en nu is het gelukkig weer een stuk beter. Gek beest :=

Moet hem echt weer op gaan pakken, maar ik had eerst een puppy en nu focus ik me even op het dressuurpaard want die is zo gaaf!

Ff spammen <3

Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:08

Ik ben toch zo blij dat ik geen kastelen van paarden meer heb ;)

1.70/1.80 had ik vroeger echt mega graag, nu heb ik er 1 van 1.52 (en nog groeiende) staan en denk ik af en toe: stop maar met groeien hoor, je bent groot genoeg :)

Hier gister DA geweest, niet uitverdoofd omdat Gentle 95% verbeterd was ten opzichte van n week geleden... wel zn pezen laten scannen want daar wilde ik nu toch wel zeker van weten dat daar niets zat! Perfecte pezen dus me happy!

Zometeen naar stal want afspraak met de smid, die moet kijken of zijn zolen al harder zijn en als dat zo is gaan er dus geen leren zooltjes meer onder.

Maandag moet ik mn DA laten weten hoe hij loopt want we denken toch dat t door het vastliggen komt. Zijn schouder en schoft zijn ook nog nagekeken maar ook niets mis mee.

Enige andere wat we nog kunnen doen is naar de kliniek voor een mri want we hebben nu foto's en echo van dat been. Maar voor mezelf al wel besloten dat ik dat (mri) niet ga doen.

Pfft, hoop dus nog steeds dat t afloopt met n sisser en dit de laatste keer geweest is want heel eerlijk gezegd ben ik wel klaar met alle ellende...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:13

Fijn om te horen paint! Ik hoop voor je dat het nu klaar is.

Ik hoef ze ook niet zo groot, en dacht dat deze niet zo groot was haha. Ze was nogal mager en smal en leek met het meisje wat haar zadelmak aan het maken was niet zo groot.. oepsie

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:40

Nu ik veel op Jay rijd, vind ik m'n springpaard ook ineens wel heel groot _O- Dije en Tamme zitten er mooi tussenin :+: Maar op zich is het voor mij geen criteria als ik een paard uitzoek.. al moeten ze voor mij echt niet te klein zijn met m'n 1.85m :=

Fijn dat z'n pezen goed zijn PL!! _/-\o_ Waarom heb je nu al besloten geen MRI te doen? Gewoon interesse hoor, lijkt mij een enorme exercitie om te doen, dus ik zou zelf ook niet weten wat ik zou doen.. ben benieuwd naar jouw beweegredenen... :) Snap dat je klaar bent met alle ellende... is nu wel een keer tijd om lekker te kunnen genieten!!

Wat een gaaf ding Geryon!! <3

En inderdaad fransje, wat een heerlijke omgeving :+:

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:01

Fijn dat Timmie weer helemaal opgeknapt is!

Online proeven is sowieso nog t/m augustus, wij zouden daar een deel nog van meedoen maar ik heb afgemeld uiteraard. Eerst het bekkie weer op orde en zien wat dit rijtechnisch aan herstelwerk nodig gaat hebben :o Vind de online proeven mogelijkheid echt tof en leerzaam, hoop dat het in enige vorm blijft bestaan.

Echt heerlijk zo Fransje, zo fijn om zo relaxed met je paard op stap te kunnen in een mooie omgeving!

Lekker rijden zo PSvanLot!

Gaaf dressuurpaard Geryon :) Puppy heeft even vrij?

Thanks voor de info over het wisselen! Ook nog wat verder over ingelezen weer, dus leerzaam weekje :D

Fijn om te lezen dat de check bij de DA positief was PL! En ook mooi om nu de zekerheid te hebben dat zijn pezen OK zijn, lijkt me inderdaad een opluchting. Kan me voorstellen dat je wel een keer klaar bent met al dat gedoe :(:)

Mijn ideale maat is 1.75m, en zoals het nu lijkt gaat Pinda braaf rekening houden met die voorkeur 8-) Ze is op het moment maar 5/6 cm groter dan Miep (1.68m), maar Miep heeft een flinke schoft en is heel compact. Elke keer als ik nu op Miep stap heb ik het gevoel op een bolle Shet te stappen :))

Gisteren met ander paard bij les geweest van externe instructrice, ook nog even over Pinda en hoe het nu met ons gaat gehad. Was wel fijn, even beetje afstemmen na alle perikelen :) Nu eerst tanden fiksen met de DA en daarna de fysio erbij, en dan daarna verder knutselen met onze spannings-puzzel (mocht die dan nog bestaan uiteraard).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:18

Hele grote paarden zijn niet echt mijn ding.
Heb liever een handzamer model van rond de 1.60.
Heb je ook geen gedoe met te lage trailers, te kleine boxen en grotere kans op een aantal fysieke problemen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:53

Hier ook liever een model van rond de 1m60 :D Die achterhand krijg je ook vaak makkelijker mee dan met van die reuzen.

Voor de rest moet ik dringend bijlezen maar nog geen tijd gehad :=

Maaaar... Weten jullie mijn zadelpasser incident nog waar ik niet zo blij mee was? Is er iemand die mij even wat advies kan geven via pb hierover?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:44

Mijn jachtpaard is 1.68 en Feyre zal die kant ook op gaan. Alleen is Fey dan nog een stukje breder dan de gemiddelde warmbloed :') Heel veel groter hoeven ze van mij ook niet te zijn hoor, maar veel kleiner ook niet. Ik ben ruim 1.80 dus moet wel een beetje paard onder me :))

Ik wil best met je meedenken CL :j

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:23

PS fijn dat haar gewicht nu goed gaat +:)+

Ah ik kon het slecht zien op het filmpje maar zag een extra stukje touw/lijn oid. lopen dus dacht een elastiek ofzo. Zelf ben ik enorm slecht met veel dingen in mijn handen dus ikzelf zou echt niet met slof moeten gaan rijden :') Maar vind het ook niet zo nodig, heb bij die van mij een jaar grondwerk gedaan met allerlei gekkigheid dus wist wel aardig wat ik kon verwachten en dat was weinig geks :D

Hahaha Vientje, de onderkant van haar kaak is harig _/-\o_ Hopelijk helpt de tandarts dan, ik weet dat het bij paard van een vriendin een wereld van verschil is geweest. Die van mij is in mei bij de tandarts geweest, ik dacht eerder altijd dat eens per jaar prima was maar mijn tandarts vertelde dat jonge paarden snel scherpe randjes krijgen.

Oh wat heerlijk weer op pad met Joya! <3 Ik vind het wel jammer dat ik nu wat verder van het bos zit, qua voorzieningen voor mij heb ik wel ingeleverd t.o.v. vorige stal (geen warm water, geen longeerbak, minder goede bodem in gewone bak en verder van het bos). Daarentegen is dit voor Koda echt een paradijsje en voel ik niet meer de druk/verplichting om elke dag wat met hem te doen en ik weet zeker dat hij voldoende ruwvoer krijgt, ook als ik er niet ben :j

Wel blij dat we hier in het topic geen pagina's lang hoeven te zeuren over meningen. Soms verschillen mensen van mening/hebben een ander perspectief ergens op en dat is prima. Ieder zn ding :D

Voor mij is opstappen piece of cake, het inparkeren zit er zo in dat ik 3 keer kan opstappen, afstappen, achterstevoren kan gaan zitten en hij blijft alsnog staan. Ik kan ook vanaf het krukje mijn been in één keer eroverheen zwaaien, ook makkelijk (maar doe tegenwoordig vaak wel mijn voet in de beugel want dan controleer ik met opstappen even of ik wel aangesingeld heb). Laatst had ik mijn beugel blijkbaar niet goed vastzitten en met opstappen voelde het gek, lag mijn beugel ineens op de grond (westernzadel). Ik er aan de rechterkant af, omheen gelopen, links de beugel weer bevestigd, op maat gemaakt en toen nog een keer opgestapt. Koda stond nog steeds netjes te wachten :D

Ik ben ook blij met een handzaam formaatje, vind zelf 1.50-1.60 en lekker breed/rondgeribd ideaal :) Maar ben altijd al gek geweest op pony's, zoveel aansprekender qua uiterlijk en karakter voor mij :o Wel een nadeel dat ik zelf zo'n 1.85 ben, maar meestal gaat het eigenlijk wel prima.

Fijn dat de pezen van Gentle goed zijn! Wel lastig dat hij toch een beetje kwakkelt qua lopen...

CL kan me inderdaad nog herinneren van je zadelpasser, is het weer mis? Je mag mij ook wel PB sturen, maar weet niet of ik je kan helpen.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:06

Ik lees nog steeds mee hoor! Ik heb geen tijd voor een lange bijleespost vandaag.

Maar ik las dat Vientje en Pinda even niet lekker gingen en dat de oorzaak daarvan mogelijk gevonden is. Dat is fijn zeg!

En dat Gentle’s pezen goed zijn las ik ook. Goed nieuws! En ik begrijp dat je klaar bent met de pech. Ik weet helaas hoe het is.

Verder heb ik allemaal mooie foto’s van knappe paarden voorbij zien komen. Jullie gaan lekker hoor! Ik vind het leuk om jullie te blijven volgen en hoop dat jullie dat ook goed vinden.

Ondertussen ben ik zelf op zoek naar een nieuw vriendinnetje, want ik mis het rijden inmiddels wel flink. En ik heb een heel knap meisje op het oog, dus wie weet kan ik daar ook wel mee aansluiten straks.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:07

Waarom geen mri....

Vooral vanwege de kosten en het feit dat we dan naar alle hoogstwaarschijnlijkheid nog steeds geen steek verder zijn.

Als er niets uitkomt is het een behoorlijke aanslag op mijn portemonnee en mocht er dan toevallig wel wat uitkomen dan zal er nog meer uit diezelfde portemonnee moeten komen en helaas heb ik nog steeds geen geldboom in mn achtertuin staan ;)

Ik doe echt veel voor mn beesten maar nadat ik meer dan 3 jaar geprobeerd heb om zijn moeder overeind en goed te houden is mn spaarpot behoorlijk ver leeg :(

Verder heb ik van mezelf n besluit moeten maken tot waar ikzelf wil gaan en mri hoort daar helaas echt niet bij. Foto's zijn goed, pezen zijn goed, jong paard dus zou niets geks moeten zijn. Inspuiten mocht dat nodig zijn doe ik ook nog maar that's it

Ik heb gezegd dat als hij nu weer goed is en blijft hij bij mij blijft maar ook eerlijk tegen manlief gezegd dat zodra Gentle weer opnieuw iets heeft op hetzelfde been ik er serieus klaar mee ben, ik ga mezelf die bak ellende besparen en hoe gek ik ook op m ben is dat voor mij wel echt de grens voor wat ik kan en wil doen. Maar voor alsnog ga ik uit van gewoon domme pech hebben ;)

Zo, voor zover mijn beklag _O-

Gentle vandaag naar de smid geweest dus ook van zn lange tenen af... daarna zonder ijzers op zowel het hard (stap draf rechte lijn) als op de volte op het zacht laten lopen en.... 98% zuiver **\O/**

Dus geen ijzers of zooltjes meer voor en alleen achter plates.

Nu wachten tot maandag want dan mag ik hem pas weer laten lopen omdat smid toch n heel klein beetje aan zijn stand veranderd heeft (iets laten zakken op zn verzenen).

Ga zometeen een poging tot bijlezen en uitgebreid reageren doen maar daarvoor open ik even mn laptop (die moet ik toch hebben want er moet zo af en toe ook wat werk verricht worden (fotograaf en moet n cadeaubon voor een zwangerschaps shoot in elkaar zetten)).

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:06

Dankjewel voor je uitleg PL, heel eerlijk! Van jou nu, maar ook naar je paard toe.. duidelijke grenzen stellen is erg moeilijk!! Ik hoop alleen dat het nooit tot die grens komt..