[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 22:11

Sintara schreef:
Dat is waar. Heb je wel het idee dat hij rustiger wordt/ beter gewend raakt?

Rustiger toch al wel. Alleen laat die zich niet pakken.
Eten uit emmer ging vandaag vlot bij limo. En gaat ook vlot de stal in om hooi te eten.
Staan ook rustig te grazen als ik toekom.

genja

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:52

Zeg ook niet iets prijzig maar prijzig iets net iets anders.
Bekken kan thuis zelden goed op foto. En dan ben je ook weer geld kwijt en moet je alsnog naar de kliniek. Of je laat het zitten tot je weer gaat twijfelen aan zijn gezondheid en je weer een onderzoek gaat doen.
Laat hem dan gewoon in de wei staan en ga sparen (Rond 1800 euro) en doe dan meteen het juiste onderzoek en dan wordt niet alleen bekken gedaan maar hele paard dus je weet waar je aam toe bent. Gedeeltelijk kan ook trouwens maar relatief weinig prijsverschil

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 22:58

Voor dat relatief weinige prijsverschil lijkt me dan hele paard idd betere optie.

Ik ga hem gewoon paar maanden laten onbelast bewegen. Wandelen zodra het kan en wat basis grondwerk.
Over 2 à 3 maanden zou ik dan het geld (+ extra's voor bijkomende onderzoeken bv) bijeen moeten hebben voor een grondig onderzoek.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:16

Dat klinkt als een goed plan! Hij word er inderdaad niet slechter van, en gewoon doorgaan terwijl je twijfelt is ook niet goed. Lekker even laten staan, wat grondwerken en tutten, en dan gewoon in de zomer eens kijken hoe het gaat.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:23

Art_Ificious schreef:
Voor dat relatief weinige prijsverschil lijkt me dan hele paard idd betere optie.

Ik ga hem gewoon paar maanden laten onbelast bewegen. Wandelen zodra het kan en wat basis grondwerk.
Over 2 à 3 maanden zou ik dan het geld (+ extra's voor bijkomende onderzoeken bv) bijeen moeten hebben voor een grondig onderzoek.

Paar jaar geleden was alleen bekken /si gewricht gebied rond de 1300 en hele paard rond 1800.
Dus inderdaad goed idee om te sparen en over paar maanden verder te kijken. En straks als het weer beter weer wordt en hij gesetteld is grondwerk met hem gaan doen en lekker wandelen goed voor jullie band

(Was wel bij kliniek in Nederland dus prijzen kunnen iets verschillen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:35

Zou het niet zinvoller zijn om dan eerst een tijd pijn stiller te geven?
Sommige paarden zijn gewoon niet erg soepel of hebben bepaalde beperkingen die niet perse pijnlijk zijn maar wel de beweging beinvloeden.

Ik snap je helemaal dat je niet zomaar van alles zou willen testen. Als je niet al een goed idee hebt wat het kan zijn dan levert het zelden wat op (uit ruime ervaring).
Het is immers geen hamster die je in 1 klap even doorlicht.
Luister liever naar je gevoel en vraag naar eerlijke adviezen van mensen die je vertrouwd (osteo?).

Een afweging die ik doorgaans maak is: wat kan ik met de informatie?
Bij sommige blessures kun je niets herstellen, dan is het de vraag of je het dan perse tegen veel kosten ook op papier wilt zien. Uiteraard staat iedereen daar anders in.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:02

Mijn atrose hond doet het erg goed op duivelsklauw,en dat is een niet idioot duur suplement
https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... auw-Liquid dat is wat pijnstillend kan je zien of het het helpt.

En mischien is dit ook wat voor Limo https://www.medpets.be/phytonics+strezz/
Ik kreeg dat van mijn Da voorgeschreven nadat mijn paard erg van slag was na de dood van een paard waarmee ze heel lang samen was.Ze wilde toen niet meer eten of niks.Na de druppels knapte ze toch snel op. Misschien helpt het bij Limo met de verhuizing en alles.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 01:13

Sizzle schreef:
Zou het niet zinvoller zijn om dan eerst een tijd pijn stiller te geven?
Sommige paarden zijn gewoon niet erg soepel of hebben bepaalde beperkingen die niet perse pijnlijk zijn maar wel de beweging beinvloeden.

Ik snap je helemaal dat je niet zomaar van alles zou willen testen. Als je niet al een goed idee hebt wat het kan zijn dan levert het zelden wat op (uit ruime ervaring).
Het is immers geen hamster die je in 1 klap even doorlicht.
Luister liever naar je gevoel en vraag naar eerlijke adviezen van mensen die je vertrouwd (osteo?).

Een afweging die ik doorgaans maak is: wat kan ik met de informatie?
Bij sommige blessures kun je niets herstellen, dan is het de vraag of je het dan perse tegen veel kosten ook op papier wilt zien. Uiteraard staat iedereen daar anders in.
heeft een tijdje (21 dagen) op pijnstillers (ontstekingsremmers) gestaan na de foto's van de rug op de kliniek.
Daar zag ik toen eigenlijk ook geen verschil mee. Hij bleef schrikkerig en gespannen lopen.

Artrose geneest niet, kan alleen verergeren.
Iemand zei me toen in het topic over de rug foto's ook dat er heel veel zenuwen uit de facetgewrichten lopen en pijn ook daarvan kan komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 02:13

Heb even mijn topic gelezen "röntgen van rug laten maken".
Daarin stond dat scintigrafie 900 euro kost. Weet alleen niet of dat voor het hele paard was.

Heb er toen ook gemeld dat ik limo weide paard zou houden als het niet zou beteren met hem.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 07:33

Van het si gewricht kun je ook rectaal een echo laten maken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:17

Kijk dat Limo geen optimale rug heeft, dat is vanaf de eerste foto al duidelijk. Hij heeft exterieurmatig gewoon een aantal beperkingen met name ook in de bovenlijn.

Dat betekent in mijn ogen niet dat je daar niet gewoon een fijn recreatief rijpaard aan kunt krijgen, dat betekent wel dat het waarschijnlijk geen sporttopper gaat worden, maar dat was volgens mij ook nooit TS haar ambitie.

Ik denk dat heel veel van de strakheid ook gewoon terug te voeren is op het management waaronder hij tot een paar weken geleden gehouden is (veel op stal is niet gunstig voor de spierontwikkeling van een wat zwakkere rug en ook niet voor de ontspanning) en het gebrek aan ervaring van de ruiter om het dier goed over de rug te trainen.

Voor mij zou het echt nog veels te vroeg zijn om dit dier af te schrijven als recreatief rijpaard en ook nog veels te vroeg om er duizenden euro's aan onderzoeken tegenaan te gooien.

Ik denk dat over een paar maanden, als het dier lekker die bovenlijn heeft kunnen rekken met veel weidegang, hij zich op zijn plek voelt in de wei en daardoor rustiger wordt in het koppie, en warmte en zon op zijn lijf heeft gehad, dat het echt al een heel ander verhaal wordt. In de tussentijd aan het werk met gehoorzaamheid op de wei, dat jij hem kunt pakken wanneer je wilt en met hem kunt wandelen (aan de hand want ik heb begrepen dat in Belgie met wandelen ook buitenrijden wordt bedoeld) en dan eens beginnen met die bovenlijn goed te trainen door correct te longeren. Hiervoor zou ik een chambon of gogue gebruiken (en begeleiding!) waarmee je geen druk zet en hem niet in een houding dwingt, maar hem wel uitnodigt het hoofd te laten zakken , die bovenlijn los te laten en daarmee de bovenlijn beter ontwikkelen. Als je dan ziet dat dat lekker gaat deinen en golven, los wordt en er spieren op die bovenlijn komen, dan kun je eens gaan proberen te rijden. Evt ook met die gogue/chambon en onder begeleiding. Als het dan nog niet lukt, dan zou je kunnen overwegen de medische mallenmolen in te gaan, maar persoonlijk denk ik dat alle problemen nu nog veelal gewoon op te lossen zijn en dat er op den duur prima met Limo gereden kan worden.

En ik blijf erbij, voor nu zou ik echt een dekentje overwegen. Het is maar voor 1 of 2 maandjes, maar kou maakt stress en strak in het lijf en dat maakt op dit moment die rug niet beter.

Wat betreft Featherlight, ik heb er geen ervaring mee dus kan er niet echt over oordelen. Maar het klinkt mij wel in de oren als een enorm commerciële hausse waarmee door er een naam aan te geven veel extra geld en exposure wordt gegenereerd. Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is, maar waarschijnlijk wel over de top duur. Er zijn echt zat mensen met een minder commercieel uitgangspunt die je fijn kunnen helpen voor normale prijzen. Het is gewoon jammer TS dat jij weinig mensen in jouw directe omgeving hebt met de juiste ervaring en de juiste connecties. Dat maakt het moeilijker omdat je zelf niet alle ervaring in huis hebt om het kaft van het koren te scheiden. Maar op Bokt zijn er vast zat mensen die je hiermee kunnen helpen die bij jou in de omgeving goede adresjes kennen voor de opleiding van je beide paarden.

Een ouder paard kopen waarmee je direct aan de slag kunt en van kan leren is natuurlijk aantrekkelijk en is an sich ook zeker iets wat ik zou aanmoedigen. Zeker nu je een stalling hebt waar er makkelijk eentje bij kan. Maar let wel op, want fijn opgeleide en gezonde paarden kosten een hoop. Met goedkoop vind je vaak of iets waar jij niet van leert omdat het verkeerd opgeleid is, of er mankeert medisch het nodige aan waardoor je in beide gevallen weer voor een hoop onverwachte kosten komt te staan.
Laatst bijgewerkt door oji op 15-03-19 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:31

Oji _/-\o_ Hele fijne post.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:32

Oji, bedoel je niet dat Limo juist geen optimale rug heeft?
Verder helemaal mee eens!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:36

Cayenne schreef:
Oji, bedoel je niet dat Limo juist geen optimale rug heeft?
Verder helemaal mee eens!
:j
foutje, eens kijken of ik het nog kan aanpassen :D

edit...gelukt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:49

Oji, wat een mooie post van jou! Art ik zou die eens goednop je gemak lezen staan een hoop nuttige dingen in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:55

oji schreef:
Ik denk dat heel veel van de strakheid ook gewoon terug te voeren is op het management waaronder hij tot een paar weken geleden gehouden is (veel op stal is niet gunstig voor de spierontwikkeling van een wat zwakkere rug en ook niet voor de ontspanning) en het gebrek aan ervaring van de ruiter om het dier goed over de rug te trainen.

Mee eens. Daarbij vind ik ook dat Art rijtechnish nog te weinig beheerst om het paard met training voldoende in de (juiste) spieren te krijgen. Art ik snap dat je ziet dat er wat aan ziet, dat zien wij ook.
Maar het zou ook kunnen zijn dat je dat met correct trainen wel in orde krijgt.
Redt hij dat dan niet, dan kun je eens verder gaan zoeken. Maar dan moet hij wel meer aan de bak dan nu.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 13:17

Maar als hij ontspande bij longeren voorbije maanden bleef die rug alsnog strak. Er zat niet veel schwung in zeg maar. Toch ontspande limo want hij briesde, hals had wel schwung (bij spanning is de hals ook stijf), neus lekker over de grond of op boeghoogte.

Desondanks stapte hij wel in het spoor van de voorbenen of er zelfs wat overheen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:30

dat is heel begrijpelijk, want dat lukt niet van het ene moment op het andere. Ik denk dat Oji een heel goed verhaal heeft neer gezet, zeker als je daar ook goede begeleiding bij zoekt.
En het is essentieel dat het volledige plaatje klopt, dus training, huisvesting, voeding, 'stal'management (dus dingen als wel of geen deken, hoefonderhoud, etc).

IMO is het vooral belangrijk dat je een lange termijn strategie kiest, daaraan vasthoudt en de voortgang over de langere termijn bekijkt. Niet te veel twijfelen en veranderen, maar vasthouden aan die gekozen lijn en daarbij professionele ondersteuning zoeken.
En dat kan met rijden, grondwerk, longeren, van alles, als er maar iemand regelmatig meekijkt en op die manier ook met wat afstand voortgang kan beoordelen.
Het risico met zulke paarden als Limo is namelijk dat je vervalt in micromanagement; ik weet er alles van, en wil je er evt per PB wel eea over vertellen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 13:35

Wat wordt er nou eigenlijk niet begrepen aan geen deken want limo laat zich niet pakken. Laat staan dat die een deken laat omdoen. Heb nergens de mogelijkheid hem vast te zetten. Als die vast staat laat die dat namelijk wel toe. (op manege althans liet die dekens omdoen als die op de poetsplaats of in de stal stond en dus niet weg kon.)

Hoeveel grams raden jullie dan aan? Hoewel ik ook al vaak naar de bucas recuptex gekeken heb hoor.
Maar die lijkt me te duur voor op de weide hele dagen om te doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:39

Ik lees al een tijd mee, maar heb nooit gereageerd, omdat alles wat ik wilde zeggen altijd al gezegd was.

Art, qua bewegen van de rug kan het ook zo zijn dat hij zichzelf dat aangeleerd heeft. En dat is moeilijk om om te buigen. Mijn vorige paard had zichzelf wat dingen aangeleerd nav een blessure en dat heeft best moeite gekost om weer af te leren. Zelfs als hij ontspannen was bleef hij bepaalde dingen doen, omdat dat gewoonte was geworden om geen pijn te krijgen of omdat hij dat gewoon zolang gedaan had. Geen verschil met pijnstilling, dus ik heb onder begeleiding dat er uit moeten krijgen. Juist omdat dat vele malen beter voor het paard was.

Ik denk echt dat je er goed aan doet om Limo een deken op te doen. Je houdt zoveel rekening met zijn atrose, maar een deken kan een hele goede ondersteuning zijn. Ja, het is nu lastig, maar je moet aan de slag met hem kunnen pakken. Je had toch al een bokker die je wel eens geholpen heeft met grondwerk enzovoorts? Kan zij niet komen helpen?

Mijn vorige paard kon na zijn ongeluk niet meer zonder deken (atrose door dat ongeluk). Hij was ook echt een paniekerig dier, dat uitte zich dan niet in vluchten, maar in ontploffen waarbij hij geen oog meer had voor zijn omgeving. Ook met dekens deed hij dat in het begin, maar ik merkte heel goed dat hij met dekens minder last had van de atrose dan zonder. Hij komt uit een binnenstal en staat nu ineens buiten, dat is al een flink verschil in warmte, plus de regen en wind van de laatste dagen. Ik heb ook een therapiedeken gehad en hoewel de Recuptex me echt ideaal lijkt voor Limo kan je die niet als enige deken op doen buiten helaas.
Dat ontploffen deed die van mij ook met opzadelen, aansingelen, opstappen en alles wat er maar raar of nieuw kon zijn. Ik hield gewoon elke keer dezelfde routine aan, maar ben geen dingen gaan ontwijken. Ik hield er alleen rekening mee. Soms kleine aanpassingen, maar juist door zo voorspelbaar mogelijk te worden werd dat gedrag ook minder, het kwam af en toe wel weer naar boven als er iets bijzonders was, maar van elke dag ontploffen ging het naar 1 keer in het half jaar of jaar.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:40

Is nog maar paar dagen slecht weer, dan komt het zonnetje weer!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:42

als dat het enige is wat je uit mijn post haalt (en ik heb niet gezegd dat Limo een deken op moet!), vind ik erg zonde van mijn energie geweest.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 13:57

Lielle schreef:
als dat het enige is wat je uit mijn post haalt (en ik heb niet gezegd dat Limo een deken op moet!), vind ik erg zonde van mijn energie geweest.

Hoho he
Het is niet omdat ik op 1 ding reageer dat ik de rest niet tot me opgenomen heb.
Over de rest heb ik gewoon niks te zeggen.

Tevens slaat mijn reactie van het deken ook op de post van oji die wel een deken aanraadde.

Je moet het niet meteen zo negatief opvatten. :)

Hulp in grondwerk heb ik. Heb ook goede tips van haar gehad. Maar heb nog geen prikpalen en lint kunnen halen om de ruimte kleiner te maken.
Tevens als ik toepas wat ik geleerd heb blijft limo gewoon weglopen. Hij maakt er echt een spel van waarbij hij ook gefrustreerd (oren naar achter en soms tanden bloot) op spirit af rent en hem in de hals wil bijten. Spirit rent gelukkig niet zo veel mee. Hij vind het niet fijn als limo zo op hem afstormt en uit dat in dreigen tot stampen. Dus dat spirit een hindernis kan zijn die limo verder opjaagt door mee te rennen is gelukkig niet zo.

Zelfs voor snoepjes wil limo niet bij me komen. Hij komt wel als ik de emmers voer klaarmaak, en als ik ze neerzet is hij er ook als de kippen bij.
Maar snoepjes neemt hij heel onzeker aan met uitgestoken hals zodat hij echt moeite moet doen het snoepje te pakken en ik hem zeker niet kan vastnemen.
Ik moet bij hem dus eerst het vertrouwen weer op punt krijgen helaas. Terwijl dat bij spirit al enorm gegroeid is nu hij vrijheid heeft.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:04

Aankomende week gaat de wind liggen en komt het zonnetje door, ik ben heel benieuwd wat dat met limo doet :)
Spirit lijkt me een super leuk dier! Ik ben blij voor je dat hij al zo veel gegroeid is! Hoe oud is hij nu?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:21

Art_Ificious schreef:
Lielle schreef:

Hoho he
Het is niet omdat ik op 1 ding reageer dat ik de rest niet tot me opgenomen heb.
Over de rest heb ik gewoon niks te zeggen.

Tevens slaat mijn reactie van het deken ook op de post van oji die wel een deken aanraadde.

Je moet het niet meteen zo negatief opvatten. :)

Ik vat het niet negatief op, ik vind het bijzonder dat je niet laat merken of je er iets aan hebt. Ook prima als het niet zo is, trouwens.

Citaat:
Hulp in grondwerk heb ik. Heb ook goede tips van haar gehad. Maar heb nog geen prikpalen en lint kunnen halen om de ruimte kleiner te maken.
Tevens als ik toepas wat ik geleerd heb blijft limo gewoon weglopen. Hij maakt er echt een spel van waarbij hij ook gefrustreerd (oren naar achter en soms tanden bloot) op spirit af rent en hem in de hals wil bijten. Spirit rent gelukkig niet zo veel mee. Hij vind het niet fijn als limo zo op hem afstormt en uit dat in dreigen tot stampen. Dus dat spirit een hindernis kan zijn die limo verder opjaagt door mee te rennen is gelukkig niet zo.

Ook dat is iets dat je in een les kunt meenemen, zelfs zonder linten.

Citaat:
Zelfs voor snoepjes wil limo niet bij me komen. Hij komt wel als ik de emmers voer klaarmaak, en als ik ze neerzet is hij er ook als de kippen bij.
Maar snoepjes neemt hij heel onzeker aan met uitgestoken hals zodat hij echt moeite moet doen het snoepje te pakken en ik hem zeker niet kan vastnemen.
Ik moet bij hem dus eerst het vertrouwen weer op punt krijgen helaas. Terwijl dat bij spirit al enorm gegroeid is nu hij vrijheid heeft.

Je bent net verhuisd, sommige paarden hebben meer tijd nodig. Maar vertrouwen komt niet vanzelf, dat vraagt werk, aandacht, heel veel nadenken, vallen, en weer opstaan (hopelijk alleen symbolisch).