Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:08

Lamarxhorse schreef:
Mee eens probeer de beloning in zijn eigen ruimte te geven maar ik moet meer rechtop blijven staan. Ook ben ik bezig met voedselweigeren met gesloten hand en daar een commando voor te maken zodat ik dit idd ook kan doen..
maar is dit niet verwarrend twee commando's? Dus 1 voor de oefening en daarna nog 1 voor het aannemen van de beloning?

Maar hij gaat niet achteruit voor de beloning aan te nemen ;)
Eerst zorgen dat hij het voedselweigeren goed onder de knie heeft, en dan pas andere dingen gaan oefenen. Anders blijf je hier altijd moeite mee hebben, hij mag absoluut niet in jouw ruimte komen.

biancalaylo

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:20

@brightbren

Ja je kan super goed buitenrijden. Haagse bos en de waalsdorpervlakte zijn 2 tot 5 minuutjes stappen. En het strand is op ongeveer 30a40 minuutjes rijden. Ideaal! En meijendel ligt er ook nog naast.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 18:17

Net bij Rosie even een gedeelte van het tuig omgedaan. Ze was super braaf.Afbeelding

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:44

Thans nrj ga ik daar nu eerst mee aan de slag!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:14

Komen weer leuke en een hoop grappige foto's voorbij! :D

Vrijdag zijn zijn hoefjes gedaan. De smid geloofde niet dat hij heel braaf is met bekappen. (Vorige keer vroeg hij al waar Elano vandaan kwam, aangezijn de smid veel tinkers uit engeland/ierland krijgt en dat zijn niet de makkelijkste.. Hij had toen ook even gekeken naar zijn hoef en zag toen rotstraal, zag er nu heel goed uit zei hij.) Ik snap natuurlijk dat hij dat niet geloofd, hoeveel mensen zeggen wel niet dat een paard braaf is en niet zo braaf blijkt te zijn.. Nou, hij vond hem wel héél braaf! Elano geeft zo voetje en stribbelt/trekt/schopt geen enkele keer. Blijft gewoon dood braaf staan. Alleen als hij zijn evenwicht verliest verzet hij de andere voetjes, maar daar heeft de smid niet bepaalt last van. De smid wilde Elano nog net niet meenemen. :))

Gister was de tandarts er. Zijn gebit was gewoon goed. Dus hopelijk werkt de wormenkuur goed en valt ie niet nog meer af. Ik wacht nog heel even met bijvoeren zodat ik het goed in de gaten kan houden of hij nog steeds afvalt. Heb ook vlozaad besteld, wie weet te veel zand in de darmen (kunnen ze natuurlijk ook van afvallen.) Als dat niet werkt de DA bellen of die iets weet. Voor het zelfde geldt is het 'niks' en moet hij gewoon 24/7 ruwvoer ter beschikking hebben. Hij is niet de snelste eter namelijk.

Vandaag weer de camera meegenomen naar stal. Want ik heb nog lang niet genoeg foto's.. Vanaf morgen/overmorgen weer gaan wandelen met Elano. Foto's willen alleen niet meewerken met uploaden, dus post ze wel een keer in een link naar het topic.. Als uploaden dan wel wilt. :P

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:52

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:07

Wat is Zilver heerlijk braaf zeg!

Ik heb vandaag Jorie met Alex zijn bit gewandeld onder het mom van 'hij zal toch moeten wennen aan ijzer in zijn bekkie'. En hij vond het zoals altijd allemaal wel best, ik kom absoluut nog niet aan zijn mond verder. Het touw zit veilig vast onderaan de neusriem.
Afbeelding

Maar hij moest eerst wel even raar kauwen :')
Afbeelding

Het hoofdstel staat niet juist afgesteld, ik had alleen even de bevestiging van het bit juist gedaan. De rest van de afstelling is op Alex zijn hoofd en klopt dus niet met Jorie zijn hoofd. Jorie zal waarschijnlijk met Alex zijn oude hoofdstel beleerd gaan worden. En de bitmaat is hem ook ietsje te groot, dus een kleiner bit is al in de bestelling :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:19

Hier vandaag puzzle weer even gelongeerd.
Vandaag in vol tenue. :j
Beschermers om, singeltje met dekje om en hoofdstel in.
Halster nog wel onder hoofdstel laten zitten zodat ik de longe aan het halster kon bevestigen.
Maar hij was weer super braaf. :j

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:32

@biancalaylo wat leuk dat je op duindigt gaat staan. Wel van gehoord, nooit geweest. Lijkt me erg leuk om daar eens te kijken.

@Kabayo
Hoe gekker hoe beter of niet? Wat een braaf paard is Zilver zeg.

@Lamarxhorse Leuk die klikker training op film! Handig om je zelf terug te zien. Het meeste is volgens mij wel gezegd komt vast goed met wat oefening. Zou leuk zijn af en toe wat filmpjes te zien.

@BrightBren
Bo is echt een leuk dier om te zien! Geniale foto's ook met dat zitten enzo haha.

@kvulden kun je je eigen topic niet meer bijhouden? :P
Dat tuig staat Rosie goed! Wordt een leuke voor de kar denk ik.

@puppy1128
Wat goed dat Elano zo braaf is bij de hoefsmid! Kwam hij dan ook uit Groot Brittannië?
Op de foto's uit je topic vind ik hem niet heel erg dun ogen, maar komt misschien omdat die van mij nog wat dunner is.

@Fennadev
Dat kauwen vind ik er altijd zo grappig uitzien. Als hij het nu niet erg vond, zal hij er wel zo aan gewend zijn.

@Renske_W
Gaat het goed met vangen? Super dat hij gewoon braaf is met alles erop en eraan.

Ik heb Jaro van het weekend weer verhuisd. Hij staat gaat een maand 24/7 in een vette wei staan :D Dus nu kan hij wel echt vetjes gaat kweken. :D Ik vond het wel een beetje sneu om hem weer te verhuizen, maar gelukkig heeft hij het wel echt goed en lijkt hij het niet super erg te vinden en de veulens vinden hem vet interessant. Hij lijkt ook best groot zo. Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 20:29

Haha Ilayla nee het lukt even niet met de vakantie drukte. Wel fijn dat het topic zo goed loopt. Rosie vind het ook er fijn als we ook even wat met haar doen en niet alleen met haar grootste vriendin haha.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 00:03

ik heb met mijn huidige staleigenaresse gesproken, en heb een opzegtermijn van een maand gekregen :D *\o/*

had gelukkig op 31 juli al opgezegd dus mag eind augustus weg

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:34

@xZiva: wat fijn!! Dat is al bijna. :)

@Ilayla: Heerlijk dat Jaro vetjes kan gaan kweken! En ja verhuizen is soms vervelend en sneu, maar daar wennen ze wel weer :)

Pepper heeft de afgelopen week ook twee keer een hoofdstel en bitje in gehad. Hij zat lekker te kauwen en vond het allemaal wel best. Heb wel zijn halster er onder gelaten en de neusriem los, dus het zit niet helemaal netjes. :) Hij wordt zo knap, mijn kleine man <3
Afbeelding

En zijn nieuwe halster:

Afbeelding

En nog eentje van ons samen gisteren in de "speeltuin". (staan allemaal obstakels zoals een vliegengordijn, bruggetje, hek etc.) Hij krijg een behoorlijk buikje, dus heb gisteren een briefje aan zijn deur gehangen met het verzoek hem aub geen snoepjes meer te geven. Hij heeft veel fans op stal en daarmee ook veel suikertantes :roll: :D
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:48

Gelukkig xZiva_! Dat scheelt een hoop.

Irritant hè, als anderen je paard voeren. Ik kwam er op mijn oude stal achter dat een stalgenoot Miles wortels voerde en die mag hij helemaal niet hebben vanwege zijn PSSM. Ik snap ook niet dat je het paard van een ander gaat voeren, voer lekker je eigen paard :+

Toen ik gisteren mijn andere pony aan het opzadelen was heb ik Miles even voor de grap een hoofdstel aan gedaan. Zijn hoofd is in drie maanden gewoon twee gaten groter geworden :') Hij vond het maar een beetje raar allemaal. Ik ga hem in april toch bitloos beleren, maar verder hoeft hij nu echt niks te doen. Alleen maar te groeien want er mag nog wel 10 centimeter bij :o
Afbeelding

Afbeelding

Typische achterdochtige Miles-blik weer :+
Afbeelding

Hij is echt bruin. En gigantisch stekelharig.
Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:58

Ja heel irritant en ook een beetje brutaal vind ik het. :o m.i. voer je andermans paard gewoon niet, daar blijf je af.

Ik vind Miles zo leuk! <3 Hij heeft zo een lieve blik.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:52

@Fen
Foto 2 ziet er erg charmant uit! Ik hoef Elano niet meer te laten wennen aan ijzer in zijn mond. Heeft hij zelf voor gezorgd door de hengstenketting. En dan is het een blij paard met dat ding in zijn mond. _O-

@Rens
Wat fijn dat Puz braaf was!

@Ilayla
Nouja, +/- 2 weken geleden had Elano nog maar 1 ribje zichtbaar, mooie 'volle' kont etc. Maar gister zag ik zelfs zijn ruggengraat. Op zich is een beetje aan de dunne kant niet zo heel erg, maar als het van gezond naar dit gaat in 2 weken.. Ik heb de foto's met ribben vanuit mijn camera niet gepost in het topic. Was ook weinig ruimte over als ik maar max 15 foto's zichtbaar mag plaatsen. :P

Jaro lijkt idd heel groot. :=

@xZiva_
Oh wat fijn dat het nu 'maar' 1 maand is! Scheelt weer. Was eerst 3 maanden toch?

@Frum
Oh dat halster staat hem goed zeg! Al getest op wormen? Bij mij op het land stond er 1 leek wel elk moment te kunnen bevallen. Kwamen na ontworming dikke vette spoelwormen uit. Dat andere meisje die haar ervoor 'had', had dus zoals we al heel erg vermoedde geen ontworming gegeven.. :r

@Renee
Jeetje, weer dat koppie van hem! _O- <3
En gigantisch stekelharig? Die van mij al eens gezien? :))

Nou, gisteravond weer voor het eerst gewandeld met Elano. Ik keek achterom en had echt zoiets van: Jeetje, wat is hij groot.. Ik wist dat hij de hoogte in gegaan was, want zijn kont en schoft trekken weer aardig recht van elkaar.. En als je dan +/- 3 weken niet wandeld, kan het ook ineens een flink stuk groter ogen.
Hij had er gelukkig overduidelijk zin in. Stapte weer flink door. Toen we gingen draven ging hij als een speer! Oortjes naar voren en gaan met die banaan! Ik voelde mij weer helemaal happy tijdens het rennen.. En buiten adem, want ja. Ik heb dus ook +/- 3 weken niet gerend. :')
Heb een klein, maar nieuw rondje gelopen. Aangezien ik vrijdag als het mooi weer is naar het strand wil wandelen met hem voor zwemmen en zonsondergang foto's. Maar wilde wel zeker weten dat hij zich zelf weer was.. Want op eigen terrein zijn ze toch wel wat anders dan buiten. Zeker meneertje, hij vind het buiten erg leuk. :P

Tijdens het draven:
Afbeelding

Kwamen ook een ambu tegen. Zette keurig de sirene uit toen ze ons zagen, we kwamen namelijk net de hoek om gedraafd.. (Toen er net werd gefilmd, werd de sirene uit gezet.)

Geen idee hoe ik beelden kan draaien, sorry daarvoor. :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:58

Puppy: dankje! we hebben vorige week een mestonderzoek laten doen en hij heeft inderdaad een lichte besmetting van spoelwormen en bloedwormen. :(:) Zodra iedereen zijn onderzoek netjes heeft betaald, worden de kuurtjes door de stalbaas toegediend.

Wat is Elano knap zeg! En wat netjes dat de ambulance de sirene uit deed voor jullie. :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:04

Wat netjes dat ze dat deden! Maar Miles hoort gewoon zwart te zijn :+ Dit lijkt soms wel koffievos :')

Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:10

Frummels schreef:
Puppy: dankje! we hebben vorige week een mestonderzoek laten doen en hij heeft inderdaad een lichte besmetting van spoelwormen en bloedwormen. :(:) Zodra iedereen zijn onderzoek netjes heeft betaald, worden de kuurtjes door de stalbaas toegediend.

Wat is Elano knap zeg! En wat netjes dat de ambulance de sirene uit deed voor jullie. :)

Ahh ja, dan zou het zomaar kunnen dat als de kuur gegeven is, na 1-3 dagen ineens niet meer zo 'dik' lijkt hoor. Bij de merrie is het van 'op het punt van bevallen' naar 'redelijk normaal' gegaan. Nog niet ideaal, maar over +/- 2 weken moet er nog een kuur bij het paard gegeven worden, omdat er 'zoveel' grote volwassen spoelwormen uit kwamen. Kans zit er natuurlijk in dat niet alles eruit is. :P

_Reneee schreef:
Wat netjes dat ze dat deden! Maar Miles hoort gewoon zwart te zijn :+ Dit lijkt soms wel koffievos :')

[ [url=m/iYU1DN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is Miles getest op zwart/bruin? :P
Elano is zonder zon zwart/heeeeel donkerbruin, met zon (geen idee hoe het in het NL heet, maar in het engels) seal brown en als hij ongepoetst is en gerold heeft, is het net een schimmel zo grijs. Nouja, en het hele jaar door is het gewoon steeds een ander kleurtje. Zie mijn topic over mijn toverballetje maar (staat nu ook in uitgelicht). Over 2 jaar zal ik hem misschien niet meer herkennen als ik terug ga kijken naar de foto's. :P

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:14

puppy1128 schreef:
Frummels schreef:

Ahh ja, dan zou het zomaar kunnen dat als de kuur gegeven is, na 1-3 dagen ineens niet meer zo 'dik' lijkt hoor. Bij de merrie is het van 'op het punt van bevallen' naar 'redelijk normaal' gegaan. Nog niet ideaal, maar over +/- 2 weken moet er nog een kuur bij het paard gegeven worden, omdat er 'zoveel' grote volwassen spoelwormen uit kwamen. Kans zit er natuurlijk in dat niet alles eruit is. :P

:r :r
Hopelijk is dat het wel, want ik begrijp niet hoe hij in 3 weken zo dik is geworden.. >;) Toen ik hem 3 weken terug kreeg was hij heel slank! Hij krijgt alleen hooi, verder niets behalve af en toe een wortel. Staat op stal of in de paddock dus ook geen grasjes..
Ik gooi het maar op de wormen en de snoepjes van voorbijgangers. :=

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:20

Frummels schreef:
puppy1128 schreef:

:r :r
Hopelijk is dat het wel, want ik begrijp niet hoe hij in 3 weken zo dik is geworden.. >;) Toen ik hem 3 weken terug kreeg was hij heel slank! Hij krijgt alleen hooi, verder niets behalve af en toe een wortel. Staat op stal of in de paddock dus ook geen grasjes..
Ik gooi het maar op de wormen en de snoepjes van voorbijgangers. :=

Is hij voor de rest ook dikker geworden? (Billen, rug, hals etc.) Want zoniet, dan heb je heel goed kans dat het een wormen buikje is. Of een combi wormen buikje en hooibuik. Hooibuik is niet erg. Alleen maar goed, zijn zijn darmen tenminste gevuld. :P
Bij Elano is zijn buik ook minder wormenbuik achtig geworden na de kuur. Maar daar heeft niemand wormen uit zien komen (oke, hij had ervoor al een maand eerder een kuur gehad.. Scheelt misschien ook..)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:28

Zijn moeder is bruin, ik zou hem wel kunnen testen op agouti maar daar heb ik verder ook niet veel aan. Ik denk dat het feit dat zijn moeder bruin is er wel voor zorgt dat hij snel verkleurt in de zon.

Wel raar dat hij ineens zo dik wordt. Mijn kleintje is wel in twee weken obesed geworden toen hij op een vette wei stond hoor, dus het kan echt wel snel gaan.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:42

Puppy: nee echt alleen zijn buikje is dik geworden. Voor de rest is hij nog mooi slank. :j Ik heb niet het idee dat het een hooibuik is.

Reneee: ja t is echt gek.. Hij krijgt minder eten dan bij de oude eigenaar (daar stond hij op de wei en hier op stal en in de paddock met wat hooi) dus ik denk toch dat het een combinatie is van wormen en lekkers toestoppen door voorbijgangers.

Ter vergelijking: dit was hij toen hij net 2 dagen bij mij was (dus 3 weken geleden):
Afbeelding
Afbeelding

En dit was gisteren :=
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:45

Ja ik zou even wormonderzoek doen. Ik heb dat laatst hier gedaan: http://wormbestrijding.nl/ dan weet je meteen wat er aan de hand is. Miles bleek bloedwormen te hebben, gelukkig niet zo erg.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:52

Hebben we inderdaad al gedaan :j

Frummels schreef:
we hebben vorige week een mestonderzoek laten doen en hij heeft inderdaad een lichte besmetting van spoelwormen en bloedwormen. :(:) Zodra iedereen zijn onderzoek netjes heeft betaald, worden de kuurtjes door de stalbaas toegediend.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:46

ik had idd 3 maanden opzegtermijn.

dat ontwormen vind ik ook een heel goed idee! Jack heeft een hele smalle bouw met opeens een dikke buik. hij is dikker geworden terwijl hij van 24/7 wei naar uitloopstal met amper gras of hooi is gegaan..

zit alleen te denken dat als ik de mijne ontworm, dat de rest dan ook moet omdat het anders geen nut heeft.. maar waar hij bij staat zijn 2 paarden die van de manege zijn :=