Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:35

Zojuist voor de eerste keer met mijn gokje Gamble gereden. Ondanks dat ik ergens in mijn rit enigszins onvrijwillig ben afgestapt heb ik wel heel fijn kunnen rijden. Heel sensibel op een goede manier, fijn in de mond en aan het been, maar niet kijkerig of schrikkerig. Ik hoef mijn been maar aan te leggen en ze gaat. Ik ben echt heel blij met mijn gok, ze voldoet helemaal aan wat ik wil in een paard :D

xMyrth

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:49

Leuk goldenarrow! :D
Staat de onvrijwillige afstap niet toevallig ook op film? :=

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:06

xMyrth schreef:
Leuk goldenarrow! :D
Staat de onvrijwillige afstap niet toevallig ook op film? :=

Ramptoerist!! :') :')

Wat gebeurde er goldenarrow, ze ziet er idd best stabiel uit op de film!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:15

Fijn dat Gamble het zo goed doet.
Ik zou zelf nooit zo’n gok durven nemen en ik vind het knap dat je dat gewoon maar ff doet :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:39

Ik heb geen idee wat er gebeurde. Ik wilde in de linkergalop aanspringen en toen ging ze er ineens vandoor. Daarna weer opgestapt en eerst weer eens rechts gegaloppeerd, toen wilde ze het ook doen maar nu was ik haar voor en met even streng toespreken liet ze het toch uit haar hoofd :P Daarna links nog eens aangesprongen en was er niks meer aan de hand. Dus wie zal het zeggen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:51

Magische klik. Tja. Het allerbelangrijkste is dat je weet wat je wilt als je een paard koopt, en je een paard koopt dat past bij jouw doelen en eigen capaciteiten. Hoe magisch die klik ook lijkt op het moment dat je in die bruine ogen kijkt en je er lekker op weg lijkt te rijden, als het niet past bij je doelen en niet bij jouw capaciteiten, dan wordt het gewoon een grote frustratie.

Ik verbaas me altijd als ik verhalen lees van, ik was op zoek naar dit en dat maar ben thuis gekomen met iets totaal anders maar ja, was op slag verliefd. Hoezo ga je kijken bij iets totaal anders denk ik dan. En ja kleur of iets anders minder relevants, daarmee kun je met iets totaal anders thuis komen. Ik hou van een aftekeningsloos paard of hooguit een kolletje en heb er 2 staan met ieder een hele uitgesproken bles. Maar kun je er niet mee wat je graag wilt doen en/of is ie teveel paard (of juist te weinig) voor jou, dan kun je nog zo verliefd zijn, dat gaat teleurstellingen opleveren. Die verliefdheid gaat snel over als je droomt van parcoursjes springen, maar jouw oh zo lief kijkende tinker komt er niet over. Of als je houdt van bosritjes in je eentje, maar je paard staat bij elk ritselend blaadje loodrecht omhoog, maar was wel superknap toen je ging kijken en braaf in de bak.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:58

Ik kom meestal niet met iets totaal anders thuis als in type, kwaliteit, gezondheid, karakter.

Maar ben wel eens met een net beleerde 3 jarige thuis gekomen terwijl ik een doorgereden zocht. En deze keer met een 9 jarige met wat werk er aan terwijl ik een groene zocht :+
In beide gevallen stuurde iemand mij de advertentie door van "leeftijd niet wat je zoekt, maar wel helemaal jouw type".
En het klopte, want heb ze beide gekocht :+

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:00

Kennis van ons ging jaaaaaaren geleden kijken voor een tractor en kwam thuis met twee pony's, telt dat ook? :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:04

Maar jij weet wel degelijk wat je wilt en wat je kunt C-alsemgeest. Dus misschien zocht je niet die 3 jarige, maar jij bent prima in staat een 3 jarige netjes op te leiden.

Maar er zijn ook mensen, die zoeken een doorgereden paard, vaak als eerste paard, hebben nog geen/weinig ervaring met het opleiden van een dier en komen dan onverhoopt thuis met een 2-jarige omdat ze verliefd waren op de foto's. Dat vind ik dan weer niet zo verstandig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:04

xMyrth schreef:
Kennis van ons ging jaaaaaaren geleden kijken voor een tractor en kwam thuis met twee pony's, telt dat ook? :')
:+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:11

oji schreef:
xMyrth schreef:
:+

Als je daarmee de bak kon slepen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:12

oji schreef:
Magische klik. Tja. Het allerbelangrijkste is dat je weet wat je wilt als je een paard koopt, en je een paard koopt dat past bij jouw doelen en eigen capaciteiten. Hoe magisch die klik ook lijkt op het moment dat je in die bruine ogen kijkt en je er lekker op weg lijkt te rijden, als het niet past bij je doelen en niet bij jouw capaciteiten, dan wordt het gewoon een grote frustratie.

Ik verbaas me altijd als ik verhalen lees van, ik was op zoek naar dit en dat maar ben thuis gekomen met iets totaal anders maar ja, was op slag verliefd. Hoezo ga je kijken bij iets totaal anders denk ik dan

Heel vaak gaat het over kleur, geslacht etc wat voor een rijpaard nou niet zo heel relevant is ;)

Maar ook vaak "zocht een ervaren paard maar toch een onbeleerde gekocht" en de reden is meestal geld en ja het gaat heel vaak mis als je om je heen kijkt (want wedstrijden rijden of uberhaupt ontspannen rijden blijkt toch niet te lukken, groen + groen is blauw en noem maar op). Uitzonderingen daargelaten, voordat iedereen zich enorm aangesproken voelt :P

M.b.t. het dikgedrukte, ik zit nu in zo'n verstandshuwelijk := met mijn paard en op zich snap ik behoefte aan die magische klik wel. Denk dat ik in het begin iets gelukkiger zou zijn geweest met mijn paard als we wel klik hadden.

Hij past objectief gezien prima binnen mijn doelen (=springen en hij springt met alle liefde een parcoursje rond) en capaciteiten maar toch vond ik hem vaak best een uitdaging Niet omdat hij nou erg stout is maar juist dat introverte en laconieke. Ik wilde graag een gekkie dat mij altijd naar de overkant zou meenemen in standje turbo of het nou verstandig is of niet ;) en dit is dit paard totaal niet. Eigenlijk is mijn klacht dat hij te braaf en te gehoorzaam is :=

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:19

oji schreef:

Ik verbaas me altijd als ik verhalen lees van, ik was op zoek naar dit en dat maar ben thuis gekomen met iets totaal anders maar ja, was op slag verliefd. Hoezo ga je kijken bij iets totaal anders denk ik dan. En ja kleur of iets anders minder relevants, daarmee kun je met iets totaal anders thuis komen. Ik hou van een aftekeningsloos paard of hooguit een kolletje en heb er 2 staan met ieder een hele uitgesproken bles. Maar kun je er niet mee wat je graag wilt doen en/of is ie teveel paard (of juist te weinig) voor jou, dan kun je nog zo verliefd zijn, dat gaat teleurstellingen opleveren. Die verliefdheid gaat snel over als je droomt van parcoursjes springen, maar jouw oh zo lief kijkende tinker komt er niet over. Of als je houdt van bosritjes in je eentje, maar je paard staat bij elk ritselend blaadje loodrecht omhoog, maar was wel superknap toen je ging kijken en braaf in de bak.

Mooi gezegd! Ik hou me ook best star en stug vast aan het beeld van het paard dat ik zoek. Zelfs zo dat er blijkbaar op stal door sommigen wordt gevonden dat ik te veeleisend ben. Jammer voor jullie, niet mijn probleem. En als het pas volgend jaar is dat ik the one vind dan is dat maar zo. Ik heb het gevoel ook maar 2x gehad tot nu toe sinds mei. De eerste keer was de 4-jarige afgekeurd op kissing spines (hele verhaal staat hier verderop) en laatst had ik er eentje van 3,5 die echt te leuk was en ook nog eens super super netjes gereden, maar met een steil voetje dus ik durfde het helaas niet aan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:22

Dat is alleen maar verstandig Gulpje, dat je je hoofd erbij houdt en niet door die roze bril dan toch tot kopen overgaat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:39

Fly_high schreef:
M.b.t. het dikgedrukte, ik zit nu in zo'n verstandshuwelijk := met mijn paard en op zich snap ik behoefte aan die magische klik wel. Denk dat ik in het begin iets gelukkiger zou zijn geweest met mijn paard als we wel klik hadden.

Hij past objectief gezien prima binnen mijn doelen (=springen en hij springt met alle liefde een parcoursje rond) en capaciteiten maar toch vond ik hem vaak best een uitdaging Niet omdat hij nou erg stout is maar juist dat introverte en laconieke. Ik wilde graag een gekkie dat mij altijd naar de overkant zou meenemen in standje turbo of het nou verstandig is of niet ;) en dit is dit paard totaal niet. Eigenlijk is mijn klacht dat hij te braaf en te gehoorzaam is :=

Maar heb je dat nu nog steeds, of heb je inmiddels wel een goede klik? Want dat is vaak wel zo, dat ook al is een paard niet jouw droompaard, maar kun je er leuk mee werken waarbij jullie beiden lol hebben, dan groeit die band en het klik gevoel.
En had ook gezet..paard dat teveel paard is...of te weinig :D Want ja dat laatste kan inderdaad ook.
En ook kan het altijd natuurlijk altijd zo zijn dat het op papier perfect past, maar dat het het toch net niet is, dat je elkaar net niet goed aanvoelt om je doelen te behalen ondanks dat je beide de capaciteiten hebt en lol in het werk. Het is ook als het klopt niet altijd 1+1=2 maar soms blijft het 1.75 oid.

Maar koop jij als springliefhebber een benenzwaaiende dressuurtopper, die bij elke balk helemaal harrie in de warrie raakt en bij een oxer denkt, daar moet je je voorbenen toch tussen de balken plaatsen...maar wel die reebruine ogen....dan wordt het 1+1=0 en was je misschien totaal verliefd, dan wordt het toch een dikke frustratie.

En soms veranderen dromen en doelen, dat kan ook.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:44

Ik heb 2x in mijn leven een paard met verstand gekocht zonder klik. Met beide paarden was niks mis. Ze waren braaf en op mij gericht. Die klik is bij beide niet gekomen.
6 jaar en 4,5 jaar in bezit.

Ik ga dit keer echt mijn verstand meenemen, maar mijn gevoel mag ook meedoen :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:50

Ja t moet ook wel leuk zijn! Dat je ook gewoon blij bent met je paard.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:56

En ik heb een paard gekocht zonder verstand maar met klik :D Raad het iedereen af. Ben echt dol op mijn paard maar uiteindelijk kan ik er niet mee wat ik voor ogen had toen ik een paard kocht. Mocht ik ooit nog een paard kopen, dan ga ik daar echt meer op inzetten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:05

Maar ja wat is een klik? Ik heb best wat paarden gereden voor anderen, en die had ik niet zelf uitgekozen. De een had ik een onwijze klik mee aan de hand en op de poetsplaats, de volgende kon ik heerlijk dressuur mee rijden en een ander fijn mee springen. Heb eigenlijk de meeste klik met sensibele rilkikkers, daar kan ik heerlijk mee dressuurrijden maar aan een lang teugeltje alleen naar buiten is er niet bij en een crosswedstrijd doe je ze vaak ook geen plezier mee... paarden waarmee ik heerlijk kan buitenrijden of crossen zijn dan in de bak vaak weer niet voorruit te schoppen om het even simpel te zeggen.

Elk paard heeft zijn eigen kwaliteiten en klikpunten. Maar 100% klik ben ik eigenlijk nog maar 1 keer tegengekomen. Wel is het belangrijk om te bepalen waar jij echt je plezier uit haalt en een paard te kiezen waarmee het op dat vlak klikt. Dat is deels verstand en deels gevoel denk ik dan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:08

Hey ik zeg ook niet dat je niet heel blij moet worden van je paard hè als je hem gaat bezichtigen. Ik zeg alleen dat je geen paarden moet gaan bezichtigen die niet aan je wensen en doelen voldoen, om te voorkomen dat je verliefd wordt op een paard, waar je straks niet mee kunt wat je ermee wilt.

Ik ben voor mijn beide paarden als een blok gevallen bij de eerste blik, heb bij beide paarden binnen 5 minuten besloten. Mijn oude merrie heb ik kunnen proefrijden, die was net zadelmak. Ben ik met een hele grote boog vanaf gelazerd met proefrijden, maar ik was verliefd en gekocht (ovbv keuring). Mijn ruin was ik ook op slag verliefd op en meteen de deal gesloten (die kon niet proefgereden worden, stond nog in de opfok). Maar van beide paarden wist ik wel op voorhand, dat ze aan al mijn wensen en eisen voldeden op papier. Qua type, qua potentie/kwaliteit, qua leeftijd, gezondheid (bij beiden zat al een recente keuring) etc. Dus op slag verliefd worden was geen enkel issue.

Bij mijn merrie had ik daarvoor 3 andere paarden bekeken. Voldeden alledrie dus ik zat met een lijstje plussen en minnen. In principe hadden ze alledrie een oprechte kandidaat geweest....tot ik bij mijn merrie ging kijken. Ik had nog geen foto gezien, zag vanaf een afstand een merrie op de poetsplaats staan en zij meteen tegen mijn instructrice...als dat haar is, dan gaat er een strik om...ondanks de enorme bles, maar wat een uitstraling! <3 Inmiddels met pensioen, maar nog steeds verliefd.
Mijn ruin, onbeleerd, zag ik en hij had meteen mijn hart gestolen. Had nog geen andere paarden gezien, kwam ongekend snel op mijn pad nadat ik bedacht had weer iets te gaan zoeken, was ook meteen een strik erom na keuren.

Maar beide paarden een uitstraling waar ik als een blok voor val. Was ik bij ze gaan kijken terwijl het totaal niet zou passen qua doelen en capaciteiten, dan was het dus gevaarlijk geworden want dan was ik misschien toch voor de bijl gegaan (hoewel ik wel altijd mijn zeer nuchtere instructrice meenmeem om die roze bril af te zetten). Dus daarom zeg ik, ga niet kijken bij paarden die qua doelen en capaciteiten (of prijs, ook niet onbelangrijk) niet passen.

Als je moet kiezen tussen die magische klik of passend, dan heb je op de lange duur meer lol en minder frustratie van passend. Heel vaak wordt goed passend toch ook echt wel liefde (met paarden dan hè...met mannen wil dat bij mij dan weer niet zo lukken :+ )

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:20

Ik ben bij het bekijken van advertenties wel kritisch geweest. Heb daar ook echt m'n verstand wel laten spreken maar ik moest bij t zien van bewegend beeld ook wel een beetje blij er van worden.

Uiteindelijk eerst bij een wezen kijken, daar gingen we met de verkoper niet uit komen. Toen een bij de tweede wezen kijken en die gaan we nu donderdag keuren.

Wat buiten m'n zoekplaatje was ben ik niet wezen kijken en na de eerste zelfs nog wat dingen aangescherpt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:26

Ha ha Oji. Ik heb een man gevonden die qua verstand en gevoel goed zit. Hopelijk lukt me dat ook met een paard :D

Inmiddels een paar leuke paarden aangeboden gekregen. 1 helaas behoorlijk ver weg en even wat lastig planbaar. De andere in de buurt, maar die hebben de rijbak er momenteel slecht bij liggen. Paard is nog niet officieel in de verkoop en ik ken de eigenaar en het heeft voor mij geen haast.

Zelf inmiddels druk met de verkoop van mijn eigen merrie. Het ziet er naar uit dat ze naar het buitenland vertrekt. Maar pfff wat een vragen en zo zeg :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:43

Het gaat nog niet eens over het weten van je eigen kwaliteiten, maar ook de bereidheid om te zorgen voor (heel veel) begeleiding.

Als je zelf nog niet heel handig bent, maar wel graag een jong dressuurpaard wil opleiden dan kan dit best als je goed op karakter selecteert. Maar als je dat wilt moet je wel zo'n paard maanden(!) in training zetten, zodat die bijgereden wordt én je onder begeleiding rijdt. Dat is allemaal heel kostbaar en heb je wel budget voor nodig.

Als het mis gaat met zo'n jong paard ben je gelijk maanden terug in training als je pech hebt. Naast de deuk in je vertrouwen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:56

En toch blijft een klik onder het zadel of een klik aan de hand ook heel verschillend. Wij fokken hier zelf en er zijn echt dieren die ik van jongs af aan zo ontzettend leuk vind en waar ik dan op ga zitten en dat het gewoon niet mijn type paard is. Dus met onbeleerd kopen blijft dat ook een uitdaging.

Gamble heb ik natuurlijk puur vanaf de video's gekocht. Toen ik die op ging halen dacht ik ook van 'mijn god, wat heb ik nu weer gekocht'. Veel te schraal (net van het veulen af), maar leek daar al wel redelijk nuchter en dat is thuis eigenlijk met elk ding steeds maar weer bevestigd. Ze komt nu goed aan en ik vind het een heerlijk paard om mee te werken. Maargoed, die koop is natuurlijk ook niet helemaal volgens het standaard boekje gegaan en had ook zomaar helemaal verkeerd uit kunnen pakken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:04

oji schreef:

Heel erg mee eens.

Ik heb nu een paard waar ik écht mee kan wat ik wil en het is magisch gaaf.
Ze was qua uiterlijk echt niet wat ik wilde en een klik had ik er ook niet mee. Die heb ik meer gekocht op 'de specificaties' dan op gevoel en looks. Maar als je zo fijn kunt samenwerken wordt je er vanzelf helemaal gek op.

En die 'specificaties' kun je inderdaad het beste inschatten met een paard die je ook daadwerkelijk kunt rijden.
Ook hier mijn neus gruwelijk gestoten met een 2,5 jarige die in het werk echt totaal anders uitpakte dan gedacht.