manic schreef:Nou wij zitten weer volop in de winter dip hoor…. Hele zomer echt heerlijk gereden, alles kunnen doen, was echt weer helemaal leuk.
Maar nu is paard weer mega fris, mega hengstig en soms narrig en echt een beetje stout. Als ze iets lastig of een beetje moeilijk vindt laat ze dat echt heel duidelijk merken. Daarbij is ze ook nog eens ontzettend slim dus als ze een paar keer succes heeft door heel heftig aan mij te gaan trekken (kop in de lucht en gaan) of het hek in te lopen, dan weet ze precies dat een manier kan zijn om one der het moeilijke vandaan te komen.
Wordt er weer een beetje moedeloos van. Na vorig jaar winter hoopte ik dat ze daar nu, met 5,5, toch wel een beetje overheen zou zijn, maar niet dus.
Is en calming masker niks voor jullie?
https://www.dekroo.nl/fenwick-liquid-ti ... gKIY_D_BwE
https://hypostore.nl/catago-fir-tech-he ... gIzt_D_BwE
Je hebt ze met en zonder oren.
Die van Fenwick vind ik de meeste ervaringen over. Wordt ook blijkbaar veel gebruikt met sportpaarden.
Die van Catago is er alleen zonder oren. Zelfde principe. Deze 2 komen qua gebruikerservaringen het meest bovendrijven.
In reviews, fora en Facebookgroepen komt steeds ongeveer hetzelfde beeld terug:
Rustiger hoofd / meer focus
Eigenaren beschrijven paarden die normaal “heet” zijn als meer geconcentreerd en rustiger in hun hoofd met het masker, vooral bij spanning onder het zadel.
Ook bij dressuur wordt genoemd dat het paard beter “bij de les” blijft en minder opgefokt is.
Springruiters geven aan dat “de scherpe randjes er wat af gaan” tijdens het losrijden en parcours; het paard reageert nog wel, maar minder paniekerig of hysterisch.
Transport, hoefsmid, vreemd terrein
Meerdere gebruikers zetten het masker in bij trailer- of vliegreizen, de hoefsmid, concoursen of nieuw terrein en melden dat het paard relaxter oogt, beter laadt en minder staat te stressen.
Specifieke problemen (stalondeugden, headshaking, verlatingsangst)
Dealers en gebruikers rapporteren succes bij stalbenen, weven, verlatingsangst en soms zelfs milder gedrag bij paarden met headshaking (al is dat heel individueel).
Kortom: er is een flinke groep gebruikers die echt ervaart dat hun paard zichtbaar kalmer en beter handelbaar wordt met een calmingmasker.
Er zijn natuurlijk ook reviews van mensen die er minder tot niks van merken.
In een (algemener) onderzoek naar equine calming products (niet alleen maskers) gaf maar 40% aan duidelijk positief effect te zien; 30% wist het niet, 25% zag geen verschil en 5% vond het gedrag zelfs negatiever. Er is geen wetenschappelijk (peer reviewed) onderzoek.
Ik wil het in ieder geval gaan proberen bij Mexx ivm zijn verlatingsangst. Het gaat op zich op onze huidige stal best oke, mits niet alle paarden buiten zijn en dat is wel eens gebeurd. Dan staat ie echt alleen en gaat hij echt uit zn pan. Er staan maar zo weinig paarden dat dat wel eens voorkomt.
En wellicht helpt het ook bij het trailerladen. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.