Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:02

Babootje schreef:
QueenBeeBee schreef:
Oh en @Babootje Eemnes is voor mij wel om de hoek, dus mocht ik een keer iets voor je kunnen betekenen moet je het maar laten weten. Staat hij bij Teus?

Ja hij staat bij Teus. Super daar! Vandaag even langs gewipt omdat we in Huizen moesten zijn toevallig. Dus dat kon dan mooi erbij. Hij is enorm gegroeid. Was al geen klein veulen hoor. Rond en gezond is ie en zoals je ziet krijgen ze genoeg te eten daar.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mocht je er een xtje zijn... Een foto is altijd leuk :D :D :D

Aaah zo leuk!! En een fijne plek ja

Ik kom er nu vaak maar mocht het zo zijn, maak ik een foto voor je. En als ik er een keer naar toe “moet” voor je, weet je mij te vinden :j

QueenBeeBee

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:03

Toevallig hier iemand met ervaring van de revalidatie na een OCD verwijderen (en stuk griffelbeen na een breuk) O:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:22

ik heb alleen maar ervaring met het verwijderen van ocd bij Polletje toen hij 1 jaar oud was. Hij had er veel in de sprongen. Die zijn allemaal verwijderd. Hij heeft even stalrust gehad (2 weken meen ik), daarna ging hij nog 4 weken in de grote loopstal met nog een geopereerd maatje en daarna weer de groep in die toen al op de wei stond. Als ze zo jong zijn, dan geneest het allemaal wel snel.
Met griffelbeenbreuken heb ik geen ervaring.
Hoeveel rust nodig is en aangepaste beweging hangt ook helemaal af van de ernst en hoeveel schade er is opgetreden. Als ze nog zo jong zijn zijn de fragmentjes nog zacht en komen ze er vaak zonder schade in het gewricht weer vanaf.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:59

Klopt ja, gelukkig is de ocd uit de kogel voor er goed uit gekomen en geen rest schade

En bij het griffelbeen lijkt er ook geen rest schade te zijn. Maar mogelijk wordt haar been niet meer helemaal strak

Ik ga haar morgen ophalen na 2 weken kliniek. En dan nog 5 weken op de box met een stap schema :=

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:02

Mijn ervaring met een gebroken griffelbeen is bij een paard waar waarschijnlijk niet veel meer aan gedaan is dan druk verband… griffelbeen is gewoon weer aan elkaar gegroeid. Er is niks verwijderd. Wel schieffel aan beide kanten, maar verder eigenlijks niks van/aan te merken.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:05

Goed te horen!

Gelukkig is de prognose goed hoor! Mits ze zich de komende weken gedeisd houdt ;)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:06

Maar heb er bewust voor gekozen de eerste twee weken op de kliniek te blijven. Zodat ze daar de meest kwetsbare dagen door kon komen. En de boxen in Utrecht zijn méga dus dat was ook fijn.

Nu de hechtingen eruit zijn en mijn bankrekening ook leeg is, moet ze naar huis

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:14

Wat had ze eigenlijk gedaan of heb ik dat gemist?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:23

manic schreef:
Wat had ze eigenlijk gedaan of heb ik dat gemist?

Eind september heeft ze vast gelegen buiten in de paddock. Denk met rollen in het schrikdraad gerold

Sindsdien kwakkelen en af en aan veel pijn bij haar. Dus na verschillende dierenartsen aan huis, toch besloten om naar Utrecht te rijden

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:17

Nou wij zitten weer volop in de winter dip hoor…. Hele zomer echt heerlijk gereden, alles kunnen doen, was echt weer helemaal leuk.

Maar nu is paard weer mega fris, mega hengstig en soms narrig en echt een beetje stout. Als ze iets lastig of een beetje moeilijk vindt laat ze dat echt heel duidelijk merken. Daarbij is ze ook nog eens ontzettend slim dus als ze een paar keer succes heeft door heel heftig aan mij te gaan trekken (kop in de lucht en gaan) of het hek in te lopen, dan weet ze precies dat een manier kan zijn om one der het moeilijke vandaan te komen.

Wordt er weer een beetje moedeloos van. Na vorig jaar winter hoopte ik dat ze daar nu, met 5,5, toch wel een beetje overheen zou zijn, maar niet dus.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:41

Hier wat dat betreft gelukkig absoluut geen winterdip en krijgen ze beweging en uitdaging in overvloed. Hij is wel wat stout en dus sloperig in inloopstallen en paddock maar richting ons en tijdens rijden en mennen gaat het fantastisch.

Tot zover wat goed gaat. Wij hebben wederom hetzelfde probleem als afgelopen winter. Miljarden mijten ondanks extra voorzorgsmaatregelen en ondanks al op tijd behandelen. De kale plekken vallen al weer in z'n vacht en z'n sokken vallen al weer uit. Gewoon een explosieve bom terwijl ik stevige griep had. We zijn natuurlijk al gestart en berg natuurlijke middelen onderweg omdat ik het graag natuurlijk op wil proberen te lossen. Hopelijk krijgen we het heel vlot onder controle!! Ik kan er wel om janken zoveel ellende dat geeft bij de paarden.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:56

Manic wat krijgt ze te narsen?
En gewoon even niet rijden is dat niet wat?
Of aan de longeer knopen?

Nu is muis wel een heel ander type paard,maar als ik die 2 weken wegzet heb ik weer een heerlijk dier.
Soms rijd ik een week niet en soms 2x in de week
Met de regen moet ik helaas wel,maar ik moet zeggen voor muis is het helemaal niet erg meer rust.
Ik pak de dagen dat ik wel een rondje in mijn bagger bakje kan rijden,en kan het niet dan niet.
En dan doet ze zooo haar best.
Niets moet in de winter.
Ik rijd nu ook geen wedstrijdjes ik kan me er niet toe zetten in dit zuinige weer.

Dierenfan dat is echt ruk zeg die mijten,moedeloos word je daar van.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:22

Gewoon even een rijpauze inplannen Manic. Worden die jonkies echt niet slechter van. Ik heb ook een rijpauze en ben gestopt met mij schuldig te voelen over niet rijden. Anderhalve week geleden weer een keer gaan rijden omdat ik me die dag gewoon goed voelde. Ging fijn. Dag erna voelde ik mij weer onzekerder, maar dacht wat een onzin, geef jezelf een schop onder je kont...dus gaan rijden met als gevolg zandruiter geworden....ik ga toch maar weer gewoon naar dat gevoel luisteren. Maar met longeren gaat ie echt een stuk beter aan de hulpen staan, dus dat is ook gewoon leuk en werken aan de hand. En gewoon veel wortels en knuffels, lekker wandelen aan de hand. Ach meneertje vind het prima.

Oh wat erg van die mijten DF. Lijkt me verschrikkelijk. Is het niet te voorkomen als je de sokken eraf scheert? Met dat natte weer lijkt me dat zo'n broeihaard. Maar ik heb nog nooit met mijten te maken gehad dus kan je geen tips geven.

Oh Ventje is inmiddels een flinke Vent! Wel een knappe vent <3

En gaat het goed met Elly opbouwen Koekie? Weet ze zich inmiddels een beetje te gedragen? Echt wel lastig seizoen voor opbouwen, had ik met Owen toen ook. Tegen de tijd dat we aan de slag mochten, werd het koud en guur. Ik heb toen omdat ie toch nog zo onbespierd was met rijden gewacht tot het voorjaar en in de tussentijd sterker gemaakt met werken aan de hand, aquatraining en later ook longeren. Maar dat was vooral omdat ie zo verschrikkelijk schraal was geworden door alle antibiotica en narcose dat hij een enorme jas had uitgedaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:50

We hadden de sokken expres in september er af gehaald maar ze zijn al weer flink terug. Ik kan werkelijk alles met de paarden en de benen op scheren na. In september was de dierenarts erbij en is het onder sedatie grotendeels gelukt maar zelfs toen niet helemaal. Juist mijn paard draait volledig door bij scheren van achterbenen en trapt om dood te trappen. Ook zonder dat hij beseft wat hij doet door sedatie. Dit terwijl we vorig jaar probleemloos konden scheren dus was absoluut niet verwacht. We hebben eind bij kunnen knippen en gelukkig heeft hij geen hele zware sokken. Ze staan ook inloopstallen en stenen dus qua lang nat blijven valt wel mee gelukkig.
Net de 2de ronde gedaan en voorbenen van mijn paard zijn wel mijt vrij en van die van mijn man is 1 voorbeen vrij. Die van mijn man is nu 11 jaar en duidelijk minder heftig last van mijten. Hij heeft op 3 benen 1 plek mijten. Ik behandel wel alle 4 de benen vanaf schouder/heup tot hoef deze week. Heb vandaag bio diesel gebruikt in combinatie met huidolie. Vanaf morgen is er zonnebloem olie en later deze week komt er teershampoo aan en pig oil, zwavelpoeder en diatomeeenaarde wat ik 2x per week door de stallen wil strooien. Ook zinkzalf en uierzalf staan gereed. De diesel was nu even nood omdat dit als enigste vandaag op voorraad was maar werkt ook prefect al is het milieu gezien niet de beste optie natuurlijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:53

Ik vind het knap dat jullie op van die frisse paarden rijden haha. Mij niet gezien. Dit jaar niet eens op een paard gezeten omdat die van mij sowieso mij te wakker is en die van mijn man heeft een zeer goed jaar dit jaar en dus voor mij ook te wakker. Echter onafhankelijk van elkaar in enkelspan en inmiddels ook gerust in 2 span zonder bijzijn van mijn man men ik met veel plezier ook in deze tijden. Zijn ze erg wakker dan gewoon veel draven en thuis even de stal in of zweetdeken op. Op de menwagen kan ik zoveel meer verdragen! Het is wel erg koud dus inmiddels ski broek en thermisch ondergoed enz

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:43

manic schreef:
Nou wij zitten weer volop in de winter dip hoor…. Hele zomer echt heerlijk gereden, alles kunnen doen, was echt weer helemaal leuk.

Maar nu is paard weer mega fris, mega hengstig en soms narrig en echt een beetje stout. Als ze iets lastig of een beetje moeilijk vindt laat ze dat echt heel duidelijk merken. Daarbij is ze ook nog eens ontzettend slim dus als ze een paar keer succes heeft door heel heftig aan mij te gaan trekken (kop in de lucht en gaan) of het hek in te lopen, dan weet ze precies dat een manier kan zijn om one der het moeilijke vandaan te komen.

Wordt er weer een beetje moedeloos van. Na vorig jaar winter hoopte ik dat ze daar nu, met 5,5, toch wel een beetje overheen zou zijn, maar niet dus.

Is en calming masker niks voor jullie?
https://www.dekroo.nl/fenwick-liquid-ti ... gKIY_D_BwE

https://hypostore.nl/catago-fir-tech-he ... gIzt_D_BwE

Je hebt ze met en zonder oren.

Die van Fenwick vind ik de meeste ervaringen over. Wordt ook blijkbaar veel gebruikt met sportpaarden.

Die van Catago is er alleen zonder oren. Zelfde principe. Deze 2 komen qua gebruikerservaringen het meest bovendrijven.

In reviews, fora en Facebookgroepen komt steeds ongeveer hetzelfde beeld terug:

Rustiger hoofd / meer focus
Eigenaren beschrijven paarden die normaal “heet” zijn als meer geconcentreerd en rustiger in hun hoofd met het masker, vooral bij spanning onder het zadel.
Ook bij dressuur wordt genoemd dat het paard beter “bij de les” blijft en minder opgefokt is.
Springruiters geven aan dat “de scherpe randjes er wat af gaan” tijdens het losrijden en parcours; het paard reageert nog wel, maar minder paniekerig of hysterisch.
Transport, hoefsmid, vreemd terrein
Meerdere gebruikers zetten het masker in bij trailer- of vliegreizen, de hoefsmid, concoursen of nieuw terrein en melden dat het paard relaxter oogt, beter laadt en minder staat te stressen.
Specifieke problemen (stalondeugden, headshaking, verlatingsangst)
Dealers en gebruikers rapporteren succes bij stalbenen, weven, verlatingsangst en soms zelfs milder gedrag bij paarden met headshaking (al is dat heel individueel).

Kortom: er is een flinke groep gebruikers die echt ervaart dat hun paard zichtbaar kalmer en beter handelbaar wordt met een calmingmasker.
Er zijn natuurlijk ook reviews van mensen die er minder tot niks van merken.
In een (algemener) onderzoek naar equine calming products (niet alleen maskers) gaf maar 40% aan duidelijk positief effect te zien; 30% wist het niet, 25% zag geen verschil en 5% vond het gedrag zelfs negatiever. Er is geen wetenschappelijk (peer reviewed) onderzoek.

Ik wil het in ieder geval gaan proberen bij Mexx ivm zijn verlatingsangst. Het gaat op zich op onze huidige stal best oke, mits niet alle paarden buiten zijn en dat is wel eens gebeurd. Dan staat ie echt alleen en gaat hij echt uit zn pan. Er staan maar zo weinig paarden dat dat wel eens voorkomt.
En wellicht helpt het ook bij het trailerladen. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:49

Lief dat jullie meedenken. Ik heb afgelopen weken riedeltje tandarts / osteo / dierenarts gehad (ivm hardnekkige mok), maar die waren allemaal enthousiast over hoe ze was. Osteo werd er helemaal vrolijk van zelfs met hoe goed ze verbeterd was.

Het stomme is dat ik bij haar ook niet echt het gevoel heb dat ze bang, angstig of stressig is. Eigenlijk helemaal niet, ze is onwijs stoer en vindt eigenlijk niks echt eng. Maar ze vindt het wel allemaal een verdomd goede aanleiding om even te testen of dat wat ze moeilijk vindt wel echt moet. En wat ze moeilijk vindt is bij me blijven en buigen… ze wordt het liefst vlug en loopt dan in een mega tempo onder me vandaan om zich er aan te onttrekken of trekt me uit het zadel. En als ik haar dan terug rijdt wordt ze gewoonweg enorm boos en vindt ze me heel irritant en laat ze dat merken.

En ook nog eens enorm slim dus ze heeft zichzelf goed aangeleerd dat ze me uit het zadel kan trekken en dat ze zich daarmee ook aan het “moeilijke” kan onttrekken.

En voor mij hoeft ze eigenlijk helemaal niets moeilijks te doen maar ze komt al heel fris en sterk de bak binnen, dus ik kan dan ook niet echt heel relaxed beginnen.

Als ik het eerste kwartier weet te overleven gaat het uiteindelijk wel, maar ik moet er echt voor knokken en soms op een manier rijden die ik eigenlijk niet heel fijn vindt.

Ik wil eigenlijk nu gaan proberen om juist wat vaker te rijden, misschien dat de regelmaat ook wat doet.

Liquid titanium mask is wel een goede om te proberen en op de valreep nog met BF korting is ook leuk. Ik ben benieuwd of het bij Mexx helpt.

Balen van die mijt @dierenfan. Ik ben benieuwd of de CellKick bij jullie iets doet? Ik heb hem ook gekocht voor de laatste mok plekjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 06:01

Manic de cellkick (infrarood laser ter verduidelijking voor anderen) wordt zeer veel gebruikt hier voor mijn honden en mezelf maar nog niet bij de paarden op dit moment. Puur omdat ik met de honden en mezelf er al behoorlijk tijd mee kwijt ben en omdat ik bij de paarden aan het begin van de behandeling ben. Ik heb niet het idee dat infrarood mijten dood of heb ik dat verkeerd?
Wil die beesten eerst zoveel mogelijk elimineren voordat ik mezelf richt op de wond verzorging specifiek. Neem de wondverzorging nu mee met zalfjes en moet zeggen gisteren dag 2 en was stukken rustiger gelukkig! Deze week gaan we echt stevig behandelen dus en deels ook knippen om meer lucht in de vacht te krijgen. Ben heel benieuwd naar eind resultaat

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:36

Aaah, nee geen idee. Denk idd ook niet dat het helpt tegen mijten zelf maar misschien wel wat met de jeuk? Hoe reageren de honden erop?

Ik ben zelf nog niet echt overtuigd dat het echt heel veel uithaalt, maar ben pas paar daagjes onderweg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:55

Wat een gedoe toch altijd met sokken zeg Dierenfan. Ik vind ze prachtig, maar al dat werk...
Voor mijten doet t denk ik niks maar voor mok ken ik een supergoede oplossing: chevaldonyll. Een kruidenmix waarvan je thee moet trekken en dan door de slobber oid kan doen. Echt, mok verdwijnt als sneeuw voor de zon. Er is hier op bokt ook wel wat over te vinden.

@Manic. Ja, dat was nog een gelukje die BF korting op het masker. :D
Ik duim echt dat het gaat helpen; die verlatingsangst is zo sneu.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:42

manic schreef:
Aaah, nee geen idee. Denk idd ook niet dat het helpt tegen mijten zelf maar misschien wel wat met de jeuk? Hoe reageren de honden erop?

Ik ben zelf nog niet echt overtuigd dat het echt heel veel uithaalt, maar ben pas paar daagjes onderweg.

Mijn puber wordt ook wekelijks behandeld met high laser infrarood die zelf aan geeft of hij ergens langer of korter werk heeft. Heb het idee dat die ook beter werk verricht maar ze hebben er beiden absoluut baat bij. Mijn terrier is er echt gek op die komt al aan als ik richting de laser loop. Mijn puber vind het stom die lijn ik aan om rustig te houden maar binnen 3 minuten ligt hij relaxt en ontspannen tot einde behandeling. Ik merk daar aan dat het echt wat doet dus.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:39

@manic ik zou ook even een rijpauze inlassen. Gezien Ellie hier weer een ijzer afgetrapt heeft, doen wij dat ook. Al moet ik zeggen dat ik wel merk dat Ellie wat volwassener wordt en beter luistert.
Maar het heel kleine stukjes draf onder het zadel eindigt regelmatig in een soort rodeo. Gewoon veel teveel energie.

Omdat ze wat erg heet kan worden (wat normaal wel fijn is) gaan we de komende weken wat meer aan de hand doen, want knallen etc vindt ze niet chill heb ik al gemerkt :D Maar ze schiet ook de lucht in als er ineens geboord wordt oid. Ze stond zelf op de poetsplaats op haar achterste benen :(:)
Ik moet zeggen dat wij haar wel snel weer rustig hebben.

Maar goed, rijpauze dus. Niets mis mee, ze zijn nog jong.
Vind je het nog wel leuk, Manic? Ik kan me nl voorstellen dat een iets voorspelbaarder paard fijn kan zijn

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 20:55

Weet hier iemand dit? 1 van onze 2 paarden heeft de hele zomer gedroogde brandnetel en gedroogde zeewier gekregen tegen zomereczeem de andere kreeg geen extra toevoegingen. Degene die het wel kreeg heeft 80% minder mijten dan de andere. Hij eet dat sinds oktober niet meer omdat de jeuk echt weg was. Zou het kunnen schelen om ze in deze wintermaanden ook extra's te geven? Zit dan aan fenegriek en eventueel die brandnetel te denken. Puur om weerstand te verhogen en onaantrekkelijk maken voor mijten.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 08:19

Ja het is zeker nog wel leuk. Vorig week even niet…. Maar heb even bij haar op mijn strepen gestaan bij haar en eigenlijk is ze alweer heel erg bijgetrokken. Op zich is ze niet echt onvoorspelbaar, ze heeft periodes dat ze gewoon echt heel dramatisch over dingen in het rijden is en daar boos van wordt. Maar over het algemeen is het eigenlijk een hele stoere merrie. Ze is bijna nergens echt bang voor, maar ze gebruikt dingen wel als afleidingsmanoeuvre.

Achteraf gezien was ze ook ineens weer heel erg hengstig door een nieuwe ruin die op vakantie was hier en ze heeft daar echt last van en wordt er boos van. Ik had er alleen niet zo een erg op omdat ik haar eigenlijk de hele zomer en najaar niet meer echt mega hengstig gezien heb, maar kennelijk werd het door die ruin nogal heftig getriggerd.

En nu is ze er weer helemaal bij. De osteo gaf juist het advies om meer dagen te rijden en heb zelf het idee dat dat goed helpt om de routine er in te krijgen en haar uit te leggen dat ze het echt allemaal best kan.

Ze vindt het buigen in haar lichaam en wat meer terugkomen gewoon echt ontzettend moeilijk maar heb het idee dat dat kwartje nu eindelijk wel begint te vallen en dan is het echt heel leuk rijden en doet ze alles heel simpel.

Ik heb op stal jammer genoeg geen fijn buiten rij maatje en moet altijd met de trailer op stap en dat durf ik alleen nog niet aan, maar ga volgend jaar eens kijken of ik bij de NVVR bijvoorbeeld wat buiten rij maatjes kan vinden… Ik denk dat dat heel goed voor haar zou zijn.

Maar nu is alles eigenlijk wel weer onverwacht positief. Ik dacht dat ik weer de hele winter met een onhandelbaar paard zou zitten maar het lijkt allemaal mee te vallen.

@dierenfan geen idee wat betreft brandnetel en zeewier maar ik zou dat zeker het experiment waard vinden

En fijn te horen dat Ellie weer op de rit is… dat ze erg veel energie heeft is niet zo gek natuurlijk, maar gelukkig voelt ze zich kennelijk helemaal top!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:28

Oh jee er komt al een melding bij dit topic dat er al een tijd niet gereageerd is :')

@dierenfan hoe is het nu met de mijten?

@Manic fijn dat alles mee blijkt te vallen. Heb je al een rijlaarzen kunnen vinden?

Hier is de zadelmaker inmiddels geweest en het zadel moest maarliefst 3 maten wijder 8)7 Echt zo erg.. nu gelijk een nieuwe afspraak ingepland.

Vandaag met de les er opgezeten en een paar rondjes gestapt van pion naar pion. Hij was zo braaf! Je kon merken dat hij het best moeilijk vond, maar hij deed super zijn best! Verder geen gestress of zo, maar meer een moe "hoofd".

Over 3 weken komt de osteopaat ook weer, dus dan wordt hij weer ff lekker losgemaakt.

Afgelopen week was hij s avonds zo debiel aan het doen dat hij helemaal bezweet was. Met het koude weer gaf dat wel een cool plaatje :D

Afbeelding