Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:23

OP de strabrechtse heide mogen ook weer honden mishandeld gaan worden.

https://www.ed.nl/cranendonck-heeze-lee ... KVeBOik2D4

Citaat:
Italiaanse berghonden bewaken schapen op Strabrechtse Heide
HEEZE - Geen bloeddorstige bullebakken, maar vier ogenschijnlijk rustige Italiaanse berghonden met een hoog knuffelgehalte en hondstrouwe ogen moeten schapen op de Strabrechtse Heide beschermen tegen de wolf.

De 300 schapen van Riaan Strijdom worden sinds kort in de gaten gehouden door twee Italiaanse berghonden. De wollige herkauwers beheren in opdracht van Staatsbosbeheer een gedeelte van de heide. De afgelopen jaren zijn zeker tien van Strijdoms schapen doodgebeten. Telkens was de beruchte wolf met de code GW1625 de dader.

De Strabrechtse ‘schapenkiller’ zou inmiddels naar Duitsland zijn vertrokken, maar Strijdom heeft andere signalen binnengekregen: ,,Ik denk dat hij terug is. Niet dat hij mijn kudde heeft aangevallen, maar er zijn hier in de omgeving onlangs wel dode reeën gevonden.”

We moeten onze werkwijze en tactiek telkens bijstellen

Riaan Strijdom, Strijdom Landschapsbeheer
De schrik zit er nog steeds goed in bij landschapsbeheerders, herders en schapenhouders. Strijdom doet er alles aan om zijn kudde te beschermen. De rasters rond het perceel waar ze 's nachts verblijven gingen eerder al omhoog van 90 naar 120 centimeter. En zijn kuddes worden tegenwoordig zeven dagen in de week begeleid in plaats van vijf.

En dan heeft hij nu een nieuw wapen: twee zogeheten kuddebeschermingshonden. ,,Tja, we moeten onze werkwijze en tactiek telkens bijstellen", zegt Strijdom.

De honden komen uit de Italiaanse bergen en verblijven nu enkele weken in Heeze. Ze bewaken de schapen 24 uur per dag. Boswachter Erik Schram van Staatsbosbeheer is blij met de extra inzet van de honden.

Dat de honden uit Italië komen is niet toevallig. ,,Daar is de wolf nooit weggeweest. Deze honden groeiden ermee op. In Nederland kennen we dat niet meer. Hier was de wolf zeker honderd jaar weg. Maar hij is terug", vertelt Schram.

Honden en wolven willen niet met elkaar vechten

Ray Dorgelo, Hondencoach Canine Efficiency
De inzet van deze honden is nieuw in Brabant en wordt mede gefinancierd door de provincie. Ze moeten nog wel wennen aan hun nieuwe omgeving, de herder en aan de schaapskudde. Strijdom krijgt hulp van coach Ray Dorgelo.

Hij ziet dat de honden al aardig op hun gemak zijn. Volgens Dorgelo is het belangrijkste wapen van de honden dat ze het terrein waar de schapen verblijven, afbakenen met urine en ontlasting.

,,Met een plasje en poep. Daarmee zeggen ze: ‘dit is ons terrein’.” De wolf ruikt dat en loopt de kudde voorbij op zoek naar een veiliger jachtgebied. Dorgelo: ,,Honden en wolven willen niet met elkaar vechten. Een wolf wil voorkomen dat hij gewond raakt, want anders kan hij niet meer jagen.”

De honden zijn atletisch, sociaal vaardig en niet te tempera­ment­vol

Ray Dorgelo, Hondencoach Canine Efficiency
Volgens de hondencoach zijn er tientallen verschillende rassen geschikt om schapen te beschermen tegen de wolf. De vier die nu op de Strabrechtse Heide actief zijn, komen uit de Italiaanse bergen. Onbekende rassen die in Nederland niet veel voorkomen: het duo van Strijdom zijn Pastore della Sila-honden, uit het Sila-gebergte in de regio Calabrië in het zuiden van Italië.

Het andere duo dat de kudde van schapenhouderij De Wassum beschermd, zijn pastore maremmano-abruzzese’s uit Midden-Italië. ,,Ze hebben de juiste eigenschappen voor dit werk. Ze zijn atletisch, sociaal vaardig en niet te temperamentvol”, vertelt Dorgelo.

De vier honden zijn nog jong, tussen de anderhalf en drie jaar. Elk duo bestaat uit een reu en een teef. ,,Een duo van hetzelfde geslacht kan wel eens herrie geven. Ze moeten wel goed samenwerken”, zegt Dorgelo.

Strijdom vindt het ook belangrijk dat de honden weten om te gaan met recreanten die op de Strabrechtse Heide fietsen of wandelen: ,,Behalve voor het begrazen van de hei proberen we ook op een andere manier een element in het landschap zijn. We willen er ook zijn voor de recreanten. Dat moet wel mogelijk blijven.”

Sansevieria

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:13

Oke, daar is de fokker van deze honden weer, verdienmodel, verder ga ik even op mijn handen zitten ;)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:16

Dat is ook wat Glenn Lelieveld wel eens heeft aangegeven. Omdat het veel kost om dergelijke, opgeleide honden hierheen te halen, kun je dat weer terugverdienen door puppies te fokken en deze te verkopen.
Die man weet alles wat krom is recht te praten.
Zou hij wel eens overwogen hebben om de politiek in te gaan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:24

https://www.nojg.nl/duitsland-pleit-voo ... ht-op-wolf

Citaat:
ooral de deelstaten Brandenburg, Mecklenburg-Voor-Pommeren en Nedersaksen worden getroffen door wolven. Schapen worden het vaakst gedood door wolven, 3.444 in 2020, gevolgd door wild (248), runderen (153) en geiten (92). Maar ook 13 paarden, 7 alpaca’s en 2 herdershonden werden het slachtoffer van een wolf

ze pakken alleen maar schapen hoor :j echt waar :j
En van de honden zijn ze bang, echt waar....

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:35

truselientje schreef:
Dat is ook wat Glenn Lelieveld wel eens heeft aangegeven. Omdat het veel kost om dergelijke, opgeleide honden hierheen te halen, kun je dat weer terugverdienen door puppies te fokken en deze te verkopen.
Die man weet alles wat krom is recht te praten.
Zou hij wel eens overwogen hebben om de politiek in te gaan?

Die man weet wel alles van verdienmodellen. Hij en zijn kornuiten verdienen een goede boterham aan de wolf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:49

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:33

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:37

https://www.ed.nl/helmond/wallaby-van-d ... rgt41qIy_g

Wallaby van De Warande in Helmond dood gevonden, mogelijk aangevallen door wolf.

Nu moet ik eerlijk zijn en zeggen dat me dat op die plek zou verbazen.
Zou daar echt veel eerder een hond verwachten.

Citaat:
Mocht het om een wolf gaan, dan schept dat volgens Koolen vooral duidelijkheid in de maatregelen die het dierenpark kan treffen om een volgende aanval te voorkomen. ,,Als we weten wat het was, kunnen we er iets aan doen.”

Nee dat betelend dat de wolf absoluut niet schuw is. Hij eens bejaagd moet gaan worden.
Want de Warande is een stadspark met een dierenparkje vol tussen bebouwing in.
Steenworp van het ziekenhuis.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:58

Dat kan ik me ook nauwelijks voorstellen, is een druk gebied.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:46

oud bericht, niet gezien
Laatst bijgewerkt door Mist op 18-06-22 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:52

Dat bericht is twee jaar oud.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:53

Is dat geen bericht uit 2020?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:49

DuoPenotti schreef:
https://www.nojg.nl/duitsland-pleit-voo ... ht-op-wolf

Citaat:
Vooral de deelstaten Brandenburg, Mecklenburg-Voor-Pommeren en Nedersaksen worden getroffen door wolven. Schapen worden het vaakst gedood door wolven, 3.444 in 2020, gevolgd door wild (248), runderen (153) en geiten (92). Maar ook 13 paarden, 7 alpaca’s en 2 herdershonden werden het slachtoffer van een wolf

ze pakken alleen maar schapen hoor :j echt waar :j
En van de honden zijn ze bang, echt waar....
[ [url=m/mrNl0J.gif]Afbeelding[/url] ]

Als dit de cijfers voor 2020 zijn voor DRIE deelstaten tezamen dan heeft de schrijver zich niet goed geïnformeerd, helaas. Alleen al in Nedersaksen werden er in 2020 16 paarden "bewezen". Dus bewezen door DNA. De rest van de gemelde gevallen (meer dan 30 in Nedersaksen in 2020), was veelal overduidelijk wolf maar niet "bewezen-door-DNA"

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:44

Friese schapenjouder vraagt een vergunning aan de wolf af te schieten wanneer de wolf zijn schapen aan valt.

https://www.hetschaap.nl/schapenhouder- ... eten-wolf/

Het zal wel een storm in een glas water zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit onder de huidige wetgeving mogelijk gaat worden. En als de vergunning verleend wordt dan zal deze waarschijnlijk snel van tafel geveegd worden bij de rechter.

Maar goed, binnen de habitatrichtlijn zijn wel mogelijkheden om probleemwolven te beheren. In andere EU landen gebeurt dat gewoon.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:53

Ben benieuwd wat daar uit komt.
Dat de wolf een bedreigde diersoort is mag wel eens opnieuw onder de loep worden genomen, maar dat is niet de taak van de rechter.
In het buitenland zijn idd wel al eerder wolven geschoten omdat zij problematisch waren dus het kan wel. Maar hoe definieer je dat wettelijk gezien?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:53

Verdediging en zorgplicht naar je dieren toe?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:55

En hoe ver mag dat gaan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:56

In Nederland niet ver ben ik bang.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:58

Mac schreef:
Ben benieuwd wat daar uit komt.
Dat de wolf een bedreigde diersoort is mag wel eens opnieuw onder de loep worden genomen, maar dat is niet de taak van de rechter.
In het buitenland zijn idd wel al eerder wolven geschoten omdat zij problematisch waren dus het kan wel. Maar hoe definieer je dat wettelijk gezien?

In Nederland laat de politiek momenteel veel re veel de oren naar groene clubjes hangen. Dat de habitat richtlijn mogelijkheden biedt tot afschot van probleemdieren dat ontkennen lui als Glenn Lelieveld keihard. Maar die is van zijn eerste leugen nog niet gebarsten.

Probleemwolf Billy bijvoorbeeld. Die is in Frankrijk volledig legaal dood geschoten.

https://www.destentor.nl/home/brutale-w ... ~ae89b139/

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:20

Ik vraag me af of je met een paint ball geweer er op mag schieten? Dan is het ook gelijk duidelijk dat hij eerder ergens last heeft veroorzaakt.
Of met voetzoekers gooien? Daar blijven ze vast wat schuwer door.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:16

Vuurwerk had ik ook bedacht, mochten ze weer naast de paddock verschijnen. Hebben we alleen niet meer in huis sinds de zonen het ontgroeid zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:41

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:00

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/ede/petra-en-jack-sta ... Heux5tI9CY

echt schuwe dieren volgens DE echte kenners :j

Citaat:
En inderdaad, daar stond ie. Het stel had nog genoeg tijd om een paar foto’s te maken voor het dier rustig wegliep

Ze zijn er nog heel blij mee, om een wolf te zien. Het lijkt me niet zo fijn al wandelend met een hondje. Of evt. later niet 1 wolf maar een hongerige roedel.
Mensen zijn blijkbaar nogal naïef.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:54

Jantje Loos postte dit onlangs in de lokale groep van de gemeente.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7130301639

Toen heb ik gereageerd waar de foto's op zijn pagina waren van de aangevreten pony's,koeien,lama's,...
Suggereerde hij dat die wel op mijn pagina,als in 'no wolves',te vinden waren.
(Ter info;niet mijn pagina)

Vandaag post hij dit.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7130301639

Zo'n zin om weer te reageren maar doe het niet.

Ik zie net dat zijn vriendje,Frederik Thoelen,hem volgt.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5199184046

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 23:42