Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:38

Fijn dat de kudde van Tim weer rustiger is. Kloten dat hij koliek had, gek ook zo plots. Jullie hebben wel pech zo...

Babootje leuk dier is het! Gaat al heel knap :D Vanwaar dat jullie hem bijzetten met eerste keren erop?

Fijn dat rijden goed gaat psvanlot! Is ze inmiddels al een beetje op gewicht?

Vientje lijkt me dubbel dat ze het met longeren ook heeft. Klinkt dan inderdaad als niet rijtechnisch, maar vraag is wat dan wel... Lastig! Goed dat je je niks aantrekt van al die mensen die vinden dat je het anders aan moet pakken ;) De instructie die jullie goed kent kan wel goed helpen toch?

Leuk Berdien! Is die module online instructiefilmpjes oid?

Anoek dat zie ik ook wel als een voordeel, ben gek op (dikke) paardenbillen :D

Oh nee Gentle toch nog niet fijn :(:)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:13

s1993 schreef:
Fijn dat de kudde van Tim weer rustiger is. Kloten dat hij koliek had, gek ook zo plots. Jullie hebben wel pech zo...

Babootje leuk dier is het! Gaat al heel knap :D Vanwaar dat jullie hem bijzetten met eerste keren erop?

Fijn dat rijden goed gaat psvanlot! Is ze inmiddels al een beetje op gewicht?

Vientje lijkt me dubbel dat ze het met longeren ook heeft. Klinkt dan inderdaad als niet rijtechnisch, maar vraag is wat dan wel... Lastig! Goed dat je je niks aantrekt van al die mensen die vinden dat je het anders aan moet pakken ;) De instructie die jullie goed kent kan wel goed helpen toch?

Leuk Berdien! Is die module online instructiefilmpjes oid?

Anoek dat zie ik ook wel als een voordeel, ben gek op (dikke) paardenbillen :D

Oh nee Gentle toch nog niet fijn :(:)

Ze gaat ook qua gewicht goed. Heeft nu een supplement wat gemaakt is voor haar aan de hand van voeding en bloeduitslag en ze krijgt er Eggersman Aminoral bij. Voor de spieropbouw. Dat lijkt het wel goed te doen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:13

PSvanLot schreef:
Klein tipje, als je longeur zo dichtbij blijft, een cap op laten zetten of meer afstand laten bewaren. Mijn hulp bij het zadelmak maken is zo ooit bijna verongelukt omdat het paard bokte en hem recht tegen het hoofd sloeg...

klopt. Ik zeg het ook altijd tegen die meiden. Met longeren van die jonge beesten of van eentje waarvan je weet dat ie nogal es kan uithalen gewoon een cap opzetten. Maar eigenlijk moet je het altijd doen.
Het is namelijk gewoon wel eens bij ons gebeurd op stal. En maar net goed afgelopen, d.w.z. dat het meisje met de trauma heli is afgevoerd en het op losse tanden na zonder al te grote complicaties het heeft overleefd. En dat er iemand op stal was die haar in de longeerkraal bewusteloos vond en kon voorkomen dat ze stikte in dr eigen bloed. En dan nog niet opzetten die cap... snap het echt niet. Nu was het wel een draak van een paard van dat meisje maar toch. Het gebeurt gewoon.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:14

s1993 schreef:

Hij is niet bijgezet. Er hangt een slofje om als extra zekerheid (extra remmetje) aan de zijkant vastgezet. Als het hoofd omhoog kan en ze gaan remmen heb je niets meer. Je weet in deze fase nooit wat ze gaan doen. Zo gauw de rem goed is bevestigd kan die er weer af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:21

Paint_Lover schreef:
Als het zo ineens omgeslagen is ga ik toch ook n beetje denken aan lichamelijk ongemak....

Hier TE snel geroepen dat Gentle weer de goede kant uit gaat, gister was hij weer slechter als maandag (maar hij staat nu ook weer terug op de wei en beweegt dus meer) maar vertrouw het toch niet.... dus morgen DA er weer bij en dan uitverdoven en pees scannen want ik wil nu zeker weten dat daar niets mee aan de hand is!

Straks maar eens zijn anti rol singel gaan passen en dan zal ik wel n boze Gentle gaan krijgen maar dat is dan dikke pech voor meneertje, moet ie maar niet rollen in zijn stal ;)

Beter dat je even goed laat kijken. Hoop dat het allemaal meevalt.
Ik vind een rolsingel ook naar. Heb ook een merrie die enthousiast rolt. Ze staat nu met veulen op de wei en in de stal daar (toen ze daar van de winter/voorjaar stond) rolde ze niet vast. Dus een andere stal kan verschil maken. Ook is ze een enthousiaste roller in een te schone stal. Dus de stal wat viezer houden wil soms ook nog wel eens helpen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:49

Wat balen dat Gentle weer minder is PL :(:) Verstandig om de DA erbij te halen, die onzekerheid is ook niks!

Ohh dat te dichtbij longeren zonder cap is ook eng idd, als dat fout gaat gaat het ook écht fout :\ Zelfde kaliber als het freestyle spelen/mee rennen wat sommigen doen, en dan nèt schuin langs de kont zelf meerennen (zelfde plek als bij dat dichtbij longeren) omdat ze paard niet helemaal bij houden. Doodeng om te zien, 1 blije bok en je bent de sjakie :oo Was me op het filmpje nog niet zo opgevallen hoor, had het te druk met knap braaf paard kijken :D

Om mij heen zijn de meningen wat verdeeld, bij een aantal is verfijning en begrip ver te zoeken zoals te zien is aan bovenstaande uitspraken :o Maar ook wel een aantal die wel verder kijken dan hun neus lang is hoor. Aangezien Pinda vrij stoicijns, koud en bijdehand kan lijken wordt al gauw aangenomen dat ze gewoon altijd eigenwijs en aan het puberen is, zeker omdat ik veelal te lief lijk te zijn wordt er door de harde-hand-club aangenomen dat ze gewoon een loopje met me neemt. En soms doet ze dat ook, en dat ben ik dan zelf schuld :+ Maar dat wil niet zeggen dat dat altijd het probleem is, en die nuance snappen veel mensen niet.

Externe instructrice zal ook gauwer zeggen dat ik haar eens aan moet pakken- zij vindt doorgaans ook wel dat ik te soft ben (nou ja: vooral niet zwart-wit genoeg en dus onduidelijk voor het paard, dus in hoeverre is dat dan "aanpakken" natuurlijk)- maar weet wel dat als ze dit nu hoort ze ook eerst verder zou controleren. Zij is daarin wel reëel. Thuis-instructrice is degene die Pinda écht goed doorziet, die heeft mij al een aantal keer de ogen geopend wat dat betreft. Ondanks dat ik steeds beter doorheb hoe Pinda in elkaar steekt, is zij me daarin echt een stap voor. Heel positief ingesteld naar ons maar niet te beroerd om duidelijk te corrigeren waar nodig is, maar dat geldt zowel voor paard als ze onnodige feestjes bouwt als voor mij als ik aan het prutsen ben of denk door te moeten drukken in iets wat Pinda gewoon nog niet kan/snapt. Fijn mens met veel begrip en inzicht in paardengedrag is dat :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:09

Mooi dat je zo iemand in de buurt hebt Vientje! :D

Ik vroeg me ook al af wat de slof was Babootje :P Maar durfde het niet te vragen := Ik zie 'kop omhoog en rennen' vaak maar als risico van het vak als je een paard aan het beleren ben _O- Doe net zo lang grondwerk tot ik bijna 100% zeker weet dat dat niet (meer) gaat gebeuren :P Maar bij sommigen gaat dat risico nooit weg :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:25

xXutopiaXx schreef:
Ik vroeg me ook al af wat de slof was Babootje :P Maar durfde het niet te vragen := Ik zie 'kop omhoog en rennen' vaak maar als risico van het vak als je een paard aan het beleren ben _O- Doe net zo lang grondwerk tot ik bijna 100% zeker weet dat dat niet (meer) gaat gebeuren :P Maar bij sommigen gaat dat risico nooit weg :')

We proberen de risico's maar zo klein mogelijk te houden. :D :D Het is echt puur voor de veiligheid. Het "rennen" is bij de paarden met veel "GO" zoals de sportpaarden die wij beleren altijd wel een risico. Kop omhoog en rennen wil je bij dit soort paarden echt niet, ook al kun je dat niet altijd voorkomen. Maar liever dat ze dan een beetje meer stuur en balans hebben en de hulpen een beetje bevestigd zijn. Dan kun je de volte op en dan is het allemaal wat beter in de hand. En is het slofje ook niet meer nodig.
Het slofje hebben we er eigenlijk nooit lang om hoeven te hebben. We maken zadelmak in de longeerring, maar dan moet ie naar de 20 x 60 binnenbak (we hebben niet anders) en daar kunnen ze heeeel hard kan ik je zeggen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:38

Ik rijd eigenlijk standaard met een slof. Op welk niveau het paard ook afgericht is... hangt er altijd los aan. Macht der gewoonte om te pakken denk ik haha

Babootje

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:00

Mijn dochter vind rijden met slof zelf gewoon niet fijn/gedoe (teveel in dr handen). Dus is ie er z.s.m. weer af :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:01

Babootje schreef:
We maken zadelmak in de longeerring, maar dan moet ie naar de 20 x 60 binnenbak (we hebben niet anders) en daar kunnen ze heeeel hard kan ik je zeggen.

Hè.... vervelend.... _O- Haha :P Maar ik geloof gelijk dat ze daar flink vaart kunnen maken ja :Y) Dan zijn de paarden die ik uitkies om te beleren wel heel anders qua karakter :j Altijd de nuchtere koudbloeden gekozen :+: En dan nog is 't soms vasthouden en hopen op betere tijden _O-

Sta er stiekem wel van te kijken dat er toch nog best gebruik gemaakt wordt van de slof.. Jaaaaren geleden was het echt zo'n stigma-dingetje :P En daarna ben ik 't vergeten en uit het oog geraakt omdat ik privé ging staan, dus ik dacht dat iedereen z'n slof al lang en breed had weggegooid _O-

En oh! Nog een vraagje.. waarom dan voorkeur voor slof boven martingaal bijv.?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:02

Maakt voor mij geen verschil of ik ST in mijn hand heb of een slof. Hangt er los aan en heeft meestal ook geen inwerking.

Tja wat je er ook aan of in hangt, het zal toch aan de chauffeur liggen hoe er gebruik van gemaakt wordt.

Een martingaal vind ik echt een onding. Leuk als je er een hebt die zijn kop stijl omhoog steekt, maar wat het dan voor meerwaarde heeft, paard blijft daar dan toch wel lopen. Of je moet hem onfatsoenlijk kort maken.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 29-07-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:04

Nou nee hoor. Ik zie de slof nog wel vaak gebruikt worden. Maar ik sta op een stal waar er veel jonge paarden (ook hengsten) doorheen gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:05

PSvanLot schreef:
Maakt voor mij geen verschil of ik ST in mijn hand heb of een slof. Hangt er los aan en heeft meestal ook geen inwerkng.

Nee dat moet ook geen verschil maken. Ze kan er maar beter handig mee worden zeg ik vaak, alhoewel je niet meer verplicht bent S&T in de hogere klassen te gebruiken.
Mee eens hoor. Geen bezwaar tegen de slof, mits bij goed gebruik maar ja dat gebeurt niet altijd.
Ik snap ook echt niet dat mensen een martingaal dan wel verkiezen, behalve bij springen (echt een vreselijke hulpteugel) of een Tiedemann (helemaal ellende). Met die laatste trek je een paard altijd mee op de kop.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:08

PSvanLot schreef:
Tja wat je er ook aan of in hangt, het zal toch aan de chauffeur liggen hoe er gebruik van gemaakt wordt.

Dit is sowieso waar ja :j

Ik ben nog opgevoed met het motto: de hulpteugels beginnen waar de kunde van de ruiter ophoudt _O- Dus vergeef mij m'n vragen, ben oprecht geïnteresseerd hoe je deze dingen dus ook goed en nuttig kunt gebruiken :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:38

xXutopiaXx schreef:
Ik ben nog opgevoed met het motto: de hulpteugels beginnen waar de kunde van de ruiter ophoudt _O- Dus vergeef mij m'n vragen, ben oprecht geïnteresseerd hoe je deze dingen dus ook goed en nuttig kunt gebruiken :D

Ik zou willen zeggen: sommige hulpteugels horen alleen in kundige handen :D

Wij gebruiken hem dus voor de veiligheid bij het zadelmak maken. En eigenlijk hebben we de slof bij de paarden die we zelf hebben gehad verder niet nodig gehad.
Maar ik kan me best voorstellen dat je hem nodig kan hebben bij paarden die verreden zijn en de verkeerde spieren op de verkeerde plek hebben. En zich dan heel erg sterk maken. Maar je moet een hulp altijd wel kleiner kunnen maken. D.w.z. dat een paard dus wel van de slof af moet kunnen. Als dat niet kan, dan gebruik je hem dus niet goed. Net zoals je een paard met spoor rijdt ook zonder moet kunnen rijden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:50

Ik denk dat het gehele rijden van veel amateurs kwalijker is dan het gebruik van een hulpteugel bij sommige anderen. Heb vandaag weer wat online proeven beoordeeld en heb een combinatie een 1 gegeven voor het achterwaarts in het M. Als je je paard zo in zijn bek moet rukken om achterwaarts te krijgen verdien je ook niet meer. Dit heb ik ook afgestraft met een onvoldoende voor de rijvaardigheid en harmonie, effect van de hulpen en houding en zit. Schei toch uit joh, als je zo gefrustreerd bent op je paard in de proef, wat doe je thuis dan??

Bij mij hangt de slof er altijd in een boogje aan, zoals ik al zei macht der gewoonte. Ze lopen op concours allemaal nagenoeg altijd in de top 3 en heb het eigenlijk niet nodig. Maar de meeste die ik rijd of gereden heb zijn net een randje apart waardoor de slof als noodrem niet onhandig is haha.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:19

Als je paard "op de slof gereden is" zie je dat op concours ook altijd wel terug als jury. In de zin dat het paard in een "houdinkje loopt" en de hand niet correct volgt. Daarom zie je ook het uberstreichen ingevoerd vanaf het Z en dat is een goede zaak.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:37

Mits juist gebruikt ben ik niet tegen hulpteugels, maar idd de gemiddelde amateur maakt er doorgaans een martelwerktuig van...ik ben zelf niet handig genoeg met een slof, dus bij mij komt hij er niet in. Echter hebben de profs die Pinda zadelmak gemaakt hebben hem bij haar wel gewoon gebruikt, maar op een manier waar die gewoon begrenst waar nodig en er verder af blijft dus dat is ok. Is ook maar weinig geweest, ik ben zelf wel pas erop gegaan nadat ze zonder slof veilig te rijden was want mij moet je zo'n ding echt niet in handen geven.

Je ziet inderdaad altijd goed af aan paarden op concours waar de slof er thuis op de verkeerde manier om hangt, ze krijgen er een heel typisch houdinkje en loopje van... }:0 Maar jemig, wat een drama die proef met dat achterwaarts dan :oo Wat sneu voor het dier, je zou zo iemand toch -:(-

Vanavond met thuis-instructrice gepuzzeld (zou eigenlijk les hebben maar dat gaat natuurlijk niet, maar ik wilde wel graag samen eens gaan checken waar het nou mis zit met de vermoedens die ik al had), we hebben longeren aan halster en bitloos met kaptoom geprobeerd om te zien hoe Pinda daar op reageert. Uiteindelijk bitloos aan de longeerlijn zelfs nog kort wat gereden, voor het eerst :D Pinda pakte het nl super op, was heel ontspannen, los door haar lijf en echt weer het blije ei zoals ze hoort te zijn :)
Echter met wat dingen voorzichtig proberen bleek: alleen zodra er druk op de wang komt links bij de voorste kiezen (in welke vorm dan ook) slaat ze dus meteen om en paniekt ze weer. Het lijkt dus sterk erop dat er op die kiezen haken of een dop oid zit... :(:) Ik weet genoeg, arm dier heeft inderdaad minimaal tandpijn :(:) Aanstaande dinsdag komt de veearts-tandarts en tot die tijd heeft ze mooi vrij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:45

Wat vervelend! Hoe ziet de onderkant van haar kaak er uit? Daaraan kun je vaak zien of ze aan het wisselen zijn.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:53

Uhm...harig :P Wat zou ik moeten zien? Dan kan ik morgen eens goed kijken.

Het viel wel op dat de beweeglijkheid in haar onderkaak naar 1 kant veel minder was dan naar de andere (uit mijn hoofd wanneer de onderkaak naar rechts moet tov de bovenkaak). Bij die beweging controleren gaf ze zelfs gewoon op stal al reactie zeg maar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:54

Normaal is de kaaklijn aan de onderkant mooi strak en glad. Als ze aan het wisselen zijn dan is het gehobbeld, komen er bobbels op.

Eens kijken of ik een foto kan vinden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:58

Ohh maar dat is inderdaad zo! Dat viel me vorig weekend op bij haar baard knippen, hij is inderdaad gebobbeld. Stond er al gek naar te kijken...knipte de dikste bobbel per ongeluk bijna in :+ Nooit geweten zeg, interessant. Wat is de verklaring daarvoor, kieswortels waar vocht bij komt te zitten oid?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:01

Ik kan je het niet precies uitleggen, maar dat gebeurt altijd zo. heeft toch met de druk etc te maken.

Houd maar eens in de gaten, van de week heeft ze weer een mooie gladde kaak. Zou nog zomaar kunnen dat ze dan ook klaar is met het gedrag.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:03

Dat zou mooi zijn! :) Maar tandarts komt maar gewoon ook hoor, halfjaarlijks kan echt geen kwaad bij die jonkies natuurlijk. Vorige keer was het al best scherp met 7 maanden tussen de behandelingen.