Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:29

Eef_Bam schreef:
Welke regio is dat dan? Ik betaalde in 2023 750 per maand voor beleren en volgens mij is dat vrij normaal

West-Brabant. Beleren is echt goed gedaan, op de snelheid dat het dier aankon. Ze zullen vast zichzelf gewoon normaal betalen. Dit was trouwens eind 2022.

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:46

800€ a 1000€ / maand vind ik een normaal tarief voor beleren incl stalling.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:46

Als de stalling al 350- 500,- pm kost, dan kom je met je uren echt niet uit. Zie er maar eentje te vinden die 4 a 5x pw je paard 15/30 min pakt voor een loon van 300,- of minder. Voor het gemak de uren voor alles eromheen niet meegerekend, want ook die paarden moeten gevoerd, gemest, in de molen, paddock etc.

Wij vragen hier 900 excl voor zadelmak maken of verder opleiden/ trainen. En dat is excl DA, hoefsmid en dergelijken. Kosten ibop, startgelden komen er dan ook nog bij. En we hebben zelfs een wachtlijst op dit moment.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:51

ruitje schreef:
Sky_As schreef:
Iedereen werkt toch liever met een dier waar je wel een klik mee hebt?
Als je er meerdere hebt, of je vind het niet erg om te verkopen is dat misschien anders.
Maar als je echt een once in a lifetime dier zoekt vind ik het wel belangrijk.

Ik heb 1 paard " op verstand" gekocht en niet op gevoel, en dat is ook de enige die niet bij mij oud wordt/ is geworden.... Dus het zal ook nog per persoon Schelen.

Mijn vriend heeft ze uiteindelijk ook voor de verkoop, maar dan kijk ik er ook heel anders naar... Dan speelt gevoel niet echt een rol.

Ik denk, dat juist heel veel mensen de mist in gaan omdat ze op gevoel kopen. Ik snap wat je bedoeld hoor, tuurlijk moet je plezier hebben in het werken met een paard.

Maar als hij goed bij je doelen past( en je koopt hem met verstand) zou zo'n klik moeten groeien.

Ik zie heel veel paarden met gevoel gekocht worden en dan hebben mensen en paarden vervolgens een lijdensweg omdat ze compleet niet bij elkaar passen...

Sta je dan, met je 'maar hij snuffelen zo lief aan mijn linkeroor' , met een kameel die nog geen graspol kan springen 7 jaar lang je best te doen 'm over een balk te jonassen omdat jij wil springen maar je dikke tinker dat niet kan :+

Is gechargeerd natuurlijk en uiteraard is mijn situatie makkelijker lallende omdat wij er meer hebben en ze in principe minder kosten aan onderhoud.

Maar toch heb ik super veel plezier gehad van paarden waar ik geen connectie mee had. Zal ook wel aan mij liggen, want ik heb meestal een klik met pismerries en niks met ongecompliceerde ruinen :')

Ja maar jouw laatste zin is het precies... Want dat heb ik dus ook. Maar ik zei.. Ik wil geen merrie meer. En kocht dus op verstand een ruin.
En nu ik goed na denk heb ik meer een klik met merries.

Maar jij hebt natuurlijk ook best veel paarden ( gehad), dan wordt je daar ook anders in denk ik.

Mijn merrie ( nu 25 en al een tijdje met pensioen) stond bij mijn vriend voor de verkoop.....
Maar na iedere klant zat ik huilend in haar stal.
Die heb ik toen dus zelf gekocht. Met haar had ik echt die klik, nooit 1 seconden onveilig gevoeld op of met haar.
Nu is ze 25, maar denk maar niet dat ik haar te pakken krijg in de wei Zodra ik met een halster aan kom. ( Ze staat in een natuur gebiedje samen met onze oude gezins pony van 32).

Voor mij is de Klik juist heel belangrijk heb ik gemerkt :)

Maar dan idd wel bij paarden die ik al een tijdje ken....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:54

denisesilver schreef:
€750-€1.000 pm voor training/beleren? Krijg je je paard dan terug met gouden kronen? :wow:

Ik was hier voor mijn merrie €500 pm kwijt, heb die wel zelf verder doorgereden. Voordeel van onbeleerd is dat je in termijnen kan sparen/betalen, in plaats van in een klap een boel geld te zijn voor een beleerd paard waarvan je ook niet per definitie kan zeggen dat je een klik ermee hebt.

Ik pas me eigenlijk altijd aan aan het paard ohz, dus geen klik onder het zadel heb ik zelden. Tenzij ze echt heel gek doen als ze schrikken oid, maar mi kan je aan het karakter op de grond al wel het een en andere vaststellen.

Hoe lang is dat al geleden? Of woon jij in het buitenland of Groningen of zo.... Voor 500 euro per maand een paard moeten voeren, verzorgen en met een beetje geluk je nek breken kan toch echt niet uit?
Hier in de buurt ook prijzen van 800 tot 1300 hoor....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:27

Ja dat is iemand die er geen euro aan wil verdienen want dat kan echt niet uit.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:36

Er zit natuurlijk ook een groot verschil tussen die magische 'klik' en een hekel hebben aan een paard. Wij hebben er natuurlijk ook meerdere, waarvan ik een groot deel al vanaf de geboorte ken en de rest zo ongeveer vanaf jaarling. Ik vind ook niet het ene paard even leuk als het andere. In al die tijd heb ik maar heel af en toe dat ik echt zo totaal niks heb met een dier dat het ook echt mijn plezier vergald. Die blijven niet lang staan :+ Maar vaak zijn dat ook echt aparte karakters, jaren geleden eentje gehad die ik echt liever een frikandel in had gedaan. Wat een schijtbeest was dat :+ Maar onze verzorgster was er helemaal gek mee, we hebben haar ook zadelmak gemaakt voor onze verzorgster. Het interesseerde haar echt niet of die ruiter bleef zitten of niet, maar toen de verzorgster er na een paar keer opstapte en haar evenwicht verloor stapte die merrie echt weer onder haar zodat ze bleef zitten. Als ze les had kon de instructeur ook echt niet in de buurt komen, maar zij kon er alles mee. Maar dat is écht een uitzondering geweest. Over het algemeen heeft elk paard wel iets en met training valt ook heel veel te bereiken.

Ik denk dat het voor veel mensen verstandiger zou zijn om met hun hoofd een paard te kopen ipv met hun hart.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:57

Sky_As schreef:
denisesilver schreef:
€750-€1.000 pm voor training/beleren? Krijg je je paard dan terug met gouden kronen? :wow:

Ik was hier voor mijn merrie €500 pm kwijt, heb die wel zelf verder doorgereden. Voordeel van onbeleerd is dat je in termijnen kan sparen/betalen, in plaats van in een klap een boel geld te zijn voor een beleerd paard waarvan je ook niet per definitie kan zeggen dat je een klik ermee hebt.

Ik pas me eigenlijk altijd aan aan het paard ohz, dus geen klik onder het zadel heb ik zelden. Tenzij ze echt heel gek doen als ze schrikken oid, maar mi kan je aan het karakter op de grond al wel het een en andere vaststellen.

Hoe lang is dat al geleden? Of woon jij in het buitenland of Groningen of zo.... Voor 500 euro per maand een paard moeten voeren, verzorgen en met een beetje geluk je nek breken kan toch echt niet uit?
Hier in de buurt ook prijzen van 800 tot 1300 hoor....

Sorry, €600 pm. Was aan het twijfelen, dus heb het even opgezocht. Simpele stalling vind je hier gewoon voor €250-350 als je goed zoekt, en dan wordt er gewoon goed voor je paard gezorgd hoor. Je zult alleen genoegen moeten nemen met wat minder luxe voor de ruiter. Maar goed, ik mag dus in mijn handjes knijpen dat ik een betaalbare, goede beleerder heb getroffen.

Ik had met mijn ruin destijds gewoon geen klik. Hij is nu van mijn zus en die zei laatst precies hoe het zat; wij verstaan elkaars lichaamstaal niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:04

Hahah Sky_ass, op dat soort gebakjes val ik ook, herkenbaar :')

Wat ik wel gek vind: Als ik een klik heb en ze doen raar, denk ik: haha.

Als ik ze niet moet en ze tillen een been op denk ik: zie je wel, engnek.

Ik ben hypocriet :D

Bij ons in de regio kost stalling 400-600. Beleren kan niet voor 500.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:06

Zelfs 600,- kun je niet voor werken. Stalling 250,- en dan 350,- voor het werk. Dat is rond de 11.- per dag. Ik weet niet wie hier werkt voor een schamele 11.- per uur incl het risico om je nek te breken, maar dat zijn er echt niet veel. Ik denk dat die persoon zijn prijzen nu ook echt wel heeft aangepast, want 600,- incl stalling kom je echt niet voor uit als je brood op de plank wilt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:04

Het zijn vaak ook semi-amateurs die het zo goedkoop doen, met bijbehorende kwaliteit. Zie je ook als het gaat om paarden "trainen" en uitbrengen, voor de helft van de marktprijs mag je paard ervaring opdoen onder een willekeurige jonge griet met meer zelfvertrouwen dan rijkunsten.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 23:08

Ik heb nu beeldmateriaal en een advertentietekst maar ik zou graag advies krijgen van de meer ervaren Bokkers in dit topic over een realistische vraagprijs voor ik het op de Boktmarkt ga zetten. Hoor zulke verschillende dingen. Het betreft een 18-jarige BWP ruin voor recreatie.
Mag ik iemand een pb sturen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 23:12

Net een leeftijd die lastig is voor vele mensen .
Waardoor de prijs lager gaat zijn .

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 23:18

Klopt maar een goed adres dat gecontroleerd mag worden is voor ons ook belangrijk. Door persoonlijke omstandigheden kunnen we hem niet meer houden maar proberen wel een goede plek te vinden en de kans op een handelaar te verkleinen. Maar hoe vindt je daar een beetje een balans in? Het heeft niet meteen haast maar we zoeken een oplossing voor de lange termijn.
Het paard is actiever dan wij, er kan nog fijn mee gereden worden of een leuke 'oom' in een kudde, bv. opfok.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 00:26

Martie schreef:
Klopt maar een goed adres dat gecontroleerd mag worden is voor ons ook belangrijk. Door persoonlijke omstandigheden kunnen we hem niet meer houden maar proberen wel een goede plek te vinden en de kans op een handelaar te verkleinen. Maar hoe vindt je daar een beetje een balans in? Het heeft niet meteen haast maar we zoeken een oplossing voor de lange termijn.
Het paard is actiever dan wij, er kan nog fijn mee gereden worden of een leuke 'oom' in een kudde, bv. opfok.

Het eerste waar ik aan moest denken toen ik dit las was een "verkoop" onder de voorwaarde dat het paard niet doorverkocht mag worden. Ik heb geen idee hoe rechtsgeldig/realistisch zo'n afspraak is en of het toepasselijk is voor jullie maar ik heb een paar jaar terug een paard gratis aangeboden gekregen onder de voorwaarde dat ik hem niet mocht verkopen. Ik zou hem wel terug mogen geven aan de destijds huidige eigenaar. Voor mij was het toen niet realistisch om een paard te houden dus ik heb verder geen onderzoek gedaan naar hoe en wat maar ik ben wel benieuwd naar jullie meningen over dit concept:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:04

Martie schreef:
Ik heb nu beeldmateriaal en een advertentietekst maar ik zou graag advies krijgen van de meer ervaren Bokkers in dit topic over een realistische vraagprijs voor ik het op de Boktmarkt ga zetten. Hoor zulke verschillende dingen. Het betreft een 18-jarige BWP ruin voor recreatie.
Mag ik iemand een pb sturen?

Je mag altijd een PB sturen.

Als paard verder gezond is zal er best een markt voor zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:11

Zo'n voorwaarde opnemen van recht van eerste terugkoop is totaal niet rechtsgeldig. Verkocht is verkocht. Nieuwe eigenaar betaalt en bepaalt.

Als je zeker wilt zijn dat het dier niet in de handel komt, dan is er maar 1 optie, en dat is zaken in eigen hand houden. Kun je hem niet meer zelf houden op de manier waarop je hem nu houdt, dan zou je kunnen kijken naar een pensioenplekje of hem verleasen/in bruikleen geven. Bij verkoop is het out of your hands, hoeveel onderzoek je ook doet naar het toekomstige adres. Zeker de handelaren in dat segment zijn sterren in je de wereld beloven over een forever home met vriendjes en veel weidegang...maar of hij daar dan ook echt terecht komt, blijft de gok.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:16

Lukasje schreef:
800€ a 1000€ / maand vind ik een normaal tarief voor beleren incl stalling.

Ik ook, ken ze ook niet die echt goed zadelmak maken, die het voor minder doen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:22

Hier in de regio ligt de stalling met wat lager dan in de randstad maar ook hier begint het vanaf zo'n 700 a 750 euro per maand incl. stalling.

Vind ik ook geen gek bedrag als je rond de 350 per mand al aan stalling moet rekenen. Aantal jaar terug heb ik er een in training gehad en dat was toen ook al 600 per maand incl. stalling. en dan heb ik het over voor de corona periode. Als je daar de inflatie overheen doet van de afgelopen paar jaar kom ik al tussen de 750 en 850 uit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:31

ynskek schreef:
Hier in de regio ligt de stalling met wat lager dan in de randstad maar ook hier begint het vanaf zo'n 700 a 750 euro per maand incl. stalling.

Vind ik ook geen gek bedrag als je rond de 350 per mand al aan stalling moet rekenen. Aantal jaar terug heb ik er een in training gehad en dat was toen ook al 600 per maand incl. stalling. en dan heb ik het over voor de corona periode. Als je daar de inflatie overheen doet van de afgelopen paar jaar kom ik al tussen de 750 en 850 uit.

Als je het uurloon van de trainer bij €1.000 per maand incl. stalling gaat uitrekenen schrik je je al rot hoe weinig dat is :')

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:35

oji schreef:
Zo'n voorwaarde opnemen van recht van eerste terugkoop is totaal niet rechtsgeldig. Verkocht is verkocht. Nieuwe eigenaar betaalt en bepaalt.

Zo'n afspraak is prima rechtsgeldig want je mag in een contract opnemen wat je wilt. Het probleem is alleen dat je die afspraak niet tegen een derde kan inroepen, omdat het contract alleen werking heeft tussen jou en de partij waaraan jij verkoopt. Als jouw wederpartij het paard dus doorverkoopt, kun jij niet bij de derde aankloppen dat je het paard terug wil. De afspraak heeft geen zaaksgevolg dus volgt niet het paard, maar geldt alleen tussen de contractspartijen.

Het lastige hieraan is dat je het eigendomsrecht van een ander niet kunt inperken. Je kunt een ander niet dwingen om het paard terug te verkopen aan jou, maar als je een dergelijke voorwaarde hebt opgenomen in je contract, kun je wel een boete overeenkomen indien niet aan de voorwaarde wordt gehouden. Dan moet je hopen dat deze boete voldoende afschrikwekkend genoeg is. Maar als jouw wederpartij het paard aan een derde verkoopt en jij zegt dat je het paard terug wilt, dan kan dat niet. Je wederpartij kan de boete betalen en dan is het ook klaar.

Maar rechtsgeldig is de afspraak dus wel :). Het heeft alleen vaak niet het effect dat mensen voor ogen hebben.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:47

mavantos schreef:
ynskek schreef:

Als je het uurloon van de trainer bij €1.000 per maand incl. stalling gaat uitrekenen schrik je je al rot hoe weinig dat is :')

O maar dat heb ik prima voor ogen. Ik zeg ook dat ze hier beginnen bij 700 per maand. 1000 vind ik zelf ook geen heel gek bedrag. Zeker niet voor zadelmak maken maar ook voor "gewoon" doortrainen zal je mij er niet over horen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:35

@Ynskek, bedoelde het ook niet direct als reactie op jou, maar meer om mensen die het veel geld vinden bewust te maken dat ze zelf waarschijnlijk meer (willen) verdienen per uur dan zo'n trainer _O-

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:53

an sich is 1000 euro per maand natuurlijk een hoop geld voor de meeste mensen. Als je dat iedere maand overmaakt naar de stroomleverancier, denk je ook halleluja, dus tot zover snap ik de redenatie. Ga je kijken wat de kosten zijn en wat er overblijft, is 1000 euro eigenlijk hilarisch, ook gezien het risico wat je neemt met (jonge) dieren, of dieren waar al eens wat aan geprobeerd is en net niet lekker gelukt.
Bij ons gaan we vanaf 950 ex alles, en wij hebben werk zat.

Mbt de ruin hierboven, ik zou gewoon duidelijk voor ogen houden wat je voor hem zoekt en ook in je achterhoofd houden dat als hij verkocht is, je er geen zeggenschap meer over hebt. Er was laatst een ruin hier op bokt die ook ouder was, en die een goed huisje heeft gevonden meen ik. Dus het kan wel, maar heb geduld en vraag niet de hoofdprijs. Wat ik mij wel afvraag trouwens, is dit paard gezond? Want paard geschikt voor recreatie (ik neem aan België) in die definitie, is meestal kapot.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:23

ruitje schreef:
Klik is overrated hoor, als ze passen bij je doel leer je ze maar waarderen denk ik dan :o

Als ze perfect passen bij mijn doel is er sowieso dus iets van een klik. Misschien niet een persoonlijke op gevoel, maar die is mijns inziens minder belangrijk als de praktische klik er is. Heel leuk een paard waar je helemaal weg van bent, maar als je er niks mee kunt gaat de lol er op den duur ook af.