Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:21

Ze loopt gewoon goed *\o/*
Heb haar nu bij de hoefsmid ook even op het harde en zachte laten lopen. Werd ik wel blij van.

Denk dat we het maar weer gaan proberen. Al is ze nu weer mega fris natuurlijk dus ook wel weer spannend om er op te klimmen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:46

Oh wat fijn Koekie! Snap dat je daar heel erg blij van wordt...wat hebben jullie een hoop pech gehad. En ja het frisse seizoen komt eraan...dat is wel wat jammer maar desnoods gewoon wat tranquigel. Gaan jullie ook nog voor controle of eerst gewoon aankijken bij het opbouwen?

En Polletje ook weer aan het opbouwen. Fijn! Buigen heeft hem waarschijnlijk in de tijd met de buikpijn heel veel zeer gedaan, dus misschien is hij daarom er wat angstig voor geworden. Zou het rustig aan doen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:18

Yeah koekie *\o/*

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:27

Dat is een mooie aanpak roosa, ik moet even nadenken of ik wat kan regelen. Het helpt dat er wel wat stallen dicht bij zijn die wedstrijden organiseren dus ik hoef gelukkig niet heel ver weg. Maar ik vindt het met haar ook gewoon allemaal nog best spannend, alhoewel ze over het algemeen eigenlijk best nuchter is. Ik vind het vet stoer dat je dat vrijwel helemaal alleen doet!

Koekie wat een geweldig nieuws!!! Inderdaad streepje tranquigel is ook niet erg hoor als het dan voor iedereen leuker blijft. Wat fijn voor je dochter ook.

Mijn merrie was wat overstuur door de plassen vandaag want dan worden haar voetjes nat. Dus dan gaat ze nog groter bewegen en komt ze helemaal niet meer terug. En dan ook nog veel rumoer om en in de bak…. Had me handen vol. Maar uiteindelijk wel goed af kunnen sluiten.

En had goed nieuws van zadelmaker, springzadeltje kon passend op haar gemaakt worden dus dat scheelt weer een ander zadel kopen :D Dressuurzadel is nog steeds wel een ding. Het verhaal wat deze (onafhankelijke) zadelmaker vertelde kan ik me wel in vinden…. Mijn paard is qua schouder aan 1 kant veel meer ontwikkelt dan aan de andere kant, waardoor ze aan de sterkere kant het zadel naar achter duwt…. En daardoor komt het dus scheef te liggen (diagonaal) maar dat is eigenlijk alleen op te lossen door haar sterker op de andere kant te maken. Maar dat vindt ze echt zo lastig. Nou ja, er zit nog steeds een enorme stijgende lijn in dus we blijven maar door trainen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

@Babootje wat Oji zegt; nog wat associatie met ongemak/pijn? In ieder geval HEEL fijn om te lezen dat alles weer loopt :D
Ventje in de opfok inmiddels?

@Oji nou die vraag heb ik me ook gesteld, maar ik ga voor deze zekerheid even langs Sjoerd volgende week voor controle.
Maar in de tussentijd ga ik het revalideren wel ietsje uitbreiden aan de dubbele longe. Ze is stijf door alleen rechte lijnen en weinig doen verder. We hebben wel oefeningen van de fysio (waar ze nu ook weer de aquatrainer in kan *\o/* , dat durfde ik even niet met die knie) maar wat buiging aan de dubbele longe is denk ik wel goed.

Echt ik kan wel janken, zo blij haha. IK heb er sinds de operatie nog niet zo goed zien lopen eigenlijk. De hoefsmid (van Klijndijk, wat een topper!) was ook helemaal blij voor ons. Hij heeft de afgelopen tijd ook zo mee gedacht, mee gekeken en zijn best gedaan haar stand te verbeteren.

Zal ff kijken of de tranquigel nog goed is, anders ga ik die idd even halen.
Aan de andere kant, als ze weer wat op de volte mag, is even longeren vantevoren wel de betere oplossing. Op tranquigel vind ik haar snel dichtslaan. Maar voor de 1e keren ohz weer een prima idee inderdaad.

Dank Roosa!!
Wat een gedoe soms op wedstrijd gaan als je niet altijd hulp hebt he?
Ik heb wel eens gehad dat er elke wedstrijd waar we waren, dezelfde man ons weer kwam vragen of we ajb zijn (volwassen) dochter voor konden lezen. Hahahaha die man moest elke keer mee maar had een bloedhekel aan het voorlezen LOL

@manic wat lekker dat het springzadel passend gemaakt kan worden. Scheelt weer. Klinkt iig alsof je echt lekker bezig bent. Moet wel heel erg lachen om jouw omschrijving. Is echt alsof je Ellie omschrijft.
Kan ze dan wel weer redelijk snel ontspannen, Manic?

Zal maar niet zeggen hoe wij gister op de kliniek bij de hoefsmid liepen door ritselende blaadjes aan de bomen :+
Tijdens het rijden wel lastiger want dan raakt Ellie in haar eigen bubbel en is moeilijk mee te communiceren. Aan de andere kant; als er niets aan de hand is, kan ze zo goed focussen en leert ze zo snel.
Altijd interessant :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Ha ha ik kan me je blijdschap zo goed voorstellen Koekie en het is je zo gegund! Wat een weg hebben jullie moeten afleggen zeg!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

manic schreef:
En had goed nieuws van zadelmaker, springzadeltje kon passend op haar gemaakt worden dus dat scheelt weer een ander zadel kopen :D Dressuurzadel is nog steeds wel een ding. Het verhaal wat deze (onafhankelijke) zadelmaker vertelde kan ik me wel in vinden…. Mijn paard is qua schouder aan 1 kant veel meer ontwikkelt dan aan de andere kant, waardoor ze aan de sterkere kant het zadel naar achter duwt…. En daardoor komt het dus scheef te liggen (diagonaal) maar dat is eigenlijk alleen op te lossen door haar sterker op de andere kant te maken. Maar dat vindt ze echt zo lastig. Nou ja, er zit nog steeds een enorme stijgende lijn in dus we blijven maar door trainen.

Fijn joh dat het zadel past.
Ik kan me ook wel vinden in de visie van de zadelmaker. Je moet een zadel nooit scheef opvullen. Paard moet zich recht kunnen ontwikkelen. Wel zou je voor de time being het met een zachte pad kunnen oplossen. Dat vult toch wat op maar geeft wel de mogelijkheid dat het paard zich ontwikkelt. Daardoor ligt het zadel wel stabieler.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Koekie73 schreef:
Ventje in de opfok inmiddels?

Ja Ventje staat in de opfok. Ben in alle drukte na het brengen nog niet langs geweest. Het is niet naast de deur Eemnes voor ons.

Koekie73 schreef:
Zal ff kijken of de tranquigel nog goed is, anders ga ik die idd even halen.
Aan de andere kant, als ze weer wat op de volte mag, is even longeren vantevoren wel de betere oplossing. Op tranquigel vind ik haar snel dichtslaan. Maar voor de 1e keren ohz weer een prima idee inderdaad.

Om de rust te bewaren kan ik je nog wel een goede tip geven. Pavo be chill.
Heb het geprobeerd bij mijn paarden en ik vind het goed werken. Half uurtje voor het rijden of ander spannends wat je gaat doen geven. Het werkt echt. En ik vind het makkelijker doseren dan tranquigel.
Ik ga het straks met de verhuizing weer geven.

https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... XQQAvD_BwE

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:15

Ik ben ook echt zo blij voor jullie, zo veel ellende gehad al.

Het was me al eerder opgevallen dat Ellie en mijn Peertje wel wat op elkaar lijken qua gedrag. Zij komt er gelukkig ook wel weer uit maar het is wel echt een merrie. Ze laat goed merken als ik iets niet goed doe of dat ze iets moeilijk vindt. Dan wordt er een mega drama van gemaakt met hoofd schudden en drama, maar als je haar verteld dat ze het toch moet doen en het kwartje valt doet ze eigenlijk alles heel simpel. Het is een beetje jammer dat ze soms eerst zich zo boos en druk maakt omdat ze denkt dat het niet kan/niet snapt/moeilijk vindt. Maar ja, ondertussen kan ik daar wel mee om gaan bij haar, omdat ze verder eigenlijk ook niet heel veel doet. Steigeren/bokken/echt rennen doet ze eigenlijk niet.

En ja ik snap dat ook wel qua zadel. Ze moet in die andere schouder echt sterker worden en op zich zijn we daar ook druk mee bezig. Misschien dat ik iets kan met een Winderen padje of prolite. Heb wel een Kentucky pad (lijkt op Winderen) maar die is niet los aanpasbaar. Vroeger was er ook iets als de Korrector, dat kwam uit de CAIR/Flair hoek en dat is een pas met lucht met losse vakken, waardoor je ze net een beetje meer of minder mee kan geven, misschien is dat iets om te onderzoeken, maar zijn volgens mij ooo godsgruwelijk duur.

Ik was ook wel blij met deze zadelmaker. Was zo een oude rot in het vak die er gewoon ook echt nuchter naar keek en niet gelijk in sales-talk verviel.

Succes met de verhuizing Babootje. Al je spullen mee verhuizen is altijd wel echt een ding vind ik, zo een gedoe. Maar als het eenmaal gedaan is kun je weer lekker fris verder.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

Oh staat Ventje niet meer in Putten bij mams? Babootje dan heb jij straks gewoon 4 paarden op 3 verschillende locaties staan :oo

Oh niet scheef opvullen hoor! Ik ben 1 keer in die valkuil getrapt. Voor mijn kunstheup was ik zelf heel erg scheef en trapte het zadel erg naar rechts tijdens het rijden (ik laat mij nog steeds wel graag op rechts zetten, maar goed nu voel ik in ieder geval wanneer het gebeurt en kan ik dat corrigeren. In het verleden voelde een volledig naar rechts verschoven zadel voor mij als recht erboven zitten). Dus tegen het advies van mijn vaste zadelmaker in, toch toen het zadel scheef op laten vullen zodat ik het minder snel scheef kon werken. Nou dat feest heeft precies 1 ritje geduurd. Mijn merrie had mij er in 5 minuten afgebokt...zo van dit is niet okay, weg ermee. En Bobo kon steigeren als de beste als ze het ergens niet mee eens was. Maar bokken deed ze nooit, alleen als ze echt ongemak/pijn had. Dan bokte ze ook tot ze me kwijt was. Afijn, het was wel meteen duidelijk dat dit geen oplossing was (en dat de zadelmaker dus wel gelijk had :D )

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

Hahaha wel lekker duidelijk zo een paard…. :')

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:01

Wat fijn Koekie73! Op naar betere tijden *\o/*

Haha Oji, het kan inderdaad maar duidelijk zijn :')

Manic, met trainen zou dat wel goed moeten komen toch?