Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:07

goede ervaring dus Gomir en Ulysses.
ook fijn zo'n parcoursbouwer die denk 'hop vooruit met de geit'.

Carmuh: spannend een hengst uitkiezen.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:06

klinkt goed Gomir en Ulyssus !!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:06

Zo, weer even afwezig geweest. History en ik hebben aanstaande zondag onze eerste wedstrijd. Hebben veel geoefend voor onze beide proeven. Morgen mag hij lekker genieten van een buitenritje om af te schakelen.
Dan ben ik vooral benieuwd hoe hij onder drukte en zenuwen gaat reageren. Ik heb al best de kriebels in de buik, maar dan wel in gezonde mate. Geen stress gelukkig.
Vandaag tijdens de les laatste keer de proeven gereden. Ik wil het zo graag goed doen tijdens de proef, dat ik dus juist mezelf vastzet in mijn schouders en dit over breng op History, en stop met naar voren rijden. Waardoor ik wat meer moeite heb hem vloeiend te houden en netjes de figuren af te maken. Ach ja, we doen mee voor de fun en ervaring.

Wat plaatjes van vandaag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:58

Spannend Orsje , gaat vast helemaal goed komt. Heel veel succes !!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:18

Heel veel succes Orsje!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:51

Succes Orsje! Hij ziet er goed uit!

Hier lekker in de buitenbak gereden vandaag en voor het eerst de nieuwe L1 proefjes geoefend, moet zeggen dat het mij erg mee viel. Ben benieuwd hoe we het morgen gaan doen.

Fokfanaat......wat vind jij van Ferdaux en Toto Jr? Heb gisteren een fokker gesproken en die raadde mij een van deze 2 hengsten aan voor mijn merrie.... Moet zeggen dat ik vanaf het begin al gek ben van Toto Jr

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:55

Ik Zou zeker voor toto gaan. Beter karakter en meer lichaamsgebruik.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:35

fokfanaat schreef:
Ik Zou zeker voor toto gaan. Beter karakter en meer lichaamsgebruik.

Thanks!!
Commercieel gezien denk ik ook wel een goede keus aangezien het veulen voor de verkoop is.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:54

Wouw!! Wij hebben vandaag echt een super fijn debuut gereden. De eerste proef had ik haar er echt super fijn aan en dat werd beloond met een 1ste prijs en 203 punten. De tweede proef was ze er eigenlijk klaar mee en was niet helemaal super fijn, toch nog 2de met 187. Super trots op d'r!!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:35

Wat super goed Carmuh , gefeliciteerd :)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:52

De wedstrijd van mij en History was sowieso geslaagd vandaag. Het was voor hem zijn eerste ervaring ooit met alle drukte op het terrein. Springkussens, wapperende vlaggen naast de ring, allemaal trailers op het erf, veel paardjes om hem heen die hij allemaal niet kon. De frietkraam en spelende kinderen eromheen. Op dat gebied heeft hij zich vandaag super bewezen. Hij keek er niet eens naar.

Bij het los rijden voor de eerste proef had hij lichte spanning maar liep niet verkeerd. In de ring een rondje gestapt en was ook alles prima. Daarna in draf nog eens de ring door, maar daar stond in de hoek de kinderwagen met wolftanden die echt te gevaarlijk was om langs te gaan. Hem even goed laten kijken en toen gestart. We begonnen niet slecht, het zwabberde alleen aan alle kanten tijdens de figuren, want die mensen om de ring heen waren wel best spannend. Sommige stukken best fijn aan hem kunnen rijden, maar dan had hij weer spanning en toonde verzet. Hoeken niet in willen, stoppen en poging tot omdraaien. Een keer de volte in het midden af gerend richting uitgang. Maar het hekje van 40 cm was toch te veel moeite om de sprong te wagen hihi. Maar liet zich wel elke keer weer vooruit rijden. We deden een poging tot bij de letters te komen. Tijdens zijn verzet moest ik hier en daar toch wel erom lachen hoe meneer gebruik maakte van bepaalde situaties. Lachen blijven is het enige wat je dan nog kunt doen, en gewoon doorgaan. Dus de proef af gegroet, toch wel trots. Want als History iets echt niet wilt, doet hij het gewoon niet. Dan kun je op je kop gaan staan. Natuurlijke baalde ik van sommige stukjes die niet nodig waren geweest. Maar het is nu eenmaal zo.

Onze tweede proef, kür op muziek was een stuk later. Dus kon hij lekker op stal weer tot rust komen.
Voor onze tweede proef besloot ik met los rijden iets meer door te rijden. In de hoop dat hij wat meer moe zou zijn en minder kijkerig werd. Hij voelde al gelijk een stuk fijner aan dan de ochtend. Dus met goede moed de ring in. Ik werd dit keer begeleid zodat hij in ieder geval niet meteen opnieuw hoeken zou weigeren. Dit bleek nu onnodig, want ondanks wat spanning liep hij braaf zijn rondje. Ook in draf de hele baan door. Dus teken voor de muziek gegeven.
De eerste 2 minuten ongeveer gaan op het zwabberen in de figuren na, vrij aardig. Best vlot ook eigenlijk. Sturen reageerde hij vrij laat op elke keer,maar hij deed het. Bij de rechtergalop toonde hij weer verzet en wou niet aan springen. Vanaf dat moment waren de mensen ook ineens weer eng aan de zijkanten en hoeken. Dus begon hij weer zoals de eerste proef met hoeken vermijden en kijkerig te worden. Uiteindelijk kwamen we toch nog netjes met de muziek uit. Hier en daar liet hij tussendoor toch even fijn los en liep hij niet verkeerd.

Al met al heeft hij het eigenlijk gewoon heel goed gedaan. Nog geen jaar onder het zadel, eerste wedstrijd en indrukken.
Van sommige stukjes baal ik dan toch, zoals het zwabberen. Gewoon beter hem tussen mijn benen moeten houden en sturen. Maar dat is een beetje stabiliteit die we nog samen beter moeten oefenen.
We hebben heel veel geleerd vandaag en gaan er zeker mee door! Ik had de dagen ervoor best de kriebels, maar vandaag totaal niet. Gelukkig zelf ontspannen en geen zenuwen gehad.

Tweede keer, de baan weer verkennen.
Afbeelding

Dit ging al meer de goede kant op
Afbeelding

Tijdens de eerste proef, duidelijk spanning.
Afbeelding

We hebben ook alles op film. Misschien kan ik die later nog toevoegen!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:02

Leuke foto's Orsje,

Probeer de teugels wat korter vast te pakken waardoor je je handen wat meer naar voren gaat houden.
Ik heb nu het idee van je laatste foto's alsof je je handen bij de schoft vast zet. Leer History lekker actief op eigen benen lopen en eigen hoofd dragen. Misschien zie ik het vanaf een foto verkeerd hoor. Geeft soms vertekening. Echter op je binnenbak foto's lijkt het alsof je je handen op schoot hebt. Lijkt mij niet fijn rijden,.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:56

Wat gaaf carmuh, Dat is echt een top debuut.

orsje, Een heel leerzame dag toch? Fijn dat je wat begeleid werd. Ik vermoed dat ons oefenrondje ook ongeveer zo zal gaan komende zondag.
Ik sluit mij wel aan bij degene boven mij.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:03

Teugels toch korter? Naar mijn idee had ik ze al vrij kort. Maar op het moment dat hij zijn hals erop zette en aanspande, verloor ik soms inderdaad wat teugellengte. Waardoor hij ook vaak de kans kreeg om iets anders te doen. En dan ga ik met mijn handen van alles doen. Ik was er vaak gewoon te laat bij. Daar kunnen we nu hard op gaan oefenen. Want met gewoon trainen kunnen we het ook. Alleen nu was de spanning toch net wat teveel voor mijn coole kikker. En dan voel je de eigenwijze Fjord in hem ontwaken en gebruik maken van de situatie dat ik te laat ben.

Maar moet zeggen.. veel paarden vonden het spannend en maakten de raarste sprongen. En deze liepen regelmatig wedstrijd. Dus ik ben zeer trots op History

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:41

@orsje
Ik bedoel niet strakker , maar in lengte korter zodat je je handen voor je kunt houden en je ellebogen gebogen.

Teugels heb je dan dichter bij bit vast omdat je, je handen naar voren hebt, maar History merkt daar niets van de druk blijft hetzelfde. Het lijkt nu alsof je zit afhankelijk is van de teugels en je je handen op schoot neerlegt.
Heb even een voorbeeld gemaakt.
Zie je het verschil met de bovenste 2 foto's en de onderste?
http://i68.tinypic.com/n3us9l.jpg

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:30

Orsje, wat is hij schattig met zijn manen gevlochten!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:04

Ah ik snap je! Dankjewel!
Ik heb me inderdaad de laatste paar weken veranderd in hand/arm houding. Met name linksom dat ik mijn rechterhand te hoog optil. Hier reageert hij dan ook vaak op door te hangen of omhoog te komen in zijn aanleuning. Geen idee waarom ik dat ben gaan doen, is erin geslopen.

Maar het wordt in de les al meegepakt. Ik zie ook soms in de spiegel dat mijn verhouding soms vreemd oogt. Nu nog tijdens het rijden die bewustwording creëren. Dan komt het ook goed. Maar zolang ik het zelf nog niet voel dat ik het doe, blijft het ook zo. Ineens valt straks dat kwartje en verander ik me . Heel apart soms. Ik moet het echt voelen, voor ik er mee aan de slag kan gaan. Zo ging het met alles. Ook moet ik nu opletten mijn schouders niet vast te zetten. Dat heeft daar ook mee te maken. Ik vraag niet vanuit mijn pols en elleboog, maar vanuit een gespannen en strakke schouder. Dit is bij mij nog onbewust totdat ik mijn spieren daar begin te voelen. Dan is het echter al te laat en is hij al begonnen zich daar tegen te verzetten. (Hangen, duwen, en onrustig in de aanleiding)

Ja, ik snap nu wat je bedoeld. We nemen het mee ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:05

Gefeliciteerd carmuh Dat zijn nog eens mooie punten om mee te beginnen :)

Hij ziet er knap uit orsje

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:53

orsje, je bent daar echt niet de enige in hoor. Goed toch dat je er aan werkt.
En hij is inderdaad leuk zo met die vlechtjes. Leuk nekje. Als je dat vóór je aan het werk krijgt heeft hij een leuk front.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:43

Nou onze starttijden voor zondag zijn ook bekend :D om 13.15 en om 13.36 .. Mooie tijden al zeg ik het zelf ;)

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:22

Spannend Monique!

Orsje.....De kop is er af en die is altijd spannend. Op naar de volgende keer en lekker door blijven trainen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:36

Orsje schreef:
Ah ik snap je! Dankjewel!
Ik heb me inderdaad de laatste paar weken veranderd in hand/arm houding. Met name linksom dat ik mijn rechterhand te hoog optil. Hier reageert hij dan ook vaak op door te hangen of omhoog te komen in zijn aanleuning. Geen idee waarom ik dat ben gaan doen, is erin geslopen.

Maar het wordt in de les al meegepakt. Ik zie ook soms in de spiegel dat mijn verhouding soms vreemd oogt. Nu nog tijdens het rijden die bewustwording creëren. Dan komt het ook goed. Maar zolang ik het zelf nog niet voel dat ik het doe, blijft het ook zo. Ineens valt straks dat kwartje en verander ik me . Heel apart soms. Ik moet het echt voelen, voor ik er mee aan de slag kan gaan. Zo ging het met alles. Ook moet ik nu opletten mijn schouders niet vast te zetten. Dat heeft daar ook mee te maken. Ik vraag niet vanuit mijn pols en elleboog, maar vanuit een gespannen en strakke schouder. Dit is bij mij nog onbewust totdat ik mijn spieren daar begin te voelen. Dan is het echter al te laat en is hij al begonnen zich daar tegen te verzetten. (Hangen, duwen, en onrustig in de aanleiding)

Ja, ik snap nu wat je bedoeld. We nemen het mee ;)

Wat een leuk paard is het geworden Orsje. Daar ga je plezier van krijgen ook al is ie nu nog een beetje eigenwijs. Ik sluit me aan bij de opmerking van Ulyssus. Probeer losjes te blijven in je armen, schouders en ellebogen. Verder valt me op (niet alleen op deze foto's) dat je op de rechte stukken wat buitenstelling heeft. Als je paard buitenstelling heeft komt het binnenbeen niet goed onder en daar heb je dan last van in de wending. Let dus ook op je stelling.
Vaak ligt het - heb ik gemerkt - ook aan de manier van lesgeven. Veel ORUN instructeurs focussen erg op de buitenteugel waardoor het gevaar op de loer ligt dat je je paard scheef gaat rijden. Maar je paard moet "met stelling" naar je buitenteugel toe gereden hetgeen betekent dat hij zn binnachterbeen moet meenemen. Paard moet dus over de schouder weg willen lopen eer je daar op kunt vangen. Zeker die jonge paarden kunnen niet zo strak op de buitenteugel gereden. (Ik zeg dat omdat wij dat recent ook weer hebben meegemaakt en dus van instructeur zijn gewisseld).

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:41

https://www.youtube.com/watch?v=6vqh02fX6iw

https://www.youtube.com/watch?v=dWZmZLlTcLk

Het is allemaal nog niet perfect maar voor een 3 jarige vind ik dat die goed zijn doet Hij moet wat sterker worden achter en uiteindelijk wat meer uit de schouder gaan komen Maar dat wordt al steeds beter

Vind het toch wel fijn om af en toe te laten filmen nu zie ik ook dat er wel wat meer impuls in kan! Beeld en gevoel komen vaak niet overeen

Hij is sinds een week of wat wel begonnen met knarsen Morgen weer naar de tandarts en zijn wolfs tanden eruit Die liggen vrij ver naar voren en nog verstopt onder het tandvlees Paar weken rust heeft die dan ook wel verdiend :o

we lessen elke week maar tips zijn welkom :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:18

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 05:07

Ziet er fijn uit Dres, probeer hem in galop iets meer naar voren te rijden zodat hij meer sprong krijgt.. Vooral linksom heeft hij wat moeite lijkt het ..
Hij is ook groot of lijkt dat zo ;)