Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:36

Fjorden zijn superleuk, maar hebben verhoudingsgewijs vaak artrose, soms al op jonge leeftijd. Er loopt op bokt ook een fjordentopic en daar lees je dat wel terug. Dus RX keuring bij een fjord zou ik zeker doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:49

Dat herken ik dan weer niet zo, maar zoals ik het lees laat ze sowieso goed keuren. :-)

Ik ben echt een hele luie paardenkoper, ga niet snel ergens heen. Selecteer al goed van te voren en als ik ga dan koop ik vaak gelijk als het er een beetje op lijkt.
Maar koop graag jong en onbeleerd dus dat is makkelijker.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:54

Elisa2 schreef:
Dat herken ik dan weer niet zo, maar zoals ik het lees laat ze sowieso goed keuren. :-)

Ik ben echt een hele luie paardenkoper, ga niet snel ergens heen. Selecteer al goed van te voren en als ik ga dan koop ik vaak gelijk als het er een beetje op lijkt.

Jong en onbeleerd zou in onze prijsklasse ook een stuk makkelijker zijn. Maar ik vind mezelf sowieso niet goed genoeg om een paard te beleren (plus ik heb momenteel niet eens de spierkracht om meer dan een minuut te draven lol) en mijn zus ziet zichzelf dat ook niet doen, dus dat zouden we sowieso moeten laten doen door iemand anders. En dan vind ik het weer spannend of het ook klikt onder het zadel, snap je? En dat houdt me een beetje tegen. Heb jij ooit gehad dat het eenmaal onder het zadel toch geen match bleek te zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:23

Nee, maar ik ben geen goed vergelijk want ik deed africhten voor werk en kon met de meeste wel uit de voeten en vind het juist fijn als je ze gelijk zelf goed kan vormen. Maar ik snap jou helemaal, dan zou ik ook een beleerde kopen die je gewoon kunt proefrijden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:32

Ik zou ook heel goed vooraf selecteren. Ik ben alleen gaan kijken als het paard op het verhaal erbij en de video helemaal was wat ik zocht. Eentje wat een twijfelgeval was ging ik alleen kijken als ik er meer had om te kijken op dezelfde route.

Als verkopers mij zaten op te jagen met 'ja er komen er nog 3 kijken voordat jij kan' dan gaf ik altijd aan dat als het paard verkocht zou zijn het gewoon niet 'meant to be' was.

Moet ik wel zeggen dat ik al veel paarden heb gereden, gekocht en verkocht. In dat opzicht weet ik inmiddels precies wat er wel en niet bij past.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 27-10-24 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:32

Hier ook jong en onbeleerd. En nog nooit gehad dat er geen match was. Wat ik toch het meeste lees, dat als er geen match is dat paarden toch een beetje te scherp zijn voor de ruiter. Dat zullen wij niet snel hebben. Wij hebben juist graag paarden met een beetje meer, zal ik maar zeggen.

Alhoewel ik gisteren even riep toen we ons paard voor de wedstrijd aan het uitladen waren en hij vol over mij heen zn darmen nog even leegde: "jij gaat eruit nu". _O- _O- Dat was iets teveel "meer".

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:36

StableDoor schreef:
Elisa2 schreef:

Jong en onbeleerd zou in onze prijsklasse ook een stuk makkelijker zijn. Maar ik vind mezelf sowieso niet goed genoeg om een paard te beleren (plus ik heb momenteel niet eens de spierkracht om meer dan een minuut te draven lol) en mijn zus ziet zichzelf dat ook niet doen, dus dat zouden we sowieso moeten laten doen door iemand anders. En dan vind ik het weer spannend of het ook klikt onder het zadel, snap je? En dat houdt me een beetje tegen. Heb jij ooit gehad dat het eenmaal onder het zadel toch geen match bleek te zijn?

Onbeleerd kopen, dan laten trainen en daarna voldoende lessen om een groen paard braaf en fijn te houden als iemand die dat nog niet eerder heeft gedaan kost duizenden euro's aan training.

Je bent zo al minimaal €750-1.000 per maand kwijt aan alleen professioneel zadelmak laten maken. Reken gerust op 2-3 maanden om te zorgen dat het paard een goed genoege basis heeft voor jullie om het met lessen verder op te pakken.

Die kosten zou je bij een oudere, braaf beleerde veel minder hebben. Dat bedrag aan training zou je dan net zo goed vooraf bij de aankoopprijs kunnen leggen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:40

Zwaardere rassen hebben vaak hoefbeenverbening.
Wat dat betreft zou ik inderdaad foto’s laten maken om te kijken of de verbening acceptabel was.

Volgens de dierenarts was mijn Fries de eerste Fries in jaren die hij tegenkwam die geen verbening had. Maar geen idee eigenlijk vanaf welke leeftijd dat zich ontwikkeld
Laatst bijgewerkt door boemel op 27-10-24 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:43

Eens met mavantos. Dan kun je proef rijden en weet je ook zeker dat je jezelf veilig voelt op het paard.
Een paard kan nog zo braaf zijn, maar als Ruiter moet je wel een goed gevoel er op krijgen....
Als je als ruiter veel talent hebt komt dat stukje vaak wel goed, al heb je met de een natuurlijk meer een klik dan met de ander.

Maar ik vind dat te veel mensen een jong dier kopen omdat dat binnen budget valt, om er vervolgens tig duizenden in te moeten steken om het werkbaar te krijgen en houden.
Dat geld beter steken in een dier wat direct bij je past.
Aanschaf is uiteindelijk nog steeds maar een klein gedeelte van wat een paard kost.
Dan beter een jaar geen paard maar doorsparen tot een toereikend budget...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:48

Dat laten beleren en daarna de training veel geld gaat kosten daar ging ik ook van uit. Maar voordat het paard op de leeftijd zou zijn om te laten beleren ben je al weer een tijd verder waardoor je weer wat extra kan sparen. Maar ik ben het met jullie eens hoor, ik denk ook dat we beter een dier kopen wat past bij wat we nu het liefst willen, dat voelt toch wat "veiliger" zegmaar, dat je meer weet wat je koopt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:03

Vorig jaar zocht ik met enige spoed naar een paard, omdat ik mijn 9 jarige merrie moest laten inslapen en onze 14 jarige merrie niet alleen achter wilde laten.

Ik kwam toen niets passends tegen en uiteindelijk maar een 3 jarige gekocht die niet zadelmak was. Niet wat ik eigenlijk zocht, maar wel een knap paard en qua looks wel wat ik zocht en dus toch gedaan.

Ze staat inmiddels te koop en hoewel ik vroeger voor de handellstal niks anders deed als zadelmak maken en doorrijden, merk ik nu dat ik zelf ook door mijn leeftijd minder handig, en minder dapper ben.

Ik denk dat als mijn paard een gemakkelijk karakter zou hebben, ik het nog wel zou redden, maar dat was niet het geval en ik ben er echt wel ziek van om nu te verkopen.

Dus, voor mij nooit meer een onbeleerde.
Dan maar tijdelijk de overblijver thuis in pension of een leenpony.

Ik liet trouwens iemand aan huis komen voor het zadelmak maken. Voordeel is dat je alles meekrijgt en je paard niet van huis weg hoeft. Nadeel is dat je er steeds bij moet zijn en moet helpen en dus steeds rekening moet houden met de planning van de zadelmakmaker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:05

Babootje schreef:
Fjorden zijn superleuk, maar hebben verhoudingsgewijs vaak artrose, soms al op jonge leeftijd. Er loopt op bokt ook een fjordentopic en daar lees je dat wel terug. Dus RX keuring bij een fjord zou ik zeker doen.

Dat is zo’n onzin! Verbening hoefkraakbeen hoor je idd wel bij Friezen haflingers en fjorden. Maar om nu alles meteen rx te keuren op deze ongefundeerde uitspraak :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:07

StableDoor schreef:
Dat laten beleren en daarna de training veel geld gaat kosten daar ging ik ook van uit. Maar voordat het paard op de leeftijd zou zijn om te laten beleren ben je al weer een tijd verder waardoor je weer wat extra kan sparen. Maar ik ben het met jullie eens hoor, ik denk ook dat we beter een dier kopen wat past bij wat we nu het liefst willen, dat voelt toch wat "veiliger" zegmaar, dat je meer weet wat je koopt.

Voordat je kan beleren ben je misschien al weer een tijd verder, maar die periode heb je wel gewoon stallingskosten, dierenartskosten etc. Daarnaast heb je risico dat het paard niet bij je past, al vind ik dat een klein risico. Koop je heel jong kan je ook niet echt keuren en heb je nog een risico dat ze uiteindelijk toch niet gezond zijn.

Als je al dat geld opspaart heb je een stuk groter budget. Betekent niet dat je perse veel meer geld moet uitgeven, maar daardoor heb je wel meer opties. Dan kan je waarschijnlijk op veel korter termijn alles doen met een paard wat je voor ogen had.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:21

Ik denk dat het echt valt of staat met
A Je eigen kunde
B Je netwerk
C Of je ook weer makkelijk verkoopt

Ik kocht een ongekeurde onbeleerde die 2 jaar in een natuur gebied had gelopen om kinderpony te maken.

Die is 5 en nu schaapmak, mijn dochter van 1.5 kan er op stappen.

Maar ik heb veel paarden beleerd, heb een heel team van mensen om mij heen die van alles kunnen, en als het niks was geworden had ze gewoon op marktplaats gestaan.

Oh, en ik vind het proces leuk. Misschien is dat wel het belangrijkste?

Ik vind 'klik' altijd een stom iets, ik heb met dit dier geen 'klik' , met dravers heb ik een klik, een connectie. Met deze Fjord niet. Maar waardeer ik haar voor 1000% omdat ze op dit moment in mijn leven precies is wat ik zoek? Jazeker!

Klik is overrated hoor, als ze passen bij je doel leer je ze maar waarderen denk ik dan :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:24

Helemaal mee eens Ruitje!
We hebben hier een Friese merrie staan, waar ik nooit een echte klik mee gevoeld heb. Maar, ik waardeer haar heel erg en ben ook blij met haar.
Altijd vrolijk, altijd lief, doet altijd haar best en ze goudeerlijk.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:30

Iedereen werkt toch liever met een dier waar je wel een klik mee hebt?
Als je er meerdere hebt, of je vind het niet erg om te verkopen is dat misschien anders.
Maar als je echt een once in a lifetime dier zoekt vind ik het wel belangrijk.

Ik heb 1 paard " op verstand" gekocht en niet op gevoel, en dat is ook de enige die niet bij mij oud wordt/ is geworden.... Dus het zal ook nog per persoon Schelen.

Mijn vriend heeft ze uiteindelijk ook voor de verkoop, maar dan kijk ik er ook heel anders naar... Dan speelt gevoel niet echt een rol.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:46

Afbeelding
Afbeelding

Even van me eigen profiel geplukt. Dit zijn al basis tips waar je op kan selecteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:46

ruitje schreef:
Ik denk dat het echt valt of staat met
A Je eigen kunde
B Je netwerk
C Of je ook weer makkelijk verkoopt

D waar jouw lat ligt.

Het maakt nogal wat uit wat wel of niet van belang is, afhankelijk van je doel en ambitie.

StalNollie schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Even van me eigen profiel geplukt. Dit zijn al basis tips waar je op kan selecteren.

In de basis wel netjes, maar ik mis de tip om vooraf het paard (filmpje) te laten beoordelen door iemand met kennis van zaken.

Daar is een paar 1000km te winnen van al die paarden die je niet eens hoeft te bezoeken.

Een filmpje opvragen kan iedereen, beoordelen is voor vele blijkbaar next level.....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:16

Sky_As schreef:
Iedereen werkt toch liever met een dier waar je wel een klik mee hebt?
Als je er meerdere hebt, of je vind het niet erg om te verkopen is dat misschien anders.
Maar als je echt een once in a lifetime dier zoekt vind ik het wel belangrijk.

Ik heb 1 paard " op verstand" gekocht en niet op gevoel, en dat is ook de enige die niet bij mij oud wordt/ is geworden.... Dus het zal ook nog per persoon Schelen.

Mijn vriend heeft ze uiteindelijk ook voor de verkoop, maar dan kijk ik er ook heel anders naar... Dan speelt gevoel niet echt een rol.

Ik denk, dat juist heel veel mensen de mist in gaan omdat ze op gevoel kopen. Ik snap wat je bedoeld hoor, tuurlijk moet je plezier hebben in het werken met een paard.

Maar als hij goed bij je doelen past( en je koopt hem met verstand) zou zo'n klik moeten groeien.

Ik zie heel veel paarden met gevoel gekocht worden en dan hebben mensen en paarden vervolgens een lijdensweg omdat ze compleet niet bij elkaar passen...

Sta je dan, met je 'maar hij snuffelen zo lief aan mijn linkeroor' , met een kameel die nog geen graspol kan springen 7 jaar lang je best te doen 'm over een balk te jonassen omdat jij wil springen maar je dikke tinker dat niet kan :+

Is gechargeerd natuurlijk en uiteraard is mijn situatie makkelijker lallende omdat wij er meer hebben en ze in principe minder kosten aan onderhoud.

Maar toch heb ik super veel plezier gehad van paarden waar ik geen connectie mee had. Zal ook wel aan mij liggen, want ik heb meestal een klik met pismerries en niks met ongecompliceerde ruinen :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:21

boemel schreef:
Zwaardere rassen hebben vaak hoefbeenverbening.
Wat dat betreft zou ik inderdaad foto’s laten maken om te kijken of de verbening acceptabel was.

Volgens de dierenarts was mijn Fries de eerste Fries in jaren die hij tegenkwam die geen verbening had. Maar geen idee eigenlijk vanaf welke leeftijd dat zich ontwikkeld

Stille meelezer die even onder de meeleessteen vandaan komt.

Mijn vorige merrie, barock pinto, heb ik met 2.5 helemaal laten keuren, ook rx. Toen had ze RV al flinke verbening. De keurend arts heeft er een bemerking van gemaakt maar wel positief aankoopadvies. Zijn mening was, dat een paard er geen last van heeft, meestal is er een andere reden om kreupel te gaan. Ze zullen echter minder ruim gaan lopen.

Ze is met 3.5 nogmaals RV op de foto gegaan omdat ze niet goed liep. Verbening verergerd. Andere arts, ander beleid: verbening, kreupel, advies in laten slapen, gaat nooit goedkomen. In de 11 jaar dat ik dat paard had, is ze niet kreupel geweest door die verbening. Wel door andere redenen. (Ik sprong niet met haar, kon ze niet. En heb ook geen vele km's over het harde gereden).

Met 12,5 weer kreupel en weer op foto, verbening nog erger, maar kreupelheid door keratoma.

Dus verbening kan er al heel jong in zitten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:54

€750-€1.000 pm voor training/beleren? Krijg je je paard dan terug met gouden kronen? :wow:

Ik was hier voor mijn merrie €500 pm kwijt, heb die wel zelf verder doorgereden. Voordeel van onbeleerd is dat je in termijnen kan sparen/betalen, in plaats van in een klap een boel geld te zijn voor een beleerd paard waarvan je ook niet per definitie kan zeggen dat je een klik ermee hebt.

Ik pas me eigenlijk altijd aan aan het paard ohz, dus geen klik onder het zadel heb ik zelden. Tenzij ze echt heel gek doen als ze schrikken oid, maar mi kan je aan het karakter op de grond al wel het een en andere vaststellen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:06

1000 euro voor beleren is toch juist goedkoop?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:08

Benzz schreef:

Per maand vind ik echt heel erg duur. Hier in de omgeving is het gemiddeld €500-600, soms richting de €750 als iemand een stuk bekender is. Ik heb het wel echt over de echte basis gas, rem en stuur.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:14

Welke regio is dat dan? Ik betaalde in 2023 750 per maand voor beleren en volgens mij is dat vrij normaal

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:15

denisesilver schreef:
Benzz schreef:

Per maand vind ik echt heel erg duur. Hier in de omgeving is het gemiddeld €500-600, soms richting de €750 als iemand een stuk bekender is. Ik heb het wel echt over de echte basis gas, rem en stuur.

De echte basis wil ik niet door een prutser laten doen. Dus ik betaal liever wat meer.

Daarbij als je het omrekent incl stalling, dan zou de persoon in kwestie onder het minimum loon gaan verdienen.
Kwaliteit kost geld.