Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:20

Genieten doe ik zeker, het is een heerlijk meisje <3

Fijn dat het er al beter uit zag! Ik duim dat het zo blijft gaan, eindelijk de goede kant op hopelijk

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:09

We gaan weer hard duimen dat de strife de lijn blijft Koekie!! Snap dat je geen zin hebt om het hele takke end weer te rijden, zeker omdat het vorige keer zo een gedoe was.

Misschien is het straks wel helemaal niet meer nodig :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:45

Babootje schreef:
Klinkt goed Koekie.. Hebben ze nog wat aan behandeling gedaan laatste keer in Heesch?

Ah ik lees het nu in je eigen topic. Had ik nog niet gezien :D

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:40

Ik lees nog wel mee hoor,maar reageer niet zo veel meer :o
Ik kwam dit tegen en moest eigenlijk meteen aan koekie73 denken.
Heb je dit al eens gedaan koekie?
https://paardenservice.nl/

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:02

Kleine update over mijn kleine muizenbeest.
Ze gaat als de brandweer.
3 wedstrijdjes gereden en laatste wedstrijdje 4 punten gereden en 2x 1e.
Zondag weer een rondje en hoop op de 2 laatste puntjes.
Maar lekker rond tuffen vind ik ook prima.
Vorige keer zelfs alleen naar de wedstrijd gegaan geen hulp saampjes op pad.
Stoer toch tis hier om de hoek hoor, dus super om zo te oefenen met de trailer.

Afbeelding

Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:13

Op de een of andere manier was het laatste materiaal wat ik zag van jullie toen ze net onder het zadel was. Wat een verschil! Even iets clichés zeggen sorry, maar dit vind ik wel een hele mooie koudbloed <3

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:16

Raineri schreef:
Op de een of andere manier was het laatste materiaal wat ik zag van jullie toen ze net onder het zadel was. Wat een verschil! Even iets clichés zeggen sorry, maar dit vind ik wel een hele mooie koudbloed <3

Klopt :D dat is een beetje boerenfluit rijden.
Ik ga er nu een beetje aanzitten zeg maar.
Word dan een heel ander paard,zit zelfs een klein 2e drafje op.
Grappig beestje is het hoor.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:07

Wat een leuk dier en wat doet ze het goed!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:09

Stoer dier Roosa! En wat doet ze het goed :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:53

Net terug van een heerlijke vakantie in Italie.
Ohhhh...koekie ik ga zo duimen dat deze stijgende lijn zich nu doorzet! Jullie hebben dat zo verdiend! Snap dat het een eind rijden is en dat je daarom de tijd tussen de controles iets langer neemt.

Lekker bezig Roosa!
Lekker genieten van je kleine meid Claudia! En gewoon geen tijdsdruk op het weer gaan rijden leggen. Gewoon doen wat goed voelt.

Owen heeft ook ruim 3 weken vakantie gehad. Morgen komt Rodinde Hoogenraad bij ons op stal (die komt elk jaar) dus dan laat ik eerst een volledige checkup doen en ga hem daarna weer opbouwen. Zeker omdat hij de laatste 2 keer voor mijn vakantie zo met de handrem erop liep, vind ik dat wel even fijn. Hoewel ik echt denk dat het bij mijn spanning vandaan kwam en ik lekker zat te knijpen met mijn bovenbenen van de stress, want was die dagen voor de vakantie extreem overprikkeld door weer onverwachts gedoe. Maar toch fijn om het even zeker te weten en als ik hem ergens een beetje vast heb geknepen dat hij weer lekker los wordt gewerkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:34

Heerlijk zo'n weekje vakantie Oji. Kan je er weer lekker tegen. En weer lekker aan de bak met Owen.
Koekie, goed bericht in ieder geval. Hopelijk kan je straks weer lekker opbouwen.

Leuke foto Roosa. En niks mis met een mooie koudbloed hoor. Ik heb er genoeg in het Z gezien, dus genoeg te doen.

Hier gaat alles goed. We hebben beide paarden weer aan het lopen. Ennn we gaan weer verhuizen.
We hebben het prima gehad bij Judith maar de reistijd brak ons echt op. Vanmiddag ook weer bijna 1,5 uur enkele reis naar huis. Dat doet Babette natuurlijk voornamelijk, maar dat brak echt op.
Vandaag moesten we naar de hoefsmid met Mexx. Raymond (de smid) komt niet helemaal in Vijfhuizen (die beslaat meestal op 1 locatie of daar in de buurt) dus moeten we naar hem. Dat is 50 min-1 uur heen en naar stal, 1 uur naar de smid een uur terug en vandaag dus 1,5 uur weer terug naar huis. dus we zijn dan grootste deel van de dag, nou ja zeg maar de hele dag, onderweg om alleen maar een paard te beslaan. Dat zijn veel vrije dagen nemen.

Jan Verboon in Schipluiden had zijn pensionstal opgedoekt en alleen nog zijn veulenopfok gehouden, omdat hij klaar was met de hele pensionstal en het werk eraan. Eigenlijk met het nooit weg kunnen. Heeft nu dan besloten om toch weer zo'n stuk of 15 stallen te gaan verhuren omdat ie het toch zonde vindt dat t spul niet meer wordt gebruikt. Binnenbaan 20x40, buitenbaan 20x60 met agterberg, grote longeerring overdekt en overdekte 6 paards stapmolen.
En genoeg paddocks. Heeft helaas geen wei meer (alleen nog voor de veulenopfok), maar die hebben onze paarden bij Judith dit seizoen ook niet gezien. Maar er ligt een goede basis.
Ik heb een kennis die er staat dus ik ben snel langs gegaan en heb 2 boxen (3 x 4) gehuurd. Het is wel weer zelf mesten en ook voeren. Verboon voert 1 x per dag en de rest moet je zelf/onderling regelen. Van die kennis van mij weet ik dat er goed hooi is. Dus moeten we wel weer even onze weg in vinden.
Maar het is sowiezo heerlijk om weer 20/25 minuten te reizen ipv 1+ uur enkele reis. *\o/*

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:45

Daar zou ik ook niet vrolijk van worden 1 uur heen 1 uur terug van de paarden.
Lekker dat je nu dichter bij huis bent.

Oji weer lekker opgeladen heerlijk 3weken Italië wat een genot.
Nu het luie zweet er weer uitrijden :))

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:07

Babootje, wat fijn dat beide paarden weer helemaal okay zijn en jullie er weer mee aan de slag kunnen. En lekker straks een stuk dichter bij huis!

Nou Owen zat behoorlijk vast in zijn lendenen. Ik denk dan toch dat hij vastgelegen heeft in zijn box oid want voor mijn vakantie was het zo raar. Maandag voor mijn vakantie had ik gereden, echt heerlijk gereden en liep ie als een zonnetje. Dinsdag zat ineens de handrem erop, en niet een klein beetje handrem maar gewoon echt niet naar voren willen terwijl hij normaal gesproken helemaal niet tegen het been is en goede looplust heeft. Ik had hem toen 2 dagen alleen aan een halstertje gelongeerd en daarna weer gereden, weer die handrem dus toen heb ik hem een week vervroegd vakantie gegeven. Maar hij had dus ook echt wel ergens last van. Hij is helemaal losgewerkt, nu een paar dagen alleen longeren en dan weer rustig opbouwen omdat hij dan natuurlijk 4 weken niets gedaan heeft.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:44

Stilletjes hier...Hoe gaat het met al onze paardenkindjes?

Door een hoop gedoe rond mijn huis was mijn overspannen hoofd weer extra zwaar overprikkeld na de vakantie, waardoor ik het rijden wat langer heb uitgesteld. Ik wou Owen niet pesten met een enorme stresskip op zijn rug. Wel gelongeerd en hij was verassend rechter met gewoon aan een halstertje longeren dus dat is wel heel fijn. Gisteren en vandaag weer voor het eerst gereden, vond ik best weer spannend gisteren voor het eerst na ruim een maand er weer op, maar Owen was superbraaf en gelukkig was de handrem er ook weer helemaal af. Nu weer langzaam opbouwen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:35

Hier wel steeds meegelezen :o

Morgen ga ik het lessen weer oppakken. Ivm de vakanties e.d. lag dat even stil. Ik bleek zelf een flink ijzer tekort te hebben, dus dat verklaarde ook o.a. het gebrek aan energie de laatste tijd (jaren?)

Stip vindt wel steeds beter zn balans met lopen, dus dat is ook leuk om hem daarin te zien groeien. Hij blijft alleen wisselend spannning opbouwen zodra het richting opstappen gaat. Ik heb de zadelmaker ff bericht, want ik vermoed dat hij in de tussentijd een beetje uit zn zadel gegroeid is. Tot die tijd maar even zonder of met BBpad.

Ook is hij in de veronderstelling dat hij nog hengst is 8)7 Zn ballen zijn er 100% uit, maar hij reageerde nogal op bepaalde merries in de kudde als die hengstig waren. Hij vond toen dekken ook wel n goed idee... ook ging hij steeds bepalen dat de kudde het land uit of in moest. Behoorlijk vermoeiend voor alle partijen. Hij was er zo druk mee dat hij met werken gewoon geen puf meer had :+
Het hoort wel n beetje bij zn leeftijd, maar ook dat heeft grenzen ;)

Inmiddels is dat gelukkig aardig onder controle.

Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat met de les...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:36

@Oji ik snap dat je er dan niet op gaat. Hij voelt dat natuurlijk direct!

Wel fijn dat je het nu weer lekkker kan oppakken!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 08:25

@babootje Hoe bevalt het weer dichterbij te staan met de paarden?

@oji je hebt ook nogal wat op je bord, niet zo gek dat je je zo voelt. Dikke knuffel
Die Owen van jou laat zich niet gek maken, dat is duidelijk. Fijn dat een beetje vakantie ook goed was voor hem.

@leedebee Mooi figuur die Stip van jou. Die fases van dat pubergedrag mogen ze van mij ook wel overslaan. Ellie is al weken heel braaf. Wel wat frisser met dit weer maar goed te begeleiden. Dat is ook wel eens anders geweest.

Ze staan nog steeds lekker op de wei, wel sinds een week weer 's nachts op stal. Ellie heeft echt maanden 24/7 buiten gestaan met haar vrienden, zo fijn voor haar.
Ondanks dat ze eigenlijk in een klein paddockje moest, heb ik haar al snel weer in de groep gezet. Dan kan ze rechte lijnen rennen als ze dat wil. In de paddock ging ze me teveel rare fratsen uithalen.

Komende week zouden we voor controle. Alleen zei de hoefsmid deze week ineens af en kan hij alleen de dag voor de controle. Hoefsmid (met haar stand die we nog steeds wat aan het corrigeren zijn) vind ik even belangrijker dus de controle maar verzet.

Ik ga haar vandaag sinds lange tijd weer even op de volte laten lopen. Kijken hoe ze loopt; ik kan wel wat duimen gebruiken :D

Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 08:45

Vingers crossed hier koekie.

Hoe ging de les met je puber leedebee?

Hier gister weer een wedstrijdje gedaan met muisje voor het eerst l2.
Andere accomodatie 2 binnenhallen met borden en blommetjes.
Alleen met de vrouw op pad in de trailer.
Alles weer helemaal zelf gedaan.
Muisje was een beetje gespannen,en ik ook.
Proefjes niet geoefend wel de oefeningen natuurlijk,gewoon lekker droog en warm ons rondje tuffen was ons motto.
Hier en daar beetje spanning,maar ook goede stukken en eigenlijk ging ze half in de 2e proef lekker ontspannen en toen waren we helaas al klaar. :+
Toch 2 kleine winstpuntjes te pakken.
De jury kwam haar hok uit dat ze muis zo ontzettend leuk vond en dat ze zag dat we plezier hadden,ik zat er ook wel met een bigsmile op omdat ze tutterdetuut was.
En dat ze net iets meer over de rug naar de hand moest.
Jep I know,is lastig als het spannend is.
Dus super trots op mijn kleine dappere muisje.
En ze krijgt een klein snorretje :)) Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 10:21

Oh mijn duimen draaien hoor Koekie!!!
Heerlijk dat Elly nog op de wei staat. Bij ons is helaas het paddock seizoen aangebroken.

Ja hoe bevalt de nieuwe locatie Babootje? En gaat het helemaal goed met de beide paarden weer opbouwen?

En wat super van Muis!
En Stip die denkt dat ie nog een echte kerel is...ha ha lastig. Worden de eigenaren van de merries niet blij van als ie erop duikt. Hopelijk leert ie het weer af.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 10:41

@Koekie73 ik duim ook voor je. Snap dat de hoefsmid dan even prioriteit heeft.

@Roosa wat goed dat jullie er samen zo lekker in kunnen staan. Wedstrijden zijn niks voor mij! Dan ben ik weken van te voren beroerd van de zenuwen (faalangst) :')

@Oji gelukkig is er goede communicatie bij ons op stal waarbij altijd wel gezamenlijk naar een oplossing wordt gezocht. Hij houdt het volgens mij verder wel netjes. Wat ook wel eens anders is met echte hengsten >;)

De les ging goed. We zijn met de lange lijnen aan de slag gegaan om het sturen en het remmen goed onder de knie te krijgen. Ook wel zo handig als je er natuurlijk op wil gaan rijden. Ik haal de volgorde van dingen aanleren nog wel eens door elkaar :')
Als hij iets niet snapt of moeilijk vindt, dan begint hij een soort van te drammen als een kleuter. Dan loopt hij in het hek of gaat dan stampen. Maar met een uitkeg in kleine stapjes snapt hij het wel. Dan is hij ook gelijk supertrots en doet hij heel erg zijn best. Het is altijd leuk om hem dan in de les echt te zien groeien.

Volgende week weer!

De zadelmaker kan over 6 weken dus tot die tijd lekker oefenen met andere dingen. Genoeg keuze!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 11:02

Heeeey goede updates allemaal!! Knappe muis! En mee duimen voor Ellie!!

Fijn dat Owen zo chill is zelfs al hij een poosje niet zo veel gedaan heeft. Dat is toch altijd fijn.

Vervelend dat Stip het opstappen lastig vindt…. Kan heel goed uit het zadel komen natuurlijk. Hopelijk voelt hij zich met een paar keer pad daarin wat beter.

Mijn pony begint het allemaal steeds beter te begrijpen. Zelfs de galop wordt nu wat rustiger en niet meer ongecontroleerd en hectisch. Moet nog wel iets beter maar er zit nog steeds verbetering in. Ben wel trots op hoe makkelijk ze gaat wijken en schouderbinnenwaarts, dat vind ik echt stoer van haar. Travers snapt ze nog niet waar ze haar benen moet laten, maar mijn training persoon is haar voornamelijk nu aan het leren om de kont naar binnen te zetten en dan komt de rest vanzelf wel.

Dat soort dingen leert ze wel heel snel maar vindt ze lastig en dan is het toch snel weer hoofd omhoog, schudden en wegspurten zodat je niks meer te vertellen hebt.

Hier staan ze ook nog op het land maar denk dat het het laatste weekend is met de regen die eraan komt.

Ik zie wel op tegen de winter hoor. Ze wordt echt weer groter, kijkeriger en schrikkerig met het frisse weer, dus houdt mijn hart vast of ze rijdbaar blijft.

Wel heel gaaf, staleigenaresse is bezig een soort trail tuin te bouwen dus we kunnen straks lekker hobby en.

En dinsdag zadelmaker voor mijn springzadel. Hopelijk past die op deze merrie want vindt het een fijn zadel. Maar ja we zien wel.

Zit er half over te denken om eens wedstrijdjes te gaan rijden maar vindt het zo een gedoe om iemand te regelen die wil helpen laden en lezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:26

Van mij ook duimen op voor Ellie, ik hoop dat ze bij de controle goed is en dat jullie weer lekker kunnen gaan rijden. Net bij de smid voor de controle is bij Mexx ook geen goed idee hoor. Die loopt dan ook even een dag of 2 een beetje gevoelig. Dus goed dat je de controle nog even uitstelt. Smid is dan even belangrijker.

Fijn Leedebee, dat je je weer goed voelt. Kun je Stip weer lekker gaan oppakken. Lastig dat opstappen, maar grote kans dat je zadel inderdaad niet meer goed ligt met zo'n jonkie.

Wat een ellende Oji met het huis. Je wil toch wel een keer alles achter de rug hebben. Maar met Owen gaat het gelukkig weer goed. Is Owen ook gegroeid in de rustperiode? Die van mij (zowel Mexx als Pol) schoten dan de lucht in als ze even vakantie hadden gehad.

Leuk Roosa. Je eerste WP in L2. Ik denk dat jullie een leuke verschijning zijn in de ring. Fijn dat jullie alleen met de trailer op pad kunnen. Dat scheelt toch echt een hoop geregel.

Wij gaan nog verhuizen, per 1 november. Wel met een wat dubbel gevoel, want op de stal bij Judith hadden we het onderling zo met de stalgenoten echt heel gezellig. Dus nu moeten we ons weer opnieuw ergens anders gaan inpassen, maar dat is tot nu toe altijd wel gelukt. Ik hoop dat Mexx zich gaat gedragen; maar gelukkig komen ze nu wel direct naast elkaar te staan.
We hebben de zadelmaker ook weer langs gehad voor Mexx en Dustin is ook weer geweest dus alles is lekker weer gedaan. Polletje heeft nieuwe dekens gehad, want die is overal uitgegroeid. Behalve zijn zadel. Die was van onze merrie dus hem wat te ruim en dat hebben we een poosje opgelost met pads. Maar hij begint er nu aardig in te groeien.

Polletje is echt niet makkelijk. Hij kan enorm aan je sleuren en hij is supervlug. Dus denk je een keurige volte te rijden, dan kan hij er - zonder dat je het aan voelt komen - tussenuit de andere kant op en dan volle patrol er vandoor. Dat doet hij vooral bij dingen die hij nog wat moeilijk vindt in zijn lijf. Dus het is buigen en nog eens buigen. Oefeningen zoals SB en stukjes travers, wijken etc. En dan kan hij nog wel eens bozig worden als hij vindt dat je m wat teveel aan het lijf zit. (Ooit wel eens een paard horen grommen? Nou dat kan ie als hij boos is :D). Maar je moet wel een beetje aan zn lijf zitten om hem beter te maken.
Babette is dan soms echt een "vlaggetje" erop.

We hebben wel ontdekt dat hij met een ander kopstuk makkelijker is. Hij klikte of teveel weg (achter de teugel) of sleurde/dramde zich eruit. Nu ander kopstuk en hij neemt nu netjes aan. Bij blijft vlug maar het is er niet 1 die bokt (logisch want als je rent kan je niet bokken :D ). Dat scheelt. Het lukt Babette wel steeds beter om ertussen te komen. Dus fijn dat hij ook weer lekker aan het werk is.

Terwijl ik mijn verhaal zo lees en en dat van jou Manic, zou het ook best wel eens kunnen dat jouw paard een ander kopstuk ook prettiger vindt. Dat beetje bozig schudden als hij zich eruit drukte deed Pol ook. Niet dat hij dat heel erg deed, maar toch wel iets. Dat icm het niet fijn willen aannemen (dus of te los of eruit) was ook een beetje de reden dat we zijn gaan kijken of hij een ander kopstuk fijner zou vinden. En dat bleek dus echt veel verschil te maken.
Dat een hoofdstel veel verschil kan maken hebben wij toen bij Mexx ontdekt toen wij zijn S&T hoofdstel gingen aanmeten. Hij koos duidelijk voor 1 type kopstuk en er was er zelf 1 bij waar hij bijna op ging kreupelen. Dus altijd goed om dat mee te nemen als een paard lastig in de aanleuning is.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:56

Ja klinkt inderdaad een beetje zoals zij het ook doet. Ook bij iets lastig vinden of als ik er net ff te veel aan zit of niet snel genoeg los laat…. Maar bij haar denk ik dat het ook een beetje gekomen is omdat ze echt last van haar tanden en mond had tot een paar maanden terug en het ook een soort gedrag geworden is.

Maar bit en hoofdstel eens na laten kijken staat nog wel op mijn wensenlijstje.

Hopelijk voelen jullie zich weer snel thuis op het nieuwe plekje. Mijn paard staat heel fijn waar ik sta maar mijn stalgenootjes zijn meer individualistisch dan dat ik gewend ben. Dat vindt ik wel lastig soms. Heb toch altijd wel gehad dat iemand even mee kon kijken of helpen en dat mis ik hier erg.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:46

Rijdt iemand van jullie ook bitloos? Ik heb altijd met bit gereden maar met Stip nu bitloos begonnen omdat ik een reteduur bitloos hoofdstel van Schockemohle kon kopen voor een prikkie door een fout op de website. Dat paste hem perfect! Ik kan daar ook nog een bit aan hangen, dus dat is ook wel super handig.

Hij doet het bitloos super. Hij heeft ook wel eens n bit in gehad en dat leek hij ook wel prima te vinden.
Maar om niet te veel verwarring te creëren hou ik het dus maar even bij bitloos.

Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:13

Hoe liep ze aan de longeer koekie?

Babootje 1 november grote verhuizing,snap dat het met een dubbel gevoel is.
Maar lekker dicht bij huis is toch ook wel erg fijn.
Lijkt me lastig rijden zo.n vlug dier.
Zit je er dan toch altijd heel waakzaam op denk ik.

Manic ik vond het ook altijd lastig wedstrijdjes rijden om altijd maar te bietsen of er iemand mee wilde.
En met mijn paarden aan huis,een man die niets met paarden heeft.
Ooit had ik een bijrijdster die mijn roosje wilde starten ik zeg prima maar regel het zelf.
Dat deed ze,dus ze nam chocolaatjes mee en vroeg daar op locatie of iemand haar wilde lezen.
Dat vond ik zo vet stoer van haar, ik heb dat overgenomen.

Dus muis eerst korte stukjes samen met mijn man in de trailer.
Toen alleen mijn man helpen met uitladen.
Toen moest ik mijn man bellen als we klaar waren met wedstrijd ik bellen en zeg laat maar ze staat er al in.
En nu kunnen we het helemaal alleen.
Muis is ook snel over te halen met een appeltje.
Ik neem dus een doosje toffiefees mee of een doosje zeebanket chocolade en er is altijd wel iemand die wil lezen voor een heerlijk chocolaatje.
En zoek eerst locaties die dicht bij huis zijn,zodat ik "gered" kan worden door mijn man.

Leedebee ziet er comfortabel uit jou hoofdstel,ik heb wel een bitlooshangen soms op een buitenrit deed ik die om.