Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 12:22

Oh super goed berdien, wat een topper! Lekker opstappen en wegrijden. Het staat haar goed en wat een bonk wordt dat hé

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:55

Super zeg. Het is denk ik ook heel verstandig om nog zo spelenderwijs aan de gang te gaan met zo‘n enorm lijf. Het lijkt met sterk maar dat kan toch tegen vallen onder ruitergewicht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:31

Dat is inderdaad precies de reden :j Ze is enorm, maar ze moet echt nog wel wat verder door ontwikkelen voor we echt gaan rijden. Zo kan ze mooi vast wennen, kunnen we aan de hand haar sterker maken en dan gaat ze hopelijk nog mooi lang mee :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:44

Wat me als zadelpasser vaak opgevallen is bij die grote (jonge) koudbloeden is dat ze op hun skelet dragen ipv op de spieren. Dan leg je er in stand een zadel op en dan moet het heel breed. Vervolgens stapt de ruiter op en laat het paard zijn schoft bij wijze van spreke volledig tussen zijn schouders zakken zodat het zadel begint te klapperen en je het gevoel hebt dat het te wijd is. In werkelijkheid draagt het paard gewoon niet en moet eerst nog veel meer opgebouwd worden in de bovenlijn. Ook bij ijslanders zie je dat, die zijn loeisterk in de schouderpartij waardoor de ruiter vaak niet merkt dat de bovenlijn niet gebruikt wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:34

Oh wat een gaaf dier zeg Berdien. Prachtige kleur en inderdaad rustig aan met zo'n grote.

PL wat een narigheid. Goed dat je verder laat zoeken.

Vandaag is Mexx voor de eerste x onder het zadel geweest. Ook voor de eerste x gehangen, maar hij was zo ontspannen dat mn dochter voor de eerste x ook maar gelijk is opgestapt. Met hangen wilde eventjes weg, maar zodra hij begreep wat de bedoeling was, was hij eigenlijk heel braaf. Na het opstappen een paar rondjes onder het zadel gestapt en dan was het ook wel weer genoeg aan indrukken. Ook met afstappen was ie superbraaf (dat weet je ook maar nooit). Wordt vervolgd.
Enne.. zie je wel dat het een kleintje is. Maar groeit vast nog wel iets. Hij is net hengst af en pas 3.
https://www.youtube.com/watch?v=1lSq5lt6PbY

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 16:57

Sizzle schreef:
Wat me als zadelpasser vaak opgevallen is bij die grote (jonge) koudbloeden is dat ze op hun skelet dragen ipv op de spieren. Dan leg je er in stand een zadel op en dan moet het heel breed. Vervolgens stapt de ruiter op en laat het paard zijn schoft bij wijze van spreke volledig tussen zijn schouders zakken zodat het zadel begint te klapperen en je het gevoel hebt dat het te wijd is. In werkelijkheid draagt het paard gewoon niet en moet eerst nog veel meer opgebouwd worden in de bovenlijn. Ook bij ijslanders zie je dat, die zijn loeisterk in de schouderpartij waardoor de ruiter vaak niet merkt dat de bovenlijn niet gebruikt wordt.

Voor mij ook goed om te weten dit! Dankjewel

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:05

Wow wat veel geklets! Als ik thuis ben teruglezen.
Ik ben op vakantie, paard 1.5 week vrij. Morgen weer naar huis en dan paard weer oppakken.

Heb een nieuw hoofdstel voor haar besteld. Komt dinsdag binnen. Ben benieuwd.Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:25

Gaaf van Mexx!! En ik vind 'm nog steeds niet klein ogen haha, blijft een tof paard :+: En hij doet het inderdaad echt netjes! Lijkt me zo leuk om samen met je dochter te kunnen doen :D

Goeie info Sizzle, dankjewel ook :)

Wat een ongelofelijke knapperd is die Fey toch Berdien :+: En niet alleen van uiterlijk :D <3 Heerlijk dier!

Hoe is het met Gentle, PL?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:49

Zaterdag gehoord van een stalgenoot dat Gentle woensdagavond vastgelegen heeft.... dus nu denken we dat dat t probleem geweest is.

Vandaag even gekeken hoe hij liep en gelukkig is dat al 90% beter dan donderdag dus we gaan rustig weer wat werken (beeetje stap/drafwerk) want hij word vervelend van het niets doen. Ook staat hij sinds vandaag weer terug op de wei ;)

Heb n anti rol singel besteld zodat hij niet meer kan rollen als hij binnen staat....

Gister zelf weer wat foto's van mn mannetje gemaakt en mezelf eens voor de lens ipv achter de lens gepositioneerd (manlief was mee en die durf ik mn camera wel in zn handen te duwen ;) ):

Just a cowgirl and her horse <3
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:53

Tank <3 <3 Hopelijk zet de stijgende lijn zich voort!!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 15:20

Dat is fijn om te horen!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:29

Dat is fijn om te horen PL *\o/*
Mooie foto's weer!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:49

Ohhh wat een paard wordt het al Berdien :wow: Ze is echt stoer! En zo braaf ook, heerlijk zo cool dat je na maanden gewoon weer op het gemak kunt opstappen +:)+

Knappe Mexx, wat doet hij het braaf zo zo'n stappen voor de eerste keer! +:)+ Zo lijkt hij inderdaad niet zo groot, maar de combi past prima dus daar is niks mis mee :)

Mooi hoofdstel PSvanLot :j

Fijn dat Gentle zo snel opknapt, gelukkig maar *\o/* Inderdaad vastliggen kan echt heftige gevolgen hebben... Knappe kerel, wat een bonk van een paard :wow:

Dat proberen we ook te voorkomen inderdaad Berdien, heb meerdere combi's om me heen door te veel druk en 'moeten' kapot gemaakt zien worden. Zo zonde!!

In het kader van plezier en vertrouwen opbouwen zijn Pinda en ik zondag met stalgenootje op de fiets ernaast lekker buiten een stuk gaan stappen, deed ze superbraaf :+: Wat spanning op de wind in het riet en een hard klapperende deur bij een fabriek verderop, maar dat vloeide ze ook weer vlot af. Dappere kleuter!

En gisteravond heb ik wel 5 minuten gestapt: opgestapt bij stal, over de weg naar de bak (500m) gestapt, in de bak een rondje linksom, volte, van hand veranderd en (trillend van de spanning }:0 ) een rondje rechtsom over de hoefslag met een keertje afwenden naar rechts. Op de lange zijde rechts afwenden gaf weer enorm spanning waardoor ze weer onder me uit wilde rennen richting hek in de hoek, maar door wat tijd te geven en via mijn buitenbeen/teugel te vragen wendde ze uiteindelijk op de korte zijde alsnog af zonder spanning. Heb haar de hemel in geprezen (Pinda :? :# ) en ben linksom de bak weer uitgegaan, weer terug naar stal gestapt over de weg en klaar :+

En dit klinkt echt heel suf, maar een andere externe instructrice en dressuur jurylid was er ook en die zag dat ik ging rijden, en gaf aan dat ze wilde komen kijken want 'Pinda loopt altijd zo mooi'. Stalgenootjes ook gezellig mee naar de bak, dus toen had ik opeens een leger publiek...dan wil ik me altijd bewijzen wat weer extra spanning geeft }:0 Nu had ik echt zoiets van ze doen maar, ik hou me aan mijn suffe puppyklas-plan. Werd uiteraard nogal glazig aangekeken toe ik na een paar minuutjes giraffe-stap in de bak alweer vertrok, maar ik ben nog nooit zo trots op mezelf geweest dat ik mijn stomme ego opzij heb kunnen zetten ten behoeve van mijn paard :D :Y)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:23

Giraffe-stap :') Wat omschrijf je het allemaal leuk haha :D Maar goed gedaan!! +:)+ Lekker je eigen plan trekken en doen wat goed voelt inderdaad!! _/-\o_

Ik gisteren voor 't eerst met Dije in de grooooote bak (voor de helft afgezet :P ) met de lange lijnen gewerkt :D Maar hij verblikte of verbloosde niet :') Alsof hij gewoon in z'n vertrouwde paddockje aan het werk was +:)+ Ook nog lekker in de giraffe-stand :P Zoveel mogelijk met losse lijntjes en beetje sturen/remmen +:)+ Hij doet 't allemaal toch zo braaf <3

Afbeelding

En een lonkende merrie doet deze hengst ook (nog := ) niets :+:

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:44

PL fijn dat het beter gaat; houden zo! En prachtige foto's! Wat zien jullie er mooi uit zo in vol ornaat.
PS van Lot. Lijkt me een fijn een comfortabel hoofdstel zo.
Vientje, Goed gedaan! Heb je de indruk dat Pinda meer spanning heeft in de bak dan daarbuiten?
XUtopiax, Dije toont zich wel, leuk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:54

Wat is Gentle toch vreselijk knap :+: Fijn dat het alweer zoveel beter gaat!

Goed zo Vientje!! Lekker plezier maken én je inderdaad aan je plan houden. Super!

Dije doet het goed zeg! Ik was al helemaal trots dat Feyre zondag in stap (aan de leadrope :') ) keurig in rondjes om mij heen stapte :)) Grappig om dat verschil te zien. Een 3-jarige merrie bij ons in de buurt kwam zelfs al langs gestapt zondag, die kwam terug van een buitenritje :wow: Nou is dat een warmbloed en al wat meer 'af' dan Fey maar toch. Ah well, elk paard is anders en mijn buffeltje heeft gewoon nog wat tijd nodig om door te groeien.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:56

Knappe Dije, laat die merrie maar loeren :)) Mooi dat hij de nieuwe locatie zo cool oppakt, lekker relaxed!

Pinda heeft echt 10x meer spanning in de bak dan buiten. In de bak 'moet' er vanalles wat ze moeilijk vindt met haar lange slappe lijf, buiten mag ze heerlijk in haar favoriete houding lekker rondkoekeloeren. Dat vindt ze alleen maar mooi :) Nou moet ik zeggen dat er wel al wat verbetering zit in de bak al, vorige week kon ik ook linksom in stap er niks mee en had ze bij alles enorm spanning. Linksom in stap is nu weer terug OK, denk dat draf ook nog wel weer zou lukken. Rechtsom is nog wel heel eng en moeilijk ook al in stap, dat is altijd haar moeilijkere kant geweest qua balans en buiging dus viel ook te verwachten dat we daar meer tijd voor nodig gaan hebben.

*edit: mooi je eigen plan volgen idd Berdien, gewoon zuinig zijn op je buffeltje :j Op 3 had ik überhaupt nog nooit op Pinda gezeten, dus je loopt op ons al een jaar voor- alles is relatief :))

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:12

Nou inderdaad Berdien, lekker de tijd nemen +:)+ Goed zuinig zijn! :D Ik doe het ook een stuk rustiger aan dan de meesten om mij heen zouden doen, maar ik heb liever niet dat Dije z'n koppie overstroomt en dat ie het niet meer leuk gaat vinden bijv. Dus lekker spelenderwijs wat rondsturen :D En hij leert gewoon ontzettend snel! Met het longeren dacht ik ook: gaan we maar 's proberen, maar na 2 rondjes wat onwennig naar binnen vallen en mij vragend aankijken ( _O- ), snapte ie 't gelijk :') :+: Hij accepteerde het bit zonder pardon, en zo vliegt ie eigenlijk overal doorheen.. dus het is juist moeilijk om niet te snel te grote stappen te willen maken. Nu in de bak lekker lange lijnen om het sturen steeds wat meer te bevestigen en dan over niet al te lange tijd lekker naar buiten om rechte stukken te kunnen lopen en km's te maken +:)+

Denk ook zeker dat jullie intermezzo's buiten een positieve invloed hebben op de spanning in de bak Vientje :j Juist afwisseling zorgt er volgens mij voor dat ze niet teveel gaan spannen, ondanks dat ze in de bak van alles moet. Dan heeft ze buiten weer even een reset gehad en kan ze in de bak weer wat meer hebben, denk ik dan :P Wel heel fijn dat je zo'n 'rustpuntje' weet te vinden bij je paard :D :+: Wel lekker aan het werk, leren en ontwikkelen, maar zonder druk! :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:34

Heeeeel lang niet meer gereageerd :o , maar wel gelezen :)) .

Vriendlief en ik waren druk met huizenjacht. Lekker off topic, maar we gaan volgende week tekenen vor een nieuwbouwwoning *\%/*

Ik zit op mijn telefoon, dus bijleespost wordt lastig, maar gave foto's van Gentle <3

Wat loopt ie gaaf aan de lijnen XxUtopiaXx! *\o/*

En inderdaad lekker rustig aan doen. Doe ik met Joy ook en dat werpt zijn vruchten af :j

Vorige week zijn we voor het eerst naar buiten geweest <3

En gister na wat in hand werk dscht ik, ik ga erop! Even een rondje gestapt met het showhalster om :+
Afbeelding
Wat heb ik toch een heerlijke merrie :D

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:39

Hai. Ik heb van alles langs zien komen, ontzettend mooie foto's vooral van knappe beebie en kleuterpaarden!
Vientje wat goed dat het gelukt is om aan je plan vast te houden!!!
Berdien, lekker op het gemak hoor!
En Dije..... wat doet hij het goed allemaal! Knappe vent!
Gimmejoy spannend!

Hier... een mega dip. Het veld tegenover de wei is afgelopen donderdag gerooid, en Tim is tot gisteren doodsbang geweest bij de ingang van de wei. Wat er nou precies is voorgevallen weet ik niet, maar in plaats van een lieve gemoedelijke Rocky had ik ineens een stuiterbal aan een touwtje, die compleet onbestuurbaar was en zelfs een poging ging ondernemen om door/over de draad te gaan. Heel veel rust erin gestoken, en gisteravond durfde hij weer enigszins... Dus gaan we vanavond zien hoe het dan weer gaat. Hij is ook behandeld door de chiropractor, dus wellicht heeft dat ook een deeltje onrust veroorzaakt (hij zat rechts wat vast, niks schokkends, maar vanuit de kinesioloog bleek dat hij erg veel last heeft gehad en nog steeds had van de bloedwormen en de nawerking daarvan)
Voor de rest staat dus alles op een laag pitje, eerst dit maar weer goed fixen. Hij drukt me wel met mijn neus op de spiegel in ieder geval....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:12

Heerlijk om te lezen hoe jullie rustig aan doen en rekening houden met de paarden. Hier net zo.

Roos gaat steeds braver meelopen en ze begint goed te begrijpen dat ze moet blijven staan als ik haar geen opdracht geef om met me mee te lopen. Als ze iets eng vind vliegt ze wel naar voren, maar ze is gelukkig goed te stoppen en keert dan vliegensvlug naar me om. Ze is sowieso heel snel en wendbaar. Dat merk ik vooral bij het aanraken van haar achterbenen... Als ze straks aan huis is staat zal het wel snel over zijn. Maar ze kan nu nog flink uithalen. Ik ben blij dat ze tot nu toe niet geraakt heeft.

Dit deed me wel nadenken over het rijden straks. Ze kan zo snel en explosief zijn (heel kort en ze kalmeert snel, maar toch...) dat ik er toch wel denk om een bodyprotector te gebruiken.

Wie van jullie gebruikt er een bodyprotector? En welke is prettig in gebruik? Ik wil natuurlijk niet te veel belemmerd worden in mijn beweging.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:16

Wat wordt Duke gaaf!

PL wat een gedoe die kreupelheden.... Hopelijk was het inderdaad het vastliggen en herstelt hij snel! Het is wel zo'n gaaf dier <3

Vientje wat jammer dat jullie in een dipje zitten, jullie gingen juist zo lekker... Nouja hoort er ook bij, zodra de spanning bij jullie beide straks weg is en jullie weer van elkaar genieten schieten jullie vast ineens weer vooruit :j Als ze buiten zoveel minder spanning heeft een mooi moment om het buitenrijden op te pakken toch? Ook nog het goeie seizoen ervoor :D

Noisy goed om ook aan je eigen conditie te werken *\o/* Vind ik zelf ook wel zo eerlijk tegenover mijn paard, maar ik loop tegenwoordig heel graag hard dus ik heb makkelijk praten. Wil binnenkort ook weer samen met Koda gaan lopen maar dat is planningstechnisch nog even een dingetje.

Leuk om weer wat foto's van Feyre te zien! Die is ook nog jong zat om rustig aan te doen toch :) Ik denk dat het niet alleen is dat het ene paard meer tijd nodig heeft maar dat sommige mensen hun paarden ook meer tijd gunnen ;) Maargoed daar zijn voldoende discussies over te vinden op bokt :') En het is natuurlijk gewoon hoe eerder je begint en hoe vaker je ermee bezig gaat, hoe sneller ze veel kunnen. Ikzelf ben meer van het lange termijn denken en bouw heel rustig op en gun mijn paard veel tijd voor alles.

Interessant wat je zegt over zadels Sizzle, dat had ik nog nooit gehoord. Is het altijd zo dat ze dan op hun skelet dragen of ligt dat ook aan het zadel?

Dije is zo knap! En heerlijk nuchter ook, fijn zo'n hengst die zich niks van de loerende merrie aantrekt :D

Gefeliciteerd met nieuwe huis!

Balen dat Tim nog meer stress kreeg door het rooien, gaat het inmiddels in de kudde weer wat beter?

Ik vind bodyprotectors heel dubbel, ik kan er zelf niet fijn mee zitten en verkramp juist snel. Ga dan gespannen zitten en draag dat over aan mijn paard waardoor het rijden minder lekker gaat... Daarentegen had het me die keer dat ik in het hek terecht kwam wel een paar kapotte ribben gespaard als ik er een aan had gehad :Y)

Koda had vorige week ineens weer veel spanning en rijden ging toen ook niet echt lekker, kon er niet echt mijn vinger op leggen wat het was maar het lijkt nu weer over. Zondag heb ik hem een keer gelongeerd op de wei (want de bak was bezet en die wei is toch al vrij kaal) en was maar weer eens bewijs hoe zwaar de bak is, hij liep heerlijk voorwaarts en ruim met twee vingers in zijn neus :') Maargoed, we trainen ook regelmatig verder in de bak, wordt hij lekker sterk van *D Gister weer gereden en ging zó lekker. Sturen ging ineens enorm goed (ik had mijn andere touwhalster omgedaan, misschien vindt hij die toch fijner), hij was relaxed en lette bijzonder goed op mij *\o/* Ik had een zeiltje neergelegd en de eerste 10 minuten vrij fanatiek gereden maar gedaan alsof het zeiltje niet bestond. Toen naar het zeiltje gestuurd en daar mocht hij toen even op staan pauzeren. Erop gaan staan vond hij gek, maar hij was best toe aan een pauze dus hij ging daar lekker even op rust om zich heen staan kijken :D Daarna nog 10 minuutjes gereden en ook een aantal keer over het zeiltje gedraafd, geen enkel probleem +:)+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:27

Heel veel teruggelezen, maar te weinig onthouden... Wel onthouden dat er wat gedoe was en dat niet alles en iedereen even fit is.
Vanaf nu kan ik het weer bij gaan houden..

Ook las ik over rustig aan doen. Daar kan ik me gelukkig bij aansluiten, maar ga na deze 1,5 week vakantie wel wat doorpakken met haar. Ze wordt gestaag mooi dikker en krijgt nu een op maat gemaakt supplement (aan de hand van voeding en bloeduitslag) en Eggersman bijgevoerd. Daar moet wel wat training bij omdat ze anders de nodige spieren niet ontwikkeld.
Ietsje fanatieker rijden en wat meer regelmaat, maar uiteraard nog steeds geen gekke dingen. Hopelijk snel de dazen en muggen weg zodat we op buitenrit kunnen!

En hopelijk snel op het gras... daar zit ik echt op te wachten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:13

Malenka schreef:
Wie van jullie gebruikt er een bodyprotector? En welke is prettig in gebruik? Ik wil natuurlijk niet te veel belemmerd worden in mijn beweging.

Een heel fijne die mijn dochter lang heeft gebruikt is de Tipparary Ride Lite.
Door het gebruik van kevlar en de indeling in blokjes is het een hele lichte en flexibele bodyprotector, die voldoende beschermt voor het normale werk (dressuur en springen). Ga je crossen dan heb je een wat zwaardere versie nodig (de Eventer of Eventer pro). Kies niet voor een fel kleurtje want met zadelmak maken kun je daar wel last van hebben :D
https://tipperaryequestrian.com/product ... -ride-lite

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:18

Over de bodyprotector; ik denk er met name over omdat ik in het verleden wervels van mijn rug en nek heb verschoven bij een vervelende val en ik daar zeker zes jaar last van heb gehad. Ik had mazzel dat mijn zenuwen niet beschadigt zijn. Sindsdien val ik minder soepel omdat ik verstar bij vallen inplaats van door te rollen. Ik doe er alles aan met die plek de grond niet te raken. Hierdoor heb ik mijn onderrug ook al twee keer zwaar gekneusd. Ik heb in de tussentijd ook wel andere paarden ingereden. Maar die waren niet zo snel explosief. := Ik weet wel dat ik een (grotendeels) arabier heb uitgezocht. :o Ze is een schatje en bedoelt het allemaal goed. Ze komt heel snel terug en zoekt enorm veel contact. Maar dat explosieve gaat wel blijven denk ik. En dan zou het mooi zijn als ik meer ontspannen mee kan gaan in bewegingen omdat ik me niet zo druk maak om die wervels. Het is dus met name een psychische steun.

Babootje, bedankt voor de tip. Die ga ik bekijken!