Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsfrats

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:52

Kan helaas geen foto plaatsen via mijn mobiel.
Komt zo snel mogelijk

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:53

Wel zo snel mogelijk hoor. :)

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:56

vonneke schreef:
Zoeken jullie dat helemaal uit waar ie heengaat?

Mijn paard welke ik in december heb verkocht heb ik inderdaad alles uitgezocht, omdat ik zeker wilde weten dat het zou passen. Ook heb ik gezegd dat ze altijd mogen bellen als er een probleem is of als het met rijden niet helemaal fijn gaat en dat ik haar altijd wil blijven helpen.

Helaas is het paard waar we nu een vervanger voor zoeken een ander verhaal. Die breng ik vrijdag persoonlijk naar Nijkerk omdat hij zo enorm kreupel is. Schaam mij eigenlijk dat ik vorige week die stap niet heb gemaakt, maar de vorige eigenaar wilde in eerste instantie nog afscheid nemen, echter belde ze donderdagavond dat ze het toch niet aankon en toen was het te laat om de afspraak voor de dag erna te maken. Maar vanmiddag keek ik ff hoe hij liep ( ja en hopend op een wonder) en hij was zo enorm kreupel terwijl hij pijnstillers krijgt, dan doet dat je echt heel veel pijn.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:57

Calypso84 schreef:
ik moest eerlijk zeggen dat ik ook meteen aan die andere bokker moest denken :o
maar goed, dat zullen we miss nooit weten en het maakt voor Bertine ook niet uit natuurlijk. Balen gewoon.

maar wij zeggen dan: hij is dan niet voor jou bestemd geweest. Er loopt gewoon nog een veel leuker paard voor Bertine rond hier in Nederland Y;(

Dat is het rottige risico van dit topic.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:13

Onze Dharel is vandaag verkocht. Toch een raar idee dat hij nu niet meer van ons is, we hebben hem vanaf veulen gehad.

Komende week laat ik een merrie van ons helemaal screenen. Als deze merrie goed bevonden wordt, laat ik haar een tijdje trainen en pak haar daarna over.

Ik heb ondertussen al wel een lijntje uit gegooid. Een kennis van ons heeft verschillende merries te koop, we zullen daar eerdaags toch eens gaan "shoppen".

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:25

Fwest23 schreef:
Yelly schreef:
Geen papier zou mij toch een minder groot issue zijn dan kreupel lopen :D

Alleen bij een merrie waar ik mee wil fokken vind ik papier belangrijk. Verder intereseert het mij niets, je kunt toch niet op papier rijden :D

Bij een merrie is voor ons het papier secu gezondheid heel belangrijk maar ook voor de sport kijken wij echt wel naar het papier. De vaderlijn en moederlijn geeft ons heel veel info wat betreft gezondheid, metaliteit en dus sportverwachting. Als je enige kennis op doet m.b.t. de vererving van hengsten en merriestammen, weet je dat dat soort gegevens zeker van belang zijn.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:29

krackertje schreef:
[

Bij een merrie is voor ons het papier secu gezondheid heel belangrijk maar ook voor de sport kijken wij echt wel naar het papier. De vaderlijn en moederlijn geeft ons heel veel info wat betreft gezondheid, metaliteit en dus sportverwachting. Als je enige kennis op doet m.b.t. de vererving van hengsten en merriestammen, weet je dat dat soort gegevens zeker van belang zijn.

Dat is absoluut waar, maar ik begin redelijk flauw te worden van mensen die een goed paard laten staan omdat ie niet dressuurgefokt is, terwijl het hele type en beweging een goed dressuurpaard is. Ook ken ik meerdere echt hele goede paarden waarbij je het papier beter kan weggooien dan er naar kijken omdat het niets voorsteld terwijl die dieren wel nationaal goed meedraaien.

Bij aankoop gaat het om de kwaliteit en een krack x gribaldi x ferro is geen garantie op een goed dressuurpaard. Ik kijk zeker wel naar het papier omdat ik bepaalde hengsten gewoon nare karakter-vererving vind geven en daar zal ik niet zo snel gaan kijken. Echter weet ik ook dat het niet alles zegt.
Sterker nog, mijn huidige paard stond te koop als lastig en gevaarlijk en bij de bloedlijn dacht ik...............dat lijkt mij heel sterk, die moet wel naar de klote gereden zijn. En die heb ik blind van een video gekocht.

Prestatie in de moederlijn is mijn inziens het allerbelangrijkste.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:07

Fwest23 schreef:
krackertje schreef:
[

Dat is absoluut waar, maar ik begin redelijk flauw te worden van mensen die een goed paard laten staan omdat ie niet dressuurgefokt is, terwijl het hele type en beweging een goed dressuurpaard is. Ook ken ik meerdere echt hele goede paarden waarbij je het papier beter kan weggooien dan er naar kijken omdat het niets voorsteld terwijl die dieren wel nationaal goed meedraaien.

Bij aankoop gaat het om de kwaliteit en een krack x gribaldi x ferro is geen garantie op een goed dressuurpaard. Ik kijk zeker wel naar het papier omdat ik bepaalde hengsten gewoon nare karakter-vererving vind geven en daar zal ik niet zo snel gaan kijken. Echter weet ik ook dat het niet alles zegt.
Sterker nog, mijn huidige paard stond te koop als lastig en gevaarlijk en bij de bloedlijn dacht ik...............dat lijkt mij heel sterk, die moet wel naar de klote gereden zijn. En die heb ik blind van een video gekocht.Prestatie in de moederlijn is mijn inziens het allerbelangrijkste.

Dan heb je in dat geval dus ook het papier meegewogen. Heel juist, ik kom dat ook tegen op de concoursen en als te koop aangeboden zijnde.

Wij zoeken niet op dressuurgefokte paarden, wij zien zelfs graag springgenen in een paard. Wij fokken en selecteren niet op specifiek dressuur en/of springhengsten maar kijken naar combi`s van dat.

Prestatie in de moederlijn zegt ook niet alles. het is maar net waar paarden terecht komen.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:20

Ik neem het gehele paard mee Kracker. Laat ik zo zeggen, een goed paard met slecht papier laat ik niet staan om het papier, tenzij ik een fokmerrie wil. Dan vind ik papier heel belangrijk.

Maar een sportpaard, een ruin........het kan mij niet schelen wat voor papier erbij zit, zolang het maar een goed paard is die voldoet aan de eisen die ik op dat moment stel aan een paard.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:35

Fwest23 schreef:
Ik neem het gehele paard mee Kracker. Laat ik zo zeggen, een goed paard met slecht papier laat ik niet staan om het papier, tenzij ik een fokmerrie wil. Dan vind ik papier heel belangrijk.

Maar een sportpaard, een ruin........het kan mij niet schelen wat voor papier erbij zit, zolang het maar een goed paard is die voldoet aan de eisen die ik op dat moment stel aan een paard.

Dat laatste begrijp ik, dat zal voor een ieder gelden denk ik zo. Hoe selecteer jij dan? Aan de hand van foto`s en films?

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:42

ik selecteer puur op gevoel. Ik ga soms bij paarden kijken waar geen foto bij zit of hele slechte fotos bijzitten. Die verneukertjes laat ik in ieder geval staan. Die kosten per vlechtje al 1000 euro meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:15

Fwest, hier ook puur op gevoel en wat ik zie. Top papier hoeft geen fijn sportpaard te geven en andersom. Al staat het vaak natuurlijk wel met elkaar in verband.

Op de stal waar ik stond kwam een Aram x Amor. Was drie jaar en gekocht door mensen met geen enkel verstand van paarden. Iedereen krabde zich achter de oren wat dat ging worden. Super brave en fijne bok was dat!!

Mijn Goodtimes x Almox Prints x Pion merrie was op papier een killer, maar was super fijn sportpaard. Bij zadelmak maken een lammetje. Weet nog goed, leste toen bij B.Bax en die keek wel heel verbaasd toen ik vertelde wat ik gekocht had hihi.

Ik denk als je specifiek een dier zoekt voor de sport het vooral belangrijk is dat het dier goed in elkaar zit voor de tak van sport die je wil beoefenen.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:41

@Tanee gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de foto's!

@ Bertine, ontzettend balen.. maar als ze zich aan deze afspraak al niet houden moet je je afvragen of je er wel een paard wil weghalen toch? Er komt vanzelf weer een die net zo leuk is!

Ik was op zoek naar een dressuurpaard en kom toch met een met een springpapier thuis, omdat ze voor mij meer dan genoeg bewegingen heeft om het tot het Z te schoppen. En net als al eerder werd gezegd; veel van de mensen in dit topic die een paard zoeken zullen toch niet de ambitie hebben om hoger dan Z2 te rijden en dat is met een met een iets langer achterbeen (oid) echt nog wel te doen. En om ze enkel en alleen op papier uit te zoeken is wel gevaarlijk, maar moet heel eerlijk zijn dat ik toch omdat ik een brave zocht de Jazz'en niet heb bekeken. Maar meestal moet je toch het paard erbij zien en meemaken. Dat zegt imo toch meer..

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:09

Linni_ schreef:
Dat is niet leuk Bertine! balen zeg..

Ik ben vanavond bij de 4-jarige Guidam de Ravel wezen kijken, was niet geheel mijn paard, meer springtype.
Wel met een erg fijne draf trouwens, maar er was gewoon geen klik.

Welmoed, misschien is dit paard wel wat voor jou? 4 jaar, maar super braaf te rijden, ook al op vreemd terrein geweest e.d. helemaal bruin met 1 klein wit voetje achter, 1.67, merrie.

Die bestaat niet :) het is Guidam, of Quidam de Revel.

Ik heb een Guidam :)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:37

Fwest23 schreef:

Amen!

tanee_blaze schreef:
Ik kan jullie mededelen dat ik mijn topper heb gevonden!
Een 8 jarige schimmel merrie. Ben helemaal gelukkig.

Waarschijnlijk komt ze dit weekend of anders dinsdag

wat leuk! Gefeliciteerd. fotooooooo!!! _O-

zazou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:20

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:30

@zazou2: ik zou er een vraagprijs bij zetten of in ieder geval een indicatie (en dan niet iets van hogere prijspklasse want dat is nog weer voor iedereen anders) denk dat je op die manier meer mensen trekt!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:24

Inderdaad zet de prijsklasse er bij en veel betere fotos waar je tenminste wat van kan zien. Zo is het dier totaal niet te beoordelen.

Verder zal ik de tekst van het niveau ook aanpassen tot dat ze werkelijk punten in de M heeft gelopen. :D Verder de is de preciese leeftijd vermelden vaak ook fijn voor geinterreseerden.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:39

Ik ben vanmiddag weer bij een 3-jarige merrie wezen kijken. Erg leuk dier, maar ze leek me gelijk al wat klein, en wat bleek toen ik haar ging meten..1.59m.. terwijl in de advertentie 1.63m stond.. balen dus..

Vanavond ga ik nog een keer bij de 3-jarige voice kijken, die was ook maar 1.60 maar vond ik zo leuk dat ik haar niet uit m'n hoofd kan krijgen.. Dus eens kijken of er nog wat aan de prijs te doen is, voor een leuke prij vind ik die 3 cm te weinig geen ramp ;)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:53

helaas wordt er vaak geadverteerd met paarden die kleiner zijn dan in de advertentie gezegd wordt :n

gelukkig heb je hier weer minder last van als je het boven de 1.70 zoekt :P

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:06

Ik heb een nieuwe aanwinst op stal staan :D

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:12

Afbeelding

Dit wordt mijn paardje!
Ze komt a.s. zondag al.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:16

waaaauuw! wat een knapperd <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:34

Wat leuk Tanee! Heb ik ook contact over gehad voor mensen waar ik voor zoek, maar helaas net te klein.

Ga je veel plezier van hebben!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:34

Wat n knapperd!