Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:08

Kelan schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels in de openingspost.

We zoeken wel iets om allround mee aan de slag te taan, ja.

Lavitabella schreef:
Op sporthorses staat een 2 jarige grote vos hengst, zou je misschien in overleg kunnen ruinen? Heeft al behoorlijk veel maat. Vanaf de foto lijkt het wel nog een paard wat goed de tijd nodig heeft, ook kwa bouw.. Prijs heb ik geen idee van.

Pb maar een linkje hoor!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:29

Alja schreef:
UK_eef ik weet niet als je het bonte stalletje kent?
Maar wellicht kun je daar eens kijken?
Ik vind haar zeer betrouwbaar

Oeioei meer zeg ik niet :(

Jammer dat je draver inderdaad uitsluit want qua budget is dat wel denk wat beetje daarin gaat passen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:58

AlwaysH. Ik lees net dat je allround zoekt. Deze is wel dressuurgefokt, wil natuurlijk niet altijd wat zeggen. Zal je de link sturen !

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:17

Alja schreef:

Zij koopt vooral import zoals tinkers en volbloeden die soms op de baan hebben gelopen. Of het betrouwbaar is, is een 2e, maar recent had ik contact met iemand over deze stal over een paard die niet gekeurd mocht worden. Dan gaan er al alarmbellen rinkelen natuurlijk ;)

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:20

Alja schreef:

Dank voor de tips!

De andere tip(s) over de dravers is/zijn een hele goede. Zo had ik er niet naar gekeken. Dus de dravers mogen er ook bij :')

Ik zoek niet een "dooie" of iets dergelijks hoor, dat heb ik wat te rechtlijnig omschreven. Ik ben een ervaren ruiter, zit best stevig dus het paard mag best eens schrikken of stilstaan als iets eng is, zolang hij/zij maar niet ervandoor schiet of zonder aanleiding heftig begint te bokken ofzo.
En het betreft sowieso lekker ontspannen en relaxte buitenritjes.

Dank voor alle tips tot nu toe! _/-\o_

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:35

Wanneer je wel voor een draver open staat, zou je Ruitje hier kunnen contacteren. Zij heeft veel kennis en schoolt soms zelf dravers om tot recreapaarden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:39

Earth schreef:
Alja schreef:

Zij koopt vooral import zoals tinkers en volbloeden die soms op de baan hebben gelopen. Of het betrouwbaar is, is een 2e, maar recent had ik contact met iemand over deze stal over een paard die niet gekeurd mocht worden. Dan gaan er al alarmbellen rinkelen natuurlijk ;)

Ik vind haar betrouwbaar, weet verder niet als ze dat is.
Heb een kinderpony bij haar gekocht waar ik zeer blij mee ben en die ook gekeurd kon worden.
Als ik zoekende zou zijn, zou ik zeker weer bij haar gaan kijken.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:48

UK_eef schreef:
Alja schreef:

Dank voor de tips!

De andere tip(s) over de dravers is/zijn een hele goede. Zo had ik er niet naar gekeken. Dus de dravers mogen er ook bij :')

Ik zoek niet een "dooie" of iets dergelijks hoor, dat heb ik wat te rechtlijnig omschreven. Ik ben een ervaren ruiter, zit best stevig dus het paard mag best eens schrikken of stilstaan als iets eng is, zolang hij/zij maar niet ervandoor schiet of zonder aanleiding heftig begint te bokken ofzo.

Leuk! Als je een draver koopt wil ik je wel op het hart drukken dat je er eentje koopt die goed doorgereden is/echt de tijd heeft gehad voor het inrijden. Omdat ze vaak al veel kennen van de koers wordt er een zadeltje op gegooid, drie weken gereden, foto’tjes gemaakt met de kop netjes naar beneden en ze gaan op marktplaats. Dan koop je in feite een groen, ruitermak paard. Heb ik namelijk ook gedaan (paard was echt drie weken ohz en degene die hem inreed, kon er zo mee uit de voeten, maar die was dan ook en professional), daar stond ik dan met mijn hittepetit die binnenstebuiten de baan door ging en geen idee had wat ik bedoelde. En dat is best een ding geweest. Dus echt, zorg wel dat ze lekker de tijd hebben gehad en niet overdonderd zijn, waarna ze als zijnde braaf verkocht worden. Zijn ze doorgaans ook, maar ze hebben zeker in het begin heel veel sturing nodig.

Je kunt uiteraard ook een draver kopen die niet gekoerst heeft, maar ook dan, zorg dat ze een goede basis hebben of heb zelf genoeg ervaring om ze door te rijden! Dan heb je er zulke fantastische dieren aan <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:10

Lavitabella schreef:
AlwaysH. Ik lees net dat je allround zoekt. Deze is wel dressuurgefokt, wil natuurlijk niet altijd wat zeggen. Zal je de link sturen !

Ik zoek een recreatief paard en mijn moeder en ik hobbelen vooral dressuurmatig, maar willen er alles mee kunnen doen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:18

UK_eef schreef:
Alja schreef:

Dank voor de tips!

Zijn het met name stapritjes of dat dan weer niet.
Want dan zou ik een draver ook weer niet aanraden.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:05

Mag ik ook een zoekertje plaatsen?

Mijn huidige paard is ziek en wordt niet beter en mijn tweejarige is ook afgekeurd voor de sport. In het najaar moeten we waarschijnlijk afscheid nemen van mijn paard, ondanks dat ik het daar erg moeilijk mee heb zoeken we toch een paard erbij.

We hebben de paarden aan huis, geen gouden knoppen maar wel ruim all-you-can-eat vakantie resort met vrienden, in bosrijke omgeving :P welzijn voor de paarden staat hier voorop.

Ik zoek:
    Bij voorkeur merrie (sta ook open voor ruin)
    Inzetbaar voor basis dressuursport (tot en met Z) en bosritten
    Hoeft geen mega talent of enorme beweger te zijn
    Voorwaarts of iets sensibel mag, iets flegmatiek ook - wel eerlijk
    Mag rijtechnisch wat werk aan zitten
    Mag kruising zijn, geen koudbloed
    Liever wat klassieker gebouwd dan heel fijn
    Minimaal 1,72 stokmaat maar hoe groter hoe beter :D
    Leeftijd 4-18 jaar
    Gezond
    Gekeurd of gekeurd mogen worden
    Budget tot €8000

Mijn budget is niet ruim daarom ben ik best bereid om wat concessies te doen en breed te zoeken. Ik hoop met een nieuw paard ook plezier weer een beetje terug te krijgen na alle pech.

Sta ook eventueel open voor langere termijn bruikleen, waarbij paard hier op mijn kosten komt te staan.

Edit: oja en wat zijn nu de beste Facebook pagina’s om in de gaten te houden?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:18

Wij zoeken hetzelfde biancaaaa, alleen ik juist jong tot zes/zeven. Ipv vanaf vier.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:40

AlwaysH schreef:
Wij zoeken hetzelfde biancaaaa, alleen ik juist jong tot zes/zeven. Ipv vanaf vier.

Lastige zoektocht he?

Ik overweeg juist ook iets ouder na 2x pech met jong aangekocht paard. Maar sluit jong paard niet uit. Vind dat traject en opleiden van paard ook erg leuk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:14

kyrkelover schreef:
UK_eef schreef:

Dank voor de tips!

Heb jij niet een aardige EV staan?

Paard moet toch vooral ook bij z'n mens passen en dan maakt het etiketje minder uit.

Ik zou in geval van UK_eef een IJsco ook niet uitsluiten, mits je een iets hoger budget beschikbaar kunt hebben. Stal Foxan, bij jou in de buurt, zou best eens wat passends kunnen hebben staan. Volgens mij staat ze ook open voor andersoortige constructies zoals jij die beschrijft.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:34

@ ikke ja 2 zelfs maaaar dan moeten het niet overwegend stap/draf ritjes zijn.
Ze gaan tegenwoordig ook regelmatig naar maneges omdat je er best wat mensen op kunt laten rijden.
Kennis heeft er 8 voor in de manege lessen waarbij enkele vervolgens naar klanten verkocht zijn.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:15

kyrkelover schreef:

Betreft gewoon "normale" maar ontspannen buitenritten met stap, draf en galop, afhankelijk van bodem, temperatuur en hoe we er beiden in staan. Maar ik moet wel met daglicht thuis zijn :')

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:07

biancaaaa schreef:
Ik zoek:
    Bij voorkeur merrie (sta ook open voor ruin)
    Inzetbaar voor basis dressuursport (tot en met Z) en bosritten
    Hoeft geen mega talent of enorme beweger te zijn
    Voorwaarts of iets sensibel mag, iets flegmatiek ook - wel eerlijk
    Mag rijtechnisch wat werk aan zitten
    Mag kruising zijn, geen koudbloed
    Liever wat klassieker gebouwd dan heel fijn
    Minimaal 1,72 stokmaat maar hoe groter hoe beter :D
    Leeftijd 4-18 jaar
    Gezond
    Gekeurd of gekeurd mogen worden
    Budget tot €8000

Is de stokmaat iets waar je aan vast zit of zou een ruin van 1.64 een optie kunnen zijn?

Toevallig weet ik dat een vriendin van mij haar paard moet verkopen. Weet niet of die al online staat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:01

Earth schreef:
Alja schreef:

Apart ik weet niet hoe goed je diegene kent die haar of zijn paard niet mocht keuren, maar ik heb daar mijn huidige paard vandaan en die is klinisch en uitgebreid röntgenologisch gekeurd.
Ik heb trouwens een Spaanse mix. Echt een hele brave merrie met een grote will to please.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:46

Oké, ik zie hier wat voorbij komen nu, waar ik even op inhaak. :)
Ik heb van de week op een paard van bovengenoemde stal gereageerd en gevraagd of het paard gekeurd kon worden. Dat kon niet.
Moest zo snel mogelijk afgehandeld worden
Stonden natuurlijk nog meer paarden te koop, dus ik vertrouwde niet dat per sé deze sneller weg moest.

Wel jammer, maar durf echt geen risico te nemen als het niet nodig is.

Edit: dat jij het paard wel uitgebreid hebt kunnen keuren, vind ik juist nu dus nog onbetrouwbaarder, want ik heb het echt heel stoïcijns drie keer gevraagd. :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 07:14

Raar hoor, zonder keuren had ik het paard niet gekocht. Gewoon omdat ik er niet in kan kijken dus daarin geef ik je gelijk.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:40

Ja, ik zeg niet dat er wat mis is met het dier, en ook niet dat de handelaar het al weet, maar kan natuurlijk vanalles mis mee zijn en dat ga ik niet aandurven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:01

AlwaysH schreef:
Oké, ik zie hier wat voorbij komen nu, waar ik even op inhaak. :)
Ik heb van de week op een paard van bovengenoemde stal gereageerd en gevraagd of het paard gekeurd kon worden. Dat kon niet.
Moest zo snel mogelijk afgehandeld worden
Stonden natuurlijk nog meer paarden te koop, dus ik vertrouwde niet dat per sé deze sneller weg moest.

Wel jammer, maar durf echt geen risico te nemen als het niet nodig is.

Edit: dat jij het paard wel uitgebreid hebt kunnen keuren, vind ik juist nu dus nog onbetrouwbaarder, want ik heb het echt heel stoïcijns drie keer gevraagd. :Y)

Maar weet je zeker dat het geen verkoop in opdracht is en de aanbiedende partij enige druk op de ketel zet? Om maar eens een andere kant te benoemen, die gemakshalve meestal maar onder het tapijt geveegd wordt.

Los daarvan; je kunt altijd gaan kijken, GOED kijken en een inschatting maken wat de staat van het paard is en vooral: of het verhaal van de verkoper strookt met wat het paard je verteld.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:17

De verkopende partij gaf aan dat het paard snel weg moest en niet gekeurd mocht worden wegens snelle afhandeling. Ik ga niet ons hele gesprek omschrijven, dat lijkt me niet netjes.
Edit: paard was van hunzelf overigens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:20

AlwaysH schreef:
De verkopende partij gaf aan dat het paard snel weg moest en niet gekeurd mocht worden wegens snelle afhandeling. Ik ga niet ons hele gesprek omschrijven, dat lijkt me niet netjes.
Edit: paard was van hunzelf overigens.

Hhmmm, tja, als het niet te ver is, kun je altijd gaan kijken, daar leer je ook weer van, maar de uitkomst kun je waarschijnlijk zelf wel invullen.

Heb je niet een bevriende dierenarts die met je mee kan gaan kijken }>

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:25

Mijn beiden instructrices staan open om mee te kijken hoor. Inderdaad zodat wij niet op alle mogelijke kwaaltjes en ‘red flags’ hoeven te letten.
Geen bevriende dierenarts haha!