Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:28

Babootje schreef:
Brenda66 schreef:
Dank jullie wel :D
Hij meet nu 1,69 en is nog iets overbouwt en met zijn leeftijd, in mei wordt hij 3, trekt dat nog wel recht. De dierenarts zei dat er ongeveer 4-5cm bij komt. Hij mag nu eerst ook lekker groeien en doen we wat grondwerk en een beetje longeren, het stelt dan ook allemaal niet zo veel voor.

Nou dat kan nog wel eens een uit de kluit gewassen paard worden als hij met 169 nog 3 moet worden.
Je moet je echt niet verbazen als er nog 10 cm bij komt. Neem de tijd want dit soort grote paarden hebben meer tijd nodig voordat je echt gaat belasten. Hij ziet er idd nog erg puppy uit. Wat is de afstamming?
Hij lijkt qua uitstraling op ons vorige paard. Die was 155 bij aankoop, 2,5 jaar en mat 163 toen hij 8 werd.

Hier spreekt een ervaringsdeskundige.... :+
Mijn paard was 1.68-1.69 bij aanschaf (bijna 3), Op zijn 7e was hij RUIM 1.78..... }>
Was niet een type waarvan je had verwacht dat die nog zo groot zou worden. Is in zijn type overigens ook nooit een "groot" paard geweest maar is heel mooi in verhouding. En hij dacht zelf dat hij 1.20 hoog was, dus gelukkig was hij niet lomp ofzo.

(daarentegen ken ik ook paarden die geen cm meer gegroeid zijn sinds hun 3e :j ). Het blijft altijd een gok... Ik ben voortaan van de pony's, alles groter dan 1.60 is niet meer zo mijn ding.

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:33

Mijn kwpn'er leek op een dikke harige pony toen ie uit de opfok kwam. Uiteindelijk is ie de lucht in geschoten en heeft ie de hoogte voor een paard toch nog gehaald met 1.60 :')

Veranderde van pony in slungel en was rond zn 7e/8e pas echt een mooi paard te noemen :))

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:37

Dit is echt iets wat ik zelf zo eng vind aan een jong paard kopen haha. Ik had er eentje zien staan, een ruin van 3 jaar en 1.74. Hij sprak mij in alle opzichten aan, echt meteen verliefd op basis van een paar foto's alleen al. Maar ik dacht wel van. WAT ALS DIE NOG 10CM GROEIT. Dat zag ik echt niet zitten, ik hou van korte gedrongen paarden, mijn eigen paard is 1.62 en heb altijd met paarden van rond de 1.65 gereden. 1.74 was al buiten de comfortzone :') dus durfde zelf dat risico niet te nemen. Voor mij zou 1.65-1.70 perfect zijn, daar voel ik me ook gewoon het beste op (op voorwaarde dat die redelijk stevig gebouwd is).

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:45

Dat probleem heb ik dan niet zo met het jonkie dat ik ga kopen :)

Wordt geschat op 1.55
Nu ga ik er niet vanuit dat ie 10 cm groter gaat worden dan dat, maar mocht dat zo zijn, dan is ie enkel voor het ras een reus, maar kan ik (hopelijk) nog gewoon opstappen zonder ladder :P

Nou ken ik niet veel arabieren die de 1.65 halen hoor. Eerder dat ze kleiner zijn. Mijn eerste arabier was 1.47

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:51

Ha, nee inderdaad. Voor mij zou dat dan weer wat te klein/fijn zijn, arabieren zijn toch meestal wel slanke paarden en ik heb dan schrik dat ik ze zou breken :+ oke klein beetje overdreven waarschijnlijk maar toch haha.

PRE's zijn vaak ook wel aan de kleine kant, en dan zijn ze nog relatief betaalbaar tov van de grotere maten. Maar als hij 1.58 is op 3 jaar durf ik zelf niet echt de gok te nemen dat hij dan nog 7cm zou groeien (terwijl ik daar bij die oldenburger dan weer wel een schrik voor had dat dat wél ging gebeuren). Maar vind te groot nog altijd wel minder erg dan te klein.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:59

Arabieren lijk je idd ook al gauw groot op.
Al verschilt dat best nog wel pef type. Op Matt lijk ik al vrij groot, maar zet je mij op een arabier die veel groter toont door zn bouw en bespiering, dan geeft het weer een heel ander beeld.

Ik vind een te groot paard ook absoluut niet fijn. Voornamelijk voor mn eigen gevoel hoor :+ Aantal keer op van die joekels van 1.75 of hoger gereden. Enorme passen, voor mijn idee kilometers hals voor me en in het bos nog meer last van takken

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:05

Ja dat is wel zo inderdaad, mijn eigen paard is heel stevig en gedrongen dus dat ziet er niet verkeerd uit ook als is hij 1.62, zet mij op een slank type van 1.62 en je denkt arme pony!

Ik vind een groot paard ook maar raar lopen hoor, idd zo mega lange trage passen precies. Ik zou me zelf echt kaka voelen als ik op een naar mijn gevoel klein en fijn paard stap want dan vind ik het zielig voor het paard. Dat heb ik bij een grote dan weer minder dus is uiteindelijk wel fijner dan. (ohja ik heb wel een gigantisch complex over mijn gewicht -O- )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:18

Het ligt idd enorm aan de bouw. Wij hadden een merrie van 1,73. Groot, breed, fors en lang. We wilden absoluut geen groot paard meer, dus moest onder de 1,70 zijn. Paard dat we kochten was net geen 1,65 met 3,5 en ging weg omdat hij te klein bleef, maar groeide uit tot 1,70. Wel breed, maar korter en chiquer om te zien, was niet zo'n slagschip om te rijden en heel snel. Paard nu schijnt 1,65 te zijn, maar volgens mij kleiner. Die is wel weer breder en langer als die hiervoor :+ Ik lijk er ook kleiner op qua lijf, alleen de benen zijn korter haha

Er zijn paarden boven de 1,70 die ik echt niet fijn vind, maar dat zijn vaak ook de langere paarden. Terwijl een ander groter is, maar weer korter en dus heel anders te rijden/aanvoelt.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:33

Ik zit nu ook met mijn haflinger, hoeveel zal die nog groeien? :?
Met zijn 1,46/147m kleiner dan ik wilde eigenlijk maar hij toont verder ook al zo "af" met zijn 3 jaar dat ik bijna bang ben dat hij niks zal groeien haha maar we gaan het zien! Misschien komt er nog 5cm bij en dan ben ik blij en anders blijft hij maar zo. Wel moet hij iets smaller worden hoor... mijn zadel met een extra breed kopijzer is te smal... dus dat wordt nog een dingetje

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:20

FleurSandro schreef:
Met zijn 1,46/147m kleiner dan ik wilde eigenlijk maar hij toont verder ook al zo "af" met zijn 3 jaar dat ik bijna bang ben dat hij niks zal groeien haha maar we gaan het zien! Misschien komt er nog 5cm bij en dan ben ik blij en anders blijft hij maar zo. Wel moet hij iets smaller worden hoor... mijn zadel met een extra breed kopijzer is te smal... dus dat wordt nog een dingetje

Altijd lastig inschatten met die hafjes. Mijne was op zijn 3e 1.48 gemeten en zag er ook al echt af uit toen. Is nu 1.54. Dus kan nog zo...smaller wordt ie niet zo snel, eerder zwaart ie nog veel meer uit :))

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:40

La_Gaucha schreef:
Hoi iedereen,

Net nieuw op Bokt.nl en ik zag deze topic.

Ik ben zelf recent gestart met het zoeken naar een geschikt western paard. Puur voor de recreatie, geen wedstrijdambities.

Ik heb zeer zwakke polsen, dus zoek een ervaren paard dat goed is doorgetraind in natural horsemanship zodat ik vooral op zit en been kan rijden. Natuurlijk 100% bomproof voor de buitenritten.

Met mijn specifieke eisen zoek ik ook in een hogere prijsklasse.

Alleen waar vind ik zo’n paard? Ik heb geen haast. Maar zou toch enorm tof zijn om voor de zomer een super paardenvriendje te verwelkomen om heerlijk te dwalen door de bossen en op de heide.

Wie weet een western stal/ranch dat supergoed is voor zijn paarden en betrouwbaar is.

Groetjes Sabrina

Had je een pb gedaan met tel nummer van iemand, maar hoorde dat er nog geen contact is gezocht. Heb je pb ontvangen?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:57

Marigo schreef:
FleurSandro schreef:

Altijd lastig inschatten met die hafjes. Mijne was op zijn 3e 1.48 gemeten en zag er ook al echt af uit toen. Is nu 1.54. Dus kan nog zo...smaller wordt ie niet zo snel, eerder zwaart ie nog veel meer uit :))

Dat geeft hoop haha! Denk dat ik dan toch maar opzoek moet gaan naar een ander zadel ;(

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:14

Massimo zadels, voor al uw brede ruggen en nog uitzwarende paarden :+

Die zadels zie ik echt in behoorlijk brede boommaten voorbij komen.
Al hebben wij er een in boommaat 32 die terug kan tot 30 voor ons paard :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:29

Mijn ruin was als 3 jarige ook best groot, 1.70m. Nu is hij 7 en meet hij 1.72m. Het kan dus ook meevallen met het doorschieten in groei :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:42

Ik heb een ruin gehad van 4 en 1,66, was met 7 jaar 1.73.
Heb nu een ruin, die was met 2 jaar 1,70 en nu met 4 jaar 1.73 en ik verwacht niet dat hij nog veel groeit

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:46

Ligt het aan mij of zijn de paarden nog duurder geworden dan 3/4 maanden terug? Of ben ik kieskeuriger geworden :=
Gisteren mezelf behoed voor een fout; ik vroeg de naam van de handelsstal (heb ik opzich niks tegen), maar deze scheen wel wat louche te zijn. Dus heb de afspraak maar afgezegd :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:48

xSCWx schreef:
Ligt het aan mij of zijn de paarden nog duurder geworden dan 3/4 maanden terug? Of ben ik kieskeuriger geworden :=
Gisteren mezelf behoed voor een fout; ik vroeg de naam van de handelsstal (heb ik opzich niks tegen), maar deze scheen wel wat louche te zijn. Dus heb de afspraak maar afgezegd :Y)

Ook op louche stallen kun je leuke paarden vinden. Het is aan de koper om op te letten dat het verhaal dat het paard verteld, klopt bij jouw ideeën.

Blijft altijd een kwestie van opletten en bij sommige stallen nog meer dan bij andere....
Laatst bijgewerkt door ikke op 07-04-21 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:49

Louche is misschien nog te netjes verwoord, mensen worden er echt opgelicht. Dus ik voel er toch niet zoveel voor om dat op te zoeken haha. Daar ben ik echt veel te onervaren voor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:52

xSCWx schreef:
Louche is misschien nog te netjes verwoord, mensen worden er echt opgelicht. Dus ik voel er toch niet zoveel voor om dat op te zoeken haha

Correctie: mensen laten zich oplichten.

Als je gewoon op blijft letten, die handelaar tegen een deur laat praten en kijkt naar wat het paard je verteld, dan ben je al een heel eind.
Je kunt altijd zeggen: het paard spreekt me toch niet aan.

Dus eigenlijk heb je jezelf een kans ontnomen om iets te leren!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:52

Haha SCW, zelfde gevoel hier.. maar ik denk dat ik effectief wel krittischer word. Een vriendin zei het nog, aan dit tempo heb je over 15 jaar nog geen paard :+

Iemand stuurde een paardje door, tof beest. Ken de verkoper niet, wat nagevraagd, bleek van een handelsstal te zijn waar overal voor gewaarschuwd wordt. Oke kan best zijn dat er misschien toch eens een goeike tussenzit, maar als iedereen zegt neéeeee wegblijven, dan ga ik echt niet zo arrogant zijn om alsnog te gaan kijken met het idee oh mij gaan ze niet in het zak zetten. Ik ben een amateur, geen kenner..

Ik ben nu aan het staren naar de website van een fokkerij. Ben misschien toch aan het overwegen om een onbeleerd dier te kopen en het een aantal jaar aan te zien, de paarden die mij enthousiast maken liggen ver buiten het budget -O-

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:57

Haha ikke, je kan het mooi vertellen. Ga jij dan met me mee om te kijken? Ik wil best leren maar dit was echt even te rot om op te gaan zoeken. En dan zal je zien dat ik toch voor dat beestje val en vervolgens met een kapot paard naar huis ga. No thanks :x

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:58

Tsja mijn 5 jarige kocht ik met 1.72.
Ik dacht nu is ie wel uitgegroeid.
Hij meet nu 1.78.
Voor mijn dochter te groot, helaas.
Dus hij wordt nu gereden door een ander.
Waarschijnlijk gaat ie wel de verkoop in, maar eerst maar eens kwalificeren in de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:19

xSCWx schreef:
Haha ikke, je kan het mooi vertellen. Ga jij dan met me mee om te kijken? Ik wil best leren maar dit was echt even te rot om op te gaan zoeken. En dan zal je zien dat ik toch voor dat beestje val en vervolgens met een kapot paard naar huis ga. No thanks :x
Echt 10 punten voor Gryffindor als ikke nu 'ja' zegt. :))

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:26

xSCWx schreef:

Dat idee heb ik ook, ik zie aardig veel mensen met matige paarden (10+ en nog nooit of al heel lang niet meer uitgebracht in de sport en die ook nog eea mankeren qua gezondheid of gedrag) die daar heel wat geld voor durven te vragen. Of ze die paarden daadwerkelijk voor de vraagprijs verkocht krijgen is de vraag :P

Ik heb inmiddels het idee dat ik zoooo bizar veel paarden gezien heb en dat ik wellicht te kieskeurig ben geworden, maar uit mijn agendacheck blijkt dat er tot nu toe maar 5 zijn geweest, dat valt volgens mij nog reuze mee? En 3 daarvan zit ik stiekem best serieus te overwegen omdat het echt hartstikke leuke beesten zijn al is het niet 100% wat ik van plan was om te kopen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:48

Ik hoop serieus dat mijne nog groeit :D
Wordt 3 eind mei, is nu 1.65 en mega in de groei :D